2009-12-30, 15:33
Medlem
achilleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carcrash
De är det där som är det roliga med hela baletten. SD beskylls för att odla ett "Vi och Dom" tänkande. Men när etablissemanget och hela pk-eliten diskuterar om SD, blir det genaste dom (gärna med en klang av avsmak, som att "dom" skulle mer vara ett "det" som sprider sig som ett virus). Sedan har vi vi, vilka är som sagt etablissemanget, pk-eliten, men det känns också som att dom som röster rätt också hör till vi.

Nja... jag ser inget motsägelsefull i det. Vi och SD, Vi och VP, Vi och S är helt naturliga i politiken. Vad sverigedemokraterna beskylls för är att skapa Vi och invandrare, Vi och blattar.
Helt olika saker ju.
2009-12-30, 15:44
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achillea
Nja... jag ser inget motsägelsefull i det. Vi och SD, Vi och VP, Vi och S är helt naturliga i politiken. Vad sverigedemokraterna beskylls för är att skapa Vi och invandrare, Vi och blattar.
Helt olika saker ju.

Inte för att försvara SD men detta gör i viss utsträckning alla riksdagspartier.
2009-12-30, 15:57
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Eh har inte SD redan en heltäckande politik? Vad försöker dem bevisa här egentligen?

Har de? Var det därför partiledaren svarade "det vet jag inte, det har vi inte riktigt tagit ställning kring" på varenda fråga som inte rörde invandring när han var med i Expressens utfrågning för några månader sedan?
2009-12-30, 16:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quay
Undrar faktiskt om alla dessa antiSD-artiklar verkligen påverkar väljarna.

Vissa väljare tror nog på denna typ av artiklar. Men sd-motståndarna missar hur diskussionen förs på nätet. Det var ju genom bl.a. olika sajter och bloggar som Piratpartiet kom in i EU. Och vi kan ta flashback som exempel. Var och en som googlar på nätet om SD kommer hit och denna sajt är rätt stor. Sd är väl det parti som får mest utrymme på nätet överhuvudtaget. Jag tänker verkligen inte rösta på SD, men jag är inte motståndare till partiet utan ser det som nödvändig motpol till de övriga partiernas lögnpropaganda i vissa frågor.
2009-12-30, 17:08
Medlem
Erk Swedes avatar
nej

Citat:
Nyhetsrapporteringar, hehe... typ Efterlyst allas ”invandringskritiska” nyhetskälla. Och sedan litet från blågula frågor och info14.

De flesta vanliga svenskar nöjer sig med nyheterna i skvalkanalerna på radion och tvnyheterna.
Men man har lärt sig lägga ihop 2 +2 ,med privata upplevelser jämfört med det som presenteras av media,även om journalisterna och politikerna aldrig talar klarspråk..
Info14 och blågula frågor är för proffsen..
2009-12-30, 17:12
Medlem
Erk Swedes avatar
hehe

Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Nja missade du slutklämmen? Låter hyfsat anti:

Märklig användning av ordet "vi" förresten, vilka är "vi"?
måste ju vara judarna..
2009-12-30, 17:16
Medlem
Erk Swedes avatar
nej

Citat:
Helt olika saker ju.

Nej det är precis samma sak fast det är artikelförfattarna för korkade att förstå.
dessutom så är det värre än så.
Sd är väldigt neutrala i sina uttalanden,men deras motståndare lägger sina egna fördomar i deras mun,så när de etablerade talar om sd så talar man om en politik sd aldrig presenterat.
2009-12-30, 17:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Jag tyckte inte det var något fel med den här artikeln. Den är visserligen mot SD, men det är en politisk åsikt som författaren har, och som han är ärlig med (när han skriver att vi vill ha dom i den maktlösa vrån). Det är helt ok att tycka illa om SD. Börja inte med martyrgnäll för att nån bara ogillar SDs politik, spara det till antidemokratiska förslag, utestängning från media, förvrängning av argument och liknande där det är motiverat!

Att lyfta fram inneboende svagheter i enfrågepartier är helt enligt alla demokratiska spelregler. Alla vet att enfrågepartier brukar vara veliga på andra frågor. Det är liksom hela grejen med enfrågepartier.
Vad författaren verkar missat är att få väljare bryr sig om att SD har eller inte har åsikter om allt. Ingen räknar väl med att SD ska få majoritet? Istället är det bara bra för SD att vara i en situation där dom kan kompromissa om övriga frågor och driva igenom deras huvudfrågor, precis som miljöpartiet har gjort.

Sedan är författarens förutsägelser mycket möjliga. Jag tror också att SD i framtiden kommer bli tvungna att ta ställning i fler och fler frågor och minska sin extremism för att locka så stor målgrupp som möjligt. Har man ingen som anfaller i ryggen (är bortom SD) så drar man sig mot mitten.
Däremot så tror jag författaren missat en punkt här. När han jämför med Miljöpartiet och att dom slutat vara enfrågeparti så glömmer han ta hänsyn till att miljöpartiet faktiskt fått igenom en hel del. Inget riksdagsparti har en "mot miljön"-politik, alla bara fokuserar olika mycket på miljöfrågor. Det är klart miljöpartiet dras mot mitten och måste börja med nya frågor om dom inte längre är unika med sina kärnfrågor!
Därför tror jag SD kan komma undan med att vara enfrågeparti ända tills deras kärnfrågor börjar sprida sig och få fäste i den av riksdagen genomdrivna politiken. Det är bara löjligt att börja kräva ett komplett och heltäckande valprogram från ett parti som inte varit i riksdagen än och som öppet är ett enfrågeparti!
2009-12-30, 20:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Det blir ingen åtstramning med SD heller. Det finns inte någon riktig utrymme för det inom lagens gränser. Och en diktator klarar inte SD av. Möjligen om de tar kostymer av sig så att man uniformen blir synlig.
SD kan få opinionen att svänga, titta på Danmark.

Och var i lagen står det att vi måste försörja varenda människa som tar sig hit?

Men vi kan ju säga som såhär, en SD ledd regering skulle leda till en rejäl åtstramning jömfört med den här "moderat"ledda.
2009-12-30, 21:02
Medlem
johanbtks avatar
Jag begriper inte varför det skulle vara så farligt för SD om de öppet deklarerade att de inte har en åsikt i vissa frågor eller att vissa frågor inte intresserar dem.
2009-12-30, 21:07
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Eh har inte SD redan en heltäckande politik? Vad försöker dem bevisa här egentligen?
Att man skall lägga ned Expolinjen. Vad är problemet? Är man inte glad över det, eller kan det vara så att SD bara fungerar under motstånd?
2009-12-30, 21:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Nyhetsrapporteringar, hehe... typ Efterlyst allas ”invandringskritiska” nyhetskälla. Och sedan litet från blågula frågor och info14.
Varje gång jag hör om något som hänt i Rosengård/Rinkeby/Bergsjön m.m. så tänker jag direkt: Det måste vara någon nazi-wt-rasist-sverigedemokrat. Speciellt när det gäller balkongknuffar och bilbränder

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in