Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-30, 00:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inte konstigt att SE och Lisbeth fann varandra där på Sveavägen. Liknande klassbakgrund, ålder och språkbruk. Inte konstigt att hovrätten ansåg att Lisbeth kan ha känt störst förtroende för SE.

De andra vittnena tyckte väl bara att det var skönt när Lisbeth slutade störa dem en liten stund och undersökte inte närmare vad det kunde bero på. Olof var väl ”huvudattraktionen” så att säga.

Att Lisbeth gillade att säga Becker kanske också hade något med hennes flicknamn att göra. Beck-Friis.

Det är väl just det som GRK tar upp när de lite flyhänt passar på att nämna SE i något stycke i sin rapport?

Edit:
Från GRK:
Därefter fördes ett resonemang om Lisbeth Palmes tillstånd just efter skotten. Efter att ha redogjort för ett antal vittnesmål, enligt vilka Lisbeth Palme på brottsplatsen företett symptom på chocktillstånd, drog hovrätten följande slutsats:

Av utredningen framgår att Lisbeth Palme gjorde sina iakttagelser av mannen på brottsplatsen innan något av vittnena kom fram till henne. Nyss redovisade vittnesmål är därför av begränsat värde när det gäller att bedöma hennes tillstånd i detta ögonblick. De som först kom fram till henne var Anna H och Stig E. Det förhållandet att de uppfattade henne på olika sätt kan förklaras av att Lisbeth Palme kan ha känt större förtroende för Stig E. Hovrätten finner inte anledning dra annan slutsats av vittnesmålen än att Lisbeth Palme – helt naturligt och såsom hon också själv har uppgivit
– var upprörd samt att hon var angelägen att se till att Olof Palme snabbt fördes till sjukhus. Att hon var upprörd kan dock ha påverkat hennes möjligheter att göra säkra iakttagelser.
Detta förvånar mig lite då jag sett uppgifter att SE inte nämns i domarna mot CP, vilket således är en felaktig uppgift.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-30 kl. 00:26.
Citera
2025-07-30, 00:17
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här är en bild från flygspaningarna:

https://imsvintagephotos.com/cdn/shop/products/746930-front_1200x.jpg?v=1634396675
Description

Aerial view taken from Viggen aircraft over the murder area Olof Palme, Prime Minister, Social Democrats, statesman, the murder of Olof Palme, the Palm Murder, Aerial view taken from Viggen aircraft over the murder area Olof Palme, Prime Minister, Social Democrats, statesman, the murder of Olof Palme, the Palm Murder,

Dimensions: 23.8 x 18 cm

IMS SKU: SCAN-TT-00746930

THIS IS THE ONLY AND LAST ITEM IN STOCK

All our press photos are LIMITED ARCHIVE ORIGINALS - they are the actual prints that were used by the newspapers, they are not reprints or digital prints produced by us. All the prints are at least 30 years old and up to 100 years old.
Man kan tydligt se att HH (guds hand) pekar ut mördaren på bilden. (Den sneddande mannen på övergångsstället.)

Jag känner inte igen korsningen, men har jämfört med flygbilder över Riddarfjärden och dragit slutsatsen att bilden inte är tagen över det vattnet.
Kanon
Citera
2025-07-30, 00:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Kanon

Det som är "konstigt" med bilden är att den inte verkar föreställa Stockholm?

Refugerna ser inte ut så i Stockholm och bilden ser "osvensk" ut i mina ögon.

(Kan bilden vara tagen i Mariehamn?)

https://imsvintagephotos.com/cdn/shop/products/746930-front_1200x.jpg?v=1634396675
Citera
2025-07-30, 00:38
Medlem
Citat:
Det som är "konstigt" med bilden är att den inte verkar föreställa Stockholm?

Refugerna ser inte ut så i Stockholm och bilden ser "osvensk" ut i mina ögon.

(Kan bilden vara tagen i Mariehamn?)

Vad i hela världen skulle man behöva bilder tagna från ett flygplan till?
Citera
2025-07-30, 00:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vad i hela världen skulle man behöva bilder tagna från ett flygplan till?

Jag tror man ville se om mördaren kastat upp vapnet på något tak. Vapnet kunde då ligga i någon hängränna. De bilder som togs med militär utrustning kunde visa dessa detaljer.

På det hela taget var det ett "pr-jippo" för HH för att visa att det hände något. Jag tror inte någon verkligen trodde att det skulle leda till något.
Citera
2025-07-30, 00:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Inte konstigt att SE och Lisbeth fann varandra där på Sveavägen. Liknande klassbakgrund, ålder och språkbruk. Inte konstigt att hovrätten ansåg att Lisbeth kan ha känt störst förtroende för SE.

