2026-02-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Visst, i dagsläget är det inte aktuellt att bli ett JV. Men jag har inte velat besöka rikets sal för att vara kritisk heller. Jag finner det respektlöst att gå dit för att vara kritisk eller liknande.

Från början när jag började besöka andra trossamfund så var det med nyfikenhet. Ville se om deras byggnader skiljde sig från svenska kyrkans kyrkor tex, och hur gudstjänsten är. Det finns ett trossamfund vars besök som jag har uppskattat extra mycket. Delvis pga medlemmarna i församlingen. Så det har blivit en del besök och gudstjänster genom åren. Rent teoretiskt kan jag väl konvertera, men känns som ett stort steg. Något som jag är osäker på om jag vill eller är redo för. Men jag hade aldrig trott att jag skulle göra fler än ett besök där. Och jag är fortfarande rätt öppen för andra trossamfund.

Jag vet av egen erfarenhet att jag känner mig mest bekväm med att gå dit och ta en titt i byggnaden först, och sen eventuellt gå på gudstjänst (vilket skulle vara ett möte i Rikets sal).

De flesta som vill bli ett vittne tar väl och bokar in bibelkurs eller använda ett formulär på hemsidan (för att be om ett besök). Inte att först besöka ett rikets sal. Så jag gör väl helt fel.

Jag tycker inte att du gör fel. Snarare agerar du klokt.
Men, min gissning är att du med ditt beteende sätter igång alla alarmklockor hos JV. Du följer inte deras gängse protokoll.
Citera
2026-02-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Det finns spekulationer på flera forum att JV kommer att arbeta mer med AI i framtiden. Det finns ju avhoppare även från högkvarteret som sitter på information. Och även aktiva vittnen som jobbar där som undercover...
En sådan robot kommer naturligtvis bara försvara JVs läror.

I vilket fall, om du är intreserad av att bara få information från deras håll finns det en AI-assistent, som skrevs av ett JV. Han bor i Bogotá, Colombia. Hans mål är att tillhandahålla ett verktyg för JV att få information om sin egen tro för att snabbt och enkelt kunna göra research. Om du testar (vilket jag har gjort) är den på spanska men det är väldigt lätt att ändra den till engelska. Den svarar på alla frågor, även kritiska frågor såsom den felaktiga läran att Jerusalem förstördes 607 fvt.

Här är länken:
jw.softwcloud.com

Hahaha. Jo du. Så JV börjar lita mer på AI än på sina egna.
Tragisk, men inte förvånande. Artificiell intelligens torde väl lätt vara överlägset ND, d v s naturlig dumhet, vilket Cellskapet fostrat sina medlemmar till.😁

Vi har ju sett ett antal konkreta exempel på detta från en viss person i denna tråd.😎
Citera
2026-02-16, 20:39
Medlem
Citat:
Det finns spekulationer på flera forum att JV kommer att arbeta mer med AI i framtiden. Det finns ju avhoppare även från högkvarteret som sitter på information. Och även aktiva vittnen som jobbar där som undercover...

I vilket fall, om du är intreserad av att bara få information från deras håll finns det en AI-assistent, som skrevs av ett JV. Han bor i Bogotá, Colombia. Hans mål är att tillhandahålla ett verktyg för JV att få information om sin egen tro för att snabbt och enkelt kunna göra research. Om du testar (vilket jag har gjort) är den på spanska men det är väldigt lätt att ändra den till engelska. Den svarar på alla frågor, även kritiska frågor såsom den felaktiga läran att Jerusalem förstördes 607 fvt.

Här är länken:
jw.softwcloud.com

Är personen som driver sidan också en "undercover brother"?

För något decennium sedan fanns det några sådana på Betel i USA,, men Cellskapet lyckades identifiera läckan genom äldsterbrev med olika koder.
Det är möjligt att dessa bröder finns kvar, men verkar än mer diskret nu.
Citera
2026-02-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Jag kollade på första delen om mormonerna, missade dock början, och det verkade vara sakligt med flera intervjuer med både medlemmar och högre uppsatta personer. Även fd medlemmar intervjuades. Man behandlade historiken, ekonomi etc. Avsnittet var inte djupingående på detaljer i trosuppfattningen men vissa saker togs upp. Jag upplevde avsnittet som välgjort.

Om det är den dokumentär jag tror du hänvisade till, en fransk språklig med engelsk talk-over, så är den OK, och kommer inte med något nytt. Den verkar dessutom ha några år på nacken.
Men ja, den är sevärd för personer som inte har djupare inblick i JV.
Citera
2026-02-16, 20:59
Medlem
Citat:

Här är länken:
jw.softwcloud.com
Jag vet att AI blir allt vanligare i samhället, men tycker att den utvecklingen är trist.

Kan testa ändå.

Just läran om 607 har jag läst en del om. Och även vad andra källor säger. Det är väl inte något som jag brukar ta upp med vittnen precis.

Då finns det andra frågor som är svåra att förstå. Som detta med blodet. Nu kan man uppenbarligen tolka bibelcitat olika, med tanke på blodtransfusion. Somliga tolkar det mer som om det handlar om djurblod/slaktblod, och hur man hanterar det vid slakt. Inget om blodtransfusion etc.

Men inget i bibeln gör skillnad på blod. Som i helblod och beståndsdelar. Det finns vittnen som medger det också. Men varken vittnen eller hemsidan har kunnat ge någon bra förklaring till varför vissa delar av blodet är okej, utöver att det är en samvetsfråga. Eftersom Bibeln inte gör någon uppdelning, så borde man väl antingen tolka det som om man bör avstå från all form av blod, eller så borde allt tillåtas. När det gäller medicinsk behandling etc. Om man nu inte tolkar det so om det handlar om djurblod/slaktblod. Jag hittar inget stöd i Bibeln för att vissa beståndsdelar är tillåtet och en samvetsfråga, ändå är det tydligen så enligt JV.

