Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Öh? När vi säger "vittnen" så menar vi vittnen till mordet. Hur du får in de på Skandia i den definitionen förstår jag inte.

Om du blir vittne till ett brott och du känner igen gärningsmannen på tv, så skulle du inte säga det till polisen, för att den personen sa att han är ett vittne?

Jag beskrev inte bara vittnen som sett själva handlingen utan från början skrev vi varför Engström kan vinna på att gå ut i Media

Detta för att undvika att väktarna ska höra av sig !

Det var topic från början

Men jag har också nu förklarat att vittnen på brottsplatsen kan tveka även om Engström går ut i Media

Detta gäller såklart inte om dom är 100% säkra
Citera
2025-10-04, 14:44
Medlem
Ingen av alla kring mordplatsen tiden för mordet såg gm ansikte/utseende. De såg bara en man en sen februarikväll på mordplatsen några sekunder och sedan försvinna från mordplatsen in i den mörka gränden. En del vittnen var berusade, en del satt i bilar, långt avstånd m.m. Risken för gm att åka fast efteråt pga sitt utseende fanns således inte. Det blev ett spaningsmord utan tekniska bevis från mordplatsen och DNA-bevisning fanns inte än. Utredningen hamnade också fel med VG, kurder, CP och CA med flera teorier och spår. Motivbaserade önsketänkanden fick styra istället för att utgå från mordplatsen.

Läser man på om vittnesforskning förstår man att Lisbets utpekande av CP inte var något värt tyvärr. Ett ansikte och en "blick" växte fram med tiden.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-10-04, 14:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen ska jag vara tydlig mot vittnen som finns kring brottsplatsen och vid DBG

Om jag hade varit 100% säker på att det är Engström jag ser så hade jag såklart ringt och sagt det !

Men om jag bara tycker att han stämmer in lite på hur jag uppfattade GM så gör jag det kanske inte. Varför då undrar du kanske ? Jo för att jag tänkt att Engström har dom koll på !

Några exempel på dessa vittne ska jag faktiskt ge dig

YN
LJ
MP
AD

Här är 4 som mer eller mindre kanske var tveksamma när det gällde Engström men som kanske tänkte att han redan fanns i registret

Sen har vi såklart folk inne på Skandia också som borde ringt

Så du påstår du hade tänkt "jag tycker det där ser ut som gärningsmannen, men är han på tv som vittne så honom har polisen koll på"? Det är så lätt att se igenom denna lögn från dig, du hade inte tänkt så. Hur kan jag veta det? Det är bara att läsa dina inlägg här i tråden och dina teorier om hur din huvudmisstänkta SE gjort precis detta.

Ingen av de fyra personer du nämner satt så vitt jag vet hemma och misstänkte SE.
Citera
2025-10-04, 15:01
Medlem
Citat:
Så du påstår du hade tänkt "jag tycker det där ser ut som gärningsmannen, men är han på tv som vittne så honom har polisen koll på"? Det är så lätt att se igenom denna lögn från dig, du hade inte tänkt så. Hur kan jag veta det? Det är bara att läsa dina inlägg här i tråden och dina teorier om hur din huvudmisstänkta SE gjort precis detta.

Ingen av de fyra personer du nämner satt så vitt jag vet hemma och misstänkte SE.

Du tänker ff svart/vitt

Du ser en skymt av GM och din minnesbild är inte 100% så även om du skulle tycka att Engström passar relativt bra så ringer du inte !

Dels har du redan lämnat vittnesmål och sen så finns Engström redan i registret och att plötsligt anklaga ett annat vittne tar emot , speciellt om du inte är säker !

Jag skrev ju att om något vittne skulle vara 100% säker när dom ser Engström så hade dom ringt !
Citera
2025-10-04, 15:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ingen av alla kring mordplatsen tiden för mordet såg gm ansikte/utseende. De såg bara en man en sen februarikväll på mordplatsen några sekunder och sedan försvinna från mordplatsen in i den mörka gränden. En del vittnen var berusade, en del satt i bilar, långt avstånd m.m. Risken för gm att åka fast efteråt pga sitt utseende fanns således inte. Det blev ett spaningsmord utan tekniska bevis från mordplatsen och DNA-bevisning fanns inte än. Utredningen hamnade också fel med VG, kurder, CP och CA med flera teorier och spår. Motivbaserade önsketänkanden fick styra istället för att utgå från mordplatsen.

Läser man på om vittnesforskning förstår man att Lisbets utpekande av CP inte var något värt tyvärr. Ett ansikte och en "blick" växte fram med tiden.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

(FB) Skandiamannen

Risken att åka fast pga sitt utseende fanns alla gånger i veckan. Vittnen säger Lisbet och GM tittade på varandra. AB var några få meter bort. Var GM på Grand sågs han på nära håll. Var GM vid korvkiosken sågs han på nära håll. Var han Tensonmannen sågs han på nära håll. Var han mannen YN såg sågs han på nära håll. Var han någon av de observationer som gjordes längs ett tänkt flyktväg sågs han på nära håll.

Nej Lisbeths utpekande var inget värt i en domstol. Men hon kan mycket väl ha haft rätt, det sas i hovrätten och det sägs av vittnesexperter.
Citera
2025-10-04, 15:17
Medlem
Citat:

Om du blir vittne till ett brott och du känner igen gärningsmannen på tv, så skulle du inte säga det till polisen, för att den personen sa att han är ett vittne?

