2013-01-03, 17:11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Hej matgurus!

Tänkte göra köttfärssås senare ikväll. Hittade en halvfull flaska vin som en kompis lämnade kvar efter att jag haft lite fest, och jag undrar helt enkelt om det har blivit dåligt? Om inte så tänkte jag nämligen ha det i maten.

Vinet har stått i rumstemperatur sen jul ungefär. Flaskan är öppnad, men har stått stängd hela tiden. Det är ett rött vin ska tilläggas, har ingen aning om det är någon skillnad dock.

Kan jag ha i det i köttfärssåsen, eller borde jag strunta i det?
Smakar vinet ok kan du ha det i maten
Citera
2013-01-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Smakar vinet ok kan du ha det i maten

Glömde tillägga att jag inte är så van vindrickare, så jag vet faktiskt inte hur det ska eller inte ska smaka om jag är ärlig.
Citera
2013-01-03, 17:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Glömde tillägga att jag inte är så van vindrickare, så jag vet faktiskt inte hur det ska eller inte ska smaka om jag är ärlig.

Det är nog ok. En flaska rött som stått sen julen går förmodligen att dricka. Kör på du.
Citera
2013-01-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är nog ok. En flaska rött som stått sen julen går förmodligen att dricka. Kör på du.

Såsen står och puttrar, ljuvliga aromer doftar i lyan! Tack så mycket för svar grabbar. Nu återstår det att se ifall jag dör imorgon.
Citera
2013-01-03, 19:47
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Hej matgurus!

Tänkte göra köttfärssås senare ikväll. Hittade en halvfull flaska vin som en kompis lämnade kvar efter att jag haft lite fest, och jag undrar helt enkelt om det har blivit dåligt? Om inte så tänkte jag nämligen ha det i maten.

Vinet har stått i rumstemperatur sen jul ungefär. Flaskan är öppnad, men har stått stängd hela tiden. Det är ett rött vin ska tilläggas, har ingen aning om det är någon skillnad dock.

Kan jag ha i det i köttfärssåsen, eller borde jag strunta i det?

EDIT: Jag dricker inte vin, så jag vet inte hur det smakar när det är dåligt.

Nu vet jag att du fått svar, men för framtiden. Vin som inte står i direkt solljus klarar lätt en vecka eller två så länge det inte skall drickas utan användas till matlagning. Om du skall dricka det så bör du dricka den inom 3 dagar circus. Se till att korka vinet som öppnats, annars så försvinner vinets karaktär mycket snabbt.

När ett vin utsätts för luft, så förändras smaken. Det är därför man luftar viner innan man dricker dem. Man låter dem öppnas. Men när vinet står i en öppnad flaska med kork, så har du redan mycket luft där. Vinets karaktär bryts då ner stegvis, alkoholen avdunstar etc. Alkoholen spelar dock ingen roll i matlagning med vin då det kokar bort likaså. Men när vinet utsätts för luft, så bryts även aromerna ner kan man säga. Ett kraftigt vin kan te sig väldigt vattningt efter en vecka öppnad.

Men nu vet du
Citera
2013-01-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag vill dig bara väl. Varför la du äpplet i en plastpåse?
Det var en äppleskrutt faktiskt, nuförtiden äter jag rätt ofta på toaletten så jag får tacka för tipset.
Citera
2013-01-04, 20:49
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Jag gjorde raggmunkar till middag idag. Det blev väldigt mycket smet och jag undrar nu hur länge man kan hoppas att smeten håller sig i en bunke med plastfolie över.
Citera
2013-01-04, 21:19
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Jag gjorde raggmunkar till middag idag. Det blev väldigt mycket smet och jag undrar nu hur länge man kan hoppas att smeten håller sig i en bunke med plastfolie över.
Pannkakssmet håller utan problem 3-4 dagar, problemet är väl den rårivna potatisen. Smeten kommer att mörkna väldigt mycket och även vattna sig, så även om det är ätbart ut hälsosynvinkel, så kan det nog komma att se mycket oaptitligt ut efter redan en natt i kylen. Jag skulle nog bita ihop och ställa mig och grädda all smet och sedan frysa in de stekta raggmunkarna.
Citera
2013-01-04, 23:12
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Pannkakssmet håller utan problem 3-4 dagar, problemet är väl den rårivna potatisen. Smeten kommer att mörkna väldigt mycket och även vattna sig, så även om det är ätbart ut hälsosynvinkel, så kan det nog komma att se mycket oaptitligt ut efter redan en natt i kylen. Jag skulle nog bita ihop och ställa mig och grädda all smet och sedan frysa in de stekta raggmunkarna.
Tack för tipset. Potatisen hade redan börjat vattna lite nu såg jag, så det blir att bita ihop och steka nu. Hur ska jag göra för att bäst värma raggmunkarna så att de blir goda efter tining? Är det att steka på dem igen då?
Citera
2013-01-04, 23:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Tack för tipset. Potatisen hade redan börjat vattna lite nu såg jag, så det blir att bita ihop och steka nu. Hur ska jag göra för att bäst värma raggmunkarna så att de blir goda efter tining? Är det att steka på dem igen då?
Ja, eller värma dem direkt från frysen utbredda på papper på plåt i ugn.
Citera
2013-01-06, 09:05
Medlem
Vismuts avatar
Idag har jag tänkt mig att tillaga "Ugnsbakad rimmad torskrygg med majonnäs smaksatt med brynt smör".

Det jag undrar är om torskryggen jag har i frysen är frysskadad bortom all räddning? De ligger som färdigskurna bitar fastfrusna i en isig klump. Påsen har väl åkt in och ut kanske tre gånger under en tvåårsperiod.

Det jag undrar mest är om det på något sätt är ohälsosamt att äta frysskadad mat?

Att kvaliteten har försämrats kan jag tåla, då jag ändå är kass på att laga mat. Men hur mycket sämre har fisken blivit?

OffT:
Enligt receptet skall filéerna rimmas i saltbad. Kan jag lägga i fisken i fryst tillstånd?

Det här är dömt att misslyckas, men jag har inget att förlora mer än lite tid då fisken antingen skall lagas eller slängas.
Citera
2013-01-06, 18:00
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vismut
Idag har jag tänkt mig att tillaga "Ugnsbakad rimmad torskrygg med majonnäs smaksatt med brynt smör".

Det jag undrar är om torskryggen jag har i frysen är frysskadad bortom all räddning? De ligger som färdigskurna bitar fastfrusna i en isig klump. Påsen har väl åkt in och ut kanske tre gånger under en tvåårsperiod.

Det jag undrar mest är om det på något sätt är ohälsosamt att äta frysskadad mat?

Att kvaliteten har försämrats kan jag tåla, då jag ändå är kass på att laga mat. Men hur mycket sämre har fisken blivit?

OffT:
Enligt receptet skall filéerna rimmas i saltbad. Kan jag lägga i fisken i fryst tillstånd?

Det här är dömt att misslyckas, men jag har inget att förlora mer än lite tid då fisken antingen skall lagas eller slängas.

Tjenis!

Är fisken 2 år, ja då är den mer än väl förbrukad.
Man brukar säga ett halvår så är fisken helt OK, kan tänka mig något längre.

Att den är skadlig tror jag inte, men den luktar nog och smakar som själve "fan".
Fett kan liksom härskna även i fryst tillstånd.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in