2026-06-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonline
Nu vill jag inte vara tyken och så. Men att bli nykter handlar om att man måste bara bestämma sig. Har testat Aa, sjukvården, Antabus mm. Inget av detta hjälpte. Kanske Aa hade funkat bättre nu när man väl har bestämt mig för att sluta, jag vet ej?
Jag skulle vilja gå ännu mer på djupet och säga att det inte är en viljehandling utan istället en insikt. En insikt att vi inte är begäret, det där suget - det är inte vi. Precis som Siddharta på sin tid efter mycken introspektion besegrade 'begäret', så kan vi alkisar också komma över denna tröskel. Det handlar nog mindre om viljestyrka och mer om kapitulation. Då kommer (tror jag) insikten.

Varför är jag nykter, egentligen? Delvis är det för att jag låtit begäret få andra uttrycksmedel (spel, shopping, porr osv.), men förhoppningsvis har också jag vunnit ett par segrar mot begäret.
Citera
2026-06-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Senast jag köpte öl så hade affären höjt priset på budgetalternativet. Detta kan få mig att sluta helt. Besökte affären idag för att handla matvaror och det kändes befriande att jag inte skulle köpa någon öl, som om ett olustigt tvång lyfts. Ögonen blev klarare med att söka efter reautbud. Såg färsk svamp och skivat pålägg billigt.
Ja, ibland är det ju de små sakerna som avgör det hela. Härligt!
Citera
2026-06-05, 19:55
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det kan jag hålla med om! Jag svarade på ett inlägg. Sedan kan 4/5 av de som huserar i tråden må bäst - undertecknad inräknad - av total avhållsamhet, det är en annan femma.
Fan Gogge, trodde du nyktrat till. Du hade ju bra flyt ett tag iallafall.

Ja, total avhållsamhet vore det bästa för alla inblandade, och förmodligen resten av samhället!
En jäkla lurig drog Alkoholen.
Citera
2026-06-05, 19:59
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Fan Gogge, trodde du nyktrat till. Du hade ju bra flyt ett tag iallafall.

Ja, total avhållsamhet vore det bästa för alla inblandade, och förmodligen resten av samhället!
En jäkla lurig drog Alkoholen.

Jo... Macca-röst, "I´m struggling man..."

Sista "svarta" dagen idag, går ett behandlingsprogram m ett antal "olycks-bröder" resp "-systrar" - så har inget att skylla på.

Själv?
Citera
2026-06-05, 20:08
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jo... Macca-röst, "I´m struggling man..."

Sista "svarta" dagen idag, går ett behandlingsprogram m ett antal "olycks-bröder" resp "-systrar" - så har inget att skylla på.

Själv?
Sisådär, hade 30 dagar ren, kändes riktigt bra men det var två veckor sen Ja du fattar.
Det värsta är att jag blir uttråkad/deprimerad när jag gått nykter en tid, men det har nog med Dopaminet att göra. Man har ju "Kärnvapenbombat" hjärnan till att producera mindre Dopamin med all Alkohol. Sen AA, program o.s.v vette Fan vad som funkar. Mycket upprepningar inom AA. Hänger nog till sist på en själv och inget annat. Lätt är det definitivt inte.
Citera
2026-06-05, 20:15
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Sisådär, hade 30 dagar ren, kändes riktigt bra men det var två veckor sen Ja du fattar.
Det värsta är att jag blir uttråkad/deprimerad när jag gått nykter en tid, men det har nog med Dopaminet att göra. Man har ju "Kärnvapenbombat" hjärnan till att producera mindre Dopamin med all Alkohol. Sen AA, program o.s.v vette Fan vad som funkar. Mycket upprepningar inom AA. Hänger nog till sist på en själv och inget annat. Lätt är det definitivt inte.

Jo, så är det ju. Mitt program enl 12-stegs... jag och en cola-snubbe skämtar om att terapeuten tar ständiga "återfall" (köper inte ens det begreppet! Jävla skillnad på några järn resp en veckofylla!). Väntar på att 12-stegs-polletten ska "ramla ner" - men kunde ju börja m att sluta kröka själv först!

Men, men... det gäller att fixa att leva i den "vanliga världen" som Duran Duran sjöng...
https://www.youtube.com/watch?v=FqIACCH20JU&list=RDFqIACCH20JU&start_radio =1

Take care mate, och sorry f lite OT (?)...
Citera
2026-06-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag skulle vilja gå ännu mer på djupet och säga att det inte är en viljehandling utan istället en insikt. En insikt att vi inte är begäret, det där suget - det är inte vi. Precis som Siddharta på sin tid efter mycken introspektion besegrade 'begäret', så kan vi alkisar också komma över denna tröskel. Det handlar nog mindre om viljestyrka och mer om kapitulation. Då kommer (tror jag) insikten.
Varför är jag nykter, egentligen? Delvis är det för att jag låtit begäret få andra uttrycksmedel (spel, shopping, porr osv.), men förhoppningsvis har också jag vunnit ett par segrar mot begäret.

