Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Tänkte börja med l-lysin. Vad kan jag vänta mig för resultat?
Lysintillskott är endast relevant om du uteslutande kör med t.ex. en vegansk diet som specifikt är otillräcklig på lysin (t.ex., om din enda proteinkälla är från hampafrön, eller risproteinisolat). Det finns lysinrika veganska källor (t.ex. gula ärtor, har för mig att gröna ärtor är lysinrika också, men det får du kolla upp själv för att vara på den säkra sidan). Det är faktiskt precis pga lysin, som proteintillverkare brukar kombinera ris och ärtor i deras veganska proteinpulver. Annars är sojaproteinisolat helt klart godkänd på lysinfronten (inte lika lysinrikt som vassle, men helt klart över minimumgränsen, vilket är 5.1 g lysin per 100 gram protein).
Lysin är annars bra skit, framförallt för tillväxt (särskilt vikigt för barn och tonåringar, men även för styrketräning osv). Sägs även vara bra för håret osv.
Tänk dock på att det alltid är bättre att få i sig essentiella aminosyror via kompletta proteinkällor eller en kombination av olika proteinkällor som innebär att det blir komplett protein i slutändan (alltså ris och ärtor, eller hampa och ärtor) än fria aminosyror (BCAA, EAA, enstaka aminosyror osv är egentligen bortkastade pengar).
Som sagt, L-Lysin är endast relevant om du har tänkt köra uteslutande protein från t.ex. hampa, ris osv.