2026-03-25, 16:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack för svaret. Du försökte undvika frågan vad som driver ASR.

Samtidigt motsäger

.. Inget du uttryckt.

Dåså. Då kan vi vara dra slutsatsen att CERES observationer inte står i clinch till "ipccs förklaringsmodell" enligt dina utläggningar då. Trots att du hävdade det och baserade allt detta på och är det mest specifika och explicita du uttryckt.

Tack för inget. Förutom en massa trams och otrevligheter och onödiga spaltmeter i tråden.
Nu ljuger du som vanligt. Du fick ett mycket tydligt svar som omöjligen kan missförstås: Det är ovetenskapligt att debattera attribution (orsaker) innan du har erkänt och förstått observationerna (mätdata).

Syftet med mitt ursprungliga inlägg var att få en intressant vetenskaplig diskussion kring detta men hittills har alla försök bokstavligen saboterats i tråden.

Tillägg:
Och Loeb säger samma sak som jag fast med andra ord.
Senast redigerad av Totius 2026-03-25 kl. 16:50. Anledning: Tillägg
Citera
2026-03-25, 16:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu ljuger du som vanligt. Du fick ett mycket tydligt svar som omöjligen kan missförstås: Det är ovetenskapligt att debattera attribution (orsaker) innan du har erkänt och förstått observationerna (mätdata).

Syftet med mitt ursprungliga inlägg var att få en intressant vetenskaplig diskussion kring detta men hittills har alla försök bokstavligen saboterats i tråden.
Tänk om du kunde backa upp sådant här med faktisk kunskap någon gång.
Så sent som för 6 timmar sedan trodde du att OLR visar växthuseffekten och kallade samtidigt folk "ofattbart korkad".
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Samtidigt som du gnäller på alla personangrepp som du ser mot dig själv när du får befogade frågor.

Att du inte åkt på en kfk är det jag inte förstår i denna tråd.

Nu har du iaf explicit sagt att du inte motsätter dig "ipccs förklaringsmodell" som är sammanfattad väl i utdraget från anomalign. Fint.

Man får vara försiktig med vad man uttrycker i trådar man trollar sönder och beter sig som ett svin i när man försöker lura andra.
Senast redigerad av MrArtur 2026-03-25 kl. 16:55.
Citera
2026-03-25, 16:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tänk om du kunde backa upp sådant här med faktisk kunskap någon gång.
Så sent som för 6 timmar sedan trodde du att OLR visar växthuseffekten och kallade samtidigt folk korkade.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Att du inte åkt på en kfk är det jag inte förstår i denna tråd.

Nu har du iaf explicit sagt att du inte motsätter dig ipccs förklaringsmodell som är sammanfattad väl i utdraget från anomalign. Fint.

Man får vara försiktig med vad man uttrycker i trådar man trollar sönder och beter sig som ett svin i.
Växthuseffekten ingår i OLR. (Du passerar gång på gång alla acceptabla gränser vad gäller osaklighet och personangrepp.)
Citera
2026-03-25, 17:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Växthuseffekten ingår i OLR. (Du passerar gång på gång alla acceptabla gränser vad gäller osaklighet och personangrepp.)
OLR skulle öka oberoende av forcing i ceres serien. Det är inte heller ASR som driver uppvärmningen. N=ASR-OLR driver den.

Det har jag väl framfört ett tiotal ggr vid det här laget. Du lyssnar inte.
Senast redigerad av MrArtur 2026-03-25 kl. 17:18.
Citera
2026-03-25, 17:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
OLR skulle öka oberoende av forcing. Det är inte heller ASR som driver uppvärmningen. N=ASR-OLR driver den.

Det har jag väl framfört ett tiotal ggr vid det här laget. Du lyssnar inte.
Nu skriver du åter en självklarhet på ett sätt som att det skulle ”läxa upp” mig. Såhär gör du hela tiden, vilket är en del av det som förstör tråden. Det är God dag yxskaft.

Det är en självklarhet i mitt resonemang (som du uppenbart inte kan eller vill förstå). OLR ökar för att jorden har blivit varmare. Jorden blir varmare eftersom ASR = 0,85 och OLR = 0,41.

Att svara på VARFÖR ASR ökar är en fråga om attribution, inte om den fysikaliska energibalansen. Det finns flera vetenskapliga hypoteser som varit uppe i tråden många gånger (men du har som vanligt omöjliggjort alla meningsfulla diskussioner).
Citera
2026-03-25, 17:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu skriver du åter en självklarhet på ett sätt som att det skulle ”läxa upp” mig. Såhär gör du hela tiden, vilket är en del av det som förstör tråden. Det är God dag yxskaft.

Det är en självklarhet i mitt resonemang (som du uppenbart inte kan eller vill förstå). OLR ökar för att jorden har blivit varmare. Jorden blir varmare eftersom ASR = 0,85 och OLR = 0,41.

