2026-09-25, 11:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Det är en tråd som innehåller det mesta. Bl.a. stark kritik riktad än mot alarmisterna, än mot skeptikerna.

För att ni försöker förstöra den. Det är inte riktad kritik att komma med ickevetenskapliga analyser i en vetenskaplig tråd. Det är som att säga att matte är fejk för att det innehåller bokstäver.
Citera
2026-09-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att ni försöker förstöra den. Det är inte riktad kritik att komma med ickevetenskapliga analyser i en vetenskaplig tråd. Det är som att säga att matte är fejk för att det innehåller bokstäver.
Så du menar att kritiken mot skeptikerna i tråden är rent vetenskaplig
Citera
2026-09-25, 11:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så du menar att kritiken mot skeptikerna i tråden är rent vetenskaplig

Den mesta jag sett ja. Jag fattar inte logiken heller, så tidsvariablerna var fel inom mycket och därför kan vi förbise alltsammans? Som att läkarna sa att fett var skadligare än socker för 40 år sen så därför kan vi strunta i allt läkarna säger idag?
Citera
2026-09-25, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Den mesta jag sett ja. Jag fattar inte logiken heller, så tidsvariablerna var fel inom mycket och därför kan vi förbise alltsammans? Som att läkarna sa att fett var skadligare än socker för 40 år sen så därför kan vi strunta i allt läkarna säger idag?
Forskarna säger väldigt olika saker med väldigt stor skillnad vad gäller konsekvenserna. Det är stor skillnad mellan låg klimatkänslighet och hög klimatkänslighet. Vetenskapen kan inte bättre än så. Låt folk få välja vilka de vill tro på utan att hugga så förbannat på de som väljer att inte tro det värsta. Vad är det för fel på er som inte kan låta bli att bråka? Har ni inget bättre att göra?
Citera
2026-09-25, 12:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Forskarna säger väldigt olika saker med väldigt stor skillnad vad gäller konsekvenserna. Det är stor skillnad mellan låg klimatkänslighet och hög klimatkänslighet. Vetenskapen kan inte bättre än så. Låt folk få välja vilka de vill tro på utan att hugga så förbannat på de som väljer att inte tro det värsta. Vad är det för fel på er som inte kan låta bli att bråka? Har ni inget bättre att göra?

Jag bråkar inte, jag tycker bara det är fånigt att 90% av tråden ska vara rent jävla tjafs från personer som inte begriper vad det är vi diskuterar när det faktiskt är en vetenskapstråd.
Citera
2026-09-25, 12:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag bråkar inte, jag tycker bara det är fånigt att 90% av tråden ska vara rent jävla tjafs från personer som inte begriper vad det är vi diskuterar när det faktiskt är en vetenskapstråd.
Det kan jag hålla med om, men du vet ju vad som händer om någon lägger fram något som ens antyder att klimatkänsligheten skulle kunna vara låg. Då brakar hela helvetet lös på sida efter sida med de mest bisarra ”argument” som är så långt från vetenskap man kan komma.
Citera
2026-09-25, 12:41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Vi har här en helt vetenskapligt illiterat individ (Voidvoid) som antagligen hoppade av skolan och istället har fått sin "bildning" genom att konsumera desinformationscontent på sociala medier. När du kommer med såna här vilseledande bullshitinlägg så hjälper du liksom inte direkt användaren, utan du blir medskyldig till det intellektuella förfallet. Om du faktiskt brydde dig om att folk är rationella och vetenskapliga så skulle du istället hjälpa till att tala användaren till rätta.
Citera
2026-09-25, 12:46
Medlem
Jag har svårt att tänka mig något mer vetenskapligt än att kunna åka skidor i Alperna under en period som klimatforskare sagt skulle vara omöjligt. Snacka om bevis.
Citera
2026-09-25, 12:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vi har här en helt vetenskapligt illiterat individ (Voidvoid) som antagligen hoppade av skolan och istället har fått sin "bildning" genom att konsumera desinformationscontent på sociala medier. När du kommer med såna här vilseledande bullshitinlägg så hjälper du liksom inte direkt användaren, utan du blir medskyldig till det intellektuella förfallet. Om du faktiskt brydde dig om att folk är rationella och vetenskapliga så skulle du istället hjälpa till att tala användaren till rätta.
Du är arketypen för det jag menade. Du har ingen koppling till vetenskap alls. Noll. Du tycker bara det är roligt att bråka. Sen finns det sådan som kryddar med vetenskapliga ord från rubriker och sammanfattningar i vetenskapliga artiklar. Det ger en viss koppling till vetenskap. I övrigt är ni lika.
Citera
2026-09-25, 12:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig något mer vetenskapligt än att kunna åka skidor i Alperna under en period som klimatforskare sagt skulle vara omöjligt. Snacka om bevis.
Evidensbaserat.
Citera
2026-09-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jösses! Du är så hjärntvättad att du inte ens tror på det du kan se med dina egna ögon. H C Andersen skrev en bok om folk som dig. Den handlade om en kejsare och kläder som inte fanns.
Citera
2026-09-25, 13:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men då kan ju du länka till de forskningsrapporterna då, som du uppenbarligen har läst.

Flera hundra ställen har stängt, bara i Italien.

https://www.theguardian.com/environment/2019/dec/09/seduced-abandoned-tourism-and-climate-change-the-alps

Ja, du kan hitta snö och åka skidor, men det betyder inte att klimatförändring är trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in