2024-10-17, 20:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Att förklara självklarheter samtidigt som man totalt missar poängen är inte att göra nån en tjänst. Det är bara att totalt missa poängen.

Att säga att det är en självklarhet i efterhand håller inte... jag är ledsen :/.

Ungefär som att du fick svaret på en quiz fråga när quizet är slut och då säger du: ''Jag visste svaret''.

Nej, du har tänkt fel, jag är ledsen.
Citera
2024-10-17, 20:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Att säga att det är en självklarhet i efterhand håller inte... jag är ledsen :/.

Ungefär som att du fick svaret på en quiz fråga när quizet är slut och då säger du: ''Jag visste svaret''.

Nej, du har tänkt fel, jag är ledsen.

De menade bara att svaret på din hypotetiska fråga var självklart, så självklart att den inte ens behövde besvaras.

Men som sagt, ingen abort i vecka 21 om det bara handlar om att paret ångrat sig. Vet paret om att barnet kommer födas i vecka 21?
Citera
2024-10-17, 20:20
Avstängd
Citat:
Nej jag har inte missat delen med vilka som inte blev gravida ditt hjon.

Med tanke på hur du uttryckte dig så har du visat på att du inte förstår hur man gör korrekta beräkningar.

Citat:
Jag påstår inte att 64% av de som använder preventivmedel blir gravida.

Du bevisar för oss alla att du inte förstår. Jag har inte påstått att du har sagt det där för det första. Det där är en halmgubbe.

Citat:
Jag påpekade att om 64% av de 500+ personerna som deltog i studien blev gravida trots preventivmedel så är det en indikation på att vi behöver bättre preventivmedel och kunskap kring användandet av de. Detta bekräftar Pearl indexet.

Du bevisar just nu att du inte har förstått studien. De 500+ kvinnorna gjorde ju abort, eller hur? Alltså var de gravida innan. Att enbart titta på denna grupp möjliggör inte för en korrekt uppskattning/beräkning kring P-medlenas säkerhet. Det är det som är hela poängen.

Du tror du fattar min poäng men du visar att du inte gör det.

Du använder studien för att dra slutsatser om säkerhet kring P-medel. Detta är olämpligt.

Jag har förklarat för dig att 64 % siffran underbyggs av ett räknesätt som inte är lämpligt att använda när man vill diskutera säkerhet av P-medel. Det hypotetiska exemplet illustrerar felaktigheten i detta väldigt tydligt. Utöver detta kan du applicera logik, titta på min uträkning och läsa om hur pearl-indexet gör.

Allt detta stödjer det jag säger. Pearl-indexet bekräftar det jag säger, inte det du säger. Pearl-indexet tittar på positiva utfall och negativa utfall. Precis det jag har sagt.

Citat:
Att 64% grejen inte är ett optimalt sätt att avgöra hur säkra precentivmedel är säger sig självt men poängen kvarstår.

Det är som att säga: ''Nej men jag visste svaret på den där quiz frågan'', efter du har fått svaret .
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-17 kl. 20:35.
Citera
2024-10-17, 20:38
Medlem
Citat:
Med tanke på hur du uttryckte dig så har du visat på att du inte förstår hur man gör korrekta beräkningar.

Du bevisar för oss alla att du inte förstår. Jag har inte påstått att du har sagt det där för det första. Det där är en halmgubbe.

Och jag har fortfarande förklarat för dig att 64 % siffran underbyggs av ett räknesätt som inte är lämpligt att använda när man vill diskutera säkerhet av P-medel. Det hypotetiska exemplet illustrerar felaktigheten i detta väldigt tydligt. Utöver detta kan du applicera logik, titta på min uträkning och läsa om hur pearl-indexet gör.

Allt detta stödjer det jag säger. Pearl-indexet bekräftar det jag säger, inte det du säger. Pearl-indexet tittar på positiva utfall och negativa utfall. Precis det jag har sagt.

64 % siffran tittar enbart på positiva fall. Redan där faller det.

Det är som att säga: ''Nej men jag visste svaret på den där quiz frågan'' efter du har fått svaret .

Genomskinligt...

Mitt syfte var inte att göra korrekta beräkningar kring hur effektiva preventivmedel är. Syftet var att belysa det faktum att många utav de som blir ofrivilligt gravida blir det trots att de använder preventivmedel och att där uppenbarligen finns rum för förbättring. När du började lipa över det hela så länkade jag ett index som innehåller den infon du saknade. Att du tror att jag inte förstår bekommer mig inte.

