2024-10-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jodå det har gällt själva kostnaden för abort också då jag förde på tal att man kanske skulle låta kvinnan/paret betala kostnaden för abort själv från och med andra gången man gör abort.

Då kanske du ska skriva till nån av de som sagt så och inte till mig.

Däremot tycker jag det är en idiotisk idé att folk ska betala kostnaden själva från och med sin andra abort. Allmän sjukvård ska gälla oavsett om man bryter benet en eller fem gånger.
Citera
2024-10-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Logisk motsättning. Du har ju berättat tidigare hur de räknade?

Se din tidigare kommentar:

Logisk omöjlighet. Du kan inte både veta och inte veta uträkningen.

Det svartmarkerade är helt fel dessutom. Så du säger emot dig själv (är logiskt inkonsekvent) men utöver det så har du även tolkat fel vad studien menar här. Pregnancy termination i studien syftar på aborter, inte födsel. Du gillar att hitta på saker verkar det som.

Jag har redan kommenterat vad jag menade. Allt ditt svammel orkar man inte ens läsa igenom för du nämner irrelevanta saker i hopp om att brusa ut kritiken.

Du, Nils och Ipsi har blivit rejält rättade. Det är verkligheten.

För det första: Informationen kring att 1/4 av graviditeter slutar med abort, skrivs i bakgrundsdelen och ingår alltså inte i själva studiens syfte, utan kommer från en helt annan källa. Vilket du hade observerat om du nu är så observant som du påstår dig vara.

För det andra: så vet jag inte hur författarna av studien har räknat kring detta, för det är som sagt var inte ens deras egen information, utan de har tagit det från en annan källa. Så att påstå att jag inte vet hur studien har räknat på detta = korrekt. För författarna till studien jag har länkat, har inte räknat på det, utan tagit en annan källas information i sin bakgrundsdel.

För det tredje: Författarna till studien jag har länkat, använde en källa som utifrån siffrorna som den källan anger, borde ha räknat på graviditeter som slutar i abort eller födsel (och inte i missfall). Om man bara räknar på födslar och aborter (inte missfall) får man nämligen svaret att 1/4 av graviditeter leder till abort. Så att hävda hur studien (som finns med i bakgrundsdelen) har räknat på detta är också = korrekt.

Hade du varit så pass observant som du försöker lajva/trolla att du är, så hade du insett att det är två olika källor. Och att den ena källan använder den andra källans information i sin bakgrundsdel. Studien jag har länkat till har alltså inte själv räknat ut detta med 1/4.

Du är helt enkelt inte så skarpsynt som du vill försöka få andra att tro. Och du är därtill även genomskådad sedan länge.

Du försöker lajva att du är skarpsynt och sedan få Nils, Ipsi och mig att framstå som "sämre" än dig. Det är allt du gör här i tråden, för någon egen åsikt i sakfrågan tycks du inte ha.

Men eftersom du försöker låtsas vara mer skarpsynt än tre av oss som värnar om rätten till lagliga, säkra och reglerade aborter. Så kan man ju ana att det bor en liten abortmotståndare inom dig. Att påstå sig "värna om liv" och därmed vilja inskränka aborträtten samtidigt som man vet att 47000 kvinnor/år dör till följd av osäkra aborter, är ologiskt så att klockorna stannar.

Så. Jag förstår att en person som vill verka mer skarpsynt än han/hon i själva verkat är, inte gärna vill komma ut som abortmotståndare.... Då är det lättare att försöka få de som är för rätten till laglig, säker och reglerad abort, att framstå som "lite korkade". I hopp om att andra ska tro på dig.

Du är genomskådad. Som en inte så skarpsynt och inte så logiskt tänkande, förmodad abortmotståndare.

Och nu sitter du och försöker mästra Ipsi med "rättningar". Du försöker alltså mästra FB:s retorik-mästare med "rättningar". Och ge dig på uppenbart kloka NilsKarlssonQ. Hehe.

Seså. Kom ut ur garderoben som den abortmotståndare du är, så vi kan ha en debatt på riktigt och inte bara en kvasidebatt där du håller på och trollar och "rättar" folk.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-20 kl. 14:49.
Citera
2024-10-20, 14:48
Citat:
Du skrev att det är verkningslöst att använda P-medel för att få ner aborttalen om 0 % av de som gjort abort i studien eller på olika sjukhuskliniker använt preventivmedel. Det stämmer inte. Denna slutsats kan du inte dra. Jag har förklarat varför.

Du hakade felaktligen upp dig på 64 % siffran, precis som Nils.

