2024-10-05, 13:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Bra sätt för detta är införandet av ett manligt p-medel. Om både kvinnan och mannen i ett par är skyddade, lär risken för oönskad graviditet vara obefintlig. Om inte båda går på p-piller och kräks samtidigt och sedan har sex eller liknande. Men då ska de ju komplettera med kondom.

och göra kvinnliga p-medel bättre, med färre biverkningar. Så att kvinnor i högre utsträckning vill ta dessa.

Exakt, håller med till 100%

Att det inte redan finns p-medel för män är så sjukt men visar verkligen att hela ansvaret lagts på kvinnor.
Citera
2024-10-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ok, så du menar att 64% av de som gjorde abort hade använt preventivmedel men vart gravida ändå?

Ja. 64% hade använt p-medel. Och ändå blivit gravida.

Övriga 36% hade inte använt p-medel, just vid befruktningstillfället (band tonåringarna var det fler än så). Vanligaste orsaken till att dessa inte använt p-medel var att de trodde att de inte kunde bli gravida.

"Under det senaste året hade 83 procent använt preventivmedel, men vid befruktningstillfället var det 36 procent som inte använt något skydd. För tonåringarna var motsvarande siffra 49 procent. De vanligaste skälen till att inte ha använt preventivmedel var att de inte trott sig kunna bli gravida (34 procent) eller att man tog risken (27 procent). Efter aborten planerade 91 procent att använda preventivmedel och de flesta önskade effektiva metoder som p-piller (50 procent) eller spiral (21 procent)." Källa: https://www.vardfokus.se/nyheter/dal...C3%A5nga,%20de

I länken finner du även ursprungliga källan till undersökningen.
Citera
2024-10-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt, håller med till 100%

Att det inte redan finns p-medel för män är så sjukt men visar verkligen att hela ansvaret lagts på kvinnor.

Folk som vill minska eller förbjuda aborter och/eller införa "juridisk abort", borde kämpa för p-medel för män, istället. Bra för män att kunna ta p-piller (slippa kondom om båda är fria från könssjukdomar) och kunna njuta men ändå ha nästan 100% säkerhet att inte göra kvinnan gravid. Att som man kunna kontrollera sin egen reproduktion genom ett p-piller för män är jämställdhet!

Som det är nu så överlåter män både ansvaret och hela sitt eget liv i kvinnans händer...

bra och jämställt för båda parter om både man och kvinna hade flera olika alternativ.
För män finns det ju bara kondom... Och det är inte lika skönt med och det är inte lika säkert. Kan gå sönder osv. Och då ligger hela makten hos kvinnan sedan. Men också hela ansvaret... Vilket inte är jämställt för någon av parterna...

Bra och effektiva p-medel för män. Och bra och effektiva p-medel för kvinnor. Givetvis ska både p-medel för män och p-medel för kvinna vara så biverkningsfria som det möjligt går. Detta borde de som vill minska/förbjuda aborter för kvinnor och/eller införa "juridisk abort" för män kämpa för istället!
Citera
2024-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Fast nu är det inte bara embryot man har att tänka på utan även kvinnan som embryot sitter i. Jag tycker att den fullt medvetna och utvecklade gravida människans rätt till kroppslig autonomi väger tyngre än ett icke medvetande, ej utvecklat embryo och att balansen mellan dessa rättigheter jämnas ut i takt med att fosterutvecklingen fortskrider.

Systemet vi har idag balanserar detta på ett bra sätt. Fokuset borde ligga på att utveckla fler/bättre preventivmedel och att lära ut vikten av att använda dessa (på ett korrekt sätt).

Jag tycker inte att det har med kroppslig autonomi att göra. Ingen tvingar någon att bli gravid, utan graviditet är en konsekvens av en persons egna val. Det är fritt fram för alla människor att vidta nödvändiga åtgärder för att undvika graviditet. Men där slutar den kroppsliga autonomin, "min kropp mitt val" osv. Har man brustit i det egna ansvaret och blivit gravid mot sin vilja så kommer plötsligt massor av andra människor också in i bilden ifall personen vill göra abort. Någon ska utföra aborten, någon ska finansiera den osv. Jag köper helt enkelt inte "min kropp mitt val"-argumentet. Det är inte applicerbart i abortfrågan. Ponera t ex att det inte fanns någon som var villig att utföra aborter. Hypotetiskt och osannolikt scenario förvisso, men det förändrar ju inte faktumet att det även krävs andra samtyckande människor för att en abort ska kunna ske.

