2025-01-01, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Det här är ganska knäppt får jag nog säga. Som jag sa så hittar rakettroende på alla möjliga konstiga skäl till att raketer skulle kunna trotsa bekräftad fysik, men att en raket inte arbetar enligt principen gasexpansion påstår inte ens NASA. https://www.perplexity.ai/search/havdar-nasa-att-en-raket-i-rym-ZRLHbUqnTAK73cWHU1rodw

Jaha, så du menar att det inte finns en beskrivning någonstans av hur raketer fungerar? Du måste vara fullkomligt galen min herre. Hur kan du då hävda att framdriften sker via gasexpansion om det inte står att läsa någonstans?

Du har m.a.o. inget case överhuvudtaget. Släng i så fall upp en ekvation som beskriver en rakets framdrift. Kom inte med termodynamikens grundläggande teori för den visar ingenting i det här fallet.

Förresten, fri expansion av en gas definieras som att gasen i en behållare i rumstemperatur släpps ut genom att en av behållarens sidor öppnas. I en raket har vi högt accellerade gaspartiklar. Det är något helt annat min vän.

Fram med dokument nu!
Citera
2025-01-01, 02:08
Medlem
Citat:
Det största problemet är att de inte förstår vad fria molekyler och en gasexpansion är. För att en gas ska kunna utföra arbete måste den ha något motstånd när den expanderar. Skruvar man av topplocket på en bilmotor slutar den fungera eftersom gasexpansionen inte längre utför tillräckligt arbete för att trycka ner kolvarna. Och om den inte stöter på något motstånd alls, dvs expanderar fritt utför den inget arbete. Och så är alltid fallet i rymden.

Gott nytt år allesammans. Vi får hoppas att 2025 blir året då fler slutar att ha åsikter om sånt dom inte egentligen förstår.

Jag håller helt med dig. En kemisk reaktion sker, som får gaser att expandera.

Om detta sker med eller utan motstånd, om det behövs flyttas på luft eller inte, gör givetvis en stor och avgörande skillnad.

Min tanke är bara att rymdraketsförsvarana har en viss poäng, med sin jämförelse med en rollerblade-åkare som kastar bowlingklot. Men att felet de gör är att de glömmer bort att raketen faktiskt är en förbränningsmotor.

Gott nytt Cui Bono-år på dig också. hoppas 2025 blir året då fler förstår att, t.ex:

etablerade uppfattningen om s k gravitation, å ena sidan, och etablerade uppfattningen om jordens form, faktiskt inte går ihop.. utan faktiskt är typ totalt omöjlig,.
Citera
2025-01-01, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag håller helt med dig. En kemisk reaktion sker, som får gaser att expandera.

Om detta sker med eller utan motstånd, om det behövs flyttas på luft eller inte, gör givetvis en stor och avgörande skillnad.

Min tanke är bara att rymdraketsförsvarana har en viss poäng, med sin jämförelse med en rollerblade-åkare som kastar bowlingklot. Men att felet de gör är att de glömmer bort att raketen faktiskt är en förbränningsmotor.

Gott nytt Cui Bono-år på dig också. hoppas 2025 blir året då fler förstår att, t.ex:

etablerade uppfattningen om s k gravitation, å ena sidan, och etablerade uppfattningen om jordens form, faktiskt inte går ihop.. utan faktiskt är typ totalt omöjlig,.

Sluta tramsa dig!

Du är ju en typisk Cui Bono-vän 😅

Jsg och andra här behöver inte använda liknelser med bowlingklot. Läs tråden så ser du hur raketer framdrivs i stora drag och det är inte genom gasexpansion överhuvudtaget.
Citera
2025-01-01, 11:09
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det här är ganska knäppt får jag nog säga. Som jag sa så hittar rakettroende på alla möjliga konstiga skäl till att raketer skulle kunna trotsa bekräftad fysik, men att en raket inte arbetar enligt principen gasexpansion påstår inte ens NASA. https://www.perplexity.ai/search/havdar-nasa-att-en-raket-i-rym-ZRLHbUqnTAK73cWHU1rodw

Bra att du länkar till information som visar att raketer inte bara fungerar i fullständigt vacuum, utan faktiskt fungerar mycket bättre utan luftmotstånd än i en atmosfär! 😂

Från Patrixxx länk:

Citat:
vilket skapar framdrivning enligt Newtons tredje lag. Denna princip gäller både i atmosfären och i rymdens vakuum, där raketer faktiskt rör sig mer effektivt på grund av frånvaron av luftmotstånd

Vilket episkt självmål!
Citera
2025-01-01, 11:20
Medlem
Citat:
Skruvar man av topplocket på en bilmotor slutar den fungera eftersom gasexpansionen inte längre utför tillräckligt arbete för att trycka ner kolvarna. Och om den inte stöter på något motstånd alls, dvs expanderar fritt utför den inget arbete. Och så är alltid fallet i rymden.

