Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-30, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, man kan med fördel låsa tråden. Eller bara rakt upprepa det här årets inlägg. Som är identiska med fjolårets. Som är desamma som året dessförinnan.

Samma människor som skriver samma sak gång på gång på gång. Eller har det nån sorts terapeutisk funktion?

Likadant som i CA-tråden , skillnaden är väl att personerna härinne inte swishar pengar till Otto !
Citera
2025-12-30, 09:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Likadant som i CA-tråden , skillnaden är väl att personerna härinne inte swishar pengar till Otto !

Jag skulle vilja lyfta en klar skillnad till och det är att de mer (tidigare) tongivande signaturerna i CA-tråden bidragit otroligt mycket till vapenspåret(vapen och ammunition) och visar sig klart mer villiga att både gräva men också att erkänna brister i CA-hypotesen. (Än majoriteten här inne, tongivande som nyfrälsta)

Observera nu "tidigare tongivande signaturerna" (tidigare är från 20-21 och de är 3-4 st).
Sedan har det tillkommit en rad signaturer, den ena mer kär i teorin än den andra. Precis som här inne.

Tror inte nedlåsning av trådarna resulterar i annat än att diskussionerna fortsätter i den stora tråden eller på annat håll.
Citera
2025-12-30, 09:51
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Lebel har come out short i ärendet Skandiamannen. Hans stolthet gör honom sur, hela YN&AZ grejen blev något udda helt enkelt. Och då ska ska det såklart stängas. Fy, fy Lebel!

U har också mött väggen och blivit «elak».

Två av våra bästa män har hamnat i en svacka i ärendet Skandiamannen, hoppas den inte är permanent!

Man kan lika gärna attackera problemet MOP genom ämnet Skandiamannen som något annat. Vad annat är det egentligen att välja i just nu, CA och Pettersson?
Inget jag kommer orka iallafall.

Stig Engström har inget alibi och det är konstigheter kring honom. Både jag och Dalis har egna scenarion om honom, han Tenson och jag Västra alternativet. Teorier om när filmen Mozart slutade etc har kommit till.

Teorierna Grandmannen och Dekorimamannen står inte alls så starkt längre tack vare duktiga skribenter. Etc.

Och jag tror faktiskt jag var den som började skriva om hur olika färger påverkas av ljus. Jag tror Otto fick sina idéer om det i den här tråden, faktiskt.

Det finns annat också som kommit fram. Som jag inte minns just nu då. Flera saker. Det går framåt.

För mig blir faktiskt bilden av MOP fortfarande tydligare och tydligare.

Sen har vi en «Inspector Clouseau« effekt i tråden där uppenbara motståndare av teorin ständigt snubblar fram nya oväntade fakta. Bra!

Enda «motgång» jag haft är det egentligen Draifos som har «skulden» för.

Jag är inte så 100% säker på gula linjen längre. SE KAN ha kokat ihop det från media. Tyvärr.
Ser det nu.

Gula linjen är 50/50 för mig nu.

Gott nytt år till alla hobbydetektiver! Även om jag är «elak» här inne tycker jag om alla.

Laila?

Noterar din fäbless för att diskutera andra användare, och personangreppa ånyo. Gott så. Lite ditt signum. Vi är alla olika. Du har säkert dina skäl.

Vid en mindre översyn, noterar jag snabbt att du långt ifrån var först med att betona "jackans olika nyanser beroende på sken", det gjordes av en (tidigare) flitig användare i tråden som gav en pedagogisk och smärre analys av detta. Användaren är tydligen inte längre aktiv i tråden sedan väldigt länge, av skälet (enligt egen utsago) pga en specifik oseriös och tramsande användare i tråden, vilken mestadels förpestad tråden med trams, ironi och humor och tusentals inlägg - en användare som skrämt iväg flertalet seriösa användare. Om det har jag ingen vidare åsikt, men har noterat det, liksom alla andra.

Det är förvisso inte ingenjörskonst att begripa att ett (i någon variant av) blått eller grönt plagg skiftar färg (upplevs så) beroende på ljus och styrka av ljus. Ett sådant plagg kan rent av bli/ses som svart beroende på ljus och mörker. Inga konstigheter. Lägg därtill på vittnet av plaggets syn. Dock märkligr att inte fler "gjort sak" av det genom åren, så visst ska du ha ett diplom att även du torgfört!

