2022-04-14, 21:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Läste någonstans att det kan förstöra ”fett produktionen”
Antagligen det här, för åtta år sedan.
Citera
2022-04-14, 21:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hej, undrar ifall någon vet om det är skadligt på något vis att äta omega 3 tillskott varje dag? Jag har ätit omega 3 tillskott mer eller mindre regelbundet i 10 års tid. Är 35år idag o började väl runt 25års åldern.

Har nyligen haft ett uppehåll på omega 3 tillskott i ett par månader.

Bör man fortsätta ta det så länge man mår bra eller bör man ha uppehåll eller sluta helt?

Mvh

Nej du ska äta väldigt mycket om du inte äter fet fisk varje dag. Senaste forskningen jag läste var mer än 1g om dagen om du ska ha maximal kognitiv förmåga. Det brukar vara typ mindre än 400 mg i en kapsel.
Citera
2022-04-15, 08:54
Medlem
Citat:
Hej, undrar ifall någon vet om det är skadligt på något vis att äta omega 3 tillskott varje dag? Jag har ätit omega 3 tillskott mer eller mindre regelbundet i 10 års tid. Är 35år idag o började väl runt 25års åldern.

Har nyligen haft ett uppehåll på omega 3 tillskott i ett par månader.

Bör man fortsätta ta det så länge man mår bra eller bör man ha uppehåll eller sluta helt?

Mvh

Kör du på. Så farligt kan det omöjligt vara om det är bra kvalité. Gissar att du tar dem pga av att du inte hinner laga fisk. Priset måste ligga i samma klass som fisk. (ifall det är billigt märke så kan det ju vara batterisyra eller vad som helst i kapslarna för vem bryr sig liksom). Verkar vara många pundare på flashback så dessa diskussioner verkar alltid få en skev utveckling.
Citera
2022-04-15, 12:49
Avslutad
https://www.vardfokus.se/halsa/forskare-avrader-fran-omega-3-som-kosttillskott/
Citera
2022-04-15, 12:50
Avslutad
Känns inte så nyttigt att kasta i sig sådant.

Träna hårt och ät husmanskost är mitt stalltips.
Citera
2022-04-15, 18:26
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Kör du på. Så farligt kan det omöjligt vara om det är bra kvalité. Gissar att du tar dem pga av att du inte hinner laga fisk. Priset måste ligga i samma klass som fisk. (ifall det är billigt märke så kan det ju vara batterisyra eller vad som helst i kapslarna för vem bryr sig liksom). Verkar vara många pundare på flashback så dessa diskussioner verkar alltid få en skev utveckling.

Brukar köpa olika sorter från apoteket just nu kör jag pharbio. Verkar råda delade meningar så ja kör nog några dagar i veckan istället för varje dag
Citera
2022-04-15, 18:28
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
https://www.vardfokus.se/halsa/forskare-avrader-fran-omega-3-som-kosttillskott/

Jo var nog den artikeln eller någon liknande jag läst, frågan är hur man ska veta om man fått några bestående men av konsumtionen eller inte, om så är fallet så måste man väl fortsätta äta omega 3 hela livet antar ja?
Citera
2022-04-16, 09:20
Medlem
Citat:
Brukar köpa olika sorter från apoteket just nu kör jag pharbio. Verkar råda delade meningar så ja kör nog några dagar i veckan istället för varje dag

Mjo, jag blev själv skeptisk och slutade. Nu helghandlar jag fisk till mig och sambon istället så känns det lyxigt och nyttigt på samma gång. Handlar alltid på torsdagar och köper den laxen som är sänkt med 30% rea trots att det är långt till utgångsdatum.
Citera
2022-04-17, 17:36
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Mjo, jag blev själv skeptisk och slutade. Nu helghandlar jag fisk till mig och sambon istället så känns det lyxigt och nyttigt på samma gång. Handlar alltid på torsdagar och köper den laxen som är sänkt med 30% rea trots att det är långt till utgångsdatum.

Ok låter smart, frågan är om man pajat sitt fett-produktions-system så
Det kan vara farligt att sluta ta dem? Eller är man onödigt hypokondrisk?
Citera
2022-04-18, 01:22
Medlem
LillTurkens avatar
Är snart ganska exakt 21år sedan jag började äta väldigt mycket omega 3 kapslar. Mycket och mycket... Men 6gram per dag. Jag dog nästan för 21år sedan. Jag blev jävligt stor jävligt fort. Och körde en massa efedrin och en jävla massa annat. +50kg. Så jag fick hjärtsvikt. Skulle ta medicin efter jag blev hemskickad från sjukhuset. Roliga tabletter ( trombyl ) då dom var vita hjärtformade. Påminde om dom Blue Hearts jag hade i en annan burk. Är ju blå och hjärtformade. Jag sket i medicinen. Körde med omega 3. Hjärtat återhämtade sig och läkaren chockades. Jag började äta dom blå hjärtformade tabletterna igen. Blue Hearts.

Idag är man äldre och klokare. 6 gram omega 3 + 3 burkar makrillfilé. Varje dag.

Och nu jävlar kör jag igen. Det är fan dags.

Man blir klok av omega 3. Och fisk. Fet fisk.

Ät tills du dör. Äta bör man, annars dör man.
Citera
2022-04-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ok låter smart, frågan är om man pajat sitt fett-produktions-system så
Det kan vara farligt att sluta ta dem? Eller är man onödigt hypokondrisk?

Jag tror omega 3 ofarligt, men tänk om de inte ersätter riktig fisk i kosten som man tror. det. Jag börjar bli gammal och är trött på genvägar. De verkar inte finnas och jag vill inte spendera fler år nu att kasta bort på att söka genvägar.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-04-18 kl. 08:00.
Citera
2022-04-22, 07:19
Medlem
L-teanin

Någon som använder det?
Vad ger det för effekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem