Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-29, 21:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så Engström kände inte till när sista tunnelbanetåget gick? Lars Larsson har lite funderingar kring vad E egentligen tänkte få ut av det där stoppet vid skyltfönstret.

F: En sista fråga, när går sista tunnelbanetåget till Handen(!)? (kanske därför E började nästan svamla )
E: Ja jag vet att man, att tågen börja, att tågen slutar gå klockan tolv. Jag hade ingen, jag vet att jag bör med tanke på att jag dels först måste ta mig till Hötorget och jag hade inte någon sån där minutschema men jag vet att jag bör vara vara med sista tåget som då i princip slutar gå klockan tolv. Tar jag en halvtimme på mig så brukar det gå bra.

LL menar att stoppet vid skyltfönstret (120 meter från T-banan) är ologiskt med tanke på att det inte alls handlade om sekunder, inte ens minuter, det hade nästan räckt med en klocka med bara timvisare och Engström hade inte någon detaljkoll på tidtabellen. Det är lite som att klocka tider på 100 meter med en klocka som bara har minut- och timvisare.

Däremot är insneddandet logskt om han ville spegla gärningsmannens rörelsemönster den sista biten innan skotten, som gärningsman visste han ju exakt hur denne rört sig.

SE är ganska tydlig?

Han uppger att:

1. Tågen slutar gå kl 12. Rimligen menar han tågen från T-Centralen till Mörby.

2. Därför måste han åka ”någon minut över halv” från Hötorget. Vilket matchar den kända avgångstiden 23:32.

Vad är oklart?
Citera
2025-07-29, 21:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE är ganska tydlig?

Han uppger att:

1. Tågen slutar gå kl 12. Rimligen menar han tågen från T-Centralen till Mörby.

2. Därför måste han åka ”någon minut över halv” från Hötorget. Vilket matchar den kända avgångstiden 23:32.

Vad är oklart?
Och det läser du ut av svaret på den sista frågan?

I något annat sammanhang säger han "jag vet att jag måste vara ute halv", inte heller det motiverar stoppet vid skyltfönstret, eller hur tänker du där? Han hade ju minst 12 minuter på sig från stämpelklockan till tåget, en sträcka på cirka 150 meter. 23.32 var han ju nästan tillbaka på Skandia och då hade ändå mycket hänt som sinkat hans färd.

Däremot en GM-spegling motiverar en insneddning och stopp vid skyltfönstret, naturligtvis
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-29 kl. 21:18.
Citera
2025-07-29, 21:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Och det läser du ut av svaret på den sista frågan?

I något annat sammanhang säger han "jag vet att jag måste vara ute halv", inte heller det motiverar stoppet vid skyltfönstret, eller hur tänker du där? Han hade ju minst 12 minuter på sig från stämpelklockan till tåget, en sträcka på cirka 150 meter. 23.32 var han ju nästan tillbaka på Skandia och då hade ändå mycket hänt som sinkat hans färd.

Däremot en GM-spegling motiverar en insneddning och stopp vid skyltfönstret, naturligtvis

SE säger uttryckligen i aprilförhöret att han måste ta ett tåg ”någon minut över halv” från Kungsgatan.

Många verkar ha missat det.
Senast redigerad av Knattarna 2025-07-29 kl. 21:43.
Citera
2025-07-29, 21:59
Medlem
Citat:
Nej, Björkman var inte med på Fauzzis vittneskonfrontation och polisen visade aldrig några bilder på Björkman för Fauzzi.

Man valde att inte utreda det helt enkelt. Istället lät man frågan bli hängande i luften för all framtid.

Helt otroligt dåligt !
Citera
2025-07-29, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, jag menar att IM troligen såg AB.

Skulle GM verkligen skrida till verket om han såg ett vittne någon meter bort?

Den verkliga mördaren skulle så klart inte skjuta OP mitt framför näsan på vittnet AB och låta LP överleva mordet? Den verkliga mördaren hade så klart väntat tills han var ensam med LOP och sett till att han också mördade LP?

Det kan bara vara den påhittade mördaren GM-SE som inte brydde sig om AB och som lät LP leva? Den verkliga mördaren hade aldrig agerat på det sättet han gjorde och då måste det vara den påhittade mördaren GM-SE som var mördaren?

Har jag förstått hur man ska tänka i Cluedolådan nu?
Citera
2025-07-29, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så Engström kände inte till när sista tunnelbanetåget gick? Lars Larsson har lite funderingar kring vad E egentligen tänkte få ut av det där stoppet vid skyltfönstret.

F: En sista fråga, när går sista tunnelbanetåget till Handen(!)? (kanske därför E började nästan svamla )
E: Ja jag vet att man, att tågen börja, att tågen slutar gå klockan tolv. Jag hade ingen, jag vet att jag bör med tanke på att jag dels först måste ta mig till Hötorget och jag hade inte någon sån där minutschema men jag vet att jag bör vara vara med sista tåget som då i princip slutar gå klockan tolv. Tar jag en halvtimme på mig så brukar det gå bra.

LL menar att stoppet vid skyltfönstret (120 meter från T-banan) är ologiskt med tanke på att det inte alls handlade om sekunder, inte ens minuter, det hade nästan räckt med en klocka med bara timvisare och Engström hade inte någon detaljkoll på tidtabellen. Det är lite som att klocka tider på 100 meter med en klocka som bara har minut- och timvisare.

Däremot är insneddandet logskt om han ville spegla gärningsmannens rörelsemönster den sista biten innan skotten, som gärningsman visste han ju exakt hur denne rört sig. Frågan är bara vad det var som gjorde att han två år efter mordet valde att implementera den manövern i sin berättelse.

