2026-08-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Menar du att vet bättre än brå? Att du sitter på kunskap de inte har?

Vem som helst med lite kunskap om fjärde vågens feminism har koll på att sk hashtag feminism lade grunden för metoo. Tex yesallwomen och FBrape campaign. Ochså mindre grupper online där kvinnnor varnade varandra för män och snackade skit om dem. Började redan tidigt 2010 tal. Så din slutsats är helt fel. Redan någonstans 2011-2013 började synen förändras genöm olika kampanjer online.
Vilket nådde sin klimax med hysterin me too.

Du har uppenbarligen noll koll på hur människor gör bedömningar och beslut. Du behöver inte ens vara kåt för att fatta dåliga beslut. Kåt gör det bara mer komplicerat. Vi fattar mängder av dåliga beslut och bedömningar dagligen. Ogillar begreppet killgissning. Men det beskriver din argumentation väl. Du uttalar och gissar om saker du har noll koll på. Googla system 1 och 2 kahneman.
En psykolog som vunnit nobelpris i ekonomi.
Din argumentation osar system 1. Dvs intuitiva beslut utan eftertanke. Vilket ofta präglas av olika biases.

Sammanfattningsvis så är samtyckeslagen rättsosäker då den inte tar hänsyn till förmågan hos de som hamnar i domstol. Och en del av domarna görs på kriterier som inte stöttas av vetenskapen.
Enkelt sagt så beslutas det att någon varit oaktsam på ett sätt som är oaktsamt. Och att införa samtyckeslagen trots all kritik från experter är definitivt oaktsamt

Vart har jag påstått det? Läste du studien du hänvisade till. Den talade om en ökning i anmälningar från 2017 efter #metoo och samtyckeslagen.

Dock har det skett en markant ökning redan innan dess.

Jag har rätt bra på hur människor fungerar generellt. Både genom mitt privatliv men även genom mitt yrkesliv. Enligt min erfarenhet så behöver de allra flesta inte läsa en PhD i psykologi för att nå insikt hur man själv fungerar som människa. Det är ytterst ovanligt att människor behöver uttänkta strategier för hur man beter sig i specifika situationer.

Du slutar med "Sammanfattningsvis så är samtyckeslagen rättsosäker då den inte tar hänsyn till förmågan hos de som hamnar i domstol." Vilka förmågor? Att referera vetenskapliga artiklar? Och i vilka andra mål tar mam hänsyn till någons "förmågor"?
Citera
2026-08-13, 23:31
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag har rätt bra på hur människor fungerar generellt.

Det är du verkligen inte.
Citera
2026-08-13, 23:37
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Så får du använda häcksaxen 17 timmar eller måste du fråga varje sekund om du fortfarande får ha den?

Jag kan helt riskfritt använda den i 17 timmar, då lagen inte kräver att frivillighet kommer till uttryck under tiden jag lånar en häcksax, till skillnad från samtyckeslagen. Samtyckeslagen däremot kräver att frivillighet kommer till uttryck, vilket gör att oralsex i 17 timmar på en tyst kvinna inte är lagligt enligt hur lagen är skriven. Om det ändå är lagligt, så bevisar det ju bara hur otydlig lagen är. Och aldrig har du kunnat svara på hur det är möjligt att veta ifall man behöver fråga ifall en kvinna är tyst när hon får oralsex. De en miljon andra moment som ingår i och före en sexakt är heller inte möjligt att veta hur ett samtycke ska inhämtas. Betyder hångel att man får lägga en hand på låret? Hur vet man det med säkerhet? Det gör man inte. Det tragiska är att vara du och veta att jag har rätt, men ändå slingra dig i oändligheten. Vi vet båda att jag har rätt. Alla som läser vet det.
Citera
2026-08-13, 23:39
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Hundratals oskyldiga män har dömts. Lagen ska bort. De ansvariga politikerna ska ställas till svars.