Med det sagt är jag inte någon radikal abortmotståndare. Jag är liberal och lägger mig därför inte i vad andra människor håller på med. Men jag tycker de flesta argumenten för abort är väldigt svaga.
Citera
2024-10-05, 14:18
Medlem
Citat:
Vid en medicinsk abort slits inget foster i stycken. I övrigt så är ett foster på under 12 veckor så pass dåligt utvecklat, att det inte har ett medvetande. Och inte kan känna smärta. Det är föst efter vecka 13 som foster eventuellt kan känna smärta och även börjar få fler och fler neurologiska funktioner. Flertalet aborter görs innan dess, innan vecka 12 tom. och många aborter sker tom. innan vecka 9 och flertalet av dessa sker innan vecka 6.

Så oroa dig inte. Så länge aborten sker innan vecka 13, så är fostret varken medveten om sin existens eller medveten om smärta. En ko, en gris, en kyckling känner smärta och har ett medvetande. och dessa äter du ju, antar jag. Dessa känner både rädsla och smärta när de går till slakt. Det gör inte ett foster på under 9 veckor som aborteras. Och det är som sagt då de flesta aborter görs.

Så med andra ord kan vi döda personer som ligger i koma också. De känner ju ingen smärta och är inte vid medvetande.

Det är inte det som är poängen. Poängen är att det fortfarande är mer humant att låta ett foster leva än att döda det. Ja, en tidig abort är givetvis mer humant än en senare, men ingen abort alls är självklart det MEST humana.

Citat:
Att känna sig nödgad till abort, är väl skäl nog för abort. Det är ju endast den enskilda kvinnan/det enskilda paret som vet vad just hon/paret behöver för att känna att det fungerar med barn.

Och tänk om de kommer på det först efter att barnet är fött då? Ska de få döda barnet då för att de "känner sig nödgade"?

Ser du nu hur inget av dina två argument håller?
Citera
2024-10-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag tycker inte att det har med kroppslig autonomi att göra. Ingen tvingar någon att bli gravid, utan graviditet är en konsekvens av en persons egna val. Det är fritt fram för alla människor att vidta nödvändiga åtgärder för att undvika graviditet. Men där slutar den kroppsliga autonomin, "min kropp mitt val" osv. Har man brustit i det egna ansvaret och blivit gravid mot sin vilja så kommer plötsligt massor av andra människor också in i bilden ifall personen vill göra abort. Någon ska utföra aborten, någon ska finansiera den osv. Jag köper helt enkelt inte "min kropp mitt val"-argumentet. Det är inte applicerbart i abortfrågan. Ponera t ex att det inte fanns någon som var villig att utföra aborter. Hypotetiskt och osannolikt scenario förvisso, men det förändrar ju inte faktumet att det även krävs andra samtyckande människor för att en abort ska kunna ske.

Med det sagt är jag inte någon radikal abortmotståndare. Jag är liberal och lägger mig därför inte i vad andra människor håller på med. Men jag tycker de flesta argumenten för abort är väldigt svaga.

Tusentals kvinnor dog på 1800-talet i Sverige till följd av farliga olagliga aborter (fosforförgiftning). 47000 kvinnor per år, världen över, dör till följderna av osäkra (olagliga) aborter. Och betydligt fler än så skadas till följd av osäkra aborter, många så pass allvarligt att det krävs sjukvård.

Det är därför vi har den abortlagstiftning vi har i Sverige. Det är för att rädda kvinnoliv/skona kvinnors kroppar och hälsa.

Foster dör nämligen i vilket fall som helst, om kvinnan/paret vill abort... Aborten kommer göras oavsett om abort är lagligt/olagligt, säkert/osäkert.

Förbud mot abort skyddar alltså inga foster.
Men laglig, säker och reglerad abort skyddar kvinnors liv, kropp och hälsa.
Har man förståelse för detta, så borde man också ha förståelse för att det är bättre för samtliga med den abortlagstiftning vi har. Både för kvinnan/paret, deras nära och kära, de som ska utföra aborten, de som ska finansiera aborten.

Det blir helt enkelt mer tragiskt, dyrare etc. när aborter är osäkra och olagliga........
Citera
2024-10-05, 14:30
Medlem
Citat:
Så med andra ord kan vi döda personer som ligger i koma också. De känner ju ingen smärta och är inte vid medvetande.

