Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Du får skilja på sak och person. Jag skriver inte att "21-åringen är Mogen som person". Jag skriver att hennes agerande att rakryggad stå för sin otrohet är moget.
Fast du vet ju inte om det finns någon baktanke med att hon låtsas att agera rakryggad och stå för saker. Man kan inte alltid veta varenda liten sak som ligger bakom folks handlingar. Att folk gör saker som till synes för oss verkar reko behöver inte alls betyda att deras tanke bakom agerandet är sådant.
Kvinnan kanske inte vill förlora honom att kunna utnyttja honom mer på något sätt, han kanske betalar saker åt henne och står för det mesta i hushållet etc. Hon kanske är rädd för att bli utsparkade från bostaden om inte hon äger den och inte få fortsätta bo fint. Man kan aldrig veta. Så bara för att du tycker agerandet är moget så kanske det är agerat med en baktanke att kunna fortsätta utnyttja sambon.
Att hon i samma andetag falskanmäler det som skett som våldtäkt tycker jag dessutom säger det mesta att hon faktiskt inte står för hennes otrohet rakryggat. Hon kanske inte vill att otroheten ska komma fram, t.ex. att pojkvännen kanske berättar för någon vän eller familj att han blivit bedragen. Hon kanske kommer fortsätta förlora andra fördelar i hennes liv då vilket hon ej vill om det hela kommer ut till vissa andra.
Genom att våldtäktsanmäla kan hon ju då fortsättningsvis inte behöva stå för saker och ting, utan kan spela en roll som ett stackars offer istället och på det viset intala sig själv och få uppmärksamhet över att det är henne själv det är så synd om och att hon inte gjorde fel utan blev tvingad till sex.
Bra sätt att få en massa omtanke och kärlek från diverse omgivning för att hon tycker så himla synd om sig själv egentligen förmodligen över att hon blev påkommen. Nu kunde hon dränka all eventuell skam med att intala sig att det var hon själv som det var synd om. I så fall inte vidare rakryggat eller att stå för vad man gjort.