2026-09-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Två helt olika saker och användning av det ena istället för det andra ger en missvisande bild av vad det handlar om.
...

Två helt olika saker som ändå på ett likartat om än inte identiskt vis graderar hur stor möjligheten är att en observation stämmer eller att en händelse inträffar.

Att du uppehåller dig vid denna petitess beror på att du inte hittade något "bättre" att kritisera.
Populärvetenskap är full av förenklingar och ordval ämnade att öka förståelsen för de väsentliga dragen i det som avhandlas på bekostnad av detaljerade nyanser.

Om du vill ha lite helgpyssel kan du sätta dig med en årsupplaga av t.ex. Forskning och Framsteg och leta "fel". Du kommer hitta många.
Citera
2026-09-25, 19:26
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Forskarna säger väldigt olika saker med väldigt stor skillnad vad gäller konsekvenserna. Det är stor skillnad mellan låg klimatkänslighet och hög klimatkänslighet. Vetenskapen kan inte bättre än så. Låt folk få välja vilka de vill tro på utan att hugga så förbannat på de som väljer att inte tro det värsta. Vad är det för fel på er som inte kan låta bli att bråka? Har ni inget bättre att göra?
Du /ni kan ju tro på vad ni vill , det förändrar inte faktumet att människan är orsaken till den nuvarande ökningen av temperaturen på jorden.
Tror inte det finns många seriösa vetenskapsmän och kvinnor som tycker annorlunda, en del har såklart rimlig kritik mot vissa modeller men dom förstår ju
vad som händer och varför.

Detta är dock en tråd under vetenskap , inte sagor tro och religion så era sagor hör väl inte hemma här?
Senast redigerad av GustavAnder 2026-09-25 kl. 19:31.
Citera
2026-09-25, 19:51
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
The Guardian skrev 2007 att skidorten Kitzbüel skulle inte längre vara livskraftig inom 20 år, dvs. omkring 2027. Läget 2026 är ett fortfarande fullt fungerande stort skidområde. 233 km pister och 58 liftar. För vintern 2025/26 införde KitzSki dessutom en särskild snögaranti för 21 dec–14 mars.

Samma sak gäller Guardians påståenden 2007 om Schladming och Garmisch-Partenkirchen.

https://www.theguardian.com/environment/2007/jan/14/glaciers.travelandtransport?CMP=Share_iOSApp_Other
Och?

Det är ett faktum att snösäsongen i Alperna är 30-40 dagar kortare jämfört 50 år sen!!
En helt otrolig förändring på så kort tid.

Ny teknik hjälper upp situationen för skidorterna , men det är en annan grej.
Utan denna teknik hade väldigt många skidorter inte existerat idag.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-09-25 kl. 19:54.
Citera
2026-09-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Och?

Det är ett faktum att snösäsongen i Alperna är 30-40 dagar kortare jämfört 50 år sen!!
En helt otrolig förändring på så kort tid.

Ny teknik hjälper upp situationen för skidorterna , men det är en annan grej.
En helt rimlig konsekvens av att det blir varmare. Men det var inte det jag pratade om. Jag konstaterade att det inte blivit som det sas för 20 år sedan. Det finns massor med snö i Alperna vintertid. Och det har inte särskilt mycket med ny teknik att göra. Snökanonernas snö smälter lika lätt som nederbördssnö och framförallt kräver produktionen minusgrader.
Citera
2026-09-25, 20:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
En helt rimlig konsekvens av att det blir varmare. Men det var inte det jag pratade om. Jag konstaterade att det inte blivit som det sas för 20 år sedan. Det finns massor med snö i Alperna vintertid. Och det har inte särskilt mycket med ny teknik att göra. Snökanonernas snö smälter lika lätt som nederbördssnö och framförallt kräver produktionen minusgrader.
Men fattar du inte att det mesta av snön numera är artificiell...
Det faller mycket mindre naturlig snö.
Och det produceras mängder och håller därför längre in på våren.

Så det som sas då var inte helt galet, man räknade inte in de 10.000 tals snökanoner som inte fanns då.
Citera
2026-09-25, 20:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du /ni kan ju tro på vad ni vill , det förändrar inte faktumet att människan är orsaken till den nuvarande ökningen av temperaturen på jorden.
Tror inte det finns många seriösa vetenskapsmän och kvinnor som tycker annorlunda, en del har såklart rimlig kritik mot vissa modeller men dom förstår ju
vad som händer och varför.