..."Slutar fungera" skriver du.

Det du skriver visar att raketer inte framdrivs på samma sätt som bilar eller ångmaskiner (vilket är vad du hela tiden påstått).

Det finns nämligen inget "topplock" som omger raketen, vilket enligt din egen liknelse innebär att raketer aldrig skulle kunna framdrivas på detta sätt om man inte inneslöt dem i en omgivande pistong.

En bilmotor borde fortsätta fungera om man skruvar av topplocket så att bensinångorna reagerar mot den omgivande atmosfären om raketer skulle framdrivas på det sätt du och Simon påstår att de gör.
Citera
2025-01-01, 11:31
Medlem
Citat:

Vad händer om du kastar bowlingklot motsvarande 20 ton per sekund i riktning bakåt?
Citera
2025-01-01, 11:34
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Vi får hoppas att 2025 blir året då fler slutar att ha åsikter om sånt dom inte egentligen förstår.
Som kanske Ebbas föräldrar? Är det dem du talar om?
Citera
2025-01-01, 11:35
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Framtidens analfabeter är de som saknar förmåga att lära av och lära om.
Med tanke på att du saknar utbildning och kunskap i något ämne kanske du borde vara mindre angelägen att tala om för andra att lära sig något.
Citera
2025-01-01, 13:00
Medlem
urverksapelsins avatar
Jag märker att du svarar andra men inte mig.
Citera
2025-01-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Sluta tramsa dig!

Du är ju en typisk Cui Bono-vän 😅

Jsg och andra här behöver inte använda liknelser med bowlingklot. Läs tråden så ser du hur raketer framdrivs i stora drag och det är inte genom gasexpansion överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad händer om du kastar bowlingklot motsvarande 20 ton per sekund i riktning bakåt?

Det verkar finnas två förklaringar som omväxlande dyker upp. 1. den om bowlingklotskastaren, där bränslet i raketen motsvarar bowlingklotet. Samt, 2. den om att expanderande gaser trycker på ena änden inuti raketen, men inte andra, för där finns ett hål. Och således blir framdrift även i vakuum, tydligen.

Men vilken modell är det som gäller egentligen, för ni inser väl att det inte är samma?
Citera
2025-01-01, 16:57
Medlem
Citat:
Det verkar finnas två förklaringar som omväxlande dyker upp. 1. den om bowlingklotskastaren, där bränslet i raketen motsvarar bowlingklotet. Samt, 2. den om att expanderande gaser trycker på ena änden inuti raketen, men inte andra, för där finns ett hål. Och således blir framdrift även i vakuum, tydligen.

Men vilken modell är det som gäller egentligen, för ni inser väl att det inte är samma?

Som sagt, vad sker när man slungar ut 20 ton bränsle per sekund givet att Newtons tredje rörelselag (som Patrixxx nyligen länkade till och han därmed erkänt är den naturlag som förklarar hur raketer framdrivs både inom Jordens atmosfär och i rymdens vacuum) dikterar att varje aktion (kraft) kommer att ha en lika stor men motsatt riktad reaktion (kraft).

Nu vet jag ju att tåget har gått för både dig och Patrixxx och att ni hellre framstår som idioter än medger att det ni håller på med endast är trams.

Cui bonogänget (där du ingår) har varit inne på en massa olika teorier om hur raketers framdrivning fungerar inom Jordens atmosfär.
En är att raketavgaserna hettar upp den omgivande luften så pass mycket att raketen likt en kork (utan flaska eller för den delen topplock) slungas framåt trots avsaknad av den kompression som även enligt Patrixxx krävs för att förbränningsmotorer ska fungera.

Frågan är varför inte kastruller flyger omkring i köken när man hettar upp dem eller varför man inte flyger iväg när man fönar håret!?

En annan teori är att alla raketer egentligen är ballonger, vilket tydligen bevisas genom att de färdas så långsamt när de lyfter. Hur en ballong därefter kommer upp i extremt höga hastigheter finns det dock ingen inom pappskallegänget som funderat över.

Rena pajaserier i vanlig ordning.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-01-01 kl. 17:22.
Citera
2025-01-01, 17:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Varför skulle inte de principerna vara samma när i båda fallen kastas en massa åt ett håll och ger en reaktion i motsatt riktning?

Gör följande tankeexperiment: du har ett kärl som är tätslutande. Inuti detta detonerar du ett sprängämne, oavsett vad som finns runt det kärlet (luft, vacuum, vatten) så kommer det kärlet gå sönder och skicka delarna i alla riktningar. Varför skulle den kraften helt försvinna bara för att det är ett hål i kärlet?
Senast redigerad av Memnok 2025-01-01 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in