Citat:
Ursprungligen postat av
Radioregn
Det är enorm skillnad på att diskutera hennes jobb som influenser och att sätta en diagnos på en främling. Att dessutom vara övertygad om att H har denna diagnos och samtidigt gå på henne om allt hela tiden är för mig helt mind blowing. Om diagnosen skulle vara sann är den ju i så fall en starkt bidragande orsak, om inte hela förklaringen, till exakt allt som klankas ner på. Det skrattas åt att H pratar om L som om hon vore överbegåvad men samtidigt förväntar man sig att någon som (enligt en själv) har IF ska kunna fungera som en normalbegåvad. Snacka om att sparka på en en som redan ligger ner.
Kan förtydliga att jag spekulerar inte i om H har IF eller inte.
Jag förstår poängen du försöker göra, men tror det blir en lite falsk motsättning. Att diskutera en offentlig persons beteenden är inte samma sak som att sätta en diagnos.
Forum bygger på att man får reflektera och uttrycka sina intryck även kring sådant som kan vara problematiskt. Samtidigt känns det motsägelsefullt att säga att man inte får spekulera, men ändå själv utgå från att en eventuell diagnos automatiskt skulle förklara allt och göra all kritik otillåten. Det går att prata om beteenden utan att ”sparka på någon som ligger”. Alla deltar här utifrån vad de ser, inte utifrån en vilja att stämpla någon.
Jag tror diskussionen mår bättre av att man skiljer på observationer och diagnoser, snarare än att försöka tysta samtalet.