2021-09-20, 01:20
Medlem
zlikyrs avatar
Vakuumförpackad högrev vars bäst före datum var för 9 dagar sedan. Ser OK ut, har inte luktat på det. Bör vara OK va?
Citera
2021-09-20, 01:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Vakuumförpackad högrev vars bäst före datum var för 9 dagar sedan. Ser OK ut, har inte luktat på det. Bör vara OK va?

Beror ju på hur den har förvarats o.s.v.
Citera
2021-09-20, 01:56
Medlem
zlikyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Beror ju på hur den har förvarats o.s.v.

Legat i frysen hela tills för fyra dagar sedan då det plockades upp till kylskåpet.
Citera
2021-09-20, 03:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Legat i frysen hela tills för fyra dagar sedan då det plockades upp till kylskåpet.

Då kan ju du inte ta upp om bäst före datum om den legat i frysen, dumbom.. Självklart kan du tillaga det om det inte luktar nåt som får dig vilja spy..
Citera
2021-09-20, 06:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nyöppnat smörpaket som låg framme under en natt, smöret är mycket hårdare än normalt men luktar o smakar ok, hur är hållbarheten på smör? kan man gå efter bästföredatumet eller utgå från att smöret behöver användas eller kasseras snabbare än så?
Citera
2021-09-20, 09:08
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nyöppnat smörpaket som låg framme under en natt, smöret är mycket hårdare än normalt men luktar o smakar ok, hur är hållbarheten på smör? kan man gå efter bästföredatumet eller utgå från att smöret behöver användas eller kasseras snabbare än så?
Pratar vi riktigt smör då? Inget konstlat margarin-blandning? För i så fall om det är riktigt smör så är det inga som helst problem att ha det framme i rumstemperatur.
Citera
2021-09-20, 10:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Pratar vi riktigt smör då? Inget konstlat margarin-blandning? För i så fall om det är riktigt smör så är det inga som helst problem att ha det framme i rumstemperatur.
Lätt & lagom

https://www.arla.se/produkter/latt--...t-400g-576308/
Citera
2021-09-20, 11:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lätt & lagom

https://www.arla.se/produkter/latt--...t-400g-576308/
Matfett oavsett sort borde inte bli dåligt på bara en natt. Börjar det härskna så borde det märkas. ärskett fett smakar pyton.
Citera
2021-09-27, 10:15
Medlem
Köpte rökt korv som gick ut samma dag (vanligt korvpaket, 3 korvar i ett paket)

Käkade den och typ 6 timmar senare började jag få huvudvärk och känna mig jävligt skum i kroppen som att jag var påväg att bli sjuk.. på bättringsvägen nu bara huvudvärk

Helt omöjligt att svara på förstås men jag tycker det ändå känns osannolikt att det var pga en färdigrökt korv med ett sånt utgångsdatum? bäst före-datum brukar ju vara rätt generösa och om det hade gällt mjölk eller nåt annat lite mer instabilt hade jag kunnat köpa det men en rökt korv proppad med konserveringsmedel å sånt?

vad tror ni? ren slump?
Citera
2021-09-27, 11:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt

Käkade den och typ 6 timmar senare började jag få huvudvärk och känna mig jävligt skum i kroppen som att jag var påväg att bli sjuk.. på bättringsvägen nu bara huvudvärk

Helt omöjligt att svara på förstås men jag tycker det ändå känns osannolikt att det var pga en färdigrökt korv med ett sånt utgångsdatum? bäst före-datum brukar ju vara rätt generösa och om det hade gällt mjölk eller nåt annat lite mer instabilt hade jag kunnat köpa det men en rökt korv proppad med konserveringsmedel å sånt?

vad tror ni? ren slump?
Dom symtom du nämner tycker jag inte känns som matförgiftning så sannolikt beror det inte på korven.
Citera
2021-09-27, 11:45
Medlem
Chrismas avatar
Citat:

vad tror ni? ren slump?
Det brukar inte vara huvudvärk, som är det främsta symptomet vid matförgiftning.
Så nej, det var nog inte korvens fel.
Citera
2021-09-27, 12:01
Medlem
Citat:

vad tror ni? ren slump?

Slumpen till största säkerhet och skulle det mot förmodan varit korven är det felaktig tillverkning eller råvara och det har inget med datummärkningen att göra såvida det inte rör sig om ett fall med ommärkning av gammal mat.
Haft falukorv som blivit gränsfall öppnad alltså och då skär jag bort en bit med det dåliga och slänger.
Så även om den kanske ändrat lite i smak(syrlig) brukar det inte va nåt problem att tillaga den och äta den. Som sagt mycket går att rädda sen kanske jag åkt på någon matförgiftning som är självförvållad men många gånger ätit annat ute och känt liknande symtom matförgiftning eller kanke bara slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in