Det stämmer att Ekevi gjort video av detta, sannolikt efter att ha snappat upp det från forat, merparten av hens "videos" är ju snodda från trådarna, något eget (framförallt inte av värde) i någon vidare bemärkelse har ju vederbörande inte presterat någonsin på sin vlogg, av förklarliga skäl. Men vi gör ju alla vad vi kan, efter förmåga, tänker jag?

Annars får man väl passa på att önska dig ett trivsamt slut på året, Laila? Jag misstänker att vi ses på det nya? Ska vi säga så?

Allt gott!
Citera
2025-12-30, 10:58
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag skulle vilja lyfta en klar skillnad till och det är att de mer (tidigare) tongivande signaturerna i CA-tråden bidragit otroligt mycket till vapenspåret(vapen och ammunition) och visar sig klart mer villiga att både gräva men också att erkänna brister i CA-hypotesen. (Än majoriteten här inne, tongivande som nyfrälsta)

Observera nu "tidigare tongivande signaturerna" (tidigare är från 20-21 och de är 3-4 st).
Sedan har det tillkommit en rad signaturer, den ena mer kär i teorin än den andra. Precis som här inne.

Tror inte nedlåsning av trådarna resulterar i annat än att diskussionerna fortsätter i den stora tråden eller på annat håll.
OK, jag trodde den största skillnaden var hur mycket prestige man bakar in i det hela

När det gäller SE så finns ju massor av information redan framgrävt (PU och TP har ägnat sig åt dessa yrkesmässigt under många, många år).

Jag tror därför personligen man kommer längre med att fundera över varför han skulle bete sig så som vi vet att han gör, givet det vi redan vet. (hur går logiken i hop som vittne respektive som GM).

Det är så jag tänker - och mina egna inspel har handlat om det som i nedan inlägg (då ang. Lingärde och tankar runt det) :

https://www.flashback.org/sp91681494

Jag tycker personligen fortfarande det finns mycket konstigheter runt SE, han beter sig inte logiskt/konsekvent, som jag tidigare skrivit om, t.ex. att han i förhör i april pratar som han är osöker på om mannen han ser i gränden är LJ eller GM som jag skrev om i ett äldre inlägg.
https://www.flashback.org/sp82283694

Jag tror de flesta är medvetna om de största svagheterna i hypotesen, som vapnet och tiden mellan stämpelklocka och skott etc.
Det har tagits upp så många gånger att det nog inte finns en enda som läst tråden som inte vet om dessa saker men det har redan skrivits flera kilometer text om detta.

Mina tankar just nu "om SE är GM" går enligt följande (som jag skrivit tidigare):

"Detta är SE:s arbetsplats - han gick här varje dag och ibland sent på kvällen också.
Palme var en aktiv man som hade flera platser i närheten av denna plats som han ofta frekventerade. (enligt bok-citaten jag angivit nedan)
Det är troligt att han stött på Palme utanför vid ett antal tillfällen.
Om han nu stött på Palme utanför flera gånger tidigare, och givet att det var han som sköt, varför skulle han då INTE ha lekt med tanken att skjuta Palme tidigare?
Varför måste denna tanke att skjuta Palme poppa upp första gången strax före skottögonblicket ?
Varför måste vapnet ha tagits med strax före mordet om han hade tillgång till ett arbetsrum med eget lås där inte ens vakterna kunde ta sig in ?
SE hade troligen utfört vissa förberedelser givet hans låsta arbetsrum dit bara han har nyckel (inte ens vakterna kommer in där), funderat ut gömställe för vapnet etc.
Detta var det bästa fönster han fick, bästa oregistrerade vapen & ammunition han råkade ha att tillgå."

PS Jag har under året funderat en del över den där norrmannen också , möjliga kopplingar vidare till EAP och ev. Alf Enerström :
https://www.flashback.org/sp93439654
samt senast vad AE sade i denna intervju :
https://www.flashback.org/sp93807998
Försöker hitta intressanta saker i det redan kända materialet och jag tycker det poppar upp en del saker då och då som fastnar.

