Citat:
Ursprungligen postat av
higherlife
Jag kämpade med missbruk i över 20 år och ALLT började med "Alkohol" och har nu fått en ny chans i livet genom LARO. Idag får jag Buvidal-injektion 1 gång i veckan och är oerhört tacksam över att jag fick möjlighet att komma med i programmet.
I början upplevde jag vissa biverkningar, bland annat huvudvärk och en del oro och ångest under de första veckorna efter att jag började med injektionerna. Efter ungefär fem veckor har det dock stabiliserat sig och jag mår betydligt bättre. det enda problem jag har nu är halsen. den är tjock och det stramar åt 3-4 dagar i veckan och vissa veckor känns det inte alls. gissar på att det har med ciggaretterna och rökningen att göra! jag började med ciggaretter då jag var 14 år och är idag 39år.
har även kontaktat VC för en bedömning och som sa det var en infektion!
Under åren har jag missbrukat många olika droger från A-Ö. Cannabis var min huvuddrog, men jag har även använt Subutex i över tio år, provat heroin ett fåtal gånger och använt fentanylplåster. Men sedan jag började med Buvidal har jag inte haft något sug efter andra droger. Jag känner mig lugnare i kroppen, mer stabil i vardagen och kan fokusera på det som verkligen betyder något.
Idag kan jag lägga min energi på att arbeta, utvecklas som människa och vara en bra förebild för min son. För första gången på länge känner jag att jag har möjlighet att bygga upp ett tryggt och meningsfullt liv. Genom åren har jag också varit på flera olika 12-stegsbehandlingar och behandlingshem. Där pratades det mycket om nykterhet, nykter tid och att det går att leva helt drogfritt. Jag tvivlar inte på att det fungerar för många människor, men för mig gjorde det inte det. Jag försökte om och om igen, med all vilja jag hade, men föll tillbaka gång på gång.
Till slut insåg jag att jag behövde en annan väg framåt och gjorde en ansökan till LARO. Det är ett av de viktigaste besluten jag har tagit i mitt liv. Det liv jag lever idag hade jag inte kunnat föreställa mig för fem år sedan. Då handlade vardagen mest om att överleva från dag till dag. Idag har jag stabilitet, framtidstro och möjlighet att fokusera på arbete, familj och att bygga ett liv som jag faktiskt vill leva.
Otroligt upplyftande att läsa din historia.
Själv har jag druckit alkohol konstant under många års tid och är själv förvånad över att jag undsluppit men, ser fräsch ut och har några celler i huvudet i behåll.
Vet ej själv hur jag fixade att börja dricka bara måttligt, vilket jag numera gör. Men vilken livskvalitet jag har nu.
Numera är det skönt att stiga upp på morgonen och slippa oroa mig för hur jag ska orka ta mig till Bolaget. Och pengarna man sparar samt förmågan att vara lyhörd för andras olika probmem gör det hela guld värt.
Sömnproblem har jag haft sedan barnsben (brukade ligga och sjunga på nätterna och höll föräldrarna vakna
Allt gott till dig. Glad midsommar -- skönt att kunna njuta klart med alla sinnen.