Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-19, 12:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag förstår inte. Varför ska man jämföra glaciärsmältningen med den globala temperaturen?
Det var du som tog upp saken i ditt svar till CapsLock99:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Tack. Tittade in här för att se vad som hänt. Verkligen dags att lägga denna i kategorin konspirationsteorier.

Det är denna månad 12-år sedan man påstod att Planeten hade 12-år på sig.

A. Ingen uppvärmning (tvärtom kallare än på 40-år)
B. Ingen havsnivåhöjning (Maldiverna har nu tre istället för en flygplats)
C. Alla glaciärer finns kvar. Alla. 100%
D. Vi har färre döda i klimatrelaterade orsaker än någonsin i historien Färre än 10% om vi jämför med 1950 då planeten hade mindre än hälften av dagens population.

....Vi har dock aldrig någonsin betalt så mycket mer för energi och annat för att "rädda klimatet" som idag. 1000-tals miljarder per år, går åt till denna bluff. Hade enkelt utrotat all fattigdom på jorden med de pengarna.

Den som tror att politikerna kan justera temperaturen på planeten måste vara så urbota dum att de inte borde ges ett legitimation.

Klimatfanatismen har blod på sina händer.
Svenska Yle 2022-10-08: Ihållande sommarhetta och Saharasand har fått Alpernas glaciärer att smälta i rekordtakt.
Vad ville du säga med ditt inlägg?
Citera
2024-04-19, 14:23
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det var du som tog upp saken i ditt svar till CapsLock99:
Vad ville du säga med ditt inlägg?
Jag menade att CapsLock99 har fel angående punkt C. Alla glaciärer finns kvar. Alla. 100%.
Men de håller ju på att försvinna i Alperna.
Citera
2024-04-19, 16:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag menade att CapsLock99 har fel angående punkt C. Alla glaciärer finns kvar. Alla. 100%.
OK, tack. Det jag reagerade på var främst avslutningen på artikeln i Yle:
– Glaciärerna går bara att rädda om vi som världssamfund drastiskt minskar utsläppen av växthusgaser och klarar av att leva klimatneutralt. Förblir utsläppen som de är kommer uppvärmningen att fortsätta och världens glaciärer kommer knappast att överleva, säger professor [...]
https://svenska.yle.fi/a/7-10020900

Såvitt jag vet är det inte klarlagt att den varma sommaren i Centraleuropa, sanden från Sahara och mindre snö än normalt bara beror på växthuseffekten.
Citera
2024-04-19, 16:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
OK, tack. Det jag reagerade på var främst avslutningen på artikeln i Yle:
– Glaciärerna går bara att rädda om vi som världssamfund drastiskt minskar utsläppen av växthusgaser och klarar av att leva klimatneutralt. Förblir utsläppen som de är kommer uppvärmningen att fortsätta och världens glaciärer kommer knappast att överleva, säger professor [...]
https://svenska.yle.fi/a/7-10020900

Såvitt jag vet är det inte klarlagt att den varma sommaren i Centraleuropa, sanden från Sahara och mindre snö än normalt bara beror på växthuseffekten.
Det är ju inte heller det som står i artikeln.
Citera
2024-04-19, 18:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju inte heller det som står i artikeln.
Precis (det kan ha funnits en viss ironi i mitt inlägg). Artikeln handlar i huvudsak om det som orsakat avsmältningen 2022 och avslutas med ett påstående om att enda sättet att rädda glaciärerna är att vi som världssamfund blir klimatneutrala. Det hänger inte ihop för fem öre.
Citera
2024-04-19, 20:56
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:

Har inte alls fel. För 12 år sedan så skulle flera glaciärer vara försvunna. Alla finns kvar. 100%

För övrigt, att glaciärer ökat och minskat över tid är inget ovanligt. Har inget med Co2 att göra. Vill du att världens glaciärer ständigt skall öka i omfattning, känns det bra då ?
Senast redigerad av CapsLock99 2024-04-19 kl. 21:24.
Citera
2024-04-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Källa?
https://www.severe-weather.eu/global-weather/arctic-sea-ice-third-highest-rrc/
Citera
2024-04-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I vilken av alla rapporter menar du att de påstår något sådant?
"...is projected to reach practically ice-free conditions at its summer minimum at least once before 2050 under all scenarios."

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/factsheets/IPCC_AR6_WGI_Regional_Fact_Sheet_Polar_regions.pdf
Citera
2024-04-19, 23:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Precis (det kan ha funnits en viss ironi i mitt inlägg). Artikeln handlar i huvudsak om det som orsakat avsmältningen 2022 och avslutas med ett påstående om att enda sättet att rädda glaciärerna är att vi som världssamfund blir klimatneutrala. Det hänger inte ihop för fem öre.
Varför hänger inte det ihop?
Citera
2024-04-20, 00:10
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Har inte alls fel. För 12 år sedan så skulle flera glaciärer vara försvunna. Alla finns kvar. 100%

För övrigt, att glaciärer ökat och minskat över tid är inget ovanligt. Har inget med Co2 att göra. Vill du att världens glaciärer ständigt skall öka i omfattning, känns det bra då ?
Hur vet du att inga glaciärer har försvunnit? Är du glaciärforskare?
Citera
2024-04-20, 00:33
Medlem
afvongreves avatar
Citat:

I Sverige:
SVT Nyheter 2019-09-16
Minst 30 glaciärer har redan försvunnit och fler är i riskzonen.
Citera
2024-04-20, 05:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Aspergare förstår sig inte på ironi och logik.....

Det finns ingen humor i den människans inlägg mer än att hen lovade rätta felaktig fysik från början, men bara är en spefågel som aldrig har gjort det.

Om det är någon som har en diagnos här, så är det hjärntotius.

Här är ett av hens inlägg.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citat:
Personligen menar jag ingenting.

Säger hen och erkänner att allt är skedmatat.

Nu kan du skratta, för det här var humor riktad åt både dig och andra, en sorglig humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in