Du ges ingen chans att omformulera dig i efterhand. Detta skrev du:

Kommentaren ovanför skrev du efter jag skrev detta:
Ok, så hur tänker du att det ska hjälpa med bättre preventivmedel för att få ner aborttalen om problemet är att INGEN av de som gör abort ändå använder dem?

Och tvärtom, om 64% av de som gör abort använder preventivmedel, tror du då att det skulle vara till hjälp för att få ner aborttalen om preventivmedlens verkningsgrad blev bättre?
Citera
2024-10-20, 14:51
Medlem
Tyskland:

Överenskommelser mellan myndiga personer - tillåtet
Döda "oönskade" barn - förbjudet

Sverige:

Överenskommelser mellan myndiga personer - förbjudet
Döda "oönskade" barn - tillåtet

Slutsats:

Sverige är ett sjukt land.
Citera
2024-10-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Tyskland:

Sverige:

Slutsats:

"Abortion in Germany is legal on demand during the first 12 weeks of pregnancy upon condition of mandatory counseling. The same goes later in pregnancy in cases that the pregnancy poses an important danger to the physical or mental health of the pregnant woman."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_Germany
Citera
2024-10-20, 15:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Då kanske du ska skriva till nån av de som sagt så och inte till mig.

Däremot tycker jag det är en idiotisk idé att folk ska betala kostnaden själva från och med sin andra abort. Allmän sjukvård ska gälla oavsett om man bryter benet en eller fem gånger.

Skillnaden mellan dig och mig ligger nog i att jag kanske inte tycker att abort kvalar in under allmän sjukvård.
Citera
2024-10-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För det första: Informationen kring att 1/4 av graviditeter slutar med abort, skrivs i bakgrundsdelen och ingår alltså inte i själva studiens syfte, utan kommer från en helt annan källa. Vilket du hade observerat om du nu är så observant som du påstår dig vara.

Det spelar väl ingen roll? Joaquin har fortfarande fått nys om informationen ifrån den studie du länkade eftersom den är uppgiven där. Det betyder inte att författarna själva producerade den informationen.

Du resonerar fortfarande del. Detta är helt irrelevant och har ingen betydelse för min poäng.

Du har t o m erkänt att det finns olika räknesätt. Så du kan inte kritisera Joaquin för du vet inte vilket räknesätt han syftade på där och då, eller hur? Det är det som är poängen. Av allt att döma så ser det ut som att han har använt information som nämndes i den studie du länkade.

Du kan inte kritisera Joaquin på felaktiga grunder din höna.

Hört talas om andrahandskällor och förstahandskällor? Information kan hämtas ifrån andra källor än förstahandskällor. Därför man källhänvisar i studier. Så sluta tramsa med ditt semantiska dravel.

Citat:
För det andra: så vet jag inte hur författarna av studien har räknat kring detta, för det är som sagt var inte ens deras egen information, utan de har tagit det från en annan källa. Så att påstå att jag inte vet hur studien har räknat på detta = korrekt. För författarna till studien jag har länkat, har inte räknat på det, utan tagit en annan källas information i sin bakgrundsdel.

Du visste tidigare hur det räknades fram ju?

Citat:
För det tredje: Författarna till studien jag har länkat, använde en källa som utifrån siffrorna som den källan anger, borde ha räknat på graviditeter som slutar i abort eller födsel (och inte i missfall). Om man bara räknar på födslar och aborter (inte missfall) får man nämligen svaret att 1/4 av graviditeter leder till abort. Så att hävda hur studien (som finns med i bakgrundsdelen) har räknat på detta är också = korrekt.

Om det finns två räknesätt så faller din kritik mot Joaquin. Men det förstår inte du. För han hänvisade inte till samma räknesätt. Du hade fel.

Citat:
Hade du varit så pass observant som du försöker lajva/trolla att du är, så hade du insett att det är två olika källor. Och att den ena källan använder den andra källans information i sin bakgrundsdel. Studien jag har länkat till har alltså inte själv räknat ut detta med 1/4.

Så du kritiserar andra för det misstag du gjorde?

Du hävdade att studien räknar graviditeter som slutar i födsel eller abort. Om studien inte räknade fram detta själva så kan du inte lyfta den kritiken mot mig? Du är alltså logiskt inkonsekvent.

Utöver detta har du fel när du skriver ''i födsel''. De syftar på abort (pregnancy termination), inte födsel.

Du verkar ha missförstått studiens syfte. Det är en abortstudie. Handlar inte om födslar .

Citat:
Beror på hur man räknar. De i studien räknar graviditeter som slutar i födsel eller abort.

