2025-04-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tycker du verkligen att 16% är en liten andel om det nu handlar om falska anmälningar? Alltså anmälningar som polis/åklagare anser vara påhittade? (så tolkar jag det i alla fall).

Av de övriga 84% som anmäls skriver du att alla lika gärna kan vara regelrätta våldtäkter. Man skulle även kunna skriva att i majoriteten av dessa fall har ingen regelrätt våldtäkt ägt rum. Varför gör du inte det?

Självklart finns det våldtäkter som aldrig anmäls. Men jag skulle tro att i det där mörkertalet som du tänker på anmäls inte de flesta för att de personerna (presumtiva målsäganden) inte uppfattar det som hänt som en våldtäkt. De tycker inte att det är en våldtäkt. Men skulle de anmäla finns det en möjlighet att det med dagens lagstiftning kanske skulle kunna dömts till våldtäkt/oaktsam våldtäkt.

Mörkertalet av våldtäkter är stort.
Bara att läsa på utanför fb.
Män som blir våldtagna av män är mörkertalet som störst och våldtäkter i nära relationer
Citera
2025-04-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu är det ju ett faktum, att den nya samtyckeslagen - och inte minst bristen på beviskrav - har orsakat att många oskyldiga unga män har hamnat i fängelse och fått sina liv förstörda. Och det är inte klokt. Tidigare när ord stod mot ord, så valde domstolen att hellre fria än fälla - och så är det än idag när det gäller alla andra brott. Men idag räcker det med s.k. "stödbevisning" för att en man ska bli fälld om ord står mot ord. Och "stödbevisningen" kan då komma ifrån målsäganden själv!!! T.ex. att hon har SMS:at till någon annan att hon har blivit våldtagen, eller skrivit om det i sin dagbok. Det är ju inte klokt.

Expressen har haft en artikelserie om detta, den finns fortfarande att läsa om man har Premium.

Tja, jag har nyligen följt tre våldtäktsärenden, läst FUP och domar. Där det finns mer bevis osv än bara stödbevisning. Och där det blivit friande domar. Beviskraven är hårda.

Men som sagt. I detta fall tror jag inte ens att sex har förekommit. Kan vara någon kvinna som avskyr målsägande och vill sätta dit honom och falsk anmäler honom för våldtäkt utan att de vare sig haft sex eller ens varit I närheten av varandra.

Vi får se om det blur åtal. Då kan vi läsa FUP.
Citera
2025-04-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvad25
Mörkertalet av våldtäkter är stort.
Bara att läsa på utanför fb.
Män som blir våldtagna av män är mörkertalet som störst och våldtäkter i nära relationer

Yes. Så är det.

O fallet som denna tråd handlar om rör det sig förmodligen inte ens om sex. Den misstänkte falska tillvitaren och målsägande har förmodligen inte ens haft sex. Kanske att den misstänkte avskyr målsäganden och vill sätta dit målsägande och därmed ljuger om våldtäkt.
Citera
2025-04-25, 17:47
Medlem
mrDarcys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Yes. Så är det.

O fallet som denna tråd handlar om rör det sig förmodligen inte ens om sex. Den misstänkte falska tillvitaren och målsägande har förmodligen inte ens haft sex. Kanske att den misstänkte avskyr målsäganden och vill sätta dit målsägande och därmed ljuger om våldtäkt.
Det är ju det jag skriver🤣🤣 ett jävla tiktokdrama som gått överstyr..hon kan gott sitt häktad och killen hon anmält är inte heller så jävla reko
Citera
2025-04-25, 17:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar

Citat:
Vad märkliga och insinuanta frågor du ställer. Det är väl självklart att jag tycker det är bra att polis och åklagare agerar snabbt om det visar sig att ett brott kan ha begåtts. Det gäller väl samtliga brott.

Du anser alltså att kvinnor som anmäler påhittade våldtäkter ska dömas för detta? Hur stort tror du mörkertalet är? Många anmälningar brister helt vad gäller bevisning, ofta handlar det bara om att "målsäganden" berättat för någon kompis eller väninnor som inte sett ett skit av det påstådda händelseförloppet.