Dream on. Ju mer en karl påstår sig vara oskyldig desto mer tror omgivningen att han är skyldig. I Sverige kör vi med devisen" En våldtäkt är alltid sann om en kvinna säger att den är sann". Vilket är en trygghet för oss kvinnor.
Citera
2026-08-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag kan helt riskfritt använda den i 17 timmar, då lagen inte kräver att frivillighet kommer till uttryck under tiden jag lånar en häcksax, till skillnad från samtyckeslagen. Samtyckeslagen däremot kräver att frivillighet kommer till uttryck, vilket gör att oralsex i 17 timmar på en tyst kvinna inte är lagligt enligt hur lagen är skriven. Om det ändå är lagligt, så bevisar det ju bara hur otydlig lagen är. Och aldrig har du kunnat svara på hur det är möjligt att veta ifall man behöver fråga ifall en kvinna är tyst när hon får oralsex. De en miljon andra moment som ingår i och före en sexakt är heller inte möjligt att veta hur ett samtycke ska inhämtas. Betyder hångel att man får lägga en hand på låret? Hur vet man det med säkerhet? Det gör man inte. Det tragiska är att vara du och veta att jag har rätt, men ändå slingra dig i oändligheten. Vi vet båda att jag har rätt. Alla som läser vet det.
Men hallå. Var framgår i lagen hur många timmar du får använda häcksaxen? Citera.
Citera
2026-08-13, 23:59
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Men hallå. Var framgår i lagen hur många timmar du får använda häcksaxen? Citera.

Jag skrev i senaste inläggen varför. Men du fortsätter upprepa dig trots att jag redan svarat. Var det någon särskild bokstav du inte kände igen, eller någon del av meningen jag skrev som var för svår att förstå? Ange vilken del du hade problem att förstå så ska jag försöka bryta ner det till din nivå.
Citera
2026-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Jag skrev i senaste inläggen varför. Men du fortsätter upprepa dig trots att jag redan svarat. Var det någon särskild bokstav du inte kände igen, eller någon del av meningen jag skrev som var för svår att förstå? Ange vilken del du hade problem att förstå så ska jag försöka bryta ner det till din nivå.
Det stod ingenstans i lagen alltså hur många timmar du fick använda häcksaxen?

Hur kan du då dra slutsatsen att du får använda den i minst 17 timmar utan att behöva fråga var 30:e sekund.
Citera
2026-08-14, 00:04
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Det stod ingenstans i lagen alltså hur många timmar du fick använda häcksaxen?

Hur kan du då dra slutsatsen att du får använda den i minst 17 timmar utan att behöva fråga var 30:e sekund.

Vänligen läs långsamt om inlägg 6407.
Citera
2026-08-14, 00:08
Medlem
Citat:
Vänligen läs långsamt om inlägg 6407.
Jag undrar bara hur du kan veta det eftersom det inte står i lagen. VAR i lagen står att timantalet för häcksaxlån inte är begränsat?
Citera
2026-08-14, 00:10
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag undrar bara hur du kan veta det eftersom det inte står i lagen. VAR i lagen står att timantalet för häcksaxlån inte är begränsat?

Eftersom jag redan svarat på dina frågor så är det bättre att du skriver vad med mitt svar det är du inte förstod. Annars skriver jag ju bara samma sak igen, vilket är dåligt för trådens kvalitet.
Citera
2026-08-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är du verkligen inte.

Nej men det har du som skryter om att du också minsann skulle våldta någon.
Citera
2026-08-14, 06:39
Medlem
Citat:
Eftersom jag redan svarat på dina frågor så är det bättre att du skriver vad med mitt svar det är du inte förstod. Annars skriver jag ju bara samma sak igen, vilket är dåligt för trådens kvalitet.
Ja alltså det är du som har hävdat att man inte kan veta något som inte går att utläsa ur lagtexten. Och så ber du mig bevisa att lagen inte uppställer några krav på tidsintervaller. Jag gjorde exakt detta genom att hänvisa till förarbetena till lagen och till lagstiftarens intention.

Ändå fortsätter du att hävda att man vet att ett häcksaxlån fortsätter utan någon angiven tidsgräns trots att 8 kap. 1 § BrB inte säger ett ord om hur länge ett lån gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in