2026-07-07, 09:39
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, alkohol har inte samma effekt som förr och inte samma "tjusning." Har aldrig provat på några andra droger och dricker numera endast sparsamt och vid speciella tillfällen, vilket jag är oerhört tacksam mot mig själv att jag lyckas göra.

En av de få tillfällen när jag får berömma mig själv litet.
Cigarettrökningen är jag helt fri ifrån, inget begär överhuvudtaget. Brass och sånt också, så det är skönt som fan. Alkoholen är vad jag har kvar då, så det måste jag kämpa med. Har själv tackat nej till ölträffar nu i sommar, även om det känns tråkigt ibland så känns det överlag bra faktiskt. Jag har som sagt inte samma effekt av alkoholen längre även om begäret finns där. Nu ska jag snart göra mig i ordning inför lite skogsvandring med tillsammans några nyktra bröder och systrar, det känns skönt.
Citera
2026-07-07, 21:14
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
AA är ju till för folk som har en önskan om att bli nyktra. Det är inget för den som vill dricka varannan vecka.

Angående dina nära, vill de själva inte sluta kommer de inte heller sluta. Tyvärr.
Min erfarenhet av andra som dricker och folk omkring är väldigt begränsad.

Dock precis häromdagen går en kvinna rakt framför mig och skriker "Oohohohoh pppppppp!" och ramlar framåt.

Lite som en hjärtattack och jag som hatar att hjälpa får ändå hjälpa. Hennes liv går före ändå så ställde frågor men min slutsats blev att hon druckit för mycket. Ändå en 50-åring. Så tog henne till en bänk precis där och sa till henne att sitta där och sedan ropa och ta till hjälp av de som går förbi om det skulle behövas sa jag. Jag sa ring din anhöriga.

Men ja.

Men min vän är som sagt sluten som en mussla och mina brorsor har andra problem som är likvärdiga där de stagnerar och är tysta.
Citera
2026-07-07, 21:36
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
(AA möten är till för...)...
Håller inte med. Har nu varit nykter i tre år. Och jag blev inte nykter för min egen skull, är fortfarande inte nykter för min egen skull utan för min familj och anhörigas skull. Har fortfarande sånt självhat och likgiltighet för mitt eget öde att det egna livet saknar värde för mig själv. Jobbar på det; går i terapi, läser filosofi och kör mindfulness på egen hand. Inga genombrott. Hittills.
Jag blev anklagad att vara alkoholist för att jag funderade över vin att köpa in inför helgen, sätter lite perspektiv och jag var tvungen att reda ut det för frågan var ändå öppen och hade inte ett definitivt svar så att säga om jag själv var den som skulle göra bedömningen.

Det som driver mig är nyfikenhet och spänning. Kärlek till mig själv är jag nog inte bäst på heller även om jag jobbar på det. Till andra är det lättare att ge till någon man älskar än kreti och pleti på stan. Jag föredrar också att ge råd än att hjälpa tant och gammal gubbe gå över övergångsstället när de ändå själva beslutat sig för att gå ut den dagen. De får ta ansvar över sina egna liv och inte bero på andra, tycker jag även om man "kan" göra så ändå då det inte är fel i sig. Kvinna med barnvagn orkade sig inte upp för några trappsteg med barnvagn idag så ännu en jobbig grej utförd.

Det sista och jag tror jag är något på spåren för det är både något som kan ge mycket i framtiden samtidigt som man riskerar allt med att visa sitt äkta jag. Vara genuin och äkta är värt så mycket mer tror jag.

Min vän och arbetskamrat är den finaste i världen, tycker jag och andra och jag tror han dricker för mycket. Han säger alltid ja till allt över sig själv. Jag kanske har fel och hoppas det men jag vet inte. Försöker det lilla jag kan.

Hoppas att du kanske hittar något i det jag skrev ovan. Alla verktyg och metoder passar inte alla. För en del fungerar enklare saker. Men utan vetskap om att verktygen finns så blir det svårt att lösa det man har framför sig. Efteråt känns det ibland för lätt. Vi lär oss och växer upp på olika sätt med olika verktygslådor. En del får bara med sig enstaka medans andra har en container full när de flyttar hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in