Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 06:38
  #3937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad menar du med "något att ha?"? Om det är värt att lägga pengar på som tillskott? Tycker jag inte.
Ja precis, om det är värt. Ser att 90 tabletter från Star Nutrition kostar 159 kr, så om man tar en kapsel per dag räcker det ju nästan i ett halvår.

Hade alltså inte tänkt kombinera det med injicerat insulin eller så (skulle aldrig dopa mig) utan bara naturligt insulin i samband med måltid.
Citera
2017-12-14, 10:29
  #3938
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Ja precis, om det är värt. Ser att 90 tabletter från Star Nutrition kostar 159 kr, så om man tar en kapsel per dag räcker det ju nästan i ett halvår.

Hade alltså inte tänkt kombinera det med injicerat insulin eller så (skulle aldrig dopa mig) utan bara naturligt insulin i samband med måltid.

Enligt mig är det inte värt pengarna. Som frisk, ej överviktig och tränande individ har man redan en bra insulinkänslighet. Men det är ju upp till dig vad du lägger pengarna på givetvis.
Citera
2017-12-14, 13:05
  #3939
Medlem
Ok tack för svar.
Citera
2017-12-14, 20:55
  #3940
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
µg = microgram = 0.001 mg = 0.001 milligram = 0.000001 g.

0.001 = 10e-3
0.000001 = 10e-6

Alltså är enda skillnaden är man multiplicerat både täljaren och nämnaren i ena leder med 1000.
Multiplicera med 1000 är precis vad någon skojare gjort och kom fram till att 0,17 mg/ml kanel för en mus motsvarade 1,7 g för en människa, då kan vi ju inte hävda att den mus som däremot bara fick 0,17 ug/ml gotu kola(bara för att avskilja) att detta också skulle motsvara en dos på 1.7 g för en människa, det låter snarare som att ug/ml dosen borde bli 170 mg, eller vad säger du?

En serveringsdos kan inte skilja mellan mg & g bara för att det är två olika preparat, då
är istället en dos felande, varför det måste ge skilda utdata mellan ug/ml & mg/ml konvertering
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-12-14 kl. 21:11.
Citera
2017-12-14, 22:08
  #3941
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Multiplicera med 1000 är precis vad någon skojare gjort och kom fram till att 0,17 mg/ml kanel för en mus motsvarade 1,7 g för en människa, då kan vi ju inte hävda att den mus som däremot bara fick 0,17 ug/ml gotu kola(bara för att avskilja) att detta också skulle motsvara en dos på 1.7 g för en människa, det låter snarare som att ug/ml dosen borde bli 170 mg, eller vad säger du?

En serveringsdos kan inte skilja mellan mg & g bara för att det är två olika preparat, då
är istället en dos felande, varför det måste ge skilda utdata mellan ug/ml & mg/ml konvertering

Men för helvete människa, du frågade och du fick ett enkelt svar. Detta är lågstadiematte. Om du vill ha ett utvecklat svar kan du fan inte sitta och argumentera emot med nonsens när du inte ens förstår den korta varianten.

1 = 1000/1000.

Därför är mg/L samma sak som µg/mL. Nog om detta nu, googla på en converter tool och läs själv.
Citera
2017-12-15, 20:02
  #3942
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
1 = 1000/1000.
Jag tyder du uppret..upprepar dig

Själva premissen för första inlägget var annars att jag kom ifrån en konvereter-tool som jag inte förstår hur den kommer fram till sitt svar.
Nej jag måste faktiskt tacka oss båda för svaren, för din tusing kan! ev ha medhjälpt till att aktivera ett vidare eko av mig själv att tänka ännu avigare för inducerandet av högstadiematten

Nej det är inte tänkt att du ska behöva svara på det här, även om jag hatar att få sista ordet
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-12-15 kl. 20:12.
Citera
2017-12-19, 11:52
  #3943
Medlem
Hur vet man vilka vassleproteinpulver som är laktosfria? Är Whey-100 från Star Nutrition laktosfri?
Citera
2017-12-19, 11:56
  #3944
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Hur vet man vilka vassleproteinpulver som är laktosfria? Är Whey-100 från Star Nutrition laktosfri?

Ja, whey-100 är laktosfri. Det är isolat/hydroisolat som är fritt från laktos. Det finns även vissa vassleprotein som har tillsatt Laktasenzym (Det som bryter ned laktosen och som finns i laktosfri mjölk t.ex). MMsports har koncentrat med detta tillsatt, om man inte vill betala en högre summa för isolat.

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...-Whey-100.html
Citera
2017-12-19, 15:20
  #3945
Medlem
Tack!

Ny fråga: jag har alltid varit lite trög i magen och funderar på att höja mitt fiberintag, helst i pulverform så att jag enkelt kan införliva det i min kost. Vilket är det mest prisvärda/bästa kostfiberpulvret man kan köpa?

(Antar att jag kan mixa eget pulver också om det finns något extra fiberrikt livsmedel man kan mala)
Citera
2017-12-19, 16:08
  #3946
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Tack!

Ny fråga: jag har alltid varit lite trög i magen och funderar på att höja mitt fiberintag, helst i pulverform så att jag enkelt kan införliva det i min kost. Vilket är det mest prisvärda/bästa kostfiberpulvret man kan köpa?

