Citat:
Han är uttalad liberal och individualist, så det finns ingen hemlig vänsteragenda. Den är explicit.
Det vet vi inte minst för att han har gjort precis det här tricket förut. Jag skrev senast ett inlägg om det i maj: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Han talade då om individer på ett sätt som fick den röda vänstern att gå igång och råka avslöja sig som lätt kollektivistisk i sin antropologi. Bali använde den framprovocerade reaktionen för att främja sin egen, mer radikala vänsterposition. Han åskådliggjorde några lätt högerkodade positioner i den röda vänsterns självmotsägelser och gjorde en poäng av att han själv är en mer renlärig vänsterextremist.
Så här sammanfattade han sin position:
Det vet vi inte minst för att han har gjort precis det här tricket förut. Jag skrev senast ett inlägg om det i maj: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Han talade då om individer på ett sätt som fick den röda vänstern att gå igång och råka avslöja sig som lätt kollektivistisk i sin antropologi. Bali använde den framprovocerade reaktionen för att främja sin egen, mer radikala vänsterposition. Han åskådliggjorde några lätt högerkodade positioner i den röda vänsterns självmotsägelser och gjorde en poäng av att han själv är en mer renlärig vänsterextremist.
Så här sammanfattade han sin position:
Men jag vill klargöra att människan är allt för komplex för att sammanfattas med begreppet ras. Det är en pseudovetenskaplig term, ungefär lika precis och vetenskaplig som Migrationsverkets okulära åldersbedömning.
Här är så mycket att dechiffrera att det är lite svårt att hänga med i svängarna. Vi förstår ju att det handlar om att putta in vänstern, eller röda vänstern, då jag förstår det som Bali själv är blå vänster i dina ögon, i "vita är kollektivt skyldiga svarta allt de äger, fast samtidigt finns inte ras"-hörnet.
"Därmed måste skillnaderna förklaras – något som vänstern självklart gör med anklagelser om rasism. Det går dock inte att anklaga någon för rasism utan att kategorisera det påstådda offret i termer av ras. I Sverige har vänstern valt begreppet ”rasifierade”."
Detta är kvintessensen i hela texten. Resten är utfyllnad och medvetna fällor för förvirring via tongue-in-cheek fraser. Jag tolkar in liknande "jag får inte nämna det med ord, men det är genetiska skillnader på gruppnivå som bl.a. synbart skiljer mängden melatonin i huden, som ligger bakom IQ-variationen" i den nyare artikeln du hänvisar. Klassisk dubbelsignalering helt enkelt.
Men jag får känslan att jag bara återberättar vad vi redan vet. Att din kritik inte handlar så mycket om textleveransen som om landningen. Men jag tror du "skäller på fel träd". Bali är en gycklare i mediacirkusen. Han underhåller oss genom att lyfta fram absurda tankevurpor från vänstermänniskor. Vad vi kallar hjärndöd underhållning. Jag blev lätt road. Vad hade du själv hoppats se för redogörelser inom kvällstidningens ramar för publicering? Diskussioner om Hegels idealistiska dialektik?
Citat:
Det Bali gör är att ålägga ett starkare tabu för de högerinslag som kan skvalpa runt lite ogenomtänkt i mindre dogmatiska vänstermänniskors huvuden. Precis tvärtemot hur en högeraktör skulle göra: då skulle målet i stället vara att kultivera och legitimera högerinslagen inom etablissemangsvänstern - bejakande av identitet, fokus på skillnader i utfall mellan grupper, problematisering av upplysningens universalism, kritik emot sionism, intresse för tysk filosofi med mera. Det är saker som högern kan arbeta med för att finna gemensam mark och väcka intresse för sina egna diskussioner, absolut inte något man ska attackera.
Nu ser inte jag Bali som den högergigant du verkar önska han vore och tror du överskattar hans inflytande. Men jag håller delvis med i övrigt. Ja, förutom sionismen som verkar vara en fetisch du delar med oyto och som jag har svårt att förstå fixeringen vid. Dock är jag lite nyfiken på hur du skulle lägga fram en sådan kultivering utan att förlora högerinslaget på vägen.
Citat:
Om man hänger upp sin egen hållning på andras, så smetar deras skit till slut över på en själv och man tappar fotfästet och den moraliska kompassen börjar snurra. Och så händer något med verkligheten och vägen svänger men det gör int Pekka.
Tänkte först att detta var ot i denna tråd, men egentligen inte för hela mediakrigets misär och politikens moras ligger i detta att hållningar bestäms inte av ständiga inre omprövningar av den egna positionen, utan bestäms i relation till andra.
Får be om ursäkt för en tankekostym som känns lika svår att fylla som en gång lumpens kallingar. Men handlar inte allt i slutändan om personlig åskådning? Medlen går inte att skilja från målet.
Tänkte först att detta var ot i denna tråd, men egentligen inte för hela mediakrigets misär och politikens moras ligger i detta att hållningar bestäms inte av ständiga inre omprövningar av den egna positionen, utan bestäms i relation till andra.
Får be om ursäkt för en tankekostym som känns lika svår att fylla som en gång lumpens kallingar. Men handlar inte allt i slutändan om personlig åskådning? Medlen går inte att skilja från målet.
Du har inte fel. Men återigen är DET högerns aktuella problem; för lite navelskådning och få principer? Under en stor del av mitt vuxna liv har jag försökt motverka fragmenteringen mellan människor med olika högerperspektiv och mötts med skepsis och guilty-by-association från personer vars komfortzon stannar vid att uttrycka kärlek för kungahuset. Därför blir jag helt till mig när ledamöter i riksdagen pratar folkutbyte och Alice Teodorescu-Måwe utan förbehåll retweetar Geert Wilders. Jag vill inte tillbaka till punschaftnar och "inte rasist, men..."-mörkret. Därför skrämmer sekterism och "vi är riktiga högern"-snacket mig.