Detta är dock en tråd under vetenskap , inte sagor tro och religion så era sagor hör väl inte hemma här?
Graden av påverkan går i nuläget inte att avgöra. Med tanke på det välstånd för så många människor som teknikutvecklingen medfört borde sådana som du visa tacksamhet istället för att måla fan på väggen. Det är obegripligt vad som driver sådana som du och dina gelikar i tråden.
Citera
2026-09-25, 20:07
Medlem
Citat:
Men fattar du inte att det mesta av snön numera är artificiell...
Det faller mycket mindre naturlig snö.
Och det produceras mängder och håller därför längre in på våren.

Så det som sas då var inte helt galet, man räknade inte in de 10.000 tals snökanoner som inte fanns då.
Det fanns verkligen snökanoner för 20 år sedan. Ljug inte. Och det var absolut inte någon fråga om minskad nederbörd som skulle omöjliggöra skidåkning. Vad fick du det ifrån?
Citera
2026-09-25, 20:11
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Graden av påverkan går i nuläget inte att avgöra. Med tanke på det välstånd för så många människor som teknikutvecklingen medfört borde sådana som du visa tacksamhet istället för att måla fan på väggen. Det är obegripligt vad som driver sådana som du och dina gelikar i tråden.
Vi ser påverkan mycket mycket tydligt,
fattar du inte det är du inte seriös.

Det är sant att fossila bränslen varit en stor del i vårt välståndsbygge , men myntet hade 2 sidor, den som inte kan förlika sig med det är en tragisk pajas.
Trump och maga är ju paradexemplet på den kategorin som inte vill begripa.

Det enda som driver mig är verkligheten, och att vi måste förhålla och fatta beslut efter den.
Citera
2026-09-25, 20:14
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det fanns verkligen snökanoner för 20 år sedan. Ljug inte. Och det var absolut inte någon fråga om minskad nederbörd som skulle omöjliggöra skidåkning. Vad fick du det ifrån?
Det fanns det men det förändrar inget av det jag säger, min jämförelse var 50 år.

Du gör dig till en clown om du inte begriper .
Du verkar helt ärligt rätt trög.
Hur många skidorter tror du hade fått slå igen utan snökanonerna som inte fanns, inte behövdes för 50 år sen.
Citera
2026-09-25, 20:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi ser påverkan mycket mycket tydligt,
fattar du inte det är du inte seriös.

Det är sant att fossila bränslen varit en stor del i vårt välståndsbygge , men myntet hade 2 sidor, den som inte kan förlika sig med det är en tragisk pajas.
Trump och maga är ju paradexemplet på den kategorin som inte vill begripa.

Det enda som driver mig är verkligheten, och att vi måste förhålla och fatta beslut efter den.
Om du fortfarande tror att jag ”inte fattar” att temperaturen ökar är du dum i huvudet på riktigt.

Vad jag säger är att det är väldigt oklart VAD som driver ökningen. Du borde tagga ner och börja tänka själv istället för att lydigt svälja vad de säger på TV och vad rubrikläsare och aktivister i tråden tycker.
Citera
2026-09-25, 20:26
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Om du fortfarande tror att jag ”inte fattar” att temperaturen ökar är du dum i huvudet på riktigt.

Vad jag säger är att det är väldigt oklart VAD som driver ökningen. Du borde tagga ner och börja tänka själv istället för att lydigt svälja vad de säger på TV och vad rubrikläsare och aktivister i tråden tycker.
Tror du inte att jag/ vi vet vad dina hemmasnickrade teorier går ut på?
Solen moln? ...gapskratt...

Det är inte speciellt oklart vad som driver uppvärmningen, hint, det har inget med ditt hemmasnickrade svammel att göra,
du är irrelevant.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-09-25 kl. 20:29.
Citera
2026-09-25, 23:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tror du inte att jag/ vi vet vad dina hemmasnickrade teorier går ut på?
Solen moln? ...gapskratt...

Det är inte speciellt oklart vad som driver uppvärmningen, hint, det har inget med ditt hemmasnickrade svammel att göra,
du är irrelevant.
Jag har inte postat något ”hemmasnickrat”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in