2009-11-17, 11:37
  #1189
Medlem
Eoppoyzs avatar
Hur ser det ut i de andra partierna, främst i de andra småpartierna?
2009-11-17, 11:42
  #1190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur ser det ut i de andra partierna, främst i de andra småpartierna?
Det vet jag inte, men även i Helsingborg tycks Sverigedemokraterna bete sig som skoltrötta 16-åringar:

"Sammantaget är Sverigedemokraterna det parti som har högst frånvaro i Helsingborgs "riksdag". Det visar HD:s granskning av de 65 ledamöterna i fullmäktige."
http://hd.se/helsingborg/2009/10/28/haer-aer-sverigedemokraterna-i/
2009-11-17, 11:43
  #1191
Bannlyst
Citat:
Nej, att SD har många oseriösa politiker och anhängare är ingen dold hemlighet direkt.

Kanske, men knappast i någon större utsträckning än andra partier. Dessutom fick ju SD platser i många kommuner där de inte ens ställt upp.

Citat:
Från artikeln om SD:s (brist på) aktivitet i Uppsala län:
"[...]på flera håll att SD gjort ytterst lite väsen av sig och det har också varit problematiskt med representationen."
Är det bara i Uppsala län som det kommer rapporter från nästan varenda kommun om att de är oengagerade och vad beror det i så fall på att slöa sverigedemokrater är mest utbredda i Uppsala län?

Ja så står det i en anti-SD artikel, så förvånande. Ser man dock till empiriska fakta så ser man att SD ofta tillhör de mest aktiva i sina kommuner, men det gynnar inte alltid PK-journalister att se till sådana undersökningar.

Citat:
Jag skriver att jag tycker att det är fel att man som politiker får stöd för sitt arbete, trots att man inte bedriver politiskt arbete, vilket står i linje med diskussionsunderlaget i tråden eftersom jag tog upp det i ursprungsinlägget.
Du struntar då i att svara på frågan och hänvisar mig istället till juridikforumet

Du vill göra en stor förändring av kommunallagen - hur kan det inte ha att göra på juridikforumet? Det har i alla fall inget i en SD-tråd att göra.
2009-11-17, 11:52
  #1192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
[...]Ja så står det i en anti-SD artikel, så förvånande. Ser man dock till empiriska fakta så ser man att SD ofta tillhör de mest aktiva i sina kommuner, men det gynnar inte alltid PK-journalister att se till sådana undersökningar.
Är alla andra tidningar än SD-kuriren "PK"?
Enligt statistiska undersökningar så är SD överlägset mest frånvarande politiskt i de två kommuner/län där man undersökt saken, nämligen i Uppsala och Helsingborg.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=76-AV_ID=983547,00.html?from=puff
http://hd.se/helsingborg/2009/10/28/haer-aer-sverigedemokraterna-i

Kritisera tidningarnas sätt att få fram statistiken eller vad som helst, men skriv inte bara att de är PK och tro att det duger. Ibland kan jag faktiskt känna att jag skulle vilja bli Sverigedemokrat eftersom det vore rätt skönt att avfärda allt motstånd och kritik med att säga "PK", så enkelt det skulle vara.
Citat:
Du vill göra en stor förändring av kommunallagen - hur kan det inte ha att göra på juridikforumet? Det har i alla fall inget i en SD-tråd att göra.
Jag vill inte göra en förändring alls, jag skapar en tråd där jag frågar om det inte är motiverat med en viss förändring. Diskussionsunderlaget är SD:s stora politiska frånvaro, dess konsekvenser och till den hör diskussionen om det inte kan vara lämpligt att dra in politiska bidraget om de inte sköter sitt politiska uppdrag genom att de inte ens närvarar.
2009-11-17, 11:57
  #1193
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det vet jag inte, men även i Helsingborg tycks Sverigedemokraterna bete sig som skoltrötta 16-åringar:

"Sammantaget är Sverigedemokraterna det parti som har högst frånvaro i Helsingborgs "riksdag". Det visar HD:s granskning av de 65 ledamöterna i fullmäktige."
http://hd.se/helsingborg/2009/10/28/haer-aer-sverigedemokraterna-i/

SD hade och kanske fortfarande för få medlemmar. Jag kan inte förstå varför man ska kandidera om man inte vill vara aktiv i kf.
2009-11-17, 12:00
  #1194
Bannlyst
Citat:
Är alla andra tidningar än SD-kuriren "PK"?
Enligt statistiska undersökningar så är SD överlägset mest frånvarande politiskt i de två kommuner/län där man undersökt saken, nämligen i Uppsala och Helsingborg.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=76-AV_ID=983547,00.html?from=puff
http://hd.se/helsingborg/2009/10/28/haer-aer-sverigedemokraterna-i

Nej, vad jag vet har ingen påstått att alla tidningar utom en i världen är PK.

Två av 300 svenska kommuner...
Sedan är ju frånvaro helt meningslöst att se på när det gäller aktivitet. ATt vara på alla möten under 4 år och inte skriva en motion eller begära ordet en gång betyder inte att man är mer aktiv än någon som går på 50 % av alla möten och lägger ett 10-tal motioner.

Citat:
Kritisera tidningarnas sätt att få fram statistiken eller vad som helst, men skriv inte bara att de är PK och tro att det duger. Ibland kan jag faktiskt känna att jag skulle vilja bli Sverigedemokrat eftersom det vore rätt skönt att avfärda allt motstånd och kritik med att säga "PK", så enkelt det skulle vara.

Så om nu en tidning är PK så tycker du att det inte skall få nämnas?

Citat:
Jag vill inte göra en förändring alls, jag skapar en tråd där jag frågar om det inte är motiverat med en viss förändring. Diskussionsunderlaget är SD:s stora politiska frånvaro, dess konsekvenser och till den hör diskussionen om det inte kan vara lämpligt att dra in politiska bidraget om de inte sköter sitt politiska uppdrag genom att de inte ens närvarar.

