2024-10-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är ju just det jag vänder mig mot mest, att människor inte agerar optimalt det vet vi, men känslan är att många agerar ooptimalt just för att räddningsplankan abort finns. Jag är inte emot att abort finns men tycker att det väl inte finns något som talar emot att man skulle vilja att antalet aborter blir färre?
Mina meningsmotståndare här inne kan aldrig förstå att även kvinnor kan agera ooptimalt. De blir som tokiga när man nämner att kvinnor har ett stort ansvar för att inte bli gravida om de inte vill bli gravida och även ett ansvar att se till att bli gravida med en man som vill bli gravid med kvinnan.

Det kan man ju säga om allt riskfyllt beteende. Folk kanske inte hade tryckt i sig lika många bullar om de inte visste att det fanns ett sjukvårdssystem som håller de om ryggen den dagen de åker på en hjärtinfarkt. Skyddsglasögon hade kanske blivit mer flitigt använt vid hemmabyggen om folk inte visste att där fanns personal som är skickliga med pincetten, redo att plocka bort diverse skrot som fastnat i hornhinnan på en. Att ta bort skyddsnätet tror jag inte gör nån större inverkan. Jag tror mer på folkbildning isf. Dessutom gillar jag att leva i ett samhälle där man kan göra misstag och försöka bättra på sig till nästa gång.

Jag tror alla kan förstå att folk, även kvinnor kan agera suboptimalt. Det är nog inte det som folk reagerar över utan snarare vad folk föreslår som konsekvens till det.
Citera
2024-10-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det är detta jag hänvisar till (ditt felaktiga resonemang):

Men vi kan gå vidare eftersom du ändå inte kommer erkänna ditt misstag.

Om kvinnor följer bruksanvisningen noggrant, förkovrar sig och agerar mer ansvarsfullt så kommer dessa parametrar ha en inverkan på hur många som blir gravida. Huvudansvaret faller på kvinnan när hon blir gravid i de flesta fall. Det är hennes uppgift att skydda sig. Män har nämligen begränsad kontroll över kvinnans kropp, därför kan de inte ta lika stort ansvar. Det säger sig självt.

Feminister säger ju jämt: ''My body, my choice''. Då säger jag: ''Your body, your responsibility'' (finns undantag, men generellt sätt så).

Män kan inte ta ett oproportionerligt stort ansvar om de har kraftigt begränsad auktoritet över kvinnors kroppar.

Clevelandclinic.org säger såhär:

''It’s effective. It prevents pregnancy 99% of the time when you take it correctly.''.

https://my.clevelandclinic.org/healt...ntrol-the-pill

Tillskillnad mot dig så resonerar de i varje fall korrekt. Vilket inte är så konstigt med tanke på att de har experter bakom sig. Även denna källa bekräftar att jag har resonerat korrekt tidigare.

Ok. Men med vetskapen att folk ändå blir oönskat gravida varesig de använder preventivmedel perfekt, suboptimalt eller inte alls. Vad gör man med dessa oönskade graviditeter?
Citera
2024-10-18, 21:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Det kan man ju säga om allt riskfyllt beteende. Folk kanske inte hade tryckt i sig lika många bullar om de inte visste att det fanns ett sjukvårdssystem som håller de om ryggen den dagen de åker på en hjärtinfarkt. Skyddsglasögon hade kanske blivit mer flitigt använt vid hemmabyggen om folk inte visste att där fanns personal som är skickliga med pincetten, redo att plocka bort diverse skrot som fastnat i hornhinnan på en. Att ta bort skyddsnätet tror jag inte gör nån större inverkan. Jag tror mer på folkbildning isf. Dessutom gillar jag att leva i ett samhälle där man kan göra misstag och försöka bättra på sig till nästa gång.

Jag tror alla kan förstå att folk, även kvinnor kan agera suboptimalt. Det är nog inte det som folk reagerar över utan snarare vad folk föreslår som konsekvens till det.

Och jag har aldrig sagt att vi ska ta bort skyddsnätet (i det här fallet aborträtten) utan funderat kring hur man kan minska antalet aborter vilket jag tycker skulle vara en bra sak.
Citera
2024-10-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ok. Men med vetskapen att folk ändå blir oönskat gravida varesig de använder preventivmedel perfekt, suboptimalt eller inte alls. Vad gör man med dessa oönskade graviditeter?

Med antagandet att vissa av fynden i Tomatkungens studie fortfarande stämmer så är det uppenbart att några av de vanligaste skälen var rejält egoistiska. Vi vet även att folk slarvar med att följa bruksanvisningen, glömmer att skydda sig samt att vissa kvinnors inkompetens försätter dem i en risksituation att bli gravida. Dessa saker måste förbättras.

I nuläget är jag inte emot abort och jag skulle behöva sätta mig in i abortfrågan rejält för att kunna ge dig ett definitivt svar på vad min exakta ståndpunkt är. Jag finner inte frågan särskilt intressant dock men ju tidigare aborterna kan göras, desto bättre.
Citera
2024-10-18, 22:18
Medlem
Citat:
Med antagandet att vissa av fynden i Tomatkungens studie fortfarande stämmer så är det uppenbart att några av de vanligaste skälen var rejält egoistiska. Vi vet även att folk slarvar med att följa bruksanvisningen, glömmer att skydda sig samt att vissa kvinnors inkompetens försätter dem i en risksituation att bli gravida. Dessa saker måste förbättras.

