Citat:
Det är ju just det jag vänder mig mot mest, att människor inte agerar optimalt det vet vi, men känslan är att många agerar ooptimalt just för att räddningsplankan abort finns. Jag är inte emot att abort finns men tycker att det väl inte finns något som talar emot att man skulle vilja att antalet aborter blir färre?
Mina meningsmotståndare här inne kan aldrig förstå att även kvinnor kan agera ooptimalt. De blir som tokiga när man nämner att kvinnor har ett stort ansvar för att inte bli gravida om de inte vill bli gravida och även ett ansvar att se till att bli gravida med en man som vill bli gravid med kvinnan.
Mina meningsmotståndare här inne kan aldrig förstå att även kvinnor kan agera ooptimalt. De blir som tokiga när man nämner att kvinnor har ett stort ansvar för att inte bli gravida om de inte vill bli gravida och även ett ansvar att se till att bli gravida med en man som vill bli gravid med kvinnan.
Det kan man ju säga om allt riskfyllt beteende. Folk kanske inte hade tryckt i sig lika många bullar om de inte visste att det fanns ett sjukvårdssystem som håller de om ryggen den dagen de åker på en hjärtinfarkt. Skyddsglasögon hade kanske blivit mer flitigt använt vid hemmabyggen om folk inte visste att där fanns personal som är skickliga med pincetten, redo att plocka bort diverse skrot som fastnat i hornhinnan på en. Att ta bort skyddsnätet tror jag inte gör nån större inverkan. Jag tror mer på folkbildning isf. Dessutom gillar jag att leva i ett samhälle där man kan göra misstag och försöka bättra på sig till nästa gång.
Jag tror alla kan förstå att folk, även kvinnor kan agera suboptimalt. Det är nog inte det som folk reagerar över utan snarare vad folk föreslår som konsekvens till det.