2026-09-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men då kan ju du länka till de forskningsrapporterna då, som du uppenbarligen har läst.

Flera hundra ställen har stängt, bara i Italien.

https://www.theguardian.com/environment/2019/dec/09/seduced-abandoned-tourism-and-climate-change-the-alps

Ja, du kan hitta snö och åka skidor, men det betyder inte att klimatförändring är trams.
Som framgår av länken Melange postade ovan finns det platser i Alperna som har mindre snö idag jämfört med hela mätperioden och platser som har mer snö. Höjd över havet spelar naturligtvis en roll.

I Österrike och Schweiz investeras det som aldrig förr i nya lyxhotell på skidorterna som har alpina förutsättningar. Varför tror du?
Citera
2026-09-25, 13:44
Medlem
Citat:
Men då kan ju du länka till de forskningsrapporterna då, som du uppenbarligen har läst.

AI:

Citat:
Ja. Jag hittar flera exempel, men det är viktigt att skilja på ”det går inte längre att åka skidor i Alperna” och mer begränsade påståenden om lågt belägna skidorter.

Ett ganska tydligt exempel är från 2015. En artikel om snölagring citerar uppgiften att forskare bedömde att det inom 20 år skulle vara ”no skiing below 6,500 feet in the Alps”, alltså inget skidåkande under cirka 1 980 meter.

Jag hittar också ett tyskt exempel där påståendet formuleras ännu mer kategoriskt: ”Skifahren wird in 20 Jahren nicht mehr möglich sein” (skidåkning kommer inte längre att vara möjlig om 20 år). Intressant nog används detta påstående numera av ett turismforskningscentrum i Tyrolen som ett exempel på en myt, inte som ett aktuellt vetenskapligt resultat.

Däremot finns det faktiskt klimatforskare/glaciologer som gjort mycket pessimistiska uttalanden. Reto Knutti, klimatforskare vid ETH Zürich, har exempelvis sagt att skidorter under 1 000 meter redan är ekonomiskt utslagna och att de högre belägna är problematiska.

Och glaciologen/meteorologen Lea Hartl skrev 2022 uttryckligen att skidåkning om 20 år fortfarande kommer att vara möjlig, men att säsongen blir kortare – särskilt på lägre höjd.

Det mest intressanta är alltså att det verkar finnas en historia av mycket kategoriska prognoser, men de har ofta gällt skidåkning under en viss höjd eller enskilda lågt belägna områden, inte hela Alperna
Citera
2026-09-25, 13:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
AI:

Så inte en enda rapport då.

Du vet att det finns konkreta väderserier för olika fenomen och datum världen över, eller?

De visar inte sällan att det blir mindre vinter och inte lika kallt.

Vad du gör nu när du flyttar fokus från sol till skidsemestrar är vad som informellt kallas en gish-galopp. Om det med alperna inte blir bra kan man kanske gissa att du kommer att nämna något annat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Försök att inse att forskarna inte studerar ämnet genom att åka på sällskapsresan 2.
Citera
2026-09-25, 13:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är arketypen för det jag menade. Du har ingen koppling till vetenskap alls. Noll. Du tycker bara det är roligt att bråka. Sen finns det sådan som kryddar med vetenskapliga ord från rubriker och sammanfattningar i vetenskapliga artiklar. Det ger en viss koppling till vetenskap. I övrigt är ni lika.

Jag vet inte vad jag väntade mig egentligen. Det var så inte en så värst oväntad respons.

Du har gjort klart med all önskvärd tydlighet att du inte förstår ens de mest grundläggande sakerna som har med vetenskap, forskning eller källkritik att göra. Efter alla år av tjafsande med dig är den bilden fastställd. Du ägnar dig åt att diskutera ämnen där din förståelse inte räcker till, där du inte bottnar, utan du flyter omkring i en simring och plaskar och skriker åt alla som faktiskt simmar att de gör fel.

Citat:
Jösses! Du är så hjärntvättad att du inte ens tror på det du kan se med dina egna ögon. H C Andersen skrev en bok om folk som dig. Den handlade om en kejsare och kläder som inte fanns.

