2026-02-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det visade sig väldigt tydligt att Gud hade fel premisser när han, som du påstår, inte hade anledning att övervaka skapelsen.
Med tanke på hur det hela gick så tog Gud förbannat fel, och hade usel kännedom om sina förmenta avbilder. (om man nu läser berättelsen om frukten bokstavligt)
Det handlar om den fria viljan.

Syrak 15

Människans fria vilja
[11] Säg inte: »Det var Herren som fick mig att avfalla« –
han framkallar inte det han avskyr.
[12] Säg inte: »Det var han som förde mig vilse« –
han har ingen användning för en syndare.
[13] Herren avskyr all vidrighet,
och ingen gudfruktig älskar den.
[14] Han skapade människan i begynnelsen
och överlämnade henne åt hennes eget val.
[15] Om du vill kan du hålla buden.
Du bestämmer själv om du skall vara trogen.
[16] Eld och vatten har han lagt framför dig:
räck ut din hand efter vilket du vill.
[17] Framför människan ligger livet och döden,
och hon får det hon väljer.
Citera
2026-03-20, 16:04
Avstängd
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jehovas-vittnen-lattar-pa-blodtransfusionsregler/
Citat:
Jehovas vittnen lättar på reglerna för transfusioner och tillåter nu lagring och användning av eget blod.
Kommer ni vittnen nu börja lagra ert eget blod?
Senast redigerad av flyzz 2026-03-20 kl. 16:52.
Citera
2026-03-20, 16:46
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/jehovas-vittnen-lattar-pa-blodtransfusionsregler/

Kommer ni vittnen nu börja lagra sitt eget blod?
Tja, mer intressant är väl hur de ska tackla detta?
Tidigare så har det ju varit ett stort no-no följt av en Myriad med bibelcitat som försvarat detta förbud(speciellt ttsp brukar vara duktig på sådant)
Men det kommer ju förstås att heta att "ljuset har ökat"
Citera
2026-03-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Tidigare så har det ju varit ett stort no-no följt av en Myriad med bibelcitat som försvarat detta förbud(speciellt ttsp brukar vara duktig på sådant)

Intressant ny förståelse!
Citera
2026-03-20, 18:59
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Jag såg detta för nån timme sen och var tvungen att ringa min JV mor i Sverige med nyheten. Hon visste inget alls om detta än så länge, jag sa att hon kan gå in på JV org under nyheter, uppdatering #2 med Gerrit. Hon sa att hon kanske gör det senare, jag tror hon var lite chockad även fast hon försökte att tona ner det. Det lustiga var att vi hade pratat om just detta för mindre än 2 veckor sen och hon hade sagt varför detta går helt emot bibeln osv, ja, ni vet hur vittnena snackar. Jag sa att jag ringer igen om några dagar när detta sjunkit in.

Jag tänker på alla de som satt livet till tack vare denna dödsdoktrin ända upp till igår, torsdagen den 19 mars, 2026. RIP till alla oskyldiga barn och dåraktiga får till vuxna som inte har förstånd nog att tänka själva.
Citera
2026-03-20, 20:10
Medlem
Är inte så insatt i lagring och användning av sådant blod. Men spontant låter det positivt.

Från artikeln:

Citat:
”Jehovas vittnens styrande organ med säte i New York tillkännagav på fredagen vad de kallar ett ”förtydligande” av sin lära.

– Varje kristen måste själv bestämma hur hans eget blod ska användas i medicinsk och kirurgisk vård, säger styrande organets talesperson Gerrit Lösch i ett videouttalande på samfundets webbplats.”

Jag har redan svårt att förstå det här med blodet generellt. Hur viss behandling/vård med blod anses vara ”okej” (eller en samvetsfråga, vilket vittnen verkar föredra att kalla det), medan andra saker är tabu. Då har jag ändå läst en del om ämnet på deras hemsida. Detta underlättar inte förståelsen precis.
Citera
2026-03-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag såg detta för nån timme sen och var tvungen att ringa min JV mor i Sverige med nyheten. Hon visste inget alls om detta än så länge, jag sa att hon kan gå in på JV org under nyheter, uppdatering #2 med Gerrit. Hon sa att hon kanske gör det senare, jag tror hon var lite chockad även fast hon försökte att tona ner det. Det lustiga var att vi hade pratat om just detta för mindre än 2 veckor sen och hon hade sagt varför detta går helt emot bibeln osv, ja, ni vet hur vittnena snackar. Jag sa att jag ringer igen om några dagar när detta sjunkit in.

Jag tänker på alla de som satt livet till tack vare denna dödsdoktrin ända upp till igår, torsdagen den 19 mars, 2026. RIP till alla oskyldiga barn och dåraktiga får till vuxna som inte har förstånd nog att tänka själva.

Tror att det finns en del andra vittnen som kommer att reagera. Kanske bli överraskade, förvånade, chockade eller något liknande. Typ som din mamma. Eller annan reaktion.

