2024-10-18, 07:44
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ipsi brukar skriva retoriska frågor. På vilket vis är det "självsäkert, fel och arrogant"? Och vart menar du att jag i denna tråd har "haft fel, är självsäker och arrogant"? Och vart menar du att NilsKarlssonKvissling "har fel, är självsäker och arrogant"? Och vad vet du om "vilken plats i livet" vi tre befinner oss på? Du sätter dig på en väldigt hög häst i ditt inlägg. Och jag skulle vilja påstå att du i ditt resonemang "har fel, men är självsäker och arrogant" i din felaktighet om oss.

Finns mycket fakta kring fosters utveckling, konsekvenser av illegala och osäkra Aborter etc. Etc. Etc. Som gör att man kan ta god underbyggd moraliskt ställningstagande i abortfrågan.

Studien jag har länkat till ger ytterligare substans till vissa frågor.

Men oavsett denna studie så har jag inga moraliska betänkligheter alls till aborter innan vecka 12. Då de absolut flesta aborter sker i Sverige. Efter vecka 12 blir den moraliska delen allt svårare vecka för vecka. Ett moraliskt dilemma mellan å ena sidan kvinnans kroppsliga autonomi och å andra sidan fostrets liv. Men efter vecka 12 sker väldigt få aborter I Sverige.

Rätten till laglig, säker och reglerad abort behöver dock sträcka sig en kort tid efter RUL, rutinultraljudet. Då där kan framkomma saker som gör övervägande om abort aktuellt sent i graviditeten. Men då vi kan rädda foster till livet, som föds I vecka 22 och aborträtten sträcker sig till vecka 21+6 med Socialstyrelsens godkännande i särskilda fa.ll. Och marginalen för missbedömning av graviditetslängden är ytterst liten. Hade jag velat se att RUL görs senast i vecka 18 och att Socialstyrelsen kan fatta beslut om abort I särskilda fall fram till vecka 20+0.

Aborträtt som vilar på moraliskt och vetenskaplig grund är nödvändig för ett väl avvägt ställningstagande I frågan. Att abort är lagligt, säkert och reglerat räddar kvinnoliv och bidrar till att aborter av oönskade graviditeter sker innan vecka 12. Och hjälper kvinnor och par till sena Aborter I särskilda fall. Därav är jag för vår abortlagstiftning. Den vilar på rätt grunder, men med väldigt liten felmarginal där i de absolut senaste abirtbesluten. Där vore det bra att se över.

Vad är din inställning i själva sakfrågan? Eller är du bara här för att kritisera Ipsi, Nils och mig?
Äsch då, Bokstavskombinationen skrev i nåt annat inlägg att jag ”t o m är dummare än TomatKungen” och det har jag inget problem att erkänna då du är en uppenbart smart person och är det nån som verkligen är dummare så är det Bokstavskombinationen själv, men det fattar han nog inte.

I abortfrågan så är min ståndpunkt samma som den alltid har varit att den gravida kvinnan bestämmer själv över sin kropp, vilka livmodersamnandragande medel hon vill äta eller vilka misshandelsframkallande aktiviteter hon vill utföra och om hon vill fortsätta graviditeten eller inte och så länge det inte skapar större problem i vården än det löser bör vården vara kvinnan behjälplig i att avbryta.
Citera
2024-10-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Du sitter på ett diskussionsforum på nätet. Inget utgör ett hot mot dig eller nån annan.

Hotad av dig = rädd för att diskutera/berätta mina åsikter till dig här på nätet. Det är vad som åsyftas.

.
Citera
2024-10-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ipsi brukar skriva retoriska frågor. På vilket vis är det "självsäkert, fel och arrogant"? Och vart menar du att jag i denna tråd har "haft fel, är självsäker och arrogant"? Och vart menar du att NilsKarlssonKvissling "har fel, är självsäker och arrogant"? Och vad vet du om "vilken plats i livet" vi tre befinner oss på? Du sätter dig på en väldigt hög häst i ditt inlägg. Och jag skulle vilja påstå att du i ditt resonemang "har fel, men är självsäker och arrogant" i din felaktighet om oss.

Ni båda är arroganta (du och Nils). Ni försöker blunda för era vurpor i tråden men alla normalbegåvade kan se vad ni sysslar med.

Du brister även regelbundet i logisk konsekvens. Du kör med dubbla måttstockar.