Det är inte det som är poängen. Poängen är att det fortfarande är mer humant att låta ett foster leva än att döda det. Ja, en tidig abort är givetvis mer humant än en senare, men ingen abort alls är självklart det MEST humana.

Och tänk om de kommer på det först efter att barnet är fött då? Ska de få döda barnet då för att de "känner sig nödgade"?

Vecka 22+0, är varje foster (som föds) en egen juridisk person, med de rättigheter en juridisk person har. En person som ligger i koma är också en juridisk person, med de rättigheter som en juridisk person har. Aborter efter vecka 21+6 är olagliga. Och att ha ihjäl en person som ligger i koma är olagligt.

Aborter sker innan fostret är en egen juridisk person/innan de juridiskt anses vara barn. I regel så pass tidigt som innan vecka 9.
Men kvinnan som är gravid är en juridisk person. Och det är hennes liv, kropp och hälsa man därmed behöver värna om. Ju äldre fostret blir, desto mer jämställda blir kvinnans och fostrets rättigheter.

Men du är bra knepig om du anser att tex. ett 6 veckor gammalt foster är viktigare än vad kvinnans liv, kropp och hälsa är.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-05 kl. 14:35.
Citera
2024-10-05, 15:00
Citat:

Jo det har enbart och uteslutande med kroppslig autonomi att göra. Rätten att äta livmodersammandragande medel, rätten att hoppa från höskullen, rätten att äta hur mycket ingefära man vill. Inget som det finns minsta anledning för någon annan att lägga sig i.
Citera
2024-10-05, 15:03
Citat:

Hur känner du själv inför att du själv eller någon av dina anhöriga skulle hamna i koma? Känns det ok att du eller dina anhöriga dödas även om ni inte känner något?
Citera
2024-10-05, 15:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Tycker jag också.

Men slår vad om att vi ser olika på hur dessa metoder (för att minska antalet aborter) skulle se ut.

Vad är det som gör att man inte kan jobba mot det på flera olika sätt?
Citera
2024-10-05, 15:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Aborter har utförts i Sverige genom alla tider.

Tusentals kvinnor i Sverige dog under slutet av 1800-talet av fosforförgiftning, till följd av att de tog fosfor för att göra (olaglig) abort. När fosfor förbjöds till försäljning började kvinnor göra aborter på andra sätt och många dog även av dessa (illegala) metoder.

År 1975 kom då äntligen svenska abortlagstiftning, där kvinnor kunde göra säkra, lagliga och reglerade aborter. Och slapp dö som flugor pga. sex och oönskade graviditeter till följd av sexet.

Minska antalet aborter är givetvis önskvärt. Men vi får aldrig glömma svensk historia. Det viktigaste är ju någonstans att den kvinna/det par som känner sig nödgade till abort, ska få göra den säkert, lagligt och reglerat. Oavsett om det så skett 30000 aborter redan i landet det året. Hennes/parets skäl kan vara lika starka för det.

Och vi får inte glömma att det årligen dör 47000 kvinnor/år till följd av osäkra aborter. Och att det skadas ännu fler kvinnor av samma orsak. Så pass allvarligt att det krävs sjukvård.

Det är för kvinnornas liv, kropp och hälsa vi har vår abortlagstiftning.

Bra sätt för detta är införandet av ett manligt p-medel. Om både kvinnan och mannen i ett par är skyddade, lär risken för oönskad graviditet vara obefintlig. Om inte båda går på p-piller och kräks samtidigt och sedan har sex eller liknande. Men då ska de ju komplettera med kondom.

och göra kvinnliga p-medel bättre, med färre biverkningar. Så att kvinnor i högre utsträckning vill ta dessa.

Hur kan du ta upp hur det var i slutet av 1800-talet? Menar du att kvinnor idag skulle dör av fosforförgiftning om vi jobbade mot att minska antalet aborter?
Jag är övertygad om att det inte skulle dö några kvinnor av osäkra aborter i Sverige om vi jobbade mot att minska antalet aborter. Varför jämför du Sveriges förutsättningar med länder i 3:e världen?
Citera
2024-10-05, 15:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Det är praxis att tämligen omgående stänga av de livsuppehållande maskinerna när någon förklarats hjärndöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in