Citat:
Jag förstår poängen du försöker göra, men tror det blir en lite falsk motsättning. Att diskutera en offentlig persons beteenden är inte samma sak som att sätta en diagnos.
Forum bygger på att man får reflektera och uttrycka sina intryck även kring sådant som kan vara problematiskt. Samtidigt känns det motsägelsefullt att säga att man inte får spekulera, men ändå själv utgå från att en eventuell diagnos automatiskt skulle förklara allt och göra all kritik otillåten. Det går att prata om beteenden utan att ”sparka på någon som ligger”. Alla deltar här utifrån vad de ser, inte utifrån en vilja att stämpla någon.
Jag tror diskussionen mår bättre av att man skiljer på observationer och diagnoser, snarare än att försöka tysta samtalet.
Forum bygger på att man får reflektera och uttrycka sina intryck även kring sådant som kan vara problematiskt. Samtidigt känns det motsägelsefullt att säga att man inte får spekulera, men ändå själv utgå från att en eventuell diagnos automatiskt skulle förklara allt och göra all kritik otillåten. Det går att prata om beteenden utan att ”sparka på någon som ligger”. Alla deltar här utifrån vad de ser, inte utifrån en vilja att stämpla någon.
Jag tror diskussionen mår bättre av att man skiljer på observationer och diagnoser, snarare än att försöka tysta samtalet.
Jag håller inte alls med om den bilden. Att klanka ner på ett beteende som man egentligen inte tror att personen klarar av är för mig väldigt okonstruktivt och låter mer som ett sätt att trycka till än att diskutera. Jag gör en liknelse för att slippa spekulera om H på ett, för mig, olämpligt sätt. Ponera att en person ofta slår i dörrkarmen, häller utanför glaset när den ska fylla på dricka och har svårt att pricka en ruta när den fyller i ett formulär. Om du i ena andetaget säger ”jag är övertygad om att den här människan har riktigt dålig syn” så anser jag att det är ganska vidrigt att i nästa säga ”vilken idiot, hur kan människan inte se karmen/glaset/rutan”. Det är den typen av kritik som för mig är att slå på en som redan ligger.
Jag tycker inte att jag skrev att ingen kritik är tillåten. Och jag tror visst att folk i den här tråden försöker stämpla H på alla möjliga olika sätt. En diskussion om beteenden är för mig mer givande och trovärdig om den görs utan att ställa diagnoser.