PPS Med SE har vi faktiskt massor av information om vad han gjorde strax före och efter mordet, olika personer kommer nog dra helt olika slutsatser av det, men det är nog där man kan komma till sin egen personliga slutpunkt vad gäller SE:s roll.
Citera
2025-12-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybatusu
Missat denna - hur har snappat upp det i media redan 12:00? Finns det någon sammanställning för vad som framkommit via media första timmarna?
Man skulle vilja se en uppställning dag för dag. SE reviderar ju sin historia men jag tycker mig sakna en tydlig bild vad som var offentligt vid specifika datum för att sätta det i jämförelse.

När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det så kallade kulturhuset var upplyst.

Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.

Exact HUR han ISÅFALL snappade upp det VET man ju inte. Mer än att han hadde möjligheten att göra det.
Tv på natten, presskonferensen och morgontidningen är ju saker som är sannolika källor att koka en soppa på isåfall. Men exact vad som kom fram i tex radio, alla tidningar etc vet inte jag iallafall.

Det KAN ha varit en genuin observation han gjorde den kvällen också såklart, och då är han med all sannolikhet mördaren. Ingen har sett honom på mordplatsen.
Citera
2025-12-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tråden kan även döpas om.

Jag föreslog ett bättre namn.

Sedan den 5 maj är Stig Engström friad av en internationell domstol (i en mock trial).

Sedan den 18 december är Stig Engström inte längre misstänkt gärningsman (meddelade Åklagarmyndigheten).

Tråden vet numera vilket tidredovisningssystem som användes 1986 (Timecon) och vad Roland Bergström menade i förhöret den 9 juni 1986. Att kortläsaren gick rätt (23.20) och att systemklockan gick fel (23.19). Stig fick fel tid den 1 mars (23.19) och rätt tid senare (23.20). Därför uppgav Stig rätt tid (23.20) i förhören 1986. Väktarna gav Stig alibi.

Tråden har också lyssnat till radiointervjun den 9 september 1988, där vittnet Yvonne Nieminen berättade om sin efterhandskonstruktion (när hon feltolkades av polisen två dagar efter mordet och fastnade i mediabilden av hennes feltolkade uppgifter samma dag som hon förhördes). Vittnet Lars Jeppsson ropade "stoppa honom, ta fast honom" trodde Yvonne (helt i strid med Jeppssons vittnesuppgifter). Den småspringande mannen på David Bagares gata (som hennes sällskap Ahmed Zahir inte fick en chans att identifiera som den småspringande Stig Engström väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan) hade stulit Jeppssons handledsväska.

Inget att vara sur över. Gott nytt år.

Jo, men varken mock trial eller Åklagarmyndigheten väger tungt. Även JAG skulle inte varken dömma eller även fängsla Engström på grund av det material som finns just nu.

Men jag skulle plockat in honom, den gången, satt honom i skarpa förhör och genomfört full teknisk och taktisk efterforskning. Det är ju DÄR felet ligger. Det här sket sig för 40 år sen kan man säga.

Vi letar i spillror nu och då kan ingen komma och kräva allvärlden av något.
Citera
2025-12-30, 11:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
OK, jag trodde den största skillnaden var hur mycket prestige man bakar in i det hela

När det gäller SE så finns ju massor av information redan framgrävt (PU och TP har ägnat sig åt dessa yrkesmässigt under många, många år).

Jag tror därför personligen man kommer längre med att fundera över varför han skulle bete sig så som vi vet att han gör, givet det vi redan vet. (hur går logiken i hop som vittne respektive som GM).

Det är så jag tänker - och mina egna inspel har handlat om det som i nedan inlägg (då ang. Lingärde och tankar runt det) :

https://www.flashback.org/sp91681494

Jag tycker personligen fortfarande det finns mycket konstigheter runt SE, han beter sig inte logiskt/konsekvent, som jag tidigare skrivit om, t.ex. att han i förhör i april pratar som han är osöker på om mannen han ser i gränden är LJ eller GM som jag skrev om i ett äldre inlägg.
https://www.flashback.org/sp82283694

Jag tror de flesta är medvetna om de största svagheterna i hypotesen, som vapnet och tiden mellan stämpelklocka och skott etc.
Det har tagits upp så många gånger att det nog inte finns en enda som läst tråden som inte vet om dessa saker men det har redan skrivits flera kilometer text om detta.