Citat:
Du försöker lajva att du är skarpsynt och sedan få Nils, Ipsi och mig att framstå som "sämre" än dig. Det är allt du gör här i tråden, för någon egen åsikt i sakfrågan tycks du inte ha.

Du har ingen saklig kritik. Sluta skriv så långa svar. Skriv kort.

Du begår gigantiska logiska vurpor.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-20 kl. 16:07.
Citera
2024-10-20, 15:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Tyskland:

Sverige:

Slutsats:

Du verkar vara helt störd faktiskt.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa mig för utvecklingsstörda personer som du. Men här kommer det igen: i-Sverige-dödas-väldigt-få-barn-per-år.

Very-few-children-are-killed-per-year-in-Sweden

Det var mycket mycket vanligare förr när kvinnor inte hade tillgång till preventivmedel och (säkra) aborter.
Citera
2024-10-20, 16:12
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig ligger nog i att jag kanske inte tycker att abort kvalar in under allmän sjukvård.

Kirurgi kvalar in under sjukvård.
Receptbelagda läkemedel kvalar in under sjukvård.
Allvarliga skador/infektioner som personen inte själv kan åtgärda kvalar in under sjukvård.

Vid säker abort krävs kirurgi (som sjukvården tillhandahåller) eller receptbelagd medicin (som sjukvården tillhandahåller). Vid osäker abort kan skador och infektioner uppkomma som kräver vård (som sjukvården tillhandahåller).

Så nog kvalar abort in under "allmän sjukvård".

Och det är bättre och billigare att kvinnor får göra lagliga, säkra och reglerade aborter, än att de får göra olagliga, osäkra och oreglerade aborter. Aborter sker vare sig de är lagliga eller inte.

Vill du minska abortantalen, så får du aktivt börja höja rösten för effektiva och bra p-medel för män. Seså. Kör hårt!
Citera
2024-10-20, 16:15
Medlem
Citat:
Som tur är kvalar även vasektomi in under allmän sjukvård. Ju fler män som har det antalet barn de önskar som drar nytta av det faktumet, desto färre aborter. Bra va?
Citera
2024-10-20, 16:15
Medlem
Citat:

Skillnaden mellan dig och resten av samhället, i synnerhet sjukvården.
Citera
2024-10-20, 16:16
Medlem
Citat:
Det spelar väl ingen roll? Joaquin har fortfarande fått nys om informationen ifrån den studie du länkade eftersom den är uppgiven där. Det betyder inte att författarna själva producerade den informationen.

Du resonerar fortfarande del. Detta är helt irrelevant och har ingen betydelse för min poäng.

Du har t o m erkänt att det finns olika räknesätt. Så du kan inte kritisera Joaquin för du vet inte vilket räknesätt han syftade på där och då, eller hur? Det är det som är poängen. Av allt att döma så ser det ut som att han har använt information som nämndes i den studie du länkade.

Du kan inte kritisera Joaquin på felaktiga grunder din höna.

Hört talas om andrahandskällor och förstahandskällor? Information kan hämtas ifrån andra källor än förstahandskällor. Därför man källhänvisar i studier. Så sluta tramsa med ditt semantiska dravel.

Du visste tidigare hur det räknades fram ju?

Om det finns två räknesätt så faller din kritik mot Joaquin. Men det förstår inte du. För han hänvisade inte till samma räknesätt. Du hade fel.

Så du kritiserar andra för det misstag du gjorde?

Du hävdade att studien räknar graviditeter som slutar i födsel eller abort. Om studien inte räknade fram detta själva så kan du inte lyfta den kritiken mot mig? Du är alltså logiskt inkonsekvent.

Utöver detta har du fel när du skriver ''i födsel''. De syftar på abort (pregnancy termination), inte födsel.

Du verkar ha missförstått studiens syfte. Det är en abortstudie. Handlar inte om födslar .

Du har ingen saklig kritik. Sluta skriv så långa svar. Skriv kort.

Du begår gigantiska logiska vurpor.

Jag ska fatta mig kort:

För det första: du gör logiska vurpor och läser inte mina inlägg ordentligt. Alternativt verkar inte förstå vad jag skriver.

För det andra: är du genomskådad som troll. Du är bara här för att trolla och vägrar yppa din egen åsikt i sakfrågan.

För det tredje: vill man minska aborter, så är det effektiva och bra p-medel för män, som är rätta vägen att gå. Så är du abortmotståndare, så är det där du ska börja: gör din röst hörd at du vill ha in bra och effektiva p-medel för män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in