Citat:
Jag är rätt säker på att den häktade inte har haft sex ens med målsägande. Förmodligen har de inte ens varit I närheten av varandra. Då är det ganska lätt att fatta att det rör sig om falsk tillvitelse och att häkta den falska tillvitaren.

Kan inte du berätta varför du är så säker på det?

Är du synsk?

Citat:
Inse att det finns kåta män, gränslösa män, sadistiska män, kvinnohatande män etc. Som inte kan ta ett nej och därmed våldtar. Inse att detta är både historiskt vanligt och även existerar i samtliga kulturer.

Varför kan inte du inse att det finns totalt gränslösa kvinnor som ljuger om allt möjligt som exempelvis påstådda våldtäkter, detta är väl historiskt vanligt och existerar väl i alla kulturer?

Citat:
Falsk tillvitelse är inte alls på långa vägar ett lika vanligt brott. Men när det väl sker (så som verkar mycket troligt i fallet denna tråd handlar om) så är det givetvis bra att polis och åklagare märker av det snabbt och kan häkta den misstänkte falska tillvitaren.

Tror du att kvinnan i det aktuella fallet hatar män?

Vad anser du att hon ska ha för straff? Fängelse?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-04-25 kl. 17:52. Anledning: Tillägg
Citera
2025-04-25, 17:56
Medlem
mrDarcys avatar
Citat:
Yes. Så är det.

Det är ju det jag skriver🤣🤣 ett jävla tiktokdrama som gått överstyr..hon kan gott sitt häktad och killen hon anmält är inte heller så jävla reko
Citera
2025-04-25, 17:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tja, jag har nyligen följt tre våldtäktsärenden, läst FUP och domar. Där det finns mer bevis osv än bara stödbevisning. Och där det blivit friande domar. Beviskraven är hårda

Citat:
Men som sagt. I detta fall tror jag inte ens att sex har förekommit. Kan vara någon kvinna som avskyr målsägande och vill sätta dit honom och falsk anmäler honom för våldtäkt utan att de vare sig haft sex eller ens varit I närheten av varandra.

Tror du att det kan handla om en manshatare? De verkar finnas lite överallt i samhället.

Citat:
Vi får se om det blur åtal. Då kan vi läsa FUP.

Anser du att fängelse är en lämplig straffpåföljd för grov falsk angivelse?
Citera
2025-04-25, 18:00
Medlem
mrDarcys avatar
Vad jag förstått det så har killen haft en flirt med hennes mamma o kanske hon oxå men vet ej säkert
Mamman har bråkat rejält med killen o dottern blev indragen sen kom anmälan mot honom. Men ska enligt många ej ha skett v.täkt utan bara för o straffa honom.
Citera
2025-04-25, 18:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, jag tycker ju att det är bra att ni för en gång skull står på en målsägandes sida. Men det gör ni enbart när det är manliga målsäganden. Är det kvinnliga målsäganden så spyr ni er galla över dem, kvinnohatare som ni avslöjar er själva att vara. Till skillnad från mig, som står på målsägandens sida oavsett könstillhörighet på målsäganden.

Du är en riktig vit riddare! Problemet är bara att när män blir friade i hovrätten för våldtäkt så är de fortfarande skyldiga enligt dig. Man får intrycket att du har ett ont öga till män i allmänhet.

I det aktuella fallet i Malmö så vet inte vi mycket mer just nu än att en kvinna är häktad för grov falsk angivelse. Vi vet definitivt inte vem BO är.

Citat:
Tycker du inte att det är ganska uppenbart att det handlar om falsk tillvitelse? Polis och åklagare lär ha rätt mycket kött på benen när de redan efter enbart 8 timmar häktar kvinnan. Men visst, vi får väl låta den rättsliga processen ha sin gång innan vi uttalar oss tvärsäkert.