I nuläget är jag inte emot abort och jag skulle behöva sätta mig in i abortfrågan rejält för att kunna ge dig ett definitivt svar på vad min exakta ståndpunkt är. Jag finner inte frågan särskilt intressant dock men ju tidigare aborterna kan göras, desto bättre.

Håller helt med om att folk måste utbildas bättre i hur man använder preventivmedlen. Det gäller både kvinnor och män då kondom anses vara väldigt effektivt men ofta felanvänds. Håller också med om att aborter bör ske så tidigt som möjligt och att fria aborter därför borde vara så lättillgängliga som möjligt.
Citera
2024-10-18, 22:29
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Håller helt med om att folk måste utbildas bättre i hur man använder preventivmedlen. Det gäller både kvinnor och män då kondom anses vara väldigt effektivt men ofta felanvänds. Håller också med om att aborter bör ske så tidigt som möjligt och att fria aborter därför borde vara så lättillgängliga som möjligt.

Ett barn som en gång bränt sig på spisen behöver inte utbildas att spisplattan är varm.

Låt kvinnan betala sin egen abort så kanske hon är motiverad att utbilda sig själv i hur preventivmedel används nästa gång det är dags.
Citera
2024-10-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och jag har aldrig sagt att vi ska ta bort skyddsnätet (i det här fallet aborträtten) utan funderat kring hur man kan minska antalet aborter vilket jag tycker skulle vara en bra sak.

Jag med. Och jag tror verkligen att det som är mest effektivt, ligger närmst till hands och orsakar minst skada är fokus på preventivmedel och bättre sexualkunskap. Det är stört att det inte finns bättre preventivmedel för män än, annat än kondomer och vasektomi. Ett bättre alternativ hade förutom allt annat också gjort att de som är rädda för att bli ofrivilliga fäder hade kunnat känna sig säkrare.

Här finns ett problem som går att lösa.
Citera
2024-10-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ett barn som en gång bränt sig på spisen behöver inte utbildas att spisplattan är varm.

Låt kvinnan betala sin egen abort så kanske hon är motiverad att utbilda sig själv i hur preventivmedel används nästa gång det är dags.

Nu blir ju folk gravida oavsett hur välutbildade de är. Se Pearl Index. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pearl-index

Det du beskriver är hur de resonerar borta i USA och jag tycker med facit i hand att det inte är något eftersträvansvärt. Jag vet många som gjort sig illa efter att ha gjort något dumdristigt och är glad att de inte har blivit ekonomiskt ruinerade av det. Om det du säger stämmer så borde det finnas statistik på att länder utan allmän sjukvård har färre antal olyckor. Har du nån sån statistik till hands?
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2024-10-18 kl. 23:05.
Citera
2024-10-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Vem är NÅGON att bestämma det sa jag.

De två som bär ansvaret för tillblivelsen av fostret och som kommer bära ansvar för fostret i minst 18 år om det föds. Och som vill abort och helst vill att den görs så tidigt som möjligt. Och där kvinnan tar risker för komplikationer och besvär pga. graviditet och förlossning.

Dessa två bör givetvis ha något att säga till om.
Citera
2024-10-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Enligt studien jag länkat, så uppgav 91% att de efter aborten planerade att använda säkra p-medel.

Vet du hur aborter går till? För kvinnan är det nog så obehagligt och avskräckande. Så där har hon redan "bränt sig på glödhet platta".
Citera
2024-10-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ni båda är arroganta (du och Nils). Ni försöker blunda för era vurpor i tråden men alla normalbegåvade kan se vad ni sysslar med.

Du brister även regelbundet i logisk konsekvens. Du kör med dubbla måttstockar.

Se nedanför:

I den studie som du har länkat står det följande: ''More than 30000 induced abortions are performed
in Sweden every year, resulting in approximately every fourth pregnancy being terminated''.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Ser du problemet? Du har indirekt erkänt att studien innehåller inaktuell information. Då kan du ju inte samtidigt använda samma studie för att stryka just dina partiska åsikter medhårs? Det är ju att köra med dubbla agendor så att säga. Du behöver alltså presentera färsk data. Det är det enda rätta i det här läget. Du kan inte båda äta och behålla kakan här.

Det du säger ger alltså stöd för att studien inte är aktuell nog. Du har i princip ogiltigförklarat din egna studie .

Det är de här fallgroparna man trillar ner i när man inte förstår vikten av att resonera logiskt och konsekvent.

Beror på hur man räknar. De i studien räknar graviditeter som slutar i födsel eller abort. Då blir det en fjärdedel av graviditeter som slutar med abort. Men Jag räknar även med graviditeter som leder till missfall. och då slutar var 10 onde graviditet i abort. Om du hade läst mitt inlägg där jag skriver om detta, så hade du redan vetat om detta.
Citera
2024-10-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De två som bär ansvaret för tillblivelsen av fostret och som kommer bära ansvar för fostret i minst 18 år om det föds. Och som vill abort och helst vill att den görs så tidigt som möjligt. Och där kvinnan tar risker för komplikationer och besvär pga. graviditet och förlossning.

Dessa två bör givetvis ha något att säga till om.

Ok, så det är ok att döda barn så länge det är barnets egna föräldrar som beställer dödandet. Got it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in