2022-05-31, 12:36
Medlem
Detta har säkert diskuterats innan men jag tycker att det tåls att ta upp igen. I en rapport från BRÅ kommer man fram till att ungefär var tionde nedlagd förundersökning som handlar våldtäkt läggs ner eftersom att en våldtäkt sannolikt inte har ägt rum. En påhittad anmälan alltså som riskerar att rasera den anmälda mannens liv. Jag länkar till rapporten nedan. Informationen jag hänvisar till finns på sidan 57.

https://bra.se/publikationer/arkiv/p...-till-dom.html

Fenomenet med falska anklagelser om våldtäkt intresserar mig särskilt eftersom att jag själv råkat ut för det av en tjej som blev förbannad för att jag inte ville dejta henne. I mitt fall stannade det vid anklagelser men jag fick ändå problem med en flickvän några år senare som fick höra talas om dessa rykten. Som tur var så löste det sig och jag fick till och med en chans att konfrontera den tjej som anklagade mig som då blånekade och skämdes ordentligt.

Detta var innan samtyckeslagen hade trätt i kraft och ingen anmälan mot mig upprättades som sagt men tanken på att detta skulle kunna ha hänt efter Metoo och att tjejen skulle kunna ha varit mera ondsint och polisanmält mig skrämmer mig. Hur skall man som man/kille kunna motbevisa det? Jag vet att det fortfarande är så att brott måste bevisas även efter samtyckeslagen men i Sverige godkänns hörsägen som tillräcklig bevisning i våldtäktsfall. Det vill säga att det räcker med att kompisar till den anmälande kvinnan kan vittna om att den anmälande kvinnan har berättat för dom att hon blivit våldtagen av en viss person. Jag länkar till källan här.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...a-rattssystem/

Så det jag vill diskutera är alltså hur farligt rättsystemet i Sverige är för män när det gäller våldtäktsmål. Om det räcker för en kvinna att hitta på att en viss man/kille har våldtagit henne och hörsägenbevisning räcker för att få honom fälld så känns systemet väldigt skevt. Motiven som den anmälande kvinnan har kan vara flera. Pressa på skadeståndspengar, uppmärksamhetsbehov, allmänt manshat med mera.

Det känns som att samtyckeslagen bygger på att kvinnor inte missbrukar den och det gör tyvärr vissa kvinnor.

Nu är jag inte ute i svängen och raggar längre men hur resonerar ni män kring detta som är ute och dejtar? Vågar ni träffa en okänd kvinna från t.ex. Tinder om det ej finns vittnen närvarande?
Citera
2022-05-31, 12:45
Feminister tycker helt enkelt att det är viktigare att döma skyldiga än att fria oskyldiga.
Citera
2022-05-31, 12:50
Bannlyst
Den anklagande är inte den som har bevisbördan på sig. Det är den som anklagar som ska bevisa att den andre gjorde det. Det kallas innocent until proven guilty.

Dock så betyder det inte att Sveriges rättssystem funkar såhär, flertalet män utsätts varje dag för våldtäkts anklaganden och dylikt och fälls felaktigt i många fall. Det är alldeles för enkelt i dagsläget för kvinnor att anklaga män, och även om domen inte fastslås så är resterande män i samhället som cuckade får och tror på allt kvinnor säger. Tragiskt. Väldigt tragiskt.

Välkommen till det nya spännande Sverige.

Förresten så har svenska män lägst testosteronproduktion av män i hela världen, samt att de är cuckade bögar och hunsade av deras ”kvinnor”.
Citera
2022-05-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Feminister tycker helt enkelt att det är viktigare att döma skyldiga än att fria oskyldiga.

Jag tror också att det är så. Eftersom att dom ändå inte tycker om män så bryr dom sig inte om några oskyldiga män får sina liv förstörda. Tråkigt bara för alla icke manshatande kvinnor om en stor andel män tillslut inte vågar dejta dom.
Citera
2022-05-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Den anklagande är inte den som har bevisbördan på sig. Det är den som anklagar som ska bevisa att den andre gjorde det. Det kallas innocent until proven guilty.

Dock så betyder det inte att Sveriges rättssystem funkar såhär, flertalet män utsätts varje dag för våldtäkts anklaganden och dylikt och fälls felaktigt i många fall. Det är alldeles för enkelt i dagsläget för kvinnor att anklaga män, och även om domen inte fastslås så är resterande män i samhället som cuckade får och tror på allt kvinnor säger. Tragiskt. Väldigt tragiskt.