Jag vet att du avskyr när man kallar dig korkad men detta inlägg är märkligt

Såklart om du känner igen en GM på TV så ringer man direkt !

Men om du bara tycker en ryggtavla stämmer ? Eller sättet man rör sig på ?
Ett klädesplagg eller en väska ?

En keps eller stålbågade glasögon ?

Ringer man då ?

Nej uppenbarligen inte
Citera
2025-10-04, 15:21
Medlem
Citat:
Risken att åka fast pga sitt utseende fanns alla gånger i veckan. Vittnen säger Lisbet och GM tittade på varandra. AB var några få meter bort. Var GM på Grand sågs han på nära håll. Var GM vid korvkiosken sågs han på nära håll. Var han Tensonmannen sågs han på nära håll. Var han mannen YN såg sågs han på nära håll. Var han någon av de observationer som gjordes längs ett tänkt flyktväg sågs han på nära håll.

Nej Lisbeths utpekande var inget värt i en domstol. Men hon kan mycket väl ha haft rätt, det sas i hovrätten och det sägs av vittnesexperter.

Nej inget vittne såg gm ansikte/utseende. Kanske Lisbet såg lite men mycket tyder på att hon inte gjorde det- se förra inlägget.

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-10-04, 15:24
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte om det kanske är mer barnsligt av dig att skriva så ?

Ja kanske mer barnsligt att försöka få in en poäng att om man känner igen en GM att då inte ringa för att han är ett vittne

Jag tror eg att du förstår men försöker hela tiden vinna poänger genom att bli så svart/vit som möjligt
Citera
2025-10-04, 15:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du tänker ff svart/vitt

Du ser en skymt av GM och din minnesbild är inte 100% så även om du skulle tycka att Engström passar relativt bra så ringer du inte !

Dels har du redan lämnat vittnesmål och sen så finns Engström redan i registret och att plötsligt anklaga ett annat vittne tar emot , speciellt om du inte är säker !

Jag skrev ju att om något vittne skulle vara 100% säker när dom ser Engström så hade dom ringt !

Jo för jag är vittne till ett brott och jag tycker en person påminner om gärningsmannen, självklart kontaktar jag polisen.

Tex som hon som kontaktar polisen om att en man i ett rapportinslag lite liknar den man som sprang ner henne efter mordet. Hon var inte alls säker på att det var samma man, hon ringde ändå. För det är så folk gör.

Ni har tagit en svag icke fungerande ovanlig försvarstaktik vid rättegångar där den anklagade påstås kunna komma undan genom att säga att ett vittne sett hen på tv och blandat ihop. Och försökt ändra den från ett försök till rimligt tvivel till att vittnen slutar tro på sin egen uppfattning. Det har ingen verklighetsförankring.

När GM sannolikt omaskerad mördar Palme inför många vittnen bränner han sitt utseende. Han måste således hålla sig borta från rampljuset.
Citera
2025-10-04, 15:30
Medlem
Citat:
Jo för jag är vittne till ett brott och jag tycker en person påminner om gärningsmannen, självklart kontaktar jag polisen.

Tex som hon som kontaktar polisen om att en man i ett rapportinslag lite liknar den man som sprang ner henne efter mordet. Hon var inte alls säker på att det var samma man, hon ringde ändå. För det är så folk gör.

Ni har tagit en svag icke fungerande ovanlig försvarstaktik vid rättegångar där den anklagade påstås kunna komma undan genom att säga att ett vittne sett hen på tv och blandat ihop. Och försökt ändra den från ett försök till rimligt tvivel till att vittnen slutar tro på sin egen uppfattning. Det har ingen verklighetsförankring.

När GM sannolikt omaskerad mördar Palme inför många vittnen bränner han sitt utseende. Han måste således hålla sig borta från rampljuset.

Du hade kanske gjort det men långt ifrån alla gör det

Annars kan du ju försöka förklara varför inte LJ faktiskt nämner att ryggtavlan stämmer eller varför YN inte nämner Engström trots att han figurerat i media den 1 mars

Varför ringer inte MP in med keps och stålbågade glasögon på Engström när han kände att han passade in med mannen han såg vid Grand ?
Citera
2025-10-04, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vet att du avskyr när man kallar dig korkad men detta inlägg är märkligt

Såklart om du känner igen en GM på TV så ringer man direkt !

Men om du bara tycker en ryggtavla stämmer ? Eller sättet man rör sig på ?
Ett klädesplagg eller en väska ?

En keps eller stålbågade glasögon ?

Ringer man då ?

Nej uppenbarligen inte

Fast när vi pratar om att känna igen i tv menar vi inte en signalementsdetalj, Vi menar ansiktet/personen. Vi pratar inte om "byxbenet är lite likt". Problemet för GM att visa upp sig i tv är inte signalement, signalement/kläder på mördaren är redan ute, den skadan är redan skedd. Det som inte är ute är GM:s personliga utseende.

Kläder, väskor, huvudbonader, glasögon är inte det problematiska att visa i tv, det problematiska är hans ansikte.
Det vi menar när vi säger det vore korkat för GM vara med i tv är inte hans signalement och kläder. Det är att han personligen syns.
Citera
2025-10-04, 15:38
Medlem
Citat:

Lite lustigt att du tar ett exempel på en man som inte alls agererar som Engström utan tipsar polisen om en man som kanske inte polisen har koll på !

Nu försökte du var barnslig igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in