Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Jag skulle vilja gå ännu mer på djupet och säga att det inte är en viljehandling utan istället en insikt. En insikt att vi inte är begäret, det där suget - det är inte vi. Precis som Siddharta på sin tid efter mycken introspektion besegrade 'begäret', så kan vi alkisar också komma över denna tröskel. Det handlar nog mindre om viljestyrka och mer om kapitulation. Då kommer (tror jag) insikten.
Varför är jag nykter, egentligen? Delvis är det för att jag låtit begäret få andra uttrycksmedel (spel, shopping, porr osv.), men förhoppningsvis har också jag vunnit ett par segrar mot begäret.
Ja, du kommer kanske ihåg Ladicius, att jag berömt din insikt i det helvete många av oss i denna tråd delar. Och jag kommrnterar när jag ibland checkar in här i tråden. Du är inspirerande och jag bär med mig mycket av det du skriver.
När det gäller att komma över en tröskel var det nog exakt vad som hände med mig efter att ha supit mycket i många år -- dygnet runt. Både öppet och i smyg. För mig var det till min förvåning lättare än jag anade att ta mig ur suget och tvånget att ta en taxi till Systemet och numera vara.mättlig.
Men alla är ju olika och alla bär vi på olika bördor. Trodde aldrig att jag skulle klara detta! Och nu är jag där sedan år tillbaka. Tröskeln, som jag bolstavligen ramlat över 10000 gånger kan jag idag bokstavligen talat, ta ett stadigt steg över.
Men ångesten och sömnproblemen har jag kvar, kanske som.en rest av mitt tidigare leverne och barndom.