Med det utrett och klart: vad är dina egna tankar om ämnet i tråden? Är du för fri abort? Emot det? Vart sätter du gränsen och varför?
Citera
2024-10-17, 20:52
Avstängd
Citat:
Mitt syfte var inte att göra korrekta beräkningar kring hur effektiva preventivmedel är. Syftet var att belysa det faktum att många utav de som blir ofrivilligt gravida blir det trots att de använder preventivmedel och att där uppenbarligen finns rum för förbättring. När du började lipa över det hela så länkade jag ett index som innehåller den infon du saknade. Att du tror att jag inte förstår bekommer mig inte.

Med det utrett och klart: vad är dina egna tankar om ämnet i tråden? Är du för fri abort? Emot det? Vart sätter du gränsen och varför?

Du länkade till pearl-indexet efter jag påpekade att du var korkad och hade tänkt fel kring det hela. Alltså fick du en ledtråd. Därefter kunde du googla och skriva in: ''How to estimate the efficacy of contraceptives'' eller något liknande. Detta stödjer ju bara att du kollade upp saker i efterhand.

P-indexets logik överensstämde helt och hållet med det jag skrev.

Du verkar inte förstå att du är logiskt inkonsekvent. Du har sagt att 64 % siffran ger en viss indikation om säkerheten av P-medel. Jag visade med mitt hypotetiska scenario att du kan ha ett P-medel på 99,99 % effektivitet trots att 100 % av alla som gjorde abort och var gravida tidigare på en sjukhusklinik använde P-medel innan de blev gravida. Detta falsifierar det du har sagt. Men det verkar du inte fatta för du är inte smart nog.

Du har använt ett räknesätt som är felaktigt. Ett korrekt räknesätt kommer funka även i det extrema hypotetiska scenario som jag målade upp. Du verkar inte fatta detta.

Det är svårt att diskutera med vissa av er för ni vägrar att erkänna när ni begår misstag. Men det spelar ingen större roll för normalbegåvade människor ser igenom er, enkelt.

Du vill att jag ska svara på en massa frågor men du vägrar erkänna när du har tänkt fel. Är det sunt tycker du att fortsätta diskutera med en sådan person? Nej, det är det inte.

Jag svarar på det jag känner för. Om du har problem med det, så ge mig ett bra argument för varför jag ska svara dina frågor ^.-?

När en diskussion inte är på lika villkor så ska man inte underhålla den andra parten egentligen.

Men det kommer fler rättningar, var så säker.

Ett av mina stora misstag här på FB är att fortsätta underhålla folk som blir rättade och kör med fulspel. Det kommer jag sluta med. Jag kommer bara rätta utifrån ett upplysningsperspektiv numera. Det ger mig mer för jag bryr mig enbart om det sakliga.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-17 kl. 20:59.
Citera
2024-10-17, 21:03
Medlem
Citat:
När en diskussion inte är på lika villkor så ska man inte underhålla den andra parten egentligen.

Helt sant. Det är meningslöst att diskutera med nån som inte har några egna tankar om ämnet. Det blir väldigt ensidigt.
Citera
2024-10-17, 21:06
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du länkade till pearl-indexet efter jag påpekade att du var korkad och hade tänkt fel kring det hela. Alltså fick du en ledtråd. Därefter kunde du googla och skriva in: ''How to estimate the efficacy of contraceptives'' eller något liknande. Detta stödjer ju bara att du kollade upp saker i efterhand.

P-indexets logik överensstämde helt och hållet med det jag skrev.

Du verkar inte förstå att du är logiskt inkonsekvent. Du har sagt att 64 % siffran ger en viss indikation om säkerheten av P-medel. Jag visade med mitt hypotetiska scenario att du kan ha ett P-medel på 99,99 % effektivitet trots att 100 % av alla som gjorde abort och var gravida tidigare på en sjukhusklinik använde P-medel innan de blev gravida. Detta falsifierar det du har sagt. Men det verkar du inte fatta för du är inte smart nog.

Du har använt ett räknesätt som är felaktigt. Ett korrekt räknesätt kommer funka även i det extrema hypotetiska scenario som jag målade upp. Du verkar inte fatta detta.

Det är svårt att diskutera med vissa av er för ni vägrar att erkänna när ni begår misstag. Men det spelar ingen större roll för normalbegåvade människor ser igenom er, enkelt.

Du vill att jag ska svara på en massa frågor men du vägrar erkänna när du har tänkt fel. Är det sunt tycker du att fortsätta diskutera med en sådan person? Nej, det är det inte.

Jag svarar på det jag känner för. Om du har problem med det, så ge mig ett bra argument för varför jag ska svara dina frågor ^.-?

Men det kommer fler rättningar, var så säker.

Ett av mina stora misstag här på FB är att fortsätta underhålla folk som blir rättade och kör med fulspel. Det kommer jag sluta med. Jag kommer bara rätta utifrån ett upplysningsperspektiv numera. Det ger mig mer för jag bryr mig enbart om det sakliga.

