2017-03-23, 21:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vet inte, allmänt bättre hälsa kanske. Lysin ska vara bra mot virus och bakterier.
Lägg pengarna på ett schyst våffeljärn inför våffeldagen på lördag istället. Kommer göra mer för din träning än ett par mg lysin extra om dagen. Hälsomässigt kommer våffeljärnet så klart vara bättre eftersom det är så jävla gott och förhöjer din livskvalitet.
Citera
2017-03-23, 21:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkte börja med l-lysin. Vad kan jag vänta mig för resultat?
Lysintillskott är endast relevant om du uteslutande kör med t.ex. en vegansk diet som specifikt är otillräcklig på lysin (t.ex., om din enda proteinkälla är från hampafrön, eller risproteinisolat). Det finns lysinrika veganska källor (t.ex. gula ärtor, har för mig att gröna ärtor är lysinrika också, men det får du kolla upp själv för att vara på den säkra sidan). Det är faktiskt precis pga lysin, som proteintillverkare brukar kombinera ris och ärtor i deras veganska proteinpulver. Annars är sojaproteinisolat helt klart godkänd på lysinfronten (inte lika lysinrikt som vassle, men helt klart över minimumgränsen, vilket är 5.1 g lysin per 100 gram protein).

Lysin är annars bra skit, framförallt för tillväxt (särskilt vikigt för barn och tonåringar, men även för styrketräning osv). Sägs även vara bra för håret osv.

Tänk dock på att det alltid är bättre att få i sig essentiella aminosyror via kompletta proteinkällor eller en kombination av olika proteinkällor som innebär att det blir komplett protein i slutändan (alltså ris och ärtor, eller hampa och ärtor) än fria aminosyror (BCAA, EAA, enstaka aminosyror osv är egentligen bortkastade pengar).

Som sagt, L-Lysin är endast relevant om du har tänkt köra uteslutande protein från t.ex. hampa, ris osv.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-03-23 kl. 21:51.
Citera
2017-03-24, 16:59
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att BCAA ger någon muskeluppbyggande effekt för den som redan uppfyller sitt dagliga proteinintag (1.6-2.2 g/kg/d.) Du kan med andra ord fortsätta äta mat och dricka en vassleshake eller två om du behöver få i dig mer protein.

För övrigt är det mest tonåringar som tramsar runt med häftiga PWO:er, du kan lika gärna dricka kaffe istället.

Men gör inte vassleprotein att man går upp lite i vikt/vätska och får större muskler?
Jag är inte ute efter större muskler utan bara mer definition av mina muskler. Kör minst 12 reps också för och köra uthållighet.

Kaffe funkar inte, har druckit nocco nu flera gånger i veckan och det är perfekt tycker jag. Får bra pump utav det.
Citera
2017-03-24, 17:03
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det är inte så viktigt som reklamerna/kosttillskottsbolagen till få dig att tro (givetvis, de vill ju sälja), men det är inte verkningslöst heller. Själv skulle jag tippa på det kan vara bra om man tränar på fastande mage, men EAA är väl alltid att föredra framför BCAA. Men även där är nog skillnaden marginell.
Ja jag brukar inte träna med mätt mage, brukar träna på morgonen då ibland jag inte äter något eller så äter jag några ägg med lite annat smått.
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
BCAA i sig är inte muskeluppbyggande, det stimulerar proteinsyntesen (leucin) men resten av EAA behövs för att proteinsyntesen faktiskt ska ske. Och äter man någorlunda normal kost så är troligtvis även EAA onödigt.
Så det är EAA man ska köpa dåra ifall man ska ens ha aminosyror överhuvudtaget? För jag sköter inte kosten så bra, äter lite sent ibland och ibland missar jag och äta.
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Ja, jag tycker du gör 2 onödiga köp. Ingen av dom behövs.

Fast... det förutsätter också att du faktiskt har ätit innan du tränat.

Med andra ord, ifall du tränar på fastande mage så rekommenderar jag BCAA. Men om du har ätit innan så behövs ingen av dom.

Anledningen varför jag säger det är att jag brukade köpa allt pulver tidigare. Whey. Kreatin. BCAA. EAA. PWOs. Allt.

Slutade med det för 2 år sedan när jag började läsa på och insåg att det är bortkastat. Som att kasta pengar i sjön. Du behöver dom inte.

Idag äter jag vanlig mat. Har aldrig mått bättre. Och kan lägga pengarna på annat roligt istället.