De andra vittnena tyckte väl bara att det var skönt när Lisbeth slutade störa dem en liten stund och undersökte inte närmare vad det kunde bero på. Olof var väl ”huvudattraktionen” så att säga.

Att Lisbeth gillade att säga Becker kanske också hade något med hennes flicknamn att göra. Beck-Friis.

Snillen spekulerar ...

Det kan inte ha att göra med att alla i den generationen kallade det för Beckers?

Ska du börja mäta avstånd i måttet handledsväskor nu igen?

Så hovrätten köpte helt och hållet Skandiamannens story, precis som perukerna i nutid?

Vad andra vittnen som GS, AH, LB, KJ och SG sa, spelade ingen roll.

NF, LJ och YN var inte ens inkallade?

Nämner LP SE vid något tillfälle? Hennes trygga ankarpunkt därute på ett iskallt Sveavägen.

Wow!
Citera
2025-07-30, 00:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tror man ville se om mördaren kastat upp vapnet på något tak. Vapnet kunde då ligga i någon hängränna. De bilder som togs med militär utrustning kunde visa dessa detaljer.

På det hela taget var det ett "pr-jippo" för HH för att visa att det hände något. Jag tror inte någon verkligen trodde att det skulle leda till något.

Kunde det? Jag ser inte ett skit på den bild du länkade till. Flög inte Viggen för fort för det?

Holmér hade nog gillat Google Maps, där man kan zooma in på och studera tak.
Citera
2025-07-30, 00:53
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
1. Henry Olofsson har sett honom. I Skandias reception.

2. Om han börjar gå från Skandia ungefär när skotten faller kommer han fram precis lagom för att se LJ från mordplatsen.

3. Nu beskrivs ju en person som påminner om SE av flera personer på mordplatsen. Men en del talar ändå för att han som vittne flydde fältet och smet in på Bohemia strax efter 23:25. Om han då nådde mordplatsen typ 23:22:30 har han bara uppehållit sig där i två och en halv minut.

För de andra vittnena kanske det inte var högsta prio att hårdregistrera en generisk gubbe som uppehöll sig på platsen i två och en halv minut. Och sedan minnas honom månader senare.

Och varför implementerar man då klocktittandet? Är han vittne och har bråttom till tåget behöver han knappast titta på klockan hela tiden? Han ser ju ingenting där ute utan svarar väldigt svävande att gatans rörelse var "efter biodags". Låt säga att han kommer ut typ när skotten fallit och tar sig till mordplatsen, inte fan har han tittat på klockan hela tiden. Han kan ha tittat på den någon gång, men om han haft så bråttom som han vill få det till bör han rimligtvis kollat inne på Skandia och insett att han måste bege sig. Han säger ju att "om han har ungefär en halvtimme på sig så hinner han". Då har han pratat lite med väktarna. Men inte jättelänge, för han vet att han måste gå till tåget. Dvs, han kan inte ha haft så pass bråttom och han kan absolut inte tittat på klockan så mycket som han vill få det till

Antingen så har han dröjt sig kvar längre på Skandia (men då bör han missat LJ), eller så kommer han ut efter att skotten fallit, skyndat sig och av någon underlig anledning inte kunnat uppge någon som helst uppgift rörande omgivningen, eller också är han GM

Låt säga då att han jäktar på och rent av snubblar in i brottsplatsen. Inte nödvändigtvis i Palme. Lyckas se LJ. Alltså det händer ju hundra saker där då. Rusar man verkligen in på Bohemia då? Sen är där ju många som antagligen tittar in i gränden efter gärningsmannen vid detta laget. Speciellt 2-3 minuter efter mordet. Men alla missar att SE går in i gränden mot Bohemia? Möjligt men utöver SE i så fall så är där väl inte jättemånga som går in i gränden? Någon borde ju noterat det tycker man

Men visst. Han skulle ju såklart kunna komma fram, notera lite, avvikit snabbt bort i gränden och in på Bohemia. Men man kan ju tycka att folk borde ha sett någon gå/jogga/springa in i gränden?

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ang Häggström så gällde det Anna som släppte in vid 21 tiden..

När det gäller att jag kan tänka mig att Engström är vid Grand vid 23 iklädd andra kläder än vid brottsplatsen är att det finns en hel del vid brottsplatsen som nämner rock men ingen vid Grand!

