Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-19, 11:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nja, försökte bara sätta det i ett lite större perspektiv med tanke på att PU hade en omvittnad snedvridning där i början. Man såg ”kurder” överallt och deras behandling av Patricio Marquez väcker frågetecken än idag. Han påstod att han såg en blond man följa efter Palme, men det försökte PU ”städa bort” genom att hävda att han sedan tog tillbaka vittnesmålet. Vilket han själv påstår är helt falskt.

Mannen som han såg kan förstås vara helt orelaterad till mordet.

Men åter till SE. Om det var han som sprang på Robrandt och Samson blir det lite svårt att förklara Samsons intryck:

Samson upplever mannen som en mörk person. Samson får känslan av utländskt ursprung, mörk Vallon.

Samson har själv [Maskat] och han har under sina år i Sverige mött en hel del invandrarfientliga personer.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD1094-01-A

R och S historia har ändrats med tiden och passar inte in tidsmässigt. Det är ett torftigt halmstrå, precis som uppgiften från p-vakten.
Citera
2025-05-19, 11:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
R och S historia har ändrats med tiden och passar inte in tidsmässigt.

Ändå blev de kallade till vittneskonfrontation. Ett bevis på att PU tog deras uppgifter på allvar.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-19 kl. 11:54.
Citera
2025-05-19, 12:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Många var rädda för sovjetunionen på den tiden. Det här var nog en, på den tiden, mycket vanlig reaktion från Häggström.

Precis som många är rädda för ”MENA” på den här tiden. Och många i PU var rädda för ”kurder” 1986/1987. Jag lägger ingen värdering i det, bara konstaterar att om misstanken delvis bygger på utlänningsaspekten kanske det sätter misstanken i ett lite annat ljus.
Citera
2025-05-19, 12:14
Medlem
Citat:
Precis som många är rädda för ”MENA” på den här tiden. Och många i PU var rädda för ”kurder” 1986/1987. Jag lägger ingen värdering i det, bara konstaterar att om misstanken delvis bygger på utlänningsaspekten kanske det sätter misstanken i ett lite annat ljus.

Nej, många i PU var inte rädda för kurder, dom var rädda för kurdiska terrorister som dödade folk i mängder på den tiden, även i Sverige. Dina härskartekniker fungerar inte i mitt land, blir nästan nostalgisk över att se att såna «tankar» fortfarande finns kvar.

Demoniseringen av Häggström kan du legga ner, den tjänar inget syfte.
Citera
2025-05-19, 12:44
Medlem
Knattarnas avatar
Apropå PKK. Mårten Palme har fäst sig vid både en kurd och SE som mannen han såg utanför Grand.

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/

Att vittne W. såg en man hastigt lämna en dubbelparkerad bil på Tunnelgatan väster om Sveavägen cirka tio minuter före mordet och sedan iakttog samme man stående i hörnet mitt emot mordplatsen bara någon minut innan skotten föll. Vittne W. ombads göra en fantombild av mannen (se bild i början av denna artikel). I en fotokonfrontation pekar vittne W. ut PKK:aren ”Osman” som lik mannen han sett.

Att röjandet av ”Osmans” namn och bild under Ebbe Carlsson-affären leder till att Mårten Palme kontaktar Palmeutredningen och ber om att bli förhörd. Detta då ”Osman” är mycket lik den man han sett förfölja hans föräldrar från Grand

Och ”Osman” ser då ut så här:

https://ibb.co/B5gmVLFD

SE upp i dagen?
Citera
2025-05-19, 14:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Apropå PKK. Mårten Palme har fäst sig vid både en kurd och SE som mannen han såg utanför Grand.

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/

Att vittne W. såg en man hastigt lämna en dubbelparkerad bil på Tunnelgatan väster om Sveavägen cirka tio minuter före mordet och sedan iakttog samme man stående i hörnet mitt emot mordplatsen bara någon minut innan skotten föll. Vittne W. ombads göra en fantombild av mannen (se bild i början av denna artikel). I en fotokonfrontation pekar vittne W. ut PKK:aren ”Osman” som lik mannen han sett.

Att röjandet av ”Osmans” namn och bild under Ebbe Carlsson-affären leder till att Mårten Palme kontaktar Palmeutredningen och ber om att bli förhörd. Detta då ”Osman” är mycket lik den man han sett förfölja hans föräldrar från Grand

Och ”Osman” ser då ut så här:

https://ibb.co/B5gmVLFD

SE upp i dagen?
Är det säkert att SE inte har en okänd enäggstvilling?

Synd att skorna inte syns på bilden.

Likheten är minst sagt slående.

MP tycker att de är lika som bär i alla fall.
Citera
2025-05-19, 15:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det säkert att SE inte har en okänd enäggstvilling?

Synd att skorna inte syns på bilden.

