2026-08-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Återigen visa var i FUP hon återkommande har sagt nej till att ha sex med honom? Visa det för en gångs skull. Kan du göra det så får jag lov att krypa till korset men så länge du inte gör det så hävdar jag att hon inte har gjort det.

Det är ju ungefär som att jag hävdar att har en tjej samtyckt till sex inledningsvis så måste det ju betyda att hon samtycker till sex hela tiden. Det måste ju en kille kunna säga att hon ville ju så då måste hon ju ha velat hela tiden.

Jocke, du vet att hon flera gånger avböjt hans inviter. Både GM och BO har lämnat samstämmiga uppgifter därom.

Du är bara desperat nu. Ingen rimlig, resonabel och normalbegåvad människa ser flera nej till att följa med någon för att ha sex till ett frikort att våldta personen någon annan stans.

Om flera nej är svårt för dig att uppfatta så kan jag verkligen förstå att du oroar dig att åka fadt för våldtäkt. Kan tänka mig ditt försvar. Men hon sa ju bara nej till att ha sex hemma hos sig. Då måste det självklart betyda ja till absolut allt annat. Hur skulle du kunna tolka det på annat sätt Jocke.

Som sagt, du får nog kolla upp vad rimligt tvivel innebär.
Citera
2026-08-14, 09:18
Medlem
Citat:
Hur stor andel av alla kvinnor har enligt dig blivit utsatta för sexuella övergrepp? Tyckte jag såg någon siffra från dig i tråden.

Inte enligt mig. Enligt Folkhälsomyndigheten uppger nästan en fjärdedel (24 procent) av flickorna och de unga kvinnorna att de har utsatts för sexuellt våld, såsom våldtäkt, sexuellt övergrepp eller sexuellt tvång.
Citera
2026-08-14, 09:29
Medlem
Citat:
Undrar vem som slingrar sig och ljuger. Se nedan vad jag skrev. Nå vem av oss är det som ljuger?

Gällande Ljusdalsfallet slirar du rejält på sanningen igen. Varför nämner du inte att både anmälaren och anmälarens vän uppger att anmälaren gett samtycke? Varför tar du inte upp att anmälaren även varit aktiv i det sexuella? Varför tar du inte upp att även killen var riktigt full?

Rätten skriver att det inte spelar någon roll att hon gett samtycke, spelar ingen roll att hon varit aktiv de bedömer bara att hon varit för full.
Han gjorde väl egentligen helt rätt som avbröt när han tyckte att det var tveksamt om hon var med på noterna längre!!?? Är det inte så ni tycker att man ska göra? Kolla av, fråga, tolka samspelet?

Men Jocke, nu argumenterar du kring ditt eget påhitt. Bara det visar ju att du slingrar dig och slirar på sanningen. Nåja, kan inte vara så lätt för dig att komma ihåg vad du hittade på sist.

Gällande Ljusdalsfallet. Jag citerar från domen, (jag har dock anonymiserat namnet på GM): "BO har uppgett att han i samband med samlaget frågade henne om det var okej eller liknande. Enligt målsäganden ställdes den frågan dock när GM var över henne och penetration redan hade skett. Att han först i det läget försökte utröna målsägandens inställning till samlag innebär inte att han saknade uppsåt."

Länkar även domen från hovrätten.

https://files.catbox.moe/p4crxv.pdf
Citera
2026-08-14, 09:30
Medlem
Citat:
Kvinnan i videon som alltså varit med och arbetat fram lagen uttrycker att det är synnerligen viktigt just vid sådana fall att en part initialt varit frivillig men sedan drar tillbaka sitt samtycke tydligt säger eller visar att denne inte vill längre.

Var det inte precis det jag skrev?
Citera
2026-08-14, 09:32
Medlem
Citat:
Du tar ju inte med hur den där frivilligheten ska framkomma.

Jag har redan haft med det tidigare. Genom ord eller handling.
Citera
2026-08-14, 09:36
Medlem
Citat:
Om det nu är så självklart kan du beskriva hur du skulle resonera för att komma fram till att tjejens beteende utan rimligt tvivel måste fått killen att förstå att hon inte vill längre?
I en sexuell situation som hittills varit samtyckt.

Nu är du inne på hypotetiska resonemang.

Men exempelvis om någon varit aktiv i sexet och plötsligt blir passiv, tystnar, stelnar till. Dock är varje situation unik så det går inte att sätta upp exakta parametrar.

Helt enkelt en förändring i beteende.
Citera
2026-08-14, 09:41
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja alltså det är du som har hävdat att man inte kan veta något som inte går att utläsa ur lagtexten. Och så ber du mig bevisa att lagen inte uppställer några krav på tidsintervaller. Jag gjorde exakt detta genom att hänvisa till förarbetena till lagen och till lagstiftarens intention.