För att påminna dig så diskuterar du i vetenskapsforumet om ett vetenskapligt ämne och dina fantasier kanske är intressanta för dig, men inte för diskussionsämnet. Du kan inte dissa mig med såna där utspel eftersom hela din utgångspunkt utgår från en idé som jag och 99% av alla som läser tråden vet är inte bara felaktig, utan så uppåt väggarna absurd och efterbliven att bara en fullständig idiot tror det. Du tror att du dissar mig, men den enda du dissar är dig själv.
Citera
2026-09-25, 14:00
Medlem
Citat:

Så inte en enda rapport då.

Du vet att det finns konkreta väderserier för olika fenomen och datum världen över, eller?

De visar inte sällan att det blir mindre vinter och inte lika kallt.

Vad du gör nu när du flyttar fokus från sol till skidsemestrar är vad som informellt kallas en gish-galopp. Om det med alperna inte blir bra kan man kanske gissa att du kommer att nämna något annat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Försök att inse att forskarna inte studerar ämnet genom att åka på sällskapsresan 2.
The Guardian skrev 2007 att skidorten Kitzbüel skulle inte längre vara livskraftig inom 20 år, dvs. omkring 2027. Läget 2026 är ett fortfarande fullt fungerande stort skidområde. 233 km pister och 58 liftar. För vintern 2025/26 införde KitzSki dessutom en särskild snögaranti för 21 dec–14 mars.

Samma sak gäller Guardians påståenden 2007 om Schladming och Garmisch-Partenkirchen.

https://www.theguardian.com/environment/2007/jan/14/glaciers.travelandtransport?CMP=Share_iOSApp_Other
Senast redigerad av Voidoid 2026-09-25 kl. 14:05.
Citera
2026-09-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
För att påminna dig så diskuterar du i vetenskapsforumet om ett vetenskapligt ämne och dina fantasier kanske är intressanta för dig, men inte för diskussionsämnet. Du kan inte dissa mig med såna där utspel eftersom hela din utgångspunkt utgår från en idé som jag och 99% av alla som läser tråden vet är inte bara felaktig, utan så uppåt väggarna absurd och efterbliven att bara en fullständig idiot tror det. Du tror att du dissar mig, men den enda du dissar är dig själv.
Jag pratar inte om några fantasier. Jag diskuterar fakta. Det brukar duga i vetenskapliga sammanhang. Alla som läser våra inlägg kan konstatera att jag inte fantiserar.
Citera
2026-09-25, 18:00
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag pratar inte om några fantasier. Jag diskuterar fakta. Det brukar duga i vetenskapliga sammanhang. Alla som läser våra inlägg kan konstatera att jag inte fantiserar.

Du har dragit upp olika saker du sett, känt eller tänkt när du typ har varit på en resa till alperna och liknande, och du försöker använda de anekdoterna för att backa upp ditt påstående att hela det samlade forskarcommunityt har fel eller ljuger. Du använder overifierbara personliga anekdoter som "bevis" för extrema, svepande påståenden om ett helt forskningsfält.

Det finns inget vetenskapligt överhuvudtaget i den approachen, det är inte så man jobbar med vetenskapliga argument eller bevis, och det duger naturligtvis inte som inlägg i en diskussion om ett vetenskapligt ämne eftersom, ännu en gång: dina fantasier är inte en källa.
Citera
2026-09-25, 18:05
Medlem
Citat:
Du har dragit upp olika saker du sett, känt eller tänkt när du typ har varit på en resa till alperna och liknande, och du försöker använda de anekdoterna för att backa upp ditt påstående att hela det samlade forskarcommunityt har fel eller ljuger. Du använder overifierbara personliga anekdoter som "bevis" för extrema, svepande påståenden om ett helt forskningsfält.

Det finns inget vetenskapligt överhuvudtaget i den approachen, det är inte så man jobbar med vetenskapliga argument eller bevis, och det duger naturligtvis inte som inlägg i en diskussion om ett vetenskapligt ämne eftersom, ännu en gång: dina fantasier är inte en källa.
Du är uppenbarligen alldeles för dum för den här diskussionen. Och för ointelligent för att skämmas över dina katastrofala ickeinlägg. Du förstår inte hur mycket du gör bort dig. Substanslöst modd.

