Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Ja givetvis skriver hon under på att raketer kan flyga omkring i rymden.
Men hon säger också att någon kraft som drar dig nedåt mot marken, det finns inte. Utan "gravitation" handlar i själva verket om att marken trycker på, underifrån.
Men vad är det då som häller rymdfarkoster på plats i sina "omloppsbanor" kan man fråga?
Och detta har vi ju dragit ett varv tidigare, och jag vet du vill inte fatta, men tycker ändå det förtjänar att påpekas. Särskilt som kritiker av mainstreams-vetenskap i allmänhet, inte minst Cui Bono, tenderar att bortse från just denna lilla märklighet.
Jag vill inte fatta????? Om det skulle fungera så som du tolkar det skulle vi ju inte kunna stå stadigt på marken. Det handlar ju om massan på jorden. Om den vore mindre skulle vi kunna hoppa högre exempelvis. Din tes är bakvänd helt enkelt.
Jag förklarade klart och tydligt för dig tidigare i tråden att det inte behövs någon teoretisk fördjupning för gravitationen, vad du nu än anser om den. Allt som släpps uppifrån faller nedåt, det kallas fritt fall som du vet. Men om en farkost/raket/rymdfärja färdas tillräckligt fort framåt skapas en jämvikt så att den fortfarande "faller" men i en omloppsbana runt jorden.
Här kommer den formella förklaringen som gör att du missförstått:
I vardagsfysik: gravitation är en kraft som drar nedåt
I relativitetsteori: gravitation är rumtidens krökning, och marken trycker uppåt
Båda modellerna beskriver samma verklighet
Det är därför man ibland hör att “marken trycker uppåt” – men det betyder inte att gravitationen inte finns
Så, nu har vi rett ut alltsammans 🙂