Ändå fortsätter du att hävda att man vet att ett häcksaxlån fortsätter utan någon angiven tidsgräns trots att 8 kap. 1 § BrB inte säger ett ord om hur länge ett lån gäller.

Och jag svarade flera gånger vad som gäller och varför.

Enda sättet att fortsätta diskussionen är ifall du lyfter fram vad i mina svar du inte förstod.

Men eftersom du väljer fortsätta fråga trots upprepade svar från mig så utgår jag ifrån att 1) du slingrar sig 2) du har mentalt nedsatt förmåga 3) din argumentation är slut 4) fortsatt diskussion med dig är meningslös.
Citera
2026-08-14, 11:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu är du inne på hypotetiska resonemang.

Men exempelvis om någon varit aktiv i sexet och plötsligt blir passiv, tystnar, stelnar till. Dock är varje situation unik så det går inte att sätta upp exakta parametrar.

Helt enkelt en förändring i beteende.

Det är inte bara hypotetiska resonemang. Det är verkligheten.

Tycker du klart visar på ett av de största problemen med den här lagen att man inte på förhand kan tala om vad som är olagligt eller inte. Du säger ju själv att varje situation är unik!!!!
Hur kan man lägga ett sådant ansvar på de inblandade att de i varje unik situation ska veta när den där gränsen just i den här situationen passerats???????
När övergår det till att bli en olaglig handling? Hur länge ska tjejen ha behövt vara passiv för att det ska betecknas som en olaglig handling? Och dessa subtila bedömningar avgör alltså att en handling övergår från att vara helt OK till att övergå till våldtäkt. Helt sjukt i min värld i alla fall.
Citera
2026-08-14, 11:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har redan haft med det tidigare. Genom ord eller handling.

Du glömmer något eller så håller du det borta med avsikt.
Citera
2026-08-14, 11:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Var det inte precis det jag skrev?

Varför tolkas inte lagen så i rättssalarna då? Varför har vi den här passivitets diskussionen?
Varför läggs ansvaret över på den andra parten att denne bör förstå att den andra eventuellt inte deltar frivilligt längre? Var det inte särskilt viktigt att detta uttrycktes tydligt i tal eller handling?
När blir passivitet ett tydligt tecken? Hur ska man i lagtexten kunna definiera det?
Är det rimligt att ha olika tolkningar i varje unik situation?
Citera
2026-08-14, 11:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men Jocke, nu argumenterar du kring ditt eget påhitt. Bara det visar ju att du slingrar dig och slirar på sanningen. Nåja, kan inte vara så lätt för dig att komma ihåg vad du hittade på sist.

Gällande Ljusdalsfallet. Jag citerar från domen, (jag har dock anonymiserat namnet på GM): "BO har uppgett att han i samband med samlaget frågade henne om det var okej eller liknande. Enligt målsäganden ställdes den frågan dock när GM var över henne och penetration redan hade skett. Att han först i det läget försökte utröna målsägandens inställning till samlag innebär inte att han saknade uppsåt."

Länkar även domen från hovrätten.

https://files.catbox.moe/p4crxv.pdf

Som vanligt glömde du att ta med en hel del av domskälen. Det är i det här fallet även så att det finns andra vittnen än de 2 inblandade. Som jag kommer ihåg det fanns det utöver de 2 en annan person i samma rum som den påstådda våldtäkten ska ha skett, t.o.m. i samma säng. Har ej hunnit läsa allt men så kommer jag ihåg det.

Citat:
Frågan är om X insåg att målsäganden inte deltog frivilligt
och hur gärningen ska rubriceras.
Den omständigheten att målsäganden var berusad när X
genomförde samlaget talar för att han borde ha insett en risk för att hon inte
deltog frivilligt. Det är dock utrett att X i anslutning till
samlaget frågade målsäganden om det var okej eller liknande. Målsäganden
har uppgett att han kan ha frågat flera gånger vilket även andra hörda i målet
har gett uttryck för. Det kan enligt rätten inte anses helt klarlagt i vilket skede
X försökt förvissa sig om målsäganden vilja. Tingsrätten
anser mot denna bakgrund att det inte kan anses styrkt att X varit likgiltig till att målsäganden inte deltog frivilligt. Däremot måste
han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då
hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att
målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte
bedömningen.
Citera
2026-08-14, 11:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inte enligt mig. Enligt Folkhälsomyndigheten uppger nästan en fjärdedel (24 procent) av flickorna och de unga kvinnorna att de har utsatts för sexuellt våld, såsom våldtäkt, sexuellt övergrepp eller sexuellt tvång.

Av alla kvinnor/flickor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in