Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Vallningen sker ett helt halvår senare (bra där, Holmér) och förhörsledaren reagerar på diskrepansen du tar upp. Och under vallningen är LJ långt ifrån säker på att han inte tog ett par steg in i passagen. Han är tydlig med att han kan komma ihåg fel vid det senare tillfället:
F: Gick du någonting-, något steg neråt här under tiden?
J: Nej, det minns jag inte.
F: Du säger i ett tidigare polisförhör att du har gått in en bit i gränden. Hur stämmer det?
J: Ja, om jag sa det då så stämmer det väl.
F: Du har inget minne av det nu?
J: Nej. Det har jag inte.
F: Kan det vara så att dom har fattat dig fel vid dom förra förhören och att det här är den rätta versionen? Eller har du glömt bort hurdant det gick?
J: Nej, det är en del detaljer som har fallit bort.
F: Men en sådan detalj som du hade där, tror du att den kan falla bort eller kan det ha varit det att dom har missuppfattat dig?
J: Att dom har missuppfattat mig, det tror jag inte.
Det förhörsledaren reagerar på är bland annat det här från förhöret som hölls redan den 4 mars:
”Jeppsson vänder sig om för att se den springande personen. Jeppsson själv befinner sig då några steg in på Tunnelgatan på söder sida om baracken.”
Detta upprepar han sedan klart och tydligt med egna ord i det långa dialogförhöret i april, så det var inget missförstånd. Jeppsson själv tror inte att det var ett missförstånd heller.
Det är ganska tydligt att det är de tidiga förhören som ska ha företräde på den här punkten.
Inte helt säker på det. Han säger i april att han tog några steg "in mot" Tunnelgatan.
Inte "in på" ...
Tolkar det som att han står i hörnet och funderar på vilken väg han ska ta.
Och om han går in några steg, skulle han befinna han sig i den position som ni menar, i mellanrummet.
Vilket han också säger? Hoppas vi får höra kassetten, det torde framgå tydligare då.
Alltså är han den utritade pricken i Skandiamannens skiss som Roerlig la upp:
https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-hnSJG3M
Konstigt att SE har bättre koll på LJ än polisen, och allmänheten i 40 år.