Själv åker jag en hel del pendeltåg, ofta springer jag till tåget efter att klivit av matarbussen vid stationen, "en luttrad pendeltågsresenär springer alltid, det kan ju stå ett försenat tåg inne". Men då brukar jag inte lägga in något stopp förstås och inte heller titta på klockan, det tillför ju inte något i det läget. Så var det även för Engström ur bråttom-perspektivet
Däremot är insneddandet logskt om han ville spegla gärningsmannens rörelsemönster den sista biten innan skotten, som gärningsman visste han ju exakt hur denne rört sig. Frågan
Varför finns det inga vittnen som säger att GM sneddade den sista biten innan skotten?

Har du också hittat på att GM sneddade strax före mordet helt utan stöd i materialet?

Är det så det går till när man ska trivselmistänka SE? Man hittar först på något man tycker verkar misstänkt (mördaren kan ha sneddat just där) och argumenterar för att man tycker sitt eget påhitt är misstänkt?

Då blir den påhittade mördaren GM-SE faktiskt ganska svår att komma runt.
Citera
2025-07-29, 23:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE säger uttryckligen i aprilförhöret att han måste ta ett tåg ”någon minut över halv” från Kungsgatan.

LL hade nog inte sett tidtabellen när han spekulerade fritt.

Att MrB upprepar LLs oinformerade gissningar är bara pinsamt för MrB som numera borde satt sig in i tidtabellen.
Citera
2025-07-29, 23:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den verkliga mördaren skulle så klart inte skjuta OP mitt framför näsan på vittnet AB och låta LP överleva mordet? Den verkliga mördaren hade så klart väntat tills han var ensam med LOP och sett till att han också mördade LP?

Det kan bara vara den påhittade mördaren GM-SE som inte brydde sig om AB och som lät LP leva? Den verkliga mördaren hade aldrig agerat på det sättet han gjorde och då måste det vara den påhittade mördaren GM-SE som var mördaren?

Har jag förstått hur man ska tänka i Cluedolådan nu?

Om man nu inte är helt inne i svart vrede så kanske man aktar sig för vittnen?

Har du helt missat att GM sköt mot LP?

SE menade dock på att det var som att "skjuta mot ett oskyldigt djur".

Hur man tänker i den bakvända världen är däremot oklart. Korvläktaren fyller snart 40 år.
Citera
2025-07-29, 23:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det beror på att "Ursprungligen" och "Knattarna" var befäl vid Stockholmspolisen och istället för att förhöra vittnena beordrade de upp fyra Viggen-plan att spana över Riddarfjärden

Här är en bild från flygspaningarna:

https://imsvintagephotos.com/cdn/shop/products/746930-front_1200x.jpg?v=1634396675
Description

Aerial view taken from Viggen aircraft over the murder area Olof Palme, Prime Minister, Social Democrats, statesman, the murder of Olof Palme, the Palm Murder, Aerial view taken from Viggen aircraft over the murder area Olof Palme, Prime Minister, Social Democrats, statesman, the murder of Olof Palme, the Palm Murder,

Dimensions: 23.8 x 18 cm

IMS SKU: SCAN-TT-00746930

THIS IS THE ONLY AND LAST ITEM IN STOCK

All our press photos are LIMITED ARCHIVE ORIGINALS - they are the actual prints that were used by the newspapers, they are not reprints or digital prints produced by us. All the prints are at least 30 years old and up to 100 years old.
Man kan tydligt se att HH (guds hand) pekar ut mördaren på bilden. (Den sneddande mannen på övergångsstället.)

Jag känner inte igen korsningen, men har jämfört med flygbilder över Riddarfjärden och dragit slutsatsen att bilden inte är tagen över det vattnet.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-29 kl. 23:26.
Citera
2025-07-29, 23:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag gillar att SE använder det gamla och historiskt riktiga namnet "Kungsgatan" för Station "Hötorget".

Lite som äldre människor i Skåne som kallar B&W för Wessels.

SE var helt enkelt med när station Kungsgatan hette Kungsgatan.

Även Lisbeth kallar Dekorima för "Beckers färgaffär", vilket var det historiskt korrekta namnet även om butiken bytt namn.
Citera
2025-07-29, 23:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
LL hade nog inte sett tidtabellen när han spekulerade fritt.

Att MrB upprepar LLs oinformerade gissningar är bara pinsamt för MrB som numera borde satt sig in i tidtabellen.

Det är i och för sig inte så långt till Centralen, och tåget gick därifrån kl. 23:48?

Om han är ute på gatan kl. 23:20 så är det knappast bråttom om han ska med ett tåg kl. 23:32.

Han hade kunnat ta en stänkare på Bohemia enligt er och därefter se ambulansen lämna med OP ...

Och ändå småspringande hinna med 23:32?
Citera
2025-07-30, 00:05
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag gillar att SE använder det gamla och historiskt riktiga namnet "Kungsgatan" för Station "Hötorget".

Lite som äldre människor i Skåne som kallar B&W för Wessels.

SE var helt enkelt med när station Kungsgatan hette Kungsgatan.

Även Lisbeth kallar Dekorima för "Beckers färgaffär", vilket var det historiskt korrekta namnet även om butiken bytt namn.

Inte konstigt att SE och Lisbeth fann varandra där på Sveavägen. Liknande klassbakgrund, ålder och språkbruk. Inte konstigt att hovrätten ansåg att Lisbeth kan ha känt störst förtroende för SE.

De andra vittnena tyckte väl bara att det var skönt när Lisbeth slutade störa dem en liten stund och undersökte inte närmare vad det kunde bero på. Olof var väl ”huvudattraktionen” så att säga.

Att Lisbeth gillade att säga Becker kanske också hade något med hennes flicknamn att göra. Beck-Friis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in