Citat:
Ursprungligen postat av marionel
Kan du ge konkreta exempel på att inte sköta kosten samtidigt som man tar proteinpulver?
Jag äter t ex 10-20% mindre mat när jag går på proteinpulver, då jag gärna ligger på ett litet kcalunderskott och förlorar lite fett (som jag har för mkt av)
Är det helt förödande för min träning att jag skär ner med 10-20% på maten iochmed att jag tar pulver? eller är det mer som en träningsklycsha att man ska kasta sten på någon som vågar gå emot att proteinpulver bara är extra "mat".
Om du äter något som du inte vet hur det fungerar så kan du lika gärna lägga ner, eftersom du inte ens vet om det ger effekt.
Du kan i princip aldrig bygga muskler om du äter på ett kcalunderskott, går enbart om du är otränad sedan innan. Eftersom en högre aktivitetsnivå jämfört med stillasittande innebär mer anabolism.
Om du tränar utan mål, och tar ett kosttillskott, som du inte vet hjälper dig med vilket mål så kan det likaväl vara värdelöst. Samma som att det är värdelöst att för civilingenjörer läsa 30 högskolepoäng estetisk verksamhet. Vet du inte ens själv vad du har för mål, och äter något, som du inte ens vet hjälper med ditt mål så får du först ta reda på:
"Vad är mina mål, vad vill jag ha ut med träningen? Vad exakt är det jag skall förändra?"
Då kanske det finns kosttillskott som hjälper dig med detta. Leta då upp kosttillskott som hjälper dig med dessa mål (det är ju kosttillskottens syfte) och ät de kosttillskott du anser hjälper dig med detta.