2017-03-22, 18:47
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Är det dumt att köra både PWO och Aminosyror BCAA?
Ser att BCAA har lite egenskaper som t.ex fokus och bättre pump men det är ju exakt det PWO gör.
Gör jag två onödiga köp?

De har helt olika funktion men bcaa är i princip helt onödigt.
Citera
2017-03-23, 00:11
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
De har helt olika funktion men bcaa är i princip helt onödigt.

Det är väl tvärtom det jag har hört. Bcaa är väl viktigt just för att bygga muskler?
Citera
2017-03-23, 07:52
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Det är väl tvärtom det jag har hört. Bcaa är väl viktigt just för att bygga muskler?

Det är inte så viktigt som reklamerna/kosttillskottsbolagen till få dig att tro (givetvis, de vill ju sälja), men det är inte verkningslöst heller. Själv skulle jag tippa på det kan vara bra om man tränar på fastande mage, men EAA är väl alltid att föredra framför BCAA. Men även där är nog skillnaden marginell.
Citera
2017-03-23, 10:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

BCAA i sig är inte muskeluppbyggande, det stimulerar proteinsyntesen (leucin) men resten av EAA behövs för att proteinsyntesen faktiskt ska ske. Och äter man någorlunda normal kost så är troligtvis även EAA onödigt.
Citera
2017-03-23, 11:56
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Är det dumt att köra både PWO och Aminosyror BCAA?
Ser att BCAA har lite egenskaper som t.ex fokus och bättre pump men det är ju exakt det PWO gör.
Gör jag två onödiga köp?

Ja, jag tycker du gör 2 onödiga köp. Ingen av dom behövs.

Fast... det förutsätter också att du faktiskt har ätit innan du tränat.

Med andra ord, ifall du tränar på fastande mage så rekommenderar jag BCAA. Men om du har ätit innan så behövs ingen av dom.

Anledningen varför jag säger det är att jag brukade köpa allt pulver tidigare. Whey. Kreatin. BCAA. EAA. PWOs. Allt.

Slutade med det för 2 år sedan när jag började läsa på och insåg att det är bortkastat. Som att kasta pengar i sjön. Du behöver dom inte.

Idag äter jag vanlig mat. Har aldrig mått bättre. Och kan lägga pengarna på annat roligt istället.

Rekommenderas varmt :-)
Citera
2017-03-23, 18:50
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte börja med l-lysin. Vad kan jag vänta mig för resultat?
Citera
2017-03-23, 20:32
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkte börja med l-lysin. Vad kan jag vänta mig för resultat?
En lättare plånbok, om inte annat. Vad förväntar du dig uppnå för resultat?
Citera
2017-03-23, 20:35
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att BCAA ger någon muskeluppbyggande effekt för den som redan uppfyller sitt dagliga proteinintag (1.6-2.2 g/kg/d.) Du kan med andra ord fortsätta äta mat och dricka en vassleshake eller två om du behöver få i dig mer protein.

För övrigt är det mest tonåringar som tramsar runt med häftiga PWO:er, du kan lika gärna dricka kaffe istället.
Citera
2017-03-23, 20:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
En lättare plånbok, om inte annat. Vad förväntar du dig uppnå för resultat?

Jag vet inte, allmänt bättre hälsa kanske. Lysin ska vara bra mot virus och bakterier.
Citera
2017-03-23, 20:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag vet inte, allmänt bättre hälsa kanske. Lysin ska vara bra mot virus och bakterier.

Knappast troligt att du har brist på lysin om du äter en någorlunda normal kost. Rekommenderat intag är 12 mg per kg kroppsvikt, väger du 80 kg så är det 960 mg. Tar vi whey-80 från gymgrossisten som exempel så innehåller det 2.9 gram lysin per skopa.
Citera
2017-03-23, 21:13
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Knappast troligt att du har brist på lysin om du äter en någorlunda normal kost. Rekommenderat intag är 12 mg per kg kroppsvikt, väger du 80 kg så är det 960 mg. Tar vi whey-80 från gymgrossisten som exempel så innehåller det 2.9 gram lysin per skopa.

Nej, brist har jag antagligen inte. Lysin tas inte upp lika bra om man tar det med andra aminosyror.
Citera
2017-03-23, 21:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Nej, brist har jag antagligen inte. Lysin tas inte upp lika bra om man tar det med andra aminosyror.

Du kan lika gärna spara pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in