2011-12-02, 11:00
Medlem
FruGondols avatar
Bör inte vara något som helst problem. Själv spolar jag hastigt av allt vacumpackat
kött i kallt vatten och torkar sedan torrt med hushållspapper.
Dock tycker jag vacumkött är ett djävla elände, men som fattigpensionär får jag
oftast hålla till godo med detta. Fy fan – det var bättre förr!!
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-02 kl. 11:10.
Citera
2011-12-03, 23:57
Medlem
C20ruless avatar
Mitt 500 gram köttfärs har legat öppnad i 28 timmar, vad ska jag göra?
Citera
2011-12-04, 00:21
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Mitt 500 gram köttfärs har legat öppnad i 28 timmar, vad ska jag göra?

Omöjligt att svara på. Kolla först bästföredatum på förpackning. Återkom gärna med detta
samt info huruvida du haft det i kylskåp. Köttfärs är lite speciellt klurigt.
Citera
2011-12-06, 10:08
Medlem
C20ruless avatar
Min mjölk har legat med öppen kork i 36 timmar, vad ska jag göra? Orkar inte gå handla!
Citera
2011-12-06, 10:09
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Omöjligt att svara på. Kolla först bästföredatum på förpackning. Återkom gärna med detta
samt info huruvida du haft det i kylskåp. Köttfärs är lite speciellt klurigt.

Det gick och äta, tack för tipset.
Citera
2011-12-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Min mjölk har legat med öppen kork i 36 timmar, vad ska jag göra? Orkar inte gå handla!
Antar att den runnit ut i hela kylen då men ingen fara. Ta en Wettex, torka upp, vrid ur trasan och häll tillbaka i paketet.
Se till att inte trasan är för gammal bara.
Citera
2011-12-08, 10:15
Medlem
Hej hej, behöver lite snabb hjälp innan middagen idag.
Gjorde en grönsakssoppa med broccoli, gröna ärtor, purjo och vitlök igår men den hade inte svalnat innan jag somnade så den stod framme hela natten, från typ 18 till 8 i morse...

Kan jag äta den om jag värmer upp den ordentligt? Vet att inte alla bakterier dör men tänkte att det kanske inte blir så mkt bakterier och skit om det bara är grönsaker. Någon som vet? Den innehåller inget annat än grönsaker så ingen redning, grädde eller mjölk osv.
Citera
2011-12-08, 11:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qelina
Hej hej, behöver lite snabb hjälp innan middagen idag.
Gjorde en grönsakssoppa med broccoli, gröna ärtor, purjo och vitlök igår men den hade inte svalnat innan jag somnade så den stod framme hela natten, från typ 18 till 8 i morse...

Kan jag äta den om jag värmer upp den ordentligt? Vet att inte alla bakterier dör men tänkte att det kanske inte blir så mkt bakterier och skit om det bara är grönsaker. Någon som vet? Den innehåller inget annat än grönsaker så ingen redning, grädde eller mjölk osv.
Du behöver inte vara orolig. Du skulle de facto kunna ha soppan ute i ytterligare 10 h utan någon större risk, såtillvida att du återigen låter soppan sjuda i 5 minuter.

~Paul~
Citera
2011-12-08, 12:05
Medlem
Tack för den snabba hjälpen! Då blir det soppa idag igen då
Citera
2011-12-08, 12:47
Medlem
dePauls avatar
OK

~Paul~
Citera
2011-12-09, 13:07
Medlem
HugSeals avatar
Tog upp djupfryst kyckling igår runt lunch för att tina. Lyckades med konststycket at lämna den ute över natten med lite olja och kryddor på sig. Kört eller Kör på? Vet itne riktigt hur mycket man vågar chansa med kyckling.

Men utöver att de hade klibbat fast vid byttan på de ställen d eint evar oljade/soyade så luktade de inget särskilt överhuvudtaget och verkade vettiga.
Citera
2011-12-09, 13:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Tog upp djupfryst kyckling igår runt lunch för att tina. Lyckades med konststycket at lämna den ute över natten med lite olja och kryddor på sig. Kört eller Kör på? Vet itne riktigt hur mycket man vågar chansa med kyckling.

Men utöver att de hade klibbat fast vid byttan på de ställen d eint evar oljade/soyade så luktade de inget särskilt överhuvudtaget och verkade vettiga.
Ätbart bara du tillagar det ordentligt, vilket iofs alltid gäller kyckling.
Oljan och kryddorna har ju dessutom hjälpt till att försegla ytan på kycklingen, så ingen större mängd bakterier skall ha kunnat ta sig in i kycklingen.
Ang kyckling, och även fläskkött för den delen, så är det 24 timmar som gäller i rumstemperatur innan man bör börja titta misstänksamt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in