Vilket kan ha inträffat förr i någon form med. Vissa saker har ändrats flera gånger också, tex läran om ’generationen’.

För vissa har nog trott på en tidigare lära i någon form, och helt plötsligt gäller något annat. Kanske inte alltid är så lätt att hantera det, även om vissa saker kan vara lättare att hantera än andra.

Hoppas din mamma kommer över chocken snart.

Och när det gäller ditt sista stycke, så har jag alltid ansett att man själv bör fatta medicinska beslut i den mån det går. Med vissa undantag, tex småbarn eller om någon är medvetslös och man inte vet hur personen ställer sig till viss vård/behandling. Där kan tex en förälder fatta beslut istället. Att ens religion/trossamfund inte ska fatta beslut (vissa eller alla) åt en.
Citera
2026-03-21, 08:12
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Tror att det finns en del andra vittnen som kommer att reagera. Kanske bli överraskade, förvånade, chockade eller något liknande. Typ som din mamma. Eller annan reaktion.

Vilket kan ha inträffat förr i någon form med. Vissa saker har ändrats flera gånger också, tex läran om ’generationen’.

För vissa har nog trott på en tidigare lära i någon form, och helt plötsligt gäller något annat. Kanske inte alltid är så lätt att hantera det, även om vissa saker kan vara lättare att hantera än andra.

Hoppas din mamma kommer över chocken snart.

Och när det gäller ditt sista stycke, så har jag alltid ansett att man själv bör fatta medicinska beslut i den mån det går. Med vissa undantag, tex småbarn eller om någon är medvetslös och man inte vet hur personen ställer sig till viss vård/behandling. Där kan tex en förälder fatta beslut istället. Att ens religion/trossamfund inte ska fatta beslut (vissa eller alla) åt en.
Jag kan tillägga vad gäller barn och blod. Enligt svensk lag så kan en läkare "tillfälligt omyndigförklara" föräldrarna om det är fara för barnens liv och ge blod så att barnet överlever.
JV själv säger om denna lag ungefär "OK, då ligger ansvaret på läkaren"
Jag misstänker att dessa föräldrar i sitt innersta drar en lättnadens suck för att deras barn får överleva...
Citera
2026-03-21, 09:14
Medlem
Citat:

Så enkelt är det inte. inför en planerad svår operation kan det ske. Men vid akuta blodförluster som vid olyckor eller vid förlossning går det givetvis inte. Det intressanta är att man nu skrotar sin sedan många årtionden hållna uppfattning att LAGRING av blod är emot Bibeln.

Sedan säger man att Bibeln inte behandlar frågan om användande av eget blod. Och det är ju rätt. Men Bibeln säger ingenting om medicinskt bruk av blod över huvud taget. Så blodtransfusioner generellt borde tolereras. Men att ta ett sådant steg skulle nog kosta JV-ledningen för mycket. Eftersom åtskilliga då har dött i onödan blir det nog omöjligt att hävda att man är "den trogne och omdömesgille slaven". Åtal skulle också kunna följa i kölvattnet
Citera
2026-03-21, 10:45
Medlem
Citat:
Jag kan tillägga vad gäller barn och blod. Enligt svensk lag så kan en läkare "tillfälligt omyndigförklara" föräldrarna om det är fara för barnens liv och ge blod så att barnet överlever.
JV själv säger om denna lag ungefär "OK, då ligger ansvaret på läkaren"
Jag misstänker att dessa föräldrar i sitt innersta drar en lättnadens suck för att deras barn får överleva...

Nu pratade jag visserligen rent allmänt om att fatta beslut om medicinsk vård, inte enbart blod. Vet att här i Sverige så kan barnen omhändertas via LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). Om barnen behöver blodtransfusioner, men föräldrar vägrar av religiösa skäl. Men jag har ingen aning om hur det ser ut i andra länder.

Eventuellt kan det vara blandade åsikter och känslor om det hos föräldrarna. Jag vill inte ta för givet att alla känner lättnad för att barnen trots allt får vård. Men tanke på hur envisa vissa vittnen verkar vara när det gäller hur bra blodfria behandlingar är, att blod inte behövs etc.
Citera
2026-03-23, 19:54
Medlem
Citat:

Fr a är det väl så att organisationen har torskat i ett antal rättegångar mot statsbidrag.. Blodfrågan har inte varit oviktig i dessa sammanhang.......för att uttrycka det försiktigt.
I synnerhet när det gäller barn.
Men det gäller också konsekvenser av blodfrågan relaterat till umgänge och "shunning".
Citera
2026-03-23, 19:57
Medlem
Citat:

Det kommer alltid nytt ljus när det blir hot om uteblivna statsbidrag. Det har gällt skägg på bröder, byxor på systrar och tvånget att rapportera timmar varje månad. Och ja, även att höja sitt glas och skåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in