Är inte det oerhört märkligt att du helt plötsligt är tvärsäker på att det handlar om falsk tillvitelse samtidigt som du i helt andra trådar är övertygad om att kvinnorna talar 100 procent sanning ☺️
Citera
2025-04-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDarcy
Jag är inte helt 100% på detta..men klingar nånting. Detta kan vara från tiktok jag sett o hört om detta. Senast idag var det en användare som la ut denna nyhetsartikel i sin story. Varit mycket tjafs om denna händelse i lives. Att den som hon falskt anmäler är en kille vid namn Sam.r aka Mack.n. nån tramsig grej mellan flickans mamma o han som sedan blivit stort. Jag misstänker bara detta..
Detta är flashback så får skriva o tänka högt här

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du är en riktig vit riddare! Problemet är bara att när män blir friade i hovrätten för våldtäkt så är de fortfarande skyldiga enligt dig. Man får intrycket att du har ett ont öga till män i allmänhet.

I det aktuella fallet i Malmö så vet inte vi mycket mer just nu än att en kvinna är häktad för grov falsk angivelse. Vi vet definitivt inte vem BO är.

Är inte det oerhört märkligt att du helt plötsligt är tvärsäker på att det handlar om falsk tillvitelse samtidigt som du i helt andra trådar är övertygad om att kvinnorna talar 100 procent sanning ☺️

Nej, jag har inte ett ont öga till vettiga laglydiga män och kvinnor som sköter sig och gör rätt för sig och är bra mot sina medmänniskor. Det är förövare, både manliga och kvinnliga sådana, som jag haft ett ont öga till. Du däremot har ett ont öga till alla kvinnor. Och spyr galla över kvinnliga våldtäktsoffer och kvinnliga mordoffer. Skäms på dig!

Men hur har du det med tankeförmågan?
Man kollar väl ändå på varje enskilt fall för sig. I detta ärende är det mycket som talar för att det rör sig om falsk tillvitelse, då hon är häktad för detta.

I fall som jag är insatt I och har läst FUP och dom i och som rör våldtäkt, så är det oftast uppenbart att där rör sig om just våldtäkt.

Och nej, jag tror inte på ett generellt plan att kvinnor som grupp alltid är ärliga. Vad det nu ens har med saken att göra.

Men om en traumatiserad kvinna anmäler våldtäkt och det finns bevis som pekar i den riktningen så misstror jag henne inte. Till skillnad från dig som alltid misstror kvinnor.

I fallet som denna tråd handlar om. Rör det sig dock inte om våldtäkt. Utan om ett annat brott: falsk angivelse. Och som jag skriver: den häktade har med stor sannolikhet inte ens haft sex med målsägande. Anmälan är förmodligen ren och skär hämd då den häktade av någon anledning avsky målsägande. Och vill göra illa målsägande.
Citera
2025-04-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrDarcy

Aha! Du vet vad det gäller alltså?
Citera
2025-04-25, 18:48
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu är det ju ett faktum, att den nya samtyckeslagen - och inte minst bristen på beviskrav - har orsakat att många oskyldiga unga män har hamnat i fängelse och fått sina liv förstörda. Och det är inte klokt. Tidigare när ord stod mot ord, så valde domstolen att hellre fria än fälla - och så är det än idag när det gäller alla andra brott. Men idag räcker det med s.k. "stödbevisning" för att en man ska bli fälld om ord står mot ord. Och "stödbevisningen" kan då komma ifrån målsäganden själv!!! T.ex. att hon har SMS:at till någon annan att hon har blivit våldtagen, eller skrivit om det i sin dagbok. Det är ju inte klokt.

Expressen har haft en artikelserie om detta, den finns fortfarande att läsa om man har Premium.

Hur vet du att de var oskyldiga?

Det är ju minst lika orimligt att en kvinna kan bli våldtagen och djupt traumatiserad men hennes förövare får aldrig något straff. Låter ofta här på flashback som att det ska krävas att kvinnan alltid har en kamera (för ljudinspelning duger inte heller) där alla "nej" och sexuella akter mot henne förekommer. Med dom beviskraven skulle ingen någonsin bli dömd för våldtäkt, och det är lika orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in