Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-07, 20:58
Medlem
SE har inget alibi i tiden från han lämnade Skandia tills han kom tillbaka dit. Det är ett faktum.

Ingen har sett honom.
Citera
2024-12-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tack. Case closed.

Nej, han är fortfarande misstänkt med all rätt !

Men faktiskt bra att du själv kan gå vidare nu med någon du tror på som GM och själv kan stänga dörren till SE...

Eller så är Engström så intressant att du kanske ändå kommer glänta på dörren lite ändå
Citera
2024-12-07, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vallningen sker ett helt halvår senare (bra där, Holmér) och förhörsledaren reagerar på diskrepansen du tar upp. Och under vallningen är LJ långt ifrån säker på att han inte tog ett par steg in i passagen. Han är tydlig med att han kan komma ihåg fel vid det senare tillfället:

F: Gick du någonting-, något steg neråt här under tiden?
J: Nej, det minns jag inte.
F: Du säger i ett tidigare polisförhör att du har gått in en bit i gränden. Hur stämmer det?
J: Ja, om jag sa det då så stämmer det väl.
F: Du har inget minne av det nu?
J: Nej. Det har jag inte.
F: Kan det vara så att dom har fattat dig fel vid dom förra förhören och att det här är den rätta versionen? Eller har du glömt bort hurdant det gick?
J: Nej, det är en del detaljer som har fallit bort.
F: Men en sådan detalj som du hade där, tror du att den kan falla bort eller kan det ha varit det att dom har missuppfattat dig?
J: Att dom har missuppfattat mig, det tror jag inte.

Det förhörsledaren reagerar på är bland annat det här från förhöret som hölls redan den 4 mars:

”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.”

Detta upprepar han sedan klart och tydligt med egna ord i det långa dialogförhöret i april, så det var inget missförstånd. Jeppsson själv tror inte att det var ett missförstånd heller.

Det är ganska tydligt att det är de tidiga förhören som ska ha företräde på den här punkten.

Inte helt säker på det. Han säger i april att han tog några steg "in mot" Tunnelgatan.

Inte "in på" ...

Tolkar det som att han står i hörnet och funderar på vilken väg han ska ta.

Och om han går in några steg, skulle han befinna han sig i den position som ni menar, i mellanrummet.

Vilket han också säger? Hoppas vi får höra kassetten, det torde framgå tydligare då.

Alltså är han den utritade pricken i Skandiamannens skiss som Roerlig la upp:

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M

Konstigt att SE har bättre koll på LJ än polisen, och allmänheten i 40 år.
Citera
2024-12-07, 21:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
SE har inget alibi i tiden från han lämnade Skandia tills han kom tillbaka dit. Det är ett faktum.

Ingen har sett honom.

Man får beakta att brist på alibi inte betyder att någon är skyldig. Det betyder att de skulle kunna vara skyldiga. I SEs fall finns inget som tyder på att han mördade OP.

Även om det går att konstatera att SE saknar alibi betyder inte att han mördade Palme. Även helt oskyldiga vittnen kan helt sakna alibi.
Citera
2024-12-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man får beakta att brist på alibi inte betyder att någon är skyldig. Det betyder att de skulle kunna vara skyldiga. I SEs fall finns inget som tyder på att han mördade OP.

Även om det går att konstatera att SE saknar alibi betyder inte att han mördade Palme. Även helt oskyldiga vittnen kan helt sakna alibi.

Så är det, men SE saknar alibi.

Bara så det inte sprids några trådsanningar här.
Citera
2024-12-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Om Engström är GM: Anledningen till att han just tittade åt höger vid Luntmakargatan kan bero på att han inte kunde orientera sig i den riktningen förrän han hade passerat barackerna. Om man tittar på foton, var vänstra sidan av Luntmakargatan, inklusive Kulturhuset, synlig när man kom nerifrån Dekorimahörnet. Man kan också tänka sig att Lars inte kunde se GM på samma sätt som GM kunde se honom, eftersom Lars hade motljus. Lars själv var däremot upplyst för GM.

Jag älskar ämnet, men ser inte varför han skulle motiveras att kolla åt höger i någon större utsträckning än vänster. Vänster för
bilar/folk och höger folk. Speciellt Bohemia kan det varit naturligt att kolla.

Du menar att GM-SE skulle kunnat se LJ när han tittar höger? Den högertitten behöver göras mer än 90 grader. Kom ihåg den lilla silon också.
Citera
2024-12-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Fråga:

SE tog ju livet av sig, det är väl ganska känt vid det här laget.
Men stämmer det att han skjöt sig själv?
Med vad I så fall?

Stigs chefer utredde ju själva omständigheterna kring honom efter mordet.
Vet man mer precist varför de började med det?
Du blandar ihop med CA. SE dog av tabletter och alkohol, självmord eller feldosering.
Citera
2024-12-07, 22:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte helt säker på det. Han säger i april att han tog några steg "in mot" Tunnelgatan.

Inte "in på" ...

Tolkar det som att han står i hörnet och funderar på vilken väg han ska ta.

Och om han går in några steg, skulle han befinna han sig i den position som ni menar, i mellanrummet.

Vilket han också säger? Hoppas vi får höra kassetten, det torde framgå tydligare då.

Alltså är han den utritade pricken i Skandiamannens skiss som Roerlig la upp:

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M

Konstigt att SE har bättre koll på LJ än polisen, och allmänheten i 40 år.

Hur får du ihop den pricken med att LJ själv säger att han står ”söder” om baracken menar du? Tycker du själv att pricken ser ut att vara söder om baracken?

Vi tar det igen (från dialogförhöret i april):

F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.
Citera
2024-12-07, 22:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur får du ihop den pricken med att LJ själv säger att han står ”söder” om baracken menar du? Tycker du själv att pricken ser ut att vara söder om baracken?

Vi tar det igen (från dialogförhöret i april):

F: Nehej, utan du fortsätter Luntmakargatan fram till korsningen Tunnelgatan?
J: Ja.
F: Hur har du sedan tänkt dig fortsättningen?
J: Då gick jag -, jag gick några tveksamma steg in mot Tunnelgatan så hade jag.-, stod på södra sidan av byggbaracken som finns står där.

Tolkar detta som att han har passerat baracken, som är på hans högra hand, men fortfarande befinner sig på Luntmakargatan.

Men alla vill få det till att han stod i "mellanrummet".

Varför skulle då förhörsledaren säga "du går nästan över själva korsningen med Tunnelgatan"?

De sitter väl med en karta framför sig?

Verkar märkligt om han glömt bort att han stod där vid vallningen, dessutom.
Citera
2024-12-07, 22:30
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du blandar ihop med CA. SE dog av tabletter och alkohol, självmord eller feldosering.
Men han tog ju självmord när polisen knackade på dörren i ett annat ärende.
Poliser har väl tom deklarerat detta?
Citera
2024-12-07, 22:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så är det, men SE saknar alibi.

Bara så det inte sprids några trådsanningar här.

Beroende på om man ska tro på HO så anser jag att SE har alibi så det räcker och blir över. Men vi tänker lite olika där.
Citera
2024-12-07, 23:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men han tog ju självmord när polisen knackade på dörren i ett annat ärende.
Poliser har väl tom deklarerat detta?

Du får tro på henrikofsweden, han har koll på detta. Du blandar ihop CA med SE. Två olika personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in