Jag har visat det jag ville. Återkommer när andan faller på.
Citera
2026-09-25, 18:09
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du är uppenbarligen alldeles för dum för den här diskussionen. Och för ointelligent för att skämmas över dina katastrofala ickeinlägg. Du förstår inte hur mycket du gör bort dig. Substanslöst modd.

Jag har visat det jag ville. Återkommer när andan faller på.

Du påstår att den samlade forskningen inom klimatområdet har fel, tusentals forskare ljuger och är inbegripna i en konspiration. Hur vet du det? Jo, för du har åkt på skolresa på alperna, och du tyckte inte att det var så kallt där. Jag callade din bullshit, och nu försöker du smita undan genom låtsas stå över min låga nivå. Nejdu, den gubben går inte. Du smiter för att du har målat in dig i ett efterblivet hörn.
Citera
2026-09-25, 18:16
Medlem
Citat:
Du påstår att den samlade forskningen inom klimatområdet har fel, tusentals forskare ljuger och är inbegripna i en konspiration. Hur vet du det? Jo, för du har åkt på skolresa på alperna, och du tyckte inte att det var så kallt där. Jag callade din bullshit, och nu försöker du smita undan genom låtsas stå över min låga nivå. Nejdu, den gubben går inte. Du smiter för att du har målat in dig i ett efterblivet hörn.
Nice try 😁
Citera
2026-09-25, 18:21
Medlem
Citat:
Om han säger en sak, och originaltexten från rapporten som visas säger en helt annan sak (vilket faktiskt var fallet i videon), då är det inte något som någon lär sig något om IPCCs rapport, eller kunskapsläget rörande extremväders koppling till klimatet av att se, tvärtom får man en helt felaktig uppfattning. Sannolikhet är inte konfidens. Låg konfidens betyder inte att det råder låg sannolikhet. Helt olika saker. Det är förvisso inte överraskande att du inte skulle se något problem med sånt antiintellektuellt skitcontent, när du inte förstår hur man skiljer pseudovetenskap från vetenskap.

Nej det stämmer, låg konfidens betyder att metoderna man använt för att göra sin förutsägelser inte är särskilt tillförlitliga. Att i en populärvetenskaplig kontext byta ut ordet "konfidens" mot "sannolikhet" är formellt fel men ger ändå en rättvis bild av vad det handlar om.

Om det är mörkt ute och jag ser skuggan av ett djur i buskarna är det med låg konfidens jag påstår att det är en grävling. Om det enbart finns grävlingar i området är sannolikheten hög att det är en grävling, om det finns många andra djur i liknande storlek är sannolikheten lägre. Eftersom det inte enbart finns ett utfall i klimatmodellerna och det dessutom finns mängder med olika klimatmodeller och sätt att mäta är det rimligt att påstå att låg konfidens i detta sammanhang också leder till låg sannolikhet.
Citera
2026-09-25, 18:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nej det stämmer, låg konfidens betyder att metoderna man använt för att göra sin förutsägelser inte är särskilt tillförlitliga. Att i en populärvetenskaplig kontext byta ut ordet "konfidens" mot "sannolikhet" är formellt fel men ger ändå en rättvis bild av vad det handlar om.

Om det är mörkt ute och jag ser skuggan av ett djur i buskarna är det med låg konfidens jag påstår att det är en grävling. Om det enbart finns grävlingar i området är sannolikheten hög att det är en grävling, om det finns många andra djur i liknande storlek är sannolikheten lägre. Eftersom det inte enbart finns ett utfall i klimatmodellerna och det dessutom finns mängder med olika klimatmodeller och sätt att mäta är det rimligt att påstå att låg konfidens i detta sammanhang också leder till låg sannolikhet.

Två helt olika saker och användning av det ena istället för det andra ger en missvisande bild av vad det handlar om.

Citat:
Nice try 😁

Jag bryr mig egentligen inte, om du vill låtsas hålla huvudet högt när du egentligen flyr tråden för att jag har satt dig på pottan så får du så klart göra det. Det verkar bara så pinsamt.

Jag skulle hellre se dig svälja stoltheten (det finns ändå inget ansikte kvar att rädda vid det här laget) och visa lite ödmjukhet och revidera några av dina tidigare påståenden. Det skulle signalera att du inte är en helt hopplös idiot.
Senast redigerad av anomalign 2026-09-25 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in