Välkommen till det nya spännande Sverige.

Förresten så har svenska män lägst testosteronproduktion av män i hela världen, samt att de är cuckade bögar och hunsade av deras ”kvinnor”.

När det gäller nivå av testosteron så varierar detta stort mellan olika manliga individer även i Sverige men det är säkert så att vi i genomsnitt ligger lägre än världssnittet.
Citera
2022-05-31, 12:59
Medlem
Citat:

Intressant också att feminister bryr sig så mycket om våldtäkter. Dom ligger ju knappast i högriskzonen för att råka ut för detta.
Citera
2022-05-31, 12:59
Medlem
LeCastles avatar
Efter allt man hört på sistone så vågar man nästan inte ha sex med kvinnor!

Citat:

Deras synsätt och beteende leder till detta. Vissa ser det som en möjlighet att utnyttja stigmat. Vidriga och förfärliga!

Har haft sex med många kvinnor och i efterhand o inte varit sams med några av dem av olika anledningar. Inte en chans att det skulle bli en grej då mycket skett på deras intiativ. De är vuxna människor som tar ansvar för sina handlingar.

Skulle säga att tjejerna TS syftar på har psykopatiska drag, dvs inte friska.
Citera
2022-05-31, 13:01
Medlem
Är väl snarare farlig för kvinnor. Den dagen en kvinna anmäler fel kille för falsk våldtäkt och han redan har förlorat allt, så finns det ingenting som säger att han inte skulle kunna hämnas tusenfalt på exakt alla som är närstående till kvinnan.

Finns ju folk som satt en kula i folk för mindre än det tänker jag.
Citera
2022-05-31, 13:17
Medlem
Bubba00s avatar
Du behöver inte motbevisa något. Bevisbördan ligger på åklagarsidan.
Oskyldig - till dess att motsatsen har bevisats.
Citera
2022-05-31, 13:18
Bannlyst
Kolla bara på Cissi Wallin och Amber Heard vad dom kan ställa till med bara med en Tweet. Me Too och samtyckeslagen är extremt farlig för män. Män som har problem med samtycke bryr sig uppenbarligen inte om lagen.
Citera
2022-05-31, 13:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det är lätt på ett sätt att sätta dit en man. Stödbevisning som behövs numera räcker med att kvinnan efteråt sagt till en väninna att hon blivit våldtagen. Det räknas som stödbevisning när det är ord mot ord.

Rättssystemet antar väl fortsatt att kvinnor inte ljuger om saker som våldtäkt fastän samma rättssystem dömer 2-3 kvinnor årligen för falsk tillvitelse. Dvs att de försökt sätta dit en man. För de fallen krävs det i regel avsevärd bevisning. Ungefär i fallet där en man träffade en kvinna på en krog. De hade sex på krogtoaletten. På något sätt fick kvinnan sambo reda på det och istället för att erkänna att hon varit otrogen påstådd hon att hon blivit våldtagen, det var inte frivilligt. Snubben från krogen hittade polisen ganska snabb och satte direkt i häkte. Han skulle blivit dömd om det inte var för han hade spelat in sexet på sin telefons ljudinspelare. Där framgick det att det var kvinnan som var på och det var absolut frivilligt.

Han släpptes efter 3 veckor i häkte, han skulle säkert fått 2 år minst utan inspelningen. Hon dömdes till villkorligt utan att behöva sitta en dag i häkte.

Att man antar att kvinnor inte ljuger hänger väl ihop med att det är ganska få sådana här ovan fall sett till det stora hela. Men det händer ju.

Annars sett till anmälningar så har polis som tar emot anmälningar yttrat sig. Det kommer alltså in ca 7000 anmälningar om våldtäkt årligen. Bara några hundratal går till åtal. Det som dock ofta inte kommer fram här är att polisen slänger tusentals anmälningar på direkten inte för kvinnan ljuger utan för det inte hänt en våldtäkt i lagens mening. Många tonårstjejer tex har som vana att anmäla sina pojkvänner för våldtäkt, där våldtäkten varit att knullat på en tjej varit otrogna alltså. Sånt där dom polisen får förklara för de unga tjejerna att det var taskigt gjort av din pojkvän men det är ju inget lagbrott.
Citera
2022-05-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Du behöver inte motbevisa något. Bevisbördan ligger på åklagarsidan.
Oskyldig - till dess att motsatsen har bevisats.

Absolut. Problemet är att hörsägen räcker som bevis.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...a-rattssystem/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in