Mina tankar just nu "om SE är GM" går enligt följande (som jag skrivit tidigare):

"Detta är SE:s arbetsplats - han gick här varje dag och ibland sent på kvällen också.
Palme var en aktiv man som hade flera platser i närheten av denna plats som han ofta frekventerade. (enligt bok-citaten jag angivit nedan)
Det är troligt att han stött på Palme utanför vid ett antal tillfällen.
Om han nu stött på Palme utanför flera gånger tidigare, och givet att det var han som sköt, varför skulle han då INTE ha lekt med tanken att skjuta Palme tidigare?
Varför måste denna tanke att skjuta Palme poppa upp första gången strax före skottögonblicket ?
Varför måste vapnet ha tagits med strax före mordet om han hade tillgång till ett arbetsrum med eget lås där inte ens vakterna kunde ta sig in ?
SE hade troligen utfört vissa förberedelser givet hans låsta arbetsrum dit bara han har nyckel (inte ens vakterna kommer in där), funderat ut gömställe för vapnet etc.
Detta var det bästa fönster han fick, bästa oregistrerade vapen & ammunition han råkade ha att tillgå."

PS Jag har under året funderat en del över den där norrmannen också , möjliga kopplingar vidare till EAP och ev. Alf Enerström :
https://www.flashback.org/sp93439654
samt senast vad AE sade i denna intervju :
https://www.flashback.org/sp93807998
Försöker hitta intressanta saker i det redan kända materialet och jag tycker det poppar upp en del saker då och då som fastnar.

PPS Med SE har vi faktiskt massor av information om vad han gjorde strax före och efter mordet, olika personer kommer nog dra helt olika slutsatser av det, men det är nog där man kan komma till sin egen personliga slutpunkt vad gäller SE:s roll.

Gott, återkommer säkert kring andra delar också men spontant:
Instämmer i detta med att vi med SE har klart mycket mer information än med CA. Och med CP har vi än mycket mer information, dock inte mycket från mordplatsen annat än Lisbeths utpekande.

Men det är också så att vi inte med säkerhet kunnat beslå SE på en plats han inte sagt sig vara på.
Det är han själv som placerat sig på mordplatsen. (Smart drag av en GM, eller idiotisk risk?)
På DBG är det just den lilla väskan som sticker ut och som enligt mig är bland det starkaste vi har mot SE. (Språngmarschen som inget annat vittne har nämnt, är också där)
För när det kommer till mordplatsen så finns helt klart andra möjligheter än en ljugande GM, som skulle ha hämtat majoriteten av uppgifterna från media.

Här skulle jag också vilja på att lyfta hur lite vi egentligen vet av allt som skedde på mordplatsen och att vi endast har små fragment.
Tycker oftast att många drar slutsatser utifrån att varje sekund skulle vara dokumenterad och känd.
Att vittnesuppgifter alltid är korrekta. (Förutom just SE).
Ex. Klas Gustavsson som drivit SE-teorin hårt och energiskt med försök att i långa texter försöka förklara varför SE är gärningsman.
Citera
2025-12-30, 11:41
Medlem
Citat:
Exact HUR han ISÅFALL snappade upp det VET man ju inte. Mer än att han hadde möjligheten att göra det.
Tv på natten, presskonferensen och morgontidningen är ju saker som är sannolika källor att koka en soppa på isåfall. Men exact vad som kom fram i tex radio, alla tidningar etc vet inte jag iallafall.

Det KAN ha varit en genuin observation han gjorde den kvällen också såklart, och då är han med all sannolikhet mördaren. Ingen har sett honom på mordplatsen.

Vittnet Lars J blev inte offentlig förrän ett par dagar senare dvs SE kunde inte snappat upp vittnet Lars i media på mordnatten eller på morgonen 1 mars 1986. SE måste ha sett Lars J antingen från mordplatsen eller från trappan (från första trappavsatsen och högst upp) som gm.