Ja, du kommer kanske ihåg Ladicius, att jag berömt din insikt i det helvete många av oss i denna tråd delar. Och jag kommrnterar när jag ibland checkar in här i tråden. Du är inspirerande och jag bär med mig mycket av det du skriver.

När det gäller att komma över en tröskel var det nog exakt vad som hände med mig efter att ha supit mycket i många år -- dygnet runt. Både öppet och i smyg. För mig var det till min förvåning lättare än jag anade att ta mig ur suget och tvånget att ta en taxi till Systemet och numera vara.mättlig.

Men alla är ju olika och alla bär vi på olika bördor. Trodde aldrig att jag skulle klara detta! Och nu är jag där sedan år tillbaka. Tröskeln, som jag bolstavligen ramlat över 10000 gånger kan jag idag bokstavligen talat, ta ett stadigt steg över.

Men ångesten och sömnproblemen har jag kvar, kanske som.en rest av mitt tidigare leverne och barndom.
Citera
2026-06-05, 22:10
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
- - -

Men ångesten och sömnproblemen har jag kvar, kanske som.en rest av mitt tidigare leverne och barndom.

Tack först för inlägg som ger lite push! Vad gäller ångest och sömnproblem är det väl en fråga om - för de flesta, inte alla - vad en avdankad statistiker skulle kalla simultanitet, eller om man så vill kausalitet som s a s går åt båda hållen.

I längden förvärras ju båda av att kröka.
Citera
2026-06-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ja, du kommer kanske ihåg Ladicius, att jag berömt din insikt i det helvete många av oss i denna tråd delar. Och jag kommrnterar när jag ibland checkar in här i tråden. Du är inspirerande och jag bär med mig mycket av det du skriver.

När det gäller att komma över en tröskel var det nog exakt vad som hände med mig efter att ha supit mycket i många år -- dygnet runt. Både öppet och i smyg. För mig var det till min förvåning lättare än jag anade att ta mig ur suget och tvånget att ta en taxi till Systemet och numera vara.mättlig.

Men alla är ju olika och alla bär vi på olika bördor. Trodde aldrig att jag skulle klara detta! Och nu är jag där sedan år tillbaka. Tröskeln, som jag bolstavligen ramlat över 10000 gånger kan jag idag bokstavligen talat, ta ett stadigt steg över.

Tack för dina fina ord

Ja, verkligen! Att vara alkis är att snubbla över samma jävla tröskel, igen och igen. Men så en dag när man ligger där på golvet så kommer det över en som en plötslig insikt: nog nu. Och så tar man ett försiktigt, darrigt steg över tröskeln första dagen. Första veckan, första månaden. Efter ett år känns det nästan som ett dåligt skämt - så lätt! Men ändå är det så jävla svårt där och då, fullständigt otänkbart nästan.

Jo, så är det ju. Bara för att vi slutar dricka så har vi ju inte löst något problem, egentligen. Det där som vi helst ville slippa tänka på, och kanske försökte dricka bort, kommer ju gärna tillbaka med full kraft (ivrigt påhejade av beroendehjärnan). Man känner sig som en liten figur, i en liten båt på ett stort, stormigt hav ibland.

Men vi kämpar på!
Citera
2026-06-05, 22:16
Medlem
Citat:

.att ta mig ur suget och tvånget att ta en taxi till Systemet och numera vara.mättlig.

Måttlig, menar jag förstäs!
Citera
2026-06-05, 22:17
Medlem
Citat:
Måttlig, menar jag förstås!
.
Citera
2026-06-05, 22:40
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Tack först för inlägg som ger lite push! Vad gäller ångest och sömnproblem är det väl en fråga om - för de flesta, inte alla - vad en avdankad statistiker skulle kalla simultanitet, eller om man så vill kausalitet som s a s går åt båda hållen.

I längden förvärras ju båda av att kröka.

Grubbla inte för mycket Gogge, ta det för vad det är: "Ty allting faller, för eller senare faller allting"!
Imperier, kändisar, Politiker, ekonomier, allting faller till slut!

Även vår Alkoholism kommer försvinna. Du/jag levde delar av vårat liv som Alkoholist. So what? Vi kunde inget annat för att dämpa ångesten.
https://www.youtube.com/watch?v=SIHEJwmQR_8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in