Ska använda översättning till engelska, och se om jw.softwcloud.com kan förklara detta med blodet bättre. Samt annat som jag har svårt att förstå. Tack för tipset.
Citera
2026-02-16, 21:08
Medlem
Citat:
Jag vet att AI blir allt vanligare i samhället, men tycker att den utvecklingen är trist.

Kan testa ändå.

Just läran om 607 har jag läst en del om. Och även vad andra källor säger. Det är väl inte något som jag brukar ta upp med vittnen precis.

Då finns det andra frågor som är svåra att förstå. Som detta med blodet. Nu kan man uppenbarligen tolka bibelcitat olika, med tanke på blodtransfusion. Somliga tolkar det mer som om det handlar om djurblod/slaktblod, och hur man hanterar det vid slakt. Inget om blodtransfusion etc.

Men inget i bibeln gör skillnad på blod. Som i helblod och beståndsdelar. Det finns vittnen som medger det också. Men varken vittnen eller hemsidan har kunnat ge någon bra förklaring till varför vissa delar av blodet är okej, utöver att det är en samvetsfråga. Eftersom Bibeln inte gör någon uppdelning, så borde man väl antingen tolka det som om man bör avstå från all form av blod, eller så borde allt tillåtas. När det gäller medicinsk behandling etc. Om man nu inte tolkar det so om det handlar om djurblod/slaktblod. Jag hittar inget stöd i Bibeln för att vissa beståndsdelar är tillåtet och en samvetsfråga, ändå är det tydligen så enligt JV.

Ska använda översättning till engelska, och se om jw.softwcloud.com kan förklara detta med blodet bättre. Samt annat som jag har svårt att förstå. Tack för tipset.

Om du kollar upp detta med AI-funktionen, så fråga också varför förbudet mot vaccination kom decennier före förbudet mot blodtransfusion. Jag vill minnas att det sistnämnda kom 1946, lagom efter andra världskriget, medan organisationen blev negativa till vaccination redan på 1920-talet.
Citera
2026-02-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är personen som driver sidan också en "undercover brother"?

För något decennium sedan fanns det några sådana på Betel i USA,, men Cellskapet lyckades identifiera läckan genom äldsterbrev med olika koder.
Det är möjligt att dessa bröder finns kvar, men verkar än mer diskret nu.

Nä, han är ett aktivt vittne har jag hört. Däremot är väl det han gjort en styggelse för ledningen. Mer än så vet jag inte.

Javisst finns det många undercover. Nu för tiden kommer ju äldstebreven ut på nätet före de kommer ut till de äldste.
Citera
2026-02-16, 22:49
Medlem
Citat:

Kan testa ändå.

OK. Berätta gärna vad du tyckte om den. För JV är den säkert perfekt då den alltid försvarar den offentligga hållningen. Så för dig som frågar får du bara deras syn på tex blodfrågan och inte ett objektivt svar på vad bibeln säger. Möjligheter till annan förståelse etc. Men det verkar som att du i det här fallet bara vill se hur JV förklarar sin ståndpunkt. Då kanske den passar perfekt
Citera
2026-02-16, 23:41
Medlem
Citat:
Så Gud var "naiv"? Herre jävlaranamma vilken dumhet. Så ingen var olydig? Hur visade det sig egentligen vara? Tänk, för bövelen..tänk.
Den första lögnen. Någon ljög för första gången. Läs, för Guds skull, läs.
Citera
2026-02-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den första lögnen. Någon ljög för första gången. Läs, för Guds skull, läs.

Just detta. Gud var alltså så naiv att han valde att inte bruka sin förmåga att se in i framtiden i just detta fall. Och du tycker inte att detta var korkat?
Vissa människors psykologiska insikter lämnar en del övrigt att önska. Uppenbarligen gäller detta även gudars dito.😁😎
Citera
2026-02-21, 07:32
Medlem
Citat:
Just detta. Gud var alltså så naiv att han valde att inte bruka sin förmåga att se in i framtiden i just detta fall. Och du tycker inte att detta var korkat?
Vissa människors psykologiska insikter lämnar en del övrigt att önska. Uppenbarligen gäller detta även gudars dito.😁😎
Som sagt, Gud är kärlek, och det finns ingen rädsla i kärleken, vilket innebär att Gud inte hade anledning att ifrågasätta och övervaka skaoelsen. Nu övervakas vi av änglar också. Gud har lovat att straffa alla som syndar från början (inte äta frukten), inte att ingripa och förhindra synd. Så teodiceproblemet är baserat på fel premisser.
Citera
2026-02-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Som sagt, Gud är kärlek, och det finns ingen rädsla i kärleken, vilket innebär att Gud inte hade anledning att ifrågasätta och övervaka skaoelsen. Nu övervakas vi av änglar också. Gud har lovat att straffa alla som syndar från början (inte äta frukten), inte att ingripa och förhindra synd. Så teodiceproblemet är baserat på fel premisser.

Det visade sig väldigt tydligt att Gud hade fel premisser när han, som du påstår, inte hade anledning att övervaka skapelsen.
Med tanke på hur det hela gick så tog Gud förbannat fel, och hade usel kännedom om sina förmenta avbilder. (om man nu läser berättelsen om frukten bokstavligt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in