Se nedanför:

Citat:
Var tionde graviditet slutar med abort, inte en fjärdedel

I den studie som du har länkat står det följande: ''More than 30000 induced abortions are performed
in Sweden every year, resulting in approximately every fourth pregnancy being terminated''.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Ser du problemet? Du har indirekt erkänt att studien innehåller inaktuell information. Då kan du ju inte samtidigt använda samma studie för att stryka just dina partiska åsikter medhårs? Det är ju att köra med dubbla agendor så att säga. Du behöver alltså presentera färsk data. Det är det enda rätta i det här läget. Du kan inte båda äta och behålla kakan här.

Det du säger ger alltså stöd för att studien inte är aktuell nog. Du har i princip ogiltigförklarat din egna studie .

Det är de här fallgroparna man trillar ner i när man inte förstår vikten av att resonera logiskt och konsekvent.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-18 kl. 12:38.
Citera
2024-10-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
De menade bara att svaret på din hypotetiska fråga var självklart, så självklart att den inte ens behövde besvaras.

Men som sagt, ingen abort i vecka 21 om det bara handlar om att paret ångrat sig. Vet paret om att barnet kommer födas i vecka 21?

Det är en tydlig efterkonstruktion ifrån Nils.

Han hänvisade till siffran på 64 % samtidigt som han nämnde säkerhet. Han hade fel. Tyvärr.

Att han överhuvudtaget nämnde 64 % siffran samtidigt som han nämnde ''inte tillräckligt säkert'' illustrerade att han inte ens förstod hur man räknar på säkerhet.

Klart man kan säga i efterhand när man har blivit rättad: ''MEH, DET DÄR VISSTE JAG!''.

Hans tidigare kommentar illustrerar att han inte förstod. Så är det faktiskt.
Citera
2024-10-18, 13:37
Medlem
Hittills i tråden kan vi konstatera att abortmotståndet mestadels mynnar ut i:

- Får inte jag ligga så ska ingen annan få ligga.
- Graviditet ska vara ett straff för horigt beteende.
- Om det är riskfyllt att ha sex så ökar chansen att nån vill ha sex med mig.
- Ska inte män få göra juridiskt abort så ska inte kvinnor få göra abort.
- Jag tycker mest att prostitution ska vara lagligt.
- Jag har ingen egen ståndpunkt men vill ändå vara med och leka.

Det är mycket gnäll, många stora ord, dramatiska utsvävningar, hypotetiska scenarion och handviftningar och väldigt lite nyans eller reella idéer. Att abortmotstånd handlar om en vilja att kontrollera och inte om en genuin känsla av att allt liv är heligt verkar helt klart stämma.
Citera
2024-10-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det är en tydlig efterkonstruktion ifrån Nils.

Han hänvisade till siffran på 64 % samtidigt som han nämnde säkerhet. Han hade fel. Tyvärr.

Att han överhuvudtaget nämnde 64 % siffran samtidigt som han nämnde ''inte tillräckligt säkert'' illustrerade att han inte ens förstod hur man räknar på säkerhet.

Klart man kan säga i efterhand när man har blivit rättad: ''MEH, DET DÄR VISSTE JAG!''.

Hans tidigare kommentar illustrerar att han inte förstod. Så är det faktiskt.

Menar du att preventivmedlen är tillräckligt säkra och används korrekt tillräckligt ofta?
Citera
2024-10-18, 15:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Menar du att preventivmedlen är tillräckligt säkra och används korrekt tillräckligt ofta?

Vi börjar här:

P-piller är ett mycket säkert preventivmedel. Rätt använt skyddar kombinerade
p-piller till 99,7 procent och minipiller till 96-99 procent. Det finns också en
rad positiva bieffekter hos p-piller, fördelar som man så att säga ”får på köpet”

Skydd mot sjukdomar
P-piller skyddar mot en rad sjukdomar.
De minskar bland annat risken för att
man skall drabbas av
• äggstockscancer
• livmodercancer
• tjocktarmscancer
• endometrios
• äggledarinflammation
• cystor på äggstockarna
• akne
Eftersom några sjukdomar kan orsaka
sterilitet skyddar p-piller kvinnans
förmåga att få barn.

P-piller och mens
P-piller uppfattas av många kvinnor
som praktiska och positiva eftersom de
• ger regelbunden mens
(undantag minipiller)
• ger minskad mens
• ger mindre mensvärk
• gör det möjligt att skjuta upp mensen

Mellan 10 och 30 procent av de som börjar med p-piller har någon form av
lindriga biverkningar under de första månaderna, ofta försvinner de sedan.
Om du får besvärliga problem och om de fortsätter efter de första månaderna
kan du pröva en annan p-pillersort. De flesta hittar så småningom ett p-piller
som fungerar bra. En del kan få så stora besvär av alla p-piller att de bör testa en
annan preventivmetod, till exempel minipiller, p-stav eller spiral.
Du ska alltid försöka fullfölja den första förskrivningsperioden på tre månader,
men inte till vilket pris som helst. Om du inte står ut, kontakta din barnmorska
för ett nytt rådgivningssamtal. Ej använda p-piller bör lämnas in på apoteket.