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-teori-engstroms-falska-tips-fran-fjallstugan-/

"Dagen före de inringda samtalen, den fjärde mars 1986, hade vittnet Lars Jeppsson för första gången trätt fram i Aftonbladet, i egenskap av polisens nyckelvittne."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-12-30 kl. 12:01.
Citera
2025-12-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Vittnet Lars J blev inte offentlig förrän ett par dagar senare dvs SE kunde inte snappat upp vittnet Lars i media på mordnatten eller på morgonen 1 mars 1986. SE måste ha sett Lars J antingen från mordplatsen eller från trappan (från första trappavsatsen och högst upp) som gm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

För all del, men nu sa aldrig Engström att: jag såg vittnet Lars J stå inne i gränden.

Han KAN ha kokat en soppa på dem uppgifter som fanns. Han KAN ha gjort det och då är det liksom inget «fällande bevis» längre. Åtminstone inte för mig.

Antigen kokade han ihop historien eller så är han gm. Någon «han kan som vittne ha sett det från mordplatsen» anser jag som uteslutet.

HAR han sett Jeppson är han mördaren.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-12-30 kl. 11:56.
Citera
2025-12-30, 12:03
Medlem
Citat:
För all del, men nu sa aldrig Engström att: jag såg vittnet Lars J stå inne i gränden.

Han KAN ha kokat en soppa på dem uppgifter som fanns. Han KAN ha gjort det och då är det liksom inget «fällande bevis» längre. Åtminstone inte för mig.

Antigen kokade han ihop historien eller så är han gm. Någon «han kan som vittne ha sett det från mordplatsen» anser jag som uteslutet.

HAR han sett Jeppson är han mördaren.

Men hur skulle SE redan dagen efter mordet vetat att Lars J stod vid kulturhusets vägg, om han inte hade sett honom antingen från mordplatsen eller från trappan? Lars J blev inte offentlig förrän några dagar efter mordet.

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-teori-engstroms-falska-tips-fran-fjallstugan-/

"Dagen före de inringda samtalen, den fjärde mars 1986, hade vittnet Lars Jeppsson för första gången trätt fram i Aftonbladet, i egenskap av polisens nyckelvittne."
Citera
2025-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Men hur skulle SE redan dagen efter vetat att Lars J stod vid kulturhusets vägg, om han inte hade sett honom antingen från mordplatsen eller från trappan? Lars J blev inte offentlig förrän några dagar efter mordet.

Det kom ju fram i media att någon sprungit in där. Och det kom fram vissa beskrivningar av signalemente. Då KAN man ju hitta på en sån historia.

Att någon skulle hitta på något sånt bara för att vara märkvärdig är ju såklart beyond me. All logik pekar ju på att Engström försökte lägga skulden på Jeppson i början där.

Men det är tekniskt möjligt för honom att koka ihop det där.
Citera
2025-12-30, 12:28
Medlem
Citat:
Det kom ju fram i media att någon sprungit in där. Och det kom fram vissa beskrivningar av signalemente. Då KAN man ju hitta på en sån historia.

Att någon skulle hitta på något sånt bara för att vara märkvärdig är ju såklart beyond me. All logik pekar ju på att Engström försökte lägga skulden på Jeppson i början där.

Men det är tekniskt möjligt för honom att koka ihop det där.

Vart i media stod det på mordnatten eller på morgonen 1 mars 1986 att någon förutom gm sprungit in i gränden? Nej knappast inte med ett så exakt signalement på Lars J och som stod precis rätt dvs vid kulturhusets vägg. Det måste varit omöjligt att ha gjort de iakttagelserna från mordplatsen pga avståndet och mörkret. Från första trappavsatsen kunde gm (SE) sett en 20-årig man i blå täckjacka m.m. Dessutom varför skulle SE direkt kollat in just där dvs gula linjen när han kom till mordplatsen efter mordet? Hade varit mer sannolikt att kolla mordoffret, Lisbet och de andra vittnena istället. Ingen såg heller SE som måste varit ett av de första vittnena på mordplatsen efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in