Rekommenderas varmt :-)
Jag brukar inte äta bra när jag tränar. Jag tränar tidigt så jag äter max en liten frukost sen går jag och tränar. Så ja, jag brukar träna på fastande mage. Tyclte du verkligen PWO va onödigt? Jag menar du fick väl inte den fokusen samt pumpen av dig själv eller mat?

Jag är en sån som kan sega lite på gymmet så pump är typ de jag verkligen behöver.
Citera
2017-03-24, 17:05
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Så det är EAA man ska köpa dåra ifall man ska ens ha aminosyror överhuvudtaget? För jag sköter inte kosten så bra, äter lite sent ibland och ibland missar jag och äta.

Att äta sent behöver du inte vara rädd för, det är helt OK. Att missa att äta är dock en hämmare.
Citera
2017-03-24, 17:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men gör inte vassleprotein att man går upp lite i vikt/vätska och får större muskler?
Jag är inte ute efter större muskler utan bara mer definition av mina muskler. Kör minst 12 reps också för och köra uthållighet.

Kaffe funkar inte, har druckit nocco nu flera gånger i veckan och det är perfekt tycker jag. Får bra pump utav det.

Är det definition av musklerna du är ute efter så är det ett underskott av kalorier som gäller. Vassle gör inte att du går upp i vätska/vikt.
Citera
2017-03-24, 18:53
Medlem
tj.s avatar
Citat:

Är du säker på att du inte förväxlar protein med kreatin nu? Kreatin kan absolut få dig att se fylligare ut, protein, not so much.

Muskler kan bara bli större eller mindre, inte mer eller mindre definierade. Det är din mängd kroppsfett som avgör hur definierad du är.
Citera
2017-03-24, 18:55
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa aminosyror. Fokusera på att fylla ditt dagliga intag av protein istället. Vassle är både billigt, i mitt tycke godare, och mer mättande än aminosyror.
Citera
2017-03-25, 02:54
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Är du säker på att du inte förväxlar protein med kreatin nu? Kreatin kan absolut få dig att se fylligare ut, protein, not so much.

Muskler kan bara bli större eller mindre, inte mer eller mindre definierade. Det är din mängd kroppsfett som avgör hur definierad du är.

Nej jag vet att kreatin är den som ger vätska och ser fylligare ut. Men jag vet inte varför jag har fått för mig att musklerna blir större snabbare när man tar protein. Jag minns när jag tränade och tog protein, jag blev biffigare. Och det är inte det jag vill men då är de upp till mig att ta protein samtidigt som man sköter kosten.

Har köpt BCAA nu tyvärr, ska se om de går returnera och ta protein istället men tror inte det.

Blir köp av protein framöver, tips på någon bra?
Citera
2017-03-25, 10:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Nej jag vet att kreatin är den som ger vätska och ser fylligare ut. Men jag vet inte varför jag har fått för mig att musklerna blir större snabbare när man tar protein. Jag minns när jag tränade och tog protein, jag blev biffigare. Och det är inte det jag vill men då är de upp till mig att ta protein samtidigt som man sköter kosten.

Har köpt BCAA nu tyvärr, ska se om de går returnera och ta protein istället men tror inte det.

Blir köp av protein framöver, tips på någon bra?

Alltså protein används i muskeluppbyggnad, tränar du och har bra proteinintag så är det troligt att du ökar muskelmassan. Men detta har inget med tillskott i sig att göra, täcker du proteinbehovet via kosten så är tillskott inget magiskt.

Och vill du ändå lägga pengar på tillskott så rekommenderar jag, precis som ovan skrev, ett vassleprotein.
Citera
2017-03-25, 14:38
Medlem
D4Cs avatar
Hej, jag käkar broccoli groddar, cissus, MSM, EAA, kreatin. Har funkat bra sen jag började med det, mindre ont i handleden mer energi etc. Ända problemet är att jag tar dem en och en vilket tar sin tid. Kan jag blanda ihop alla dessa till en ruggig mix utan problem?
Citera
2017-03-25, 14:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Hej, jag käkar broccoli groddar, cissus, MSM, EAA, kreatin. Har funkat bra sen jag började med det, mindre ont i handleden mer energi etc. Ända problemet är att jag tar dem en och en vilket tar sin tid. Kan jag blanda ihop alla dessa till en ruggig mix utan problem?

Det är nog inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in