(Antar att jag kan mixa eget pulver också om det finns något extra fiberrikt livsmedel man kan mala)

Du kan inte lägga till en extra frukt eller grönsaker i kosten? Inte menat som ett otrevligt svar. Finns många fiberrika livsmedel men frukt/grönt är ett enkelt sätt att öka intaget.
Citera
2017-12-19, 16:34
  #3947
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Tack!

Ny fråga: jag har alltid varit lite trög i magen och funderar på att höja mitt fiberintag, helst i pulverform så att jag enkelt kan införliva det i min kost. Vilket är det mest prisvärda/bästa kostfiberpulvret man kan köpa?

(Antar att jag kan mixa eget pulver också om det finns något extra fiberrikt livsmedel man kan mala)
Fanns tidigare Optimum Nutrition Fitness Fiber, som var mycket bra, men av någon oklar anledning, slutade den säljas i Sverige. Det enda jag har hittat är Vitafiber, verkar vara ett dugligt alternativ om man nu inte orkar hålla på med "frukt och grönsaker" (lyssna inte på jpettersson1991; han ger aldrig några seriösa, konkreta tips/råd, hans livsfilosofi är "ät vanlig mat", och han har dålig koll på kosttillskotten som sådana, vilket är hela poängen med den här sektionen, att vi ska diskutera näring och framförallt kosttillskott, inte sitta och ge varandra "ät varierad och balanserad kost" inlägg; sådana intetsägande icke-inlägg är liksom helt meningslösa).

https://www.bulkpowders.se/vitafiber-pulver-se.html
https://www.myprotein.se/sports-nutr.../11106652.html

^^ Verkar vara identiska, 91% fiber, från majs. Du kan inkludera dem i dina proteinshakes. Det som var bättre med just Optimum Nutrition's fiberpulver (tror den fortfarande går att beställa från Amazon förresten), är att den visserligen bara var runt 76-77% fiber, men det var fiber från en rad olika källor, vilket är bra, eftersom det är viktigt att få i sig olika fibersorter, inte minst eftersom vissa fibersorter är prebiotika och sedan har olika fibrer olika hälsoeffekter (det är liksom skillnad på betaglukan och glukomannan, så att säga, men båda är bra!). Även viktigt att få i sig lösliga fibrer.

Hur som helst, havregryn, shiratakinudlar, chiafrön, sojamjöl och hampaproteinpulver (inte isolat utan koncentraten), är annars bra fiberkällor. Och vitlök innehåller mycket prebiotika, så 34 g vitlök om dagen, vore bra om du fick i dig, för prebiotikan (kickass näring för bakterierna i tarmfloran!).

Tänk även på att som man, är bör ditt fiberintag ligga på minst 38 g/dag, och mer utöver det är bara en bonus. Du kommer att skita ordentligt bra liksom, när du ligger på minst 40 g fibrer om dagen
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-19 kl. 17:04.
Citera
2017-12-19, 17:14
  #3948
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fanns tidigare Optimum Nutrition Fitness Fiber, som var mycket bra, men av någon oklar anledning, slutade den säljas i Sverige. Det enda jag har hittat är Vitafiber, verkar vara ett dugligt alternativ om man nu inte orkar hålla på med "frukt och grönsaker" (lyssna inte på jpettersson1991; han ger aldrig några seriösa, konkreta tips/råd, hans livsfilosofi är "ät vanlig mat", och han har dålig koll på kosttillskotten som sådana, vilket är hela poängen med den här sektionen, att vi ska diskutera näring och framförallt kosttillskott, inte sitta och ge varandra "ät varierad och balanserad kost" inlägg; sådana intetsägande icke-inlägg är liksom helt meningslösa).

https://www.bulkpowders.se/vitafiber-pulver-se.html
https://www.myprotein.se/sports-nutr.../11106652.html

^^ Verkar vara identiska, 91% fiber, från majs. Du kan inkludera dem i dina proteinshakes. Det som var bättre med just Optimum Nutrition's fiberpulver (tror den fortfarande går att beställa från Amazon förresten), är att den visserligen bara var runt 76-77% fiber, men det var fiber från en rad olika källor, vilket är bra, eftersom det är viktigt att få i sig olika fibersorter, inte minst eftersom vissa fibersorter är prebiotika och sedan har olika fibrer olika hälsoeffekter (det är liksom skillnad på betaglukan och glukomannan, så att säga, men båda är bra!). Även viktigt att få i sig lösliga fibrer.

Hur som helst, havregryn, shiratakinudlar, chiafrön, sojamjöl och hampaproteinpulver (inte isolat utan koncentraten), är annars bra fiberkällor. Och vitlök innehåller mycket prebiotika, så 34 g vitlök om dagen, vore bra om du fick i dig, för prebiotikan (kickass näring för bakterierna i tarmfloran!).

Tänk även på att som man, är bör ditt fiberintag ligga på minst 38 g/dag, och mer utöver det är bara en bonus. Du kommer att skita ordentligt bra liksom, när du ligger på minst 40 g fibrer om dagen

Ser inget fel med mitt inlägg, skrev inget om att jag är emot tillskott, men behöver man öka intaget av fibrer så kan det vara en god idé att försöka öka intaget av frukt/grönsaker, och bara för att fibrer i sig är bra, så innebär det inte att mer är bättre. Så att säga att mer är en bonus är felaktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback