2013-08-26, 20:31
Medlem
JBernards avatar
Har en bringare med lättdryck i kylskåpet som stått där i över två veckor då jag varit bortrest, det lär väl inte vara någon fara att hinka i sig denna?
Citera
2013-08-27, 00:18
Medlem
Har fyra färska laxfiléer i kylen som gick ut i datum i dag. Bör jag hoppas på att det klarar en eller två dagar till? Eller är färsk lax lite jobbigare att hoppas då? Det mesta annat håller ju längre iaf
Citera
2013-08-27, 00:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
De kanske menar att man ska tänka lite själv?

Tackar för din vänliga svar, det gav mycket
Citera
2013-08-27, 21:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Tackar för din vänliga svar, det gav mycket
Anar ett visst mått av ironi i ditt svar.....
Bara för att det står ett datum på en förpackning så betyder det väl inte att man ska sluta tänka lite själv, eller hur? Bryr du dig mer om datumet än om vad dina egna sinnen säger? Hur bär du dig åt om grädden luktar unket och smakar räv, men det är fyra dagar till BF datumet? Äta eller inte?

Just mjölkprodukter är ju jävligt självmarkerande om de är tjänliga eller inte, så varför ska man märka med bäst före? Det räcker väl egentligen med att skriva produktionsdatum, så får konsumenten ta tillbaka den gamla kunskapen om att avgöra själv om han ska äta eller kasta.
Citera
2013-08-28, 15:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Anar ett visst mått av ironi i ditt svar.....
Bara för att det står ett datum på en förpackning så betyder det väl inte att man ska sluta tänka lite själv, eller hur? Bryr du dig mer om datumet än om vad dina egna sinnen säger? Hur bär du dig åt om grädden luktar unket och smakar räv, men det är fyra dagar till BF datumet? Äta eller inte?

Just mjölkprodukter är ju jävligt självmarkerande om de är tjänliga eller inte, så varför ska man märka med bäst före? Det räcker väl egentligen med att skriva produktionsdatum, så får konsumenten ta tillbaka den gamla kunskapen om att avgöra själv om han ska äta eller kasta.

Jag antar du missförstod mig.. Ville planera lite och göra andra rätter lite längre fram och då vill man ju inte sitta där med gammalt grädde som luktar unkelt, så frågan var om det kunde stämma i att det håller så pass länge (en månad, trots nyöppnad förpackning) Men skitsamma, använde allt nu idag så får vi skita i det. Hade för mig att sånt skulle inte hålla så länge
Citera
2013-08-29, 01:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag antar du missförstod mig.. Ville planera lite och göra andra rätter lite längre fram och då vill man ju inte sitta där med gammalt grädde som luktar unkelt, så frågan var om det kunde stämma i att det håller så pass länge (en månad, trots nyöppnad förpackning) Men skitsamma, använde allt nu idag så får vi skita i det. Hade för mig att sånt skulle inte hålla så länge
Grädde håller ju knappast en månad efter det att man öppnat förpackningen. Är det ett bäst föredatum så pass långt fram så beror det ju vanligtvis på UHT behandling dvs att man pastöriserat bort bakterierna med hög värme och då håller ju grädden eller mjölken väldigt länge så länge man inte öppnat den men så fort man öppnat tetran så komemr ju nya bakterier in från luften och då håller ju grädden som en normal färskvara dvs. ett antal dagar men absolut inte 1 månad.
Citera
2013-08-29, 02:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bacontärningar, utgår från att det är fuskrökt(rökessens), har de hållbarhet i kylskåp som "vanligt" kött eller är det behandlat på nåt sätt så det klarar sig längre efter förpackningen öppnats?

Ps, att lukta & smaka går inte då det handlar om framtida hantering.
Citera
2013-08-29, 02:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Grädde håller ju knappast en månad efter det att man öppnat förpackningen. Är det ett bäst föredatum så pass långt fram så beror det ju vanligtvis på UHT behandling dvs att man pastöriserat bort bakterierna med hög värme och då håller ju grädden eller mjölken väldigt länge så länge man inte öppnat den men så fort man öppnat tetran så komemr ju nya bakterier in från luften och då håller ju grädden som en normal färskvara dvs. ett antal dagar men absolut inte 1 månad.

Tackar för svaret, det var just det jag misstänkte på.
Citera
2013-08-29, 21:35
Medlem
A.Apanssons avatar
Har en skinkstek som idag har "sista förbrukningsdag". Kan man tillaga den imorgon eller måste jag tillaga den nu ikväll?
Citera
2013-08-29, 21:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Har en skinkstek som idag har "sista förbrukningsdag". Kan man tillaga den imorgon eller måste jag tillaga den nu ikväll?

Lukta på den, beroende på hur den förvarats så kan den vara allr från helt okej nån vecka till, till dålig sedan ett tag tillbaks.
Citera
2013-08-29, 21:53
Medlem
A.Apanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lukta på den, beroende på hur den förvarats så kan den vara allr från helt okej nån vecka till, till dålig sedan ett tag tillbaks.

Den har förvarats kallt. I en låda i kylen som är avsedd för kött i sin originalförpackning. Så det borde vara grönt?
Citera
2013-08-30, 06:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Apansson
Den har förvarats kallt. I en låda i kylen som är avsedd för kött i sin originalförpackning. Så det borde vara grönt?

Sålänge den förvarats rätt i butiken så ska det inte vara nån fara alls, men som sagt, lukta för att vara säker, det är inte alltid butikerna förvarat sakerna kallt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in