Finns det något som styrker att Engström är vid Grand ? Tja en del signalement stämmer med keps med öronlappar och stålbågade glasögon samt att Mårten tycker det stämmer med en bild han ser senare på Engström. Även en av kvinnorna vid Grand går ut 2020 och påstår sig vara säker på att det var Engström hon såg !

Sen undrar du vart jag får uppgiften att han byter till rock ?

Det handlade att jag spekulerade om att han avbryter sitt försök vid Grand och går tillbaka och tänker alltså istället ska hem ....Då går mina tankar att han byter till rock och därav ser många vid brottsplatsen en rock..!

Men som sagt det är en spekulation!

Du får först lösa nöten hur han tar sig in och ut

Citat:
Titta någon gång när du är ute på stan och går hur ofta du inte följer skarvarna i plattorna på trottoaren utan "sneddar". Du kommer att bli iskall när du inser att du genom ditt sätt att gå skulle kunna blivit misstänkt för att ha mördat Sveriges statsminister på samma sätt som GM-SE blev misstänkt.

Det skulle väl vara om jag hade en klocka med svart urtavla som jag vill titta på, då?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Själv åker jag en hel del pendeltåg, ofta springer jag till tåget efter att klivit av matarbussen vid stationen, "en luttrad pendeltågsresenär springer alltid, det kan ju stå ett försenat tåg inne". Men då brukar jag inte lägga in något stopp förstås och inte heller titta på klockan, det tillför ju inte något i det läget. Så var det även för Engström ur bråttom-perspektivet

Precis. Man tittar kanske 1 gång på klockan och springer/jäktar. Inte hela tiden. Som GM eller inte så är detta konstanta klocktittandet nog inget som faktiskt skedde. Det tror jag nästan att alla kan vara överens om?

Citat:
Nej, Björkman var inte med på Fauzzis vittneskonfrontation och polisen visade aldrig några bilder på Björkman för Fauzzi.

Man valde att inte utreda det helt enkelt. Istället lät man frågan bli hängande i luften för all framtid.

Vi vet dock att AB inte var så högt upp som vid Sveavägen 44 och Fauzzi ser väl makarna vid Sveavägen 46 ungefär? Då kan det ju inte vara AB?
Citera
2025-07-30, 00:53
Medlem
Citat:

Okej, jo det ger ju en viss mening. Skulle nästan tro en helikopter hadde varit bättre, men vad vet jag. Hadde kanske inte så bra kameror på såna.

Låter lite «långsökt» ja.
Citera
2025-07-30, 00:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kunde det? Jag ser inte ett skit på den bild du länkade till. Flög inte Viggen för fort för det?

Holmér hade nog gillat Google Maps, där man kan zooma in på och studera tak.

Jag påstår att man med lågflygning kunde urskilja en magnurevolver.

Chatgpt:
Optisk upplösning 80-tal (fotografisk film eller kamera):

USA:s SR-71 Blackbird (använde bl.a. KA-91 Long Range Oblique Photography, LOROP):

Upplösning: Kunde urskilja objekt ner till 10–15 cm från över 25 000 meters höjd.

Kunde se: t.ex. fordon, luftvärnspjäser, människor som grupper.

U-2-spionplan:

Något högre detaljupplösning, då det flög långsammare och ibland lägre.

Upp till 5–10 cm upplösning i bästa fall med lång brännvidd.

Viggen-spaning i Sverige:

Hade kamerakapslar som t.ex. SKa 24 (spaningskamera från Zeiss).

Upplösning: Vanligtvis 30–50 cm, ibland bättre med lågflygning.

Kunde identifiera t.ex. fordon, fartyg, byggnader – men inte ansikten.

Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-30 kl. 01:04.
Citera
2025-07-30, 01:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, jo det ger ju en viss mening. Skulle nästan tro en helikopter hadde varit bättre, men vad vet jag. Hadde kanske inte så bra kameror på såna.

Låter lite «långsökt» ja.

I Viggen var kamerorna redan monterade. Systemet var kalibrerat efter de hastigheter och höjder planet flög med.

Jag tror att SEs keps hade synts i bilderna om han slängt upp den på ett tak.
Citera
2025-07-30, 01:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det skulle väl vara om jag hade en klocka med svart urtavla som jag vill titta på, då?

Glöm inte att det aldrig är för sent att misstänkas för MOP.

Inte ens döden befriar dig från möjligheten att bli misstänkt. SE är ett bra exempel på detta.

Edit: Här är ett exempel på en död människa som jag tycker liknar fantombilden:
https://www.svd.se/a/O8KMyw/ateruppstanden-almqvist-kritiserar-samtiden
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-30 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in