Gällande din hypotetiska fråga gällande paret som ångrar sig strax innan barnet ska födas kraftigt förtidigt i vecka 21, vet paret om att barnet kommer födas så pass förtidigt?
Citera
2024-10-17, 21:11
Avstängd
Citat:
Helt sant. Det är meningslöst att diskutera med nån som inte har några egna tankar om ämnet. Det blir väldigt ensidigt.

Det du inte fattar är att det finns inget större intresse för mig att dela med mig av mina tankar till en person som är så oärlig som du är.

Det är som att du förväntar dig att någon ska spela schack med dig på ett ärligt sätt när du själv sitter och fuskar .

Din tidigare kommentar har blivit falsifierad. Alla kan se det utom du själv för du kan inte ta att du har fel.

Jag kommer följa tråden på avstånd ett tag.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-17 kl. 21:14.
Citera
2024-10-17, 21:18
Medlem
Citat:
Det du inte fattar är att det finns inget större intresse för mig att dela med mig av mina tankar till en person som är så oärlig som du är.

En ren rädsla för att dela med dig av dina tankar till nån, framstår det som.
Citera
2024-10-17, 21:49
Avstängd
Citat:
En ren rädsla för att dela med dig av dina tankar till nån, framstår det som.

Jag vill inte vara respektlös men någon som begår dina logiska vurpor utgör inget större hot mot mig.

Läs om mitt senaste meddelande innan detta vetja.
Citera
2024-10-17, 22:09
Medlem
Citat:
Jag vill inte vara respektlös men någon som begår dina logiska vurpor utgör inget större hot mot mig.

Läs om mitt senaste meddelande innan detta vetja.

Du sitter på ett diskussionsforum på nätet. Inget utgör ett hot mot dig eller nån annan.
Citera
2024-10-18, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är Ipsi-nivå på det här..

Skribenten gav dig det hypotetiska förenklade exemplet för att du inte fattade hur dumt du resonerade från början. Han gjorde dig en tjänst, och gav dig ett långt exempel avskalat av förvirrande detaljer för för att få dig att förstå, ungefär som en lärare gör med en skolelev.

Det är ok att inte förstå, så länge man är ödmjuk och villig att lära sig när man har fel. Men att ha fel och samtidigt vara självsäker och arrogant leder inte till en bra plats här i livet. Se Tomatkungen och Ipsi som exempel på detta.

Ipsi brukar skriva retoriska frågor. På vilket vis är det "självsäkert, fel och arrogant"? Och vart menar du att jag i denna tråd har "haft fel, är självsäker och arrogant"? Och vart menar du att NilsKarlssonKvissling "har fel, är självsäker och arrogant"? Och vad vet du om "vilken plats i livet" vi tre befinner oss på? Du sätter dig på en väldigt hög häst i ditt inlägg. Och jag skulle vilja påstå att du i ditt resonemang "har fel, men är självsäker och arrogant" i din felaktighet om oss.

Finns mycket fakta kring fosters utveckling, konsekvenser av illegala och osäkra Aborter etc. Etc. Etc. Som gör att man kan ta god underbyggd moraliskt ställningstagande i abortfrågan.

Studien jag har länkat till ger ytterligare substans till vissa frågor.

Men oavsett denna studie så har jag inga moraliska betänkligheter alls till aborter innan vecka 12. Då de absolut flesta aborter sker i Sverige. Efter vecka 12 blir den moraliska delen allt svårare vecka för vecka. Ett moraliskt dilemma mellan å ena sidan kvinnans kroppsliga autonomi och å andra sidan fostrets liv. Men efter vecka 12 sker väldigt få aborter I Sverige.

Rätten till laglig, säker och reglerad abort behöver dock sträcka sig en kort tid efter RUL, rutinultraljudet. Då där kan framkomma saker som gör övervägande om abort aktuellt sent i graviditeten. Men då vi kan rädda foster till livet, som föds I vecka 22 och aborträtten sträcker sig till vecka 21+6 med Socialstyrelsens godkännande i särskilda fa.ll. Och marginalen för missbedömning av graviditetslängden är ytterst liten. Hade jag velat se att RUL görs senast i vecka 18 och att Socialstyrelsen kan fatta beslut om abort I särskilda fall fram till vecka 20+0.

Aborträtt som vilar på moraliskt och vetenskaplig grund är nödvändig för ett väl avvägt ställningstagande I frågan. Att abort är lagligt, säkert och reglerat räddar kvinnoliv och bidrar till att aborter av oönskade graviditeter sker innan vecka 12. Och hjälper kvinnor och par till sena Aborter I särskilda fall. Därav är jag för vår abortlagstiftning. Den vilar på rätt grunder, men med väldigt liten felmarginal där i de absolut senaste abirtbesluten. Där vore det bra att se över.

Vad är din inställning i själva sakfrågan? Eller är du bara här för att kritisera Ipsi, Nils och mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in