Att svara på VARFÖR ASR ökar är en fråga om attribution, inte om den fysikaliska energibalansen. Det finns flera vetenskapliga hypoteser som varit uppe i tråden många gånger (men du har som vanligt omöjliggjort alla meningsfulla diskussioner).
Du skrev ju att OLR visar växthuseffekten och kallade en användare för "ofattbart korkad" i samband med detta. Nu när du förstått att den inte gör det kallar du det för en självklarhet för dig. Du menade att ceres data rev ner ipccs "förklaringsmodell". Nu gör du inte det. Du skiftar konsekvent position. Det är ju såklart ok när man lär sig nya saker. Det går att göra på ett trevligare och mindre spydigt sätt iaf. Vi är överens. Människan driver uppvärmningen. Och ceres data bekräftar detta. Det är inget du motsätter dig.
Citera
2026-03-25, 18:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du skrev ju att OLR visar växthuseffekten och kallade en användare för "ofattbart korkad" i samband med detta. Nu när du förstått att den inte gör det kallar du det för en självklarhet för dig. Du menade att ceres data rev ner ipccs "förklaringsmodell". Nu gör du inte det. Du skiftar konsekvent position. Det är ju såklart ok när man lär sig nya saker. Det går att göra på ett trevligare och mindre spydigt sätt iaf. Vi är överens. Människan driver uppvärmningen. Och ceres data bekräftar detta. Det är inget du motsätter dig.
Nu är du åter helt OT med lögner, halmgubbar och gaslighting. CERES-data bekräftar INTE det du påstår. CERES-data visar att ASR är den dominerande energitillförseln som orsakar uppvärmningen.
Citera
2026-03-25, 20:32
Medlem
Totiuss avatar
Jag vill återgå till artikeln från 2021 där Norman Loeb har citerats av anomalign och MrArtur:
“It’s likely a mix of anthropogenic forcing and internal variability,” said Loeb. “And over this period they’re both causing warming, which leads to a fairly large change in Earth’s energy imbalance. The magnitude of the increase is unprecedented.”
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/langley/joint-nasa-noaa-study-finds-earths-energy-imbalance-has-doubled/

Vad av anomalign och MrArtur inte förstår är att detta är precis samma sak som jag säger. Loeb bekräftar att det är en mix och att molnförändringar (intern variabilitet) spelar en avgörande roll. Han bekräftar att det är en stor förändring i energiobalansen och att ökningens omfattning saknar motstycke.

Det här är alltså inget som täcks av IPCC:s förklaringsmodell. Precis vad jag säger och som nu har lett till 40 sidors tjafs och teknobabbel från ad hominem-kollektivet.
Citera
2026-03-25, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Fortsättning. Det var alltså 2021 som Norman Loeb på CERES sa att satellitmätningarna sedan början av 2000-talet visar en energiobalans som saknar motstycke. Samma år kom IPCC AR6 där detta inte ens är med. Redan då var diskrepansen total.

Efter 2021 har obalansen ökat allt snabbare och runt 2023 kom en jätteökning av ASR. Den samlade energin från ASR sedan CERES- mätningarna började runt år 2000 är nu i samma storleksordning som hela den energimängd som orsakat AGW enligt IPCC AR6:
https://ceres.larc.nasa.gov/documents/STM/2025-05/02_Loeb_State_of_CERES-Spring_WEB_2025.pdf

Hur ASR såg ut pre-CERES (alltså före millennieskiftet) vet vi inte eftersom det inte finns någon motsvarande mätdata före CERES.
Citera
2026-03-26, 02:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vilken etikett du sätter på ASR – det som räknas i fysik är energiflödet.

Det är ovetenskapligt att debattera attribution (orsaker) innan du har erkänt och förstått observationerna (mätdata).

Det här motsäger ingenting som jag har uttryckt.

Dels går Loebs uttalande inte ihop med din idé, ni tror fundamentalt olika saker, och dels saknas det någon som helst nämnande eller diskussion om det du påstår att datan så tydligt visar. Om den nu gjorde det, varför pratar ingen om det? Är allting en stor konspiration?

Citat:
Tillägg:
Och Loeb säger samma sak som jag fast med andra ord.

Du säger att datan visar att koldioxiden är överflödig för att förklara uppvärmningen, och det är verkligen inte vad Loeb (eller annan seriös klimatforskare) säger.
Citera
2026-03-26, 09:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Dels går Loebs uttalande inte ihop med din idé, ni tror fundamentalt olika saker, och dels saknas det någon som helst nämnande eller diskussion om det du påstår att datan så tydligt visar. Om den nu gjorde det, varför pratar ingen om det? Är allting en stor konspiration?

Du säger att datan visar att koldioxiden är överflödig för att förklara uppvärmningen, och det är verkligen inte vad Loeb (eller annan seriös klimatforskare) säger.
Du visar åter att du inte har en aning om fysiken och inte förstår vad jag skriver trots att jag svarar och förklarar gång på gång. Nu har du bokstavligen åter tjafsat sönder tråden på de senaste 40 sidorna. Det är fullständigt oacceptabelt att du håller på såhär.

Mina två senaste inlägg, precis ovanför ditt, besvarar ÅTER det du tar upp nu. Det går inte att ha det såhär i en tråd som ska handla om vetenskap.

När Loeb säger att det som mätts under 2000-talet är ”utan motstycke” så betyder det att IPCC:s förklaringsmodell är fel. Om förklaringsmodellen hade fungerat hade verkligheten varit ”enligt plan”.

CERES-data visar svart på vitt att IPCC:s förklaringsmodell inte stämmer eftersom ASR ökar så enormt kraftigt. Verkligheten är ”utan motstycke” i modellen.

Tydligare än såhär går det knappast att vara.

Om du fortsätter att tjafsa på samma sätt så kan det bara betraktas som fortsatt sabotage av en tråd som ska handla om vetenskap. Du spammar sönder tråden med meta, nonsens och påhopp.
Citera
2026-03-26, 09:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det där undrar jag också. Jag kan inte föreställa mig att någon skulle tillåtas hålla på som Totius i någon annan forumdel.

Nej, det betyder inte att IPCCs förklaringsmodell är fel. Det är bara något felaktigt du skriver utan någon som helst täckning. Loeb samarbetar för övrigt med IPCC för att kalibrera modellerna.
Jag visar fakta och du babblar nonsens. Det är en enorm skillnad.

Det du och MrArtur behöver göra är att förklara hur IPCC:s förklaringsmodell kan anses vara riktig när verkligheten visar ASR = 0,85 och OLR = 0,41. Varsågod, jag väntar…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in