En vanlig biverkning under den första
tiden med p-piller är mellanblödningar.
Minipiller kan ge oregelbunden eller
utebliven mens. Om du misstänker
graviditet bör du göra ett test.

Alla p-piller kan ge biverkningar, i synnerhet under den första tiden,
som liknar de som fås vid graviditet.
• bröstspänningar
• illamående
• huvudvärk
• torra slemhinnor, som kan leda till att det gör ont vid samlag
• blodpropp
Blodpropp är en mycket allvarlig biverkning av kombinerade p-piller (ej av minipiller) som tack och lov är mycket ovanlig. Risken att få en blodpropp av p-piller är
mycket mindre än risken att få en blodpropp under en vanlig graviditet. Vissa personer har större risk, till exempel om någon i släkten fått blodpropp, om du röker,
är överviktig eller har tarmsjukdomen morbus Crohn eller ulcerös kolit.
Citera
2024-10-18, 15:23
Medlem
Citat:
Hittills i tråden kan vi konstatera att abortmotståndet mestadels mynnar ut i:

- Får inte jag ligga så ska ingen annan få ligga.
- Graviditet ska vara ett straff för horigt beteende.
- Om det är riskfyllt att ha sex så ökar chansen att nån vill ha sex med mig.
- Ska inte män få göra juridiskt abort så ska inte kvinnor få göra abort.
- Jag tycker mest att prostitution ska vara lagligt.
- Jag har ingen egen ståndpunkt men vill ändå vara med och leka.

Det är mycket gnäll, många stora ord, dramatiska utsvävningar, hypotetiska scenarion och handviftningar och väldigt lite nyans eller reella idéer. Att abortmotstånd handlar om en vilja att kontrollera och inte om en genuin känsla av att allt liv är heligt verkar helt klart stämma.

Prostitutionsargumentet användes ju för att visa på inkonsekvensen hos trådens abortförespråkare, och som ett exempel på kvinnors behov av att kontrollera män. Det kan väl inte ha varit så svårt för dig att begripa?

I övrigt är det väl mest cherrypicking du har ägnat dig åt här. Och vad gäller ditt sista stycke så stämmer inte det heller något vidare. Det var ju särskilt en användare här som ansåg att abort är fel pga att allt liv är heligt och han benämndes ju som "äcklig" och "djupt människofientlig" av personer på din sida.

Men men, bättre lycka med din sammanfattning nästa gång.
Citera
2024-10-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi börjar här:

P-piller är ett mycket säkert preventivmedel. Rätt använt skyddar kombinerade
p-piller till 99,7 procent och minipiller till 96-99 procent. Det finns också en
rad positiva bieffekter hos p-piller, fördelar som man så att säga ”får på köpet”

Skydd mot sjukdomar
P-piller skyddar mot en rad sjukdomar.
De minskar bland annat risken för att
man skall drabbas av
• äggstockscancer
• livmodercancer
• tjocktarmscancer
• endometrios
• äggledarinflammation
• cystor på äggstockarna
• akne
Eftersom några sjukdomar kan orsaka
sterilitet skyddar p-piller kvinnans
förmåga att få barn.

P-piller och mens
P-piller uppfattas av många kvinnor
som praktiska och positiva eftersom de
• ger regelbunden mens
(undantag minipiller)
• ger minskad mens
• ger mindre mensvärk
• gör det möjligt att skjuta upp mensen

Mellan 10 och 30 procent av de som börjar med p-piller har någon form av
lindriga biverkningar under de första månaderna, ofta försvinner de sedan.
Om du får besvärliga problem och om de fortsätter efter de första månaderna
kan du pröva en annan p-pillersort. De flesta hittar så småningom ett p-piller
som fungerar bra. En del kan få så stora besvär av alla p-piller att de bör testa en
annan preventivmetod, till exempel minipiller, p-stav eller spiral.
Du ska alltid försöka fullfölja den första förskrivningsperioden på tre månader,
men inte till vilket pris som helst. Om du inte står ut, kontakta din barnmorska
för ett nytt rådgivningssamtal. Ej använda p-piller bör lämnas in på apoteket.

En vanlig biverkning under den första
tiden med p-piller är mellanblödningar.
Minipiller kan ge oregelbunden eller
utebliven mens. Om du misstänker
graviditet bör du göra ett test.