Likheten är minst sagt slående.

MP tycker att de är lika som bär i alla fall.

Tack för input.

Förresten har jag lite svårt att tolka Leif GW:s senaste uttalande om Palmemordet i programmet Veckan. Du kanske kan hjälpa mig att tolka vad han egentligen tycker om SE som GM? Så här svarar han på frågan om han tror att Palmemordet kommer att lösas:

”Ja, det är klart. Man måste ju ha lite att hoppas på. Och då menar jag inte en sån där magplasklösning som omfattar en vid avslöjandet sedan 20 år tillbaka död försäkringsanställd på Skandia. Han hade inte det minsta med det här att göra. Utan han blev utsatt för någonting som kallas grovt förtal av avliden.”

https://www.youtube.com/shorts/W8cNKltxNxg
Citera
2025-05-19, 16:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack för input.

Förresten har jag lite svårt att tolka Leif GW:s senaste uttalande om Palmemordet i programmet Veckan. Du kanske kan hjälpa mig att tolka vad han egentligen tycker om SE som GM? Så här svarar han på frågan om han tror att Palmemordet kommer att lösas:

”Ja, det är klart. Man måste ju ha lite att hoppas på. Och då menar jag inte en sån där magplasklösning som omfattar en vid avslöjandet sedan 20 år tillbaka död försäkringsanställd på Skandia. Han hade inte det minsta med det här att göra. Utan han blev utsatt för någonting som kallas grovt förtal av avliden.”

https://www.youtube.com/shorts/W8cNKltxNxg

Jag frågade chat gpt och tydligen menar LGWP att SE inte har med mordet att göra.

Jag tror det går att bena ut genom arbetsplatsen i kombination med när SE dog att det är just SE som LGWP menar.

"Magplasklösning". Tänk vilka ord den gamla professorn svänger sig med.
Citera
2025-05-19, 16:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag frågade chat gpt och tydligen menar LGWP att SE inte har med mordet att göra.

Jag tror det går att bena ut genom arbetsplatsen i kombination med när SE dog att det är just SE som LGWP menar.

"Magplasklösning". Tänk vilka ord den gamla professorn svänger sig med.

Som vanligt ligger det mycket i det du säger.

”Magplasket” är nog en call back till 2021 då Leif GW kallade KP:s pressträff för ”det största polisiära magplasket i svensk polishistoria”.

Just den meningen behöver jag nog ingen hjälp med att tolka faktiskt.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-19 kl. 16:38.
Citera
2025-05-19, 16:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som vanligt ligger det mycket i det du säger.

”Magplasket” är nog en call back till 2021 då Leif GW kallade KP:s pressträff för ”det största polisiära magplasket i svensk polishistoria”.

Just den meningen behöver jag nog ingen hjälp med att tolka faktiskt.

Ja, det är ett så kategoriskt uttalande att det trumfar att sitta vid ett tv-studiebord och lyssna på en programledare som sa: "Han [SE] var ju däär!".

Även om jag inte är utrustad med en så kallad "trippelhjärna" behövde inte heller jag någon hjälp att tolka ”det största polisiära magplasket i svensk polishistoria”. LGWP var mycket tydlig där.
Citera
2025-05-19, 17:25
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej. JA avsåg att peka ut en något yngre tunnhårig man med glasögon i fotomaterialet: JÅS. Men JÅS fanns av någon anledning inte med där, och inte heller i Holmérs eller utredningens medvetande.

Den missen sätter sina spår även 40 år senare

Avsåg att peka ut? Finns det således tankeläsande krafter i tråden? Det var fan!

Verkligheten är att Andersson ville placera en keps på en äldre person som saknade den rejäla skäggväxt Svensson hade. Svensson var vid tidpunkten varken tunnhårig eller iförd keps.

Sedan har du ingen aning om hur diskussionerna gick utöver det som finns nedtecknat.

Att på ett tröttsamt sätt skylla på.Holmér utan grund stärker knappast den här absurda tesen.
Citera
2025-05-19, 17:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om revolvern var sliten, gammal, öppnar det också upp för den spekulation som den hemliga utredaren utvecklar i samtal med Jeremiah: att vapnet var ett arv från Indien, det vill säga Engströms eget. Kanske med elfenbenskolv och tillräckligt kraftfull för att fälla en elefant? Som Engström själv spekulerar kring i sin sista intervju. Kulorna saknade han dock.

Kommer idén att mordvapnet ursprungligen kan ha införskaffats i Indien från utredningen?

Jag har tittat på den tidigare och menar att den utan tvekan faller som tänkbar. Kan lista anledningar till det om önskas.

Samma sak gäller att den skulle kunna emanera från Armétygförvaltningen.

Somliga verkar intresserade av möjligheten att den kan ha sitt ursprung i skytte i Nybro pistolskytteklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in