Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Om det är vi som är mentalsjuka så borde det inte vara något problem att förklara varför det är fel att skjuta någon i huvudet, istället för att undvika att svara på frågan.
Vilken skada uppstår av att man mördar en människa som inte märker av det och som saknar anhöriga? Återigen, den som dör har aldrig ont av att han dör. Det begriper du va?
Du har ett mycket cyniskt sätt att se på saker och ting. Mänskligt liv, det har noll värde för dig, och det enda du värdesätter är att inget
lidande ska uppstå. Så länge det inte finns ett lidande(som du givetvis inte ens kan kvantifiera) så rättfärdigar det
allt i dina ögon, till och med mord.
Men varför stanna vid mord? Är det okej att du sexuellt våldför dig på en kvinnas kropp för att hon är medveteslös och där hon aldrig kommer få reda på att så har skett i efterhand? Inget lidande uppstår i detta fall heller eftersom att kvinnan inte ens är medveten om vad som hänt. Ger det dig rätten att våldföra dig på kvinnans kropp om inget lidande uppstår, verkligen?
Jag anser att det mänskliga livet i sig har ett värde, och med det kommer rättigheter - som t.ex. att du inte har någon rätt att våldföra dig på mig eller döda mig bara för att jag råkar befinna mig i ett medveteslöst tillstånd för tillfället - särskilt om detta "medveteslösa" tillstånd kan förutsägas att hålla på i, säg, nio månader.
Skadan som uppstår av att du gör det mot mig är tämligen enkel att förstå för alla normalt fungerande individer; nämligen skadan och kränkningen du tillfogat
min kropp och i värsta fall mitt liv genom att döda mig.
Det är i mina ögon helt absurt att du valt den här vägen, och dessa argument, för att försöka rättfärdiga abort. Tror du verkligen själv på det du säger om att "det är okej att döda medveteslösa människor"? Det låter som något en seriemördare skulle säga.
Du har hamnat mycket snett i den här diskussionen vid det här laget.
Det begriper du, va? Men det är inte ovanligt att ni abortförespråkare finner er i en position där ni argumenterar för att
mord är okej - men när ni finner er i denna position, så borde det i alla normalbegåvade varelser, resultera i en självrannsakan och en fundering på om man verkligen är på rätt sida och hur moraliskt bankrutt man är om man måste argumentera för att mord är okej.
Självreflektion, verkar av tråden att döma, dock aldrig hända.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Juridiken ska utformas utifrån de bästa argumenten, vilket per definition gör den rätt. Om en lag är dålig så beror det på att det grundar sig i dåliga argument. Så enkelt är det.
Detta är fortfarande ett icke-argument - juridik kan aldrig rättfärdiga något. Lagar grundar sig i dåliga argument precis hela tiden och genom historien finns hur många exempel som helst på det. Slaveri, hustruaga och hedersmord för att nämna några saker har någon gång alla varit lagliga i Sverige. Det betyder inte att det var rätt bara för att det var lagligt.
Vi har massvis med lagar
just nu i Sverige som är dåliga - abortlagstiftningen är en sådan, men givetvis mängder med andra också.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Nej, jag säger att så länge fördelarna med att döda någon överväger nackdelarna så är det enda rationella alternativet att döda personen.
Detta var inte allt du sa. När jag frågade dig vem som ska avgöra detta så svarade du "folket/politikerna/lagstiftarna" - du verkar fullständigt sakna insikten om att det finns historiska exempel på just detta, som t.ex. Sovjetunionen/Nazityskland/Kambodja och så vidare. Mördandet i dessa länder skedde genom att man rättfärdigade det på precis samma sätt som du gör.
Det ansågs finnas betydligt större fördelar än nackdelar med att döda klassförrädare i bolsjevismens Sovjet och därmed var det helt rationellt ur deras synvinkel att också göra det. Det dödades inte bara för skojs skull, helt
irrationellt och slumpmässigt, utan det fanns en tydlig, rationell men
likförbannat, oförsvarlig och omoralisk anledning till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Lyckligtvis är de allra flesta svenskar intelligentare än dig och står därför bakom en förnuftigare politik
Självinsikten är noll och intet. Jag lovar dig att du kommer få mycket svårt att hitta svenskar som håller med dig när du gapar om "det är inget fel med att skjuta medveteslösa i huvudet!", snarare kommer du få en blick som säger "vad är detta för galning?" och i värsta fall blir du inlåst på en psykiatrisk institution.