2012-06-09, 11:21
Medlem
Ostkaka som gick ut 30-05-2012, Stått i kylskåp hela tiden och luktar inte konstigt. Går det verkligen att äta?
Citera
2012-06-09, 12:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jokkish
Ostkaka som gick ut 30-05-2012, Stått i kylskåp hela tiden och luktar inte konstigt. Går det verkligen att äta?

Borde inte vara nån fara.
Citera
2012-06-10, 12:10
Medlem
4522s avatar
Lagade fläskfilé igår och råkade glömma resterna utanför kylskåpet. Upptäckte det i morse, bara att kasta eller? Kanske ska understryka än en gång att den är tillagad.
Citera
2012-06-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Lagade fläskfilé igår och råkade glömma resterna utanför kylskåpet. Upptäckte det i morse, bara att kasta eller? Kanske ska understryka än en gång att den är tillagad.
Vet ärligt talat inte. Jag hade inte riskerat det. På denna sidan får du 9 av 10 ggr tipset att lukta på maten men det är ett värdelöst tips i detta fall anser jag eftersom tillagad mat luktar gott och inte avger den odör som dåligt rått kött....
Citera
2012-06-10, 12:28
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Vet ärligt talat inte. Jag hade inte riskerat det. På denna sidan får du 9 av 10 ggr tipset att lukta på maten men det är ett värdelöst tips i detta fall anser jag eftersom tillagad mat luktar gott och inte avger den odör som dåligt rått kött....

Håller med. Ponera att jag skulle frysa ner maten, kan det döda eventuella bakterier eller är det redan kört? Fan vad puckad man är, det var så jävla gott.
Citera
2012-06-10, 12:30
Medlem
Red Machines avatar
Citat:

Lider av väldigt dåligt närminne så jag brukar ofta glömma mat framme över natten. Allt utom köttfärs och kyckling som legat framme brukar jag äta. Än så länge har jag inte blivit dålig. Det är väl inte rekommendabelt om man följer alla råd från livsmedelsverket dock är livsmedelsverket en relativt modernt påfynd och jag antar att folk som ätit farligare livsmedel än något som legat framme några timmar.
Citera
2012-06-10, 12:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad

Citat:
Håller med. Ponera att jag skulle frysa ner maten, kan det döda eventuella bakterier eller är det redan kört? Fan vad puckad man är, det var så jävla gott.
"Lukta på maten" ges 9/10 för att 9/10 frågor kan besvaras med det. Men lagad mat är ju som sagt en annan femma... Kryddor m.m. döljer smak precis som du, helpantad, säger.

4522, jag personligen skulle ätit av det hela. Men värmt upp det ordentligt innan jag åt det, och givetvis så fort som möjligt frysa ner, eller lägga i kylen. Lägger du det i kylen så skulle jag senast ha det som matlåda till morgondagens lunch.
Citera
2012-06-10, 12:37
Medlem
Citat:
Eventuella bakterier dör inte om du fryser ner dem. Stark upphettning däremot kan funka men resultatet är att köttet blir jävligt torrt...Hade det varit en köttfärssås så hade jag låtit den koka en timme på spisen.
Fast jag tror nog att det är ok att äta ändå, saken är väl den att man inte riktigt kan njuta av maten om man misstänker att den är dålig.
Citera
2012-06-10, 12:39
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Lider av väldigt dåligt närminne så jag brukar ofta glömma mat framme över natten. Allt utom köttfärs och kyckling som legat framme brukar jag äta. Än så länge har jag inte blivit dålig. Det är väl inte rekommendabelt om man följer alla råd från livsmedelsverket dock är livsmedelsverket en relativt modernt påfynd och jag antar att folk som ätit farligare livsmedel än något som legat framme några timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
"Lukta på maten" ges 9/10 för att 9/10 frågor kan besvaras med det. Men lagad mat är ju som sagt en annan femma... Kryddor m.m. döljer smak precis som du, helpantad, säger.

4522, jag personligen skulle ätit av det hela. Men värmt upp det ordentligt innan jag åt det, och givetvis så fort som möjligt frysa ner, eller lägga i kylen. Lägger du det i kylen så skulle jag senast ha det som matlåda till morgondagens lunch.

Trevligt, trevligt! Ni inger hopp! Jag siktar på att äta det till dagens lunch, så förhoppningsvis stupar man inte och missar Sveriges match mot Ukraina imorgon.

Tack för tipsen.
Citera
2012-06-10, 12:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Trevligt, trevligt! Ni inger hopp! Jag siktar på att äta det till dagens lunch, så förhoppningsvis stupar man inte och missar Sveriges match mot Ukraina imorgon.

Tack för tipsen.
Du lär verkligen inte stupa och missa morgondagens match.
Citera
2012-06-10, 12:43
Medlem
Citat:

Tack för tipsen.
Förresten blir du inte dödssjuk även om det skulle vara för hög bakteriehalt i. Diarré eller någon kräkning ett par timmar efter....det kommer inte äventyra morgondagens match för dig iaf...
Citera
2012-06-10, 13:06
Medlem
Citat:
Du kan inte döda bakterier genom att frysa ner dem. De överlever då medan du kan ta livet av jävlarna ifall du hettar upp det till över 70 grader - beroende på vilken bakterie det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in