Alla p-piller kan ge biverkningar, i synnerhet under den första tiden,
som liknar de som fås vid graviditet.
• bröstspänningar
• illamående
• huvudvärk
• torra slemhinnor, som kan leda till att det gör ont vid samlag
• blodpropp
Blodpropp är en mycket allvarlig biverkning av kombinerade p-piller (ej av minipiller) som tack och lov är mycket ovanlig. Risken att få en blodpropp av p-piller är
mycket mindre än risken att få en blodpropp under en vanlig graviditet. Vissa personer har större risk, till exempel om någon i släkten fått blodpropp, om du röker,
är överviktig eller har tarmsjukdomen morbus Crohn eller ulcerös kolit.

Rätt använt är nyckelordet här. Nåt så litet som en kass mage kan förstöra effekten. Vid typiskt användande blir 9% gravida under 1 års användande.

Vid användandet av kondom så blir 2 av hundra gravida vid optimal användning och 18 av hundra vid typisk användning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

Den verklighetsfrånvända förväntan att människor ska agera optimalt hela tiden är lite av en röd tråd i diskussionen. I praktiken finns det mycket att göra både när det gäller utvecklandet av idiotsäkra preventivmedel och utbildning i hur man använder de som redan finns tillgängliga. Det borde vara prio 1 hos de som vill minska antalet aborter.
Citera
2024-10-18, 15:50
Medlem
Citat:

Det är detta jag hänvisar till (ditt felaktiga resonemang):

Citat:
Om 64% har använt preventivmedel vid befruktningstillfället så betyder det ju att dessa inte är tillräckligt säkra och att folk inte använder de korrekt.

Men vi kan gå vidare eftersom du ändå inte kommer erkänna ditt misstag.

Om kvinnor följer bruksanvisningen noggrant, förkovrar sig och agerar mer ansvarsfullt så kommer dessa parametrar ha en inverkan på hur många som blir gravida. Huvudansvaret faller på kvinnan när hon blir gravid i de flesta fall. Det är hennes uppgift att skydda sig. Män har nämligen begränsad kontroll över kvinnans kropp, därför kan de inte ta lika stort ansvar. Det säger sig självt.

Feminister säger ju jämt: ''My body, my choice''. Då säger jag: ''Your body, your responsibility'' (finns undantag, men generellt sätt så).

Män kan inte ta ett oproportionerligt stort ansvar om de har kraftigt begränsad auktoritet över kvinnors kroppar.

Clevelandclinic.org säger såhär:

''It’s effective. It prevents pregnancy 99% of the time when you take it correctly.''.

https://my.clevelandclinic.org/healt...ntrol-the-pill

Tillskillnad mot dig så resonerar de i varje fall korrekt. Vilket inte är så konstigt med tanke på att de har experter bakom sig. Även denna källa bekräftar att jag har resonerat korrekt tidigare.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-18 kl. 15:53.
Citera
2024-10-18, 16:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Rätt använt är nyckelordet här. Nåt så litet som en kass mage kan förstöra effekten. Vid typiskt användande blir 9% gravida under 1 års användande.

Vid användandet av kondom så blir 2 av hundra gravida vid optimal användning och 18 av hundra vid typisk användning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

Den verklighetsfrånvända förväntan att människor ska agera optimalt hela tiden är lite av en röd tråd i diskussionen. I praktiken finns det mycket att göra både när det gäller utvecklandet av idiotsäkra preventivmedel och utbildning i hur man använder de som redan finns tillgängliga. Det borde vara prio 1 hos de som vill minska antalet aborter.

Det är ju just det jag vänder mig mot mest, att människor inte agerar optimalt det vet vi, men känslan är att många agerar ooptimalt just för att räddningsplankan abort finns. Jag är inte emot att abort finns men tycker att det väl inte finns något som talar emot att man skulle vilja att antalet aborter blir färre?
Mina meningsmotståndare här inne kan aldrig förstå att även kvinnor kan agera ooptimalt. De blir som tokiga när man nämner att kvinnor har ett stort ansvar för att inte bli gravida om de inte vill bli gravida och även ett ansvar att se till att bli gravida med en man som vill bli gravid med kvinnan.
Citera
2024-10-18, 16:59
Medlem
Citat:
Fint, då håller du alltså med om att det är kvinnan/paret som är bäst lämpade att bestämma om fostret som är under 12 veckor ska få leva eller få dö. Vi som är för aborträtten håller med dig!

Vem är NÅGON att bestämma det sa jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in