Nu snubblar du på dina ord så man tycker synd om dig. Om du tycker att det är fel att SD kan med stöd av kommunallagen få partistöd så borde du rimligen vilja ändra kommunallagen - och vill du ändra på att SD har rätt till dessa pengar så har det i juridikdelen att göra.

I kommunallagen finns ingen som helst koppling mellan närvaro och partistöd, fast det kan ju du kanske inte veta iom att du helt enkelt inte är inläst på ämnet bevisligen. Det kan ju vara ett råd till dig i framtiden, att försöka läsa in dig lite innan du yttrar dig om något?
2009-11-17, 12:01
  #1195
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
SD hade och kanske fortfarande för få medlemmar. Jag kan inte förstå varför man ska kandidera om man inte vill vara aktiv i kf.

Minst 90 % i ett fullmäktige begär generellt inte ordet på vanligt KF.möte. Är de aktiva?
2009-11-17, 12:05
  #1196
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
Minst 90 % i ett fullmäktige begär generellt inte ordet på vanligt KF.möte. Är de aktiva?

Bara om de är det på det flesta möten eller till och med alla möten. Man kan ju vara aktiv på andra sätt än att gå upp i talarstolen även om det är bra att göra det.
2009-11-17, 12:18
  #1197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
Nej, vad jag vet har ingen påstått att alla tidningar utom en i världen är PK.
Nej, men rent allmänt tycks det vara praxis för invandringskritiker att säga att allt är PK som går en emot är PK. Återigen, kritisera artikeln för deras sätt att göra statistiken på, istället för att bara avfärda den som PK.
Citat:
Två av 300 svenska kommuner...
I de två kommuner man undersökt saken så har Sverigedemokraterna väldigt hög närvaro. Beror det på att Sverigedemokrater i just de två kommunerna/länen där man undersökt saken är riktigt lata eller?
Citat:
Sedan är ju frånvaro helt meningslöst att se på när det gäller aktivitet. ATt vara på alla möten under 4 år och inte skriva en motion eller begära ordet en gång betyder inte att man är mer aktiv än någon som går på 50 % av alla möten och lägger ett 10-tal motioner.
Du hade haft rätt om det inte vara så att det det hör till saken att Sverigedemokraterna skapar väldigt få motioner:
http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=1595991

Från UNT-artikeln:
"Hittills har SD i Tierp presterat två motioner, en om behovet av en Fixar-Malte och en om en lastbilsparkering [...] Folkpartiet, med samma antal mandat, har skrivit 13 stycken motioner och interpellationer."

De är alltså sällan på mötena och när de väl är där skapar de få motioner. I partier med lika få mandat så återfinns betydligt fler motioner.
Citat:
Så om nu en tidning är PK så tycker du att det inte skall få nämnas?
Det är klart att du skall få nämna det, men det ger inget mer än irritation och det är fullständigt intetsägande. Om man vill kritisera någon så går man på sakfrågor och kritiserar brister där, man säger inte bara att någon är politiskt korrekt, vilket är ett uttryck som dessutom inte har en fast betydelse utan vars mening varierar från sammanhang till sammanhang.
Politiskt korrekt är den allmänna meningen som råder. På FB är den allmänna meningen att SD är ett bra parti. På FB är det alltså PK att kalla SD för ett bra parti, medan det i resten av samhället det finns färre anhängare till SD är PK att kritisera SD. Uttrycker är alltså dumt och meningslöst.
Citat:
Nu snubblar du på dina ord så man tycker synd om dig. Om du tycker att det är fel att SD kan med stöd av kommunallagen få partistöd så borde du rimligen vilja ändra kommunallagen - och vill du ändra på att SD har rätt till dessa pengar så har det i juridikdelen att göra.
Jag vill inte ändra lagen, utan diskutera med er om ni tycker att en lagändring för Sverigedemokraternas partibidrag är på plats på grund av deras höga politiska frånvaro.
Citat:
I kommunallagen finns ingen som helst koppling mellan närvaro och partistöd, fast det kan ju du kanske inte veta iom att du helt enkelt inte är inläst på ämnet bevisligen. Det kan ju vara ett råd till dig i framtiden, att försöka läsa in dig lite innan du yttrar dig om något?
Men jag vet ju för fan att man inte kan bli av med partistödet för bristande närvaro, men jag vill diskutera SD:s höga frånvaro och om den borde göra så att det förlorar partistödet. Jag har aldrig påstått att det finns någon koppling mellan närvaro och partistöd och jag har inte heller påstått att jag är inläst. Det är ju därför jag vill diskutera saken.
__________________
Senast redigerad av Mansig 2009-11-17 kl. 12:35.
2009-11-17, 12:25
  #1198
Medlem
Som om det vore något nytt att folkvalda representanter struntar i att faktiskt representera sina väljare. Det är knappast något SD-specifikt. Ett tips kan vara att kolla hur uppslutningen ser ut i riksdagen, som ska vara vår främsta företrädare, för en 'reality check'.

Röstar för övrigt inte SD.
2009-11-17, 12:30
  #1199
Medlem
Norpheuss avatar
Växer man explosionsartat så gör man
2009-11-17, 12:33
  #1200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Som om det vore något nytt att folkvalda representanter struntar i att faktiskt representera sina väljare. Det är knappast något SD-specifikt. Ett tips kan vara att kolla hur uppslutningen ser ut i riksdagen, som ska vara vår främsta företrädare, för en 'reality check'.

Röstar för övrigt inte SD.
Ingen har påstått att det är unikt för SD att vara frånvarande från kommunfullmäktigemöten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in