Citat:
Ursprungligen postat av
Joe88
Jag tycker inte att det har med kroppslig autonomi att göra. Ingen tvingar någon att bli gravid, utan graviditet är en konsekvens av en persons egna val. Det är fritt fram för alla människor att vidta nödvändiga åtgärder för att undvika graviditet. Men där slutar den kroppsliga autonomin, "min kropp mitt val" osv. Har man brustit i det egna ansvaret och blivit gravid mot sin vilja så kommer plötsligt massor av andra människor också in i bilden ifall personen vill göra abort. Någon ska utföra aborten, någon ska finansiera den osv. Jag köper helt enkelt inte "min kropp mitt val"-argumentet. Det är inte applicerbart i abortfrågan. Ponera t ex att det inte fanns någon som var villig att utföra aborter. Hypotetiskt och osannolikt scenario förvisso, men det förändrar ju inte faktumet att det även krävs andra samtyckande människor för att en abort ska kunna ske.
Med det sagt är jag inte någon radikal abortmotståndare. Jag är liberal och lägger mig därför inte i vad andra människor håller på med. Men jag tycker de flesta argumenten för abort är väldigt svaga.
Tusentals kvinnor dog på 1800-talet i Sverige till följd av farliga olagliga aborter (fosforförgiftning). 47000 kvinnor per år, världen över, dör till följderna av osäkra (olagliga) aborter. Och betydligt fler än så skadas till följd av osäkra aborter, många så pass allvarligt att det krävs sjukvård.
Det är därför vi har den abortlagstiftning vi har i Sverige. Det är för att rädda kvinnoliv/skona kvinnors kroppar och hälsa.
Foster dör nämligen i vilket fall som helst, om kvinnan/paret vill abort... Aborten kommer göras oavsett om abort är lagligt/olagligt, säkert/osäkert.
Förbud mot abort skyddar alltså inga foster.
Men laglig, säker och reglerad abort skyddar kvinnors liv, kropp och hälsa.
Har man förståelse för detta, så borde man också ha förståelse för att det är bättre för samtliga med den abortlagstiftning vi har. Både för kvinnan/paret, deras nära och kära, de som ska utföra aborten, de som ska finansiera aborten.
Det blir helt enkelt mer tragiskt, dyrare etc. när aborter är osäkra och olagliga........