Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
1. Henry Olofsson har sett honom. I Skandias reception.
2. Om han börjar gå från Skandia ungefär när skotten faller kommer han fram precis lagom för att se LJ från mordplatsen.
3. Nu beskrivs ju en person som påminner om SE av flera personer på mordplatsen. Men en del talar ändå för att han som vittne flydde fältet och smet in på Bohemia strax efter 23:25. Om han då nådde mordplatsen typ 23:22:30 har han bara uppehållit sig där i två och en halv minut.
För de andra vittnena kanske det inte var högsta prio att hårdregistrera en generisk gubbe som uppehöll sig på platsen i två och en halv minut. Och sedan minnas honom månader senare.
Och varför implementerar man då klocktittandet? Är han vittne och har bråttom till tåget behöver han knappast titta på klockan hela tiden? Han ser ju
ingenting där ute utan svarar väldigt svävande att gatans rörelse var "efter biodags". Låt säga att han kommer ut typ när skotten fallit och tar sig till mordplatsen, inte fan har han tittat på klockan hela tiden. Han kan ha tittat på den någon gång, men om han haft så bråttom som han vill få det till bör han rimligtvis kollat inne på Skandia och insett att han måste bege sig. Han säger ju att "om han har ungefär en halvtimme på sig så hinner han". Då har han pratat lite med väktarna. Men inte jättelänge, för han vet att han måste gå till tåget. Dvs, han kan inte ha haft så pass bråttom och han kan absolut inte tittat på klockan så mycket som han vill få det till
Antingen så har han dröjt sig kvar längre på Skandia (men då bör han missat LJ), eller så kommer han ut efter att skotten fallit, skyndat sig och av någon underlig anledning inte kunnat uppge någon som helst uppgift rörande omgivningen, eller också är han GM
Låt säga då att han jäktar på och rent av snubblar in i brottsplatsen. Inte nödvändigtvis i Palme. Lyckas se LJ. Alltså det händer ju hundra saker där då. Rusar man verkligen in på Bohemia då? Sen är där ju många som antagligen tittar in i gränden efter gärningsmannen vid detta laget. Speciellt 2-3 minuter efter mordet. Men alla missar att SE går in i gränden mot Bohemia? Möjligt men utöver SE i så fall så är där väl inte jättemånga som går in i gränden? Någon borde ju noterat det tycker man
Men visst. Han skulle ju såklart kunna komma fram, notera lite, avvikit snabbt bort i gränden och in på Bohemia. Men man kan ju tycka att folk borde ha sett någon gå/jogga/springa in i gränden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Ang Häggström så gällde det Anna som släppte in vid 21 tiden..
När det gäller att jag kan tänka mig att Engström är vid Grand vid 23 iklädd andra kläder än vid brottsplatsen är att det finns en hel del vid brottsplatsen som nämner rock men ingen vid Grand!
Finns det något som styrker att Engström är vid Grand ? Tja en del signalement stämmer med keps med öronlappar och stålbågade glasögon samt att Mårten tycker det stämmer med en bild han ser senare på Engström. Även en av kvinnorna vid Grand går ut 2020 och påstår sig vara säker på att det var Engström hon såg !
Sen undrar du vart jag får uppgiften att han byter till rock ?
Det handlade att jag spekulerade om att han avbryter sitt försök vid Grand och går tillbaka och tänker alltså istället ska hem ....Då går mina tankar att han byter till rock och därav ser många vid brottsplatsen en rock..!
Men som sagt det är en spekulation!
Du får först lösa nöten hur han tar sig in och ut
Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Titta någon gång när du är ute på stan och går hur ofta du inte följer skarvarna i plattorna på trottoaren utan "sneddar". Du kommer att bli iskall när du inser att du genom ditt sätt att gå skulle kunna blivit misstänkt för att ha mördat Sveriges statsminister på samma sätt som GM-SE blev misstänkt.
Det skulle väl vara om jag hade en klocka med svart urtavla som jag vill titta på, då?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Själv åker jag en hel del pendeltåg, ofta springer jag till tåget efter att klivit av matarbussen vid stationen, "en luttrad pendeltågsresenär springer alltid, det kan ju stå ett försenat tåg inne". Men då brukar jag inte lägga in något stopp förstås och inte heller titta på klockan, det tillför ju inte något i det läget. Så var det även för Engström ur bråttom-perspektivet
Precis. Man tittar kanske 1 gång på klockan och springer/jäktar. Inte hela tiden. Som GM eller inte så är detta konstanta klocktittandet nog inget som faktiskt skedde. Det tror jag nästan att alla kan vara överens om?
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Nej, Björkman var inte med på Fauzzis vittneskonfrontation och polisen visade aldrig några bilder på Björkman för Fauzzi.
Man valde att inte utreda det helt enkelt. Istället lät man frågan bli hängande i luften för all framtid.
Vi vet dock att AB inte var så högt upp som vid Sveavägen 44 och Fauzzi ser väl makarna vid Sveavägen 46 ungefär? Då kan det ju inte vara AB?