2024-08-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Han är uttalad liberal och individualist, så det finns ingen hemlig vänsteragenda. Den är explicit.

Det vet vi inte minst för att han har gjort precis det här tricket förut. Jag skrev senast ett inlägg om det i maj: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Han talade då om individer på ett sätt som fick den röda vänstern att gå igång och råka avslöja sig som lätt kollektivistisk i sin antropologi. Bali använde den framprovocerade reaktionen för att främja sin egen, mer radikala vänsterposition. Han åskådliggjorde några lätt högerkodade positioner i den röda vänsterns självmotsägelser och gjorde en poäng av att han själv är en mer renlärig vänsterextremist.

Så här sammanfattade han sin position:
Men jag vill klargöra att människan är allt för komplex för att sammanfattas med begreppet ras. Det är en pseudovetenskaplig term, ungefär lika precis och vetenskaplig som Migrationsverkets okulära åldersbedömning.

Här är så mycket att dechiffrera att det är lite svårt att hänga med i svängarna. Vi förstår ju att det handlar om att putta in vänstern, eller röda vänstern, då jag förstår det som Bali själv är blå vänster i dina ögon, i "vita är kollektivt skyldiga svarta allt de äger, fast samtidigt finns inte ras"-hörnet.

"Därmed måste skillnaderna förklaras – något som vänstern självklart gör med anklagelser om rasism. Det går dock inte att anklaga någon för rasism utan att kategorisera det påstådda offret i termer av ras. I Sverige har vänstern valt begreppet ”rasifierade”."

Detta är kvintessensen i hela texten. Resten är utfyllnad och medvetna fällor för förvirring via tongue-in-cheek fraser. Jag tolkar in liknande "jag får inte nämna det med ord, men det är genetiska skillnader på gruppnivå som bl.a. synbart skiljer mängden melatonin i huden, som ligger bakom IQ-variationen" i den nyare artikeln du hänvisar. Klassisk dubbelsignalering helt enkelt.

Men jag får känslan att jag bara återberättar vad vi redan vet. Att din kritik inte handlar så mycket om textleveransen som om landningen. Men jag tror du "skäller på fel träd". Bali är en gycklare i mediacirkusen. Han underhåller oss genom att lyfta fram absurda tankevurpor från vänstermänniskor. Vad vi kallar hjärndöd underhållning. Jag blev lätt road. Vad hade du själv hoppats se för redogörelser inom kvällstidningens ramar för publicering? Diskussioner om Hegels idealistiska dialektik?

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det Bali gör är att ålägga ett starkare tabu för de högerinslag som kan skvalpa runt lite ogenomtänkt i mindre dogmatiska vänstermänniskors huvuden. Precis tvärtemot hur en högeraktör skulle göra: då skulle målet i stället vara att kultivera och legitimera högerinslagen inom etablissemangsvänstern - bejakande av identitet, fokus på skillnader i utfall mellan grupper, problematisering av upplysningens universalism, kritik emot sionism, intresse för tysk filosofi med mera. Det är saker som högern kan arbeta med för att finna gemensam mark och väcka intresse för sina egna diskussioner, absolut inte något man ska attackera.

Nu ser inte jag Bali som den högergigant du verkar önska han vore och tror du överskattar hans inflytande. Men jag håller delvis med i övrigt. Ja, förutom sionismen som verkar vara en fetisch du delar med oyto och som jag har svårt att förstå fixeringen vid. Dock är jag lite nyfiken på hur du skulle lägga fram en sådan kultivering utan att förlora högerinslaget på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om man hänger upp sin egen hållning på andras, så smetar deras skit till slut över på en själv och man tappar fotfästet och den moraliska kompassen börjar snurra. Och så händer något med verkligheten och vägen svänger men det gör int Pekka.

Tänkte först att detta var ot i denna tråd, men egentligen inte för hela mediakrigets misär och politikens moras ligger i detta att hållningar bestäms inte av ständiga inre omprövningar av den egna positionen, utan bestäms i relation till andra.

Får be om ursäkt för en tankekostym som känns lika svår att fylla som en gång lumpens kallingar. Men handlar inte allt i slutändan om personlig åskådning? Medlen går inte att skilja från målet.

Du har inte fel. Men återigen är DET högerns aktuella problem; för lite navelskådning och få principer? Under en stor del av mitt vuxna liv har jag försökt motverka fragmenteringen mellan människor med olika högerperspektiv och mötts med skepsis och guilty-by-association från personer vars komfortzon stannar vid att uttrycka kärlek för kungahuset. Därför blir jag helt till mig när ledamöter i riksdagen pratar folkutbyte och Alice Teodorescu-Måwe utan förbehåll retweetar Geert Wilders. Jag vill inte tillbaka till punschaftnar och "inte rasist, men..."-mörkret. Därför skrämmer sekterism och "vi är riktiga högern"-snacket mig.
Citera
2024-08-21, 10:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto

Det man kan göra är att göra vad man kan för att ta tillvara på momentum och hoppas på det bästa. Mina förhoppningar om Europa som helhet är optimistiska, men vissa länder står verkligen inför ett vägskäl. Förhoppningsvis visar sig mina farhågor ogrundade.

När du frågor om detta något som Moderaterna eller Kristdemokraterna kommer att vilja ta i. Menar du att man borde bli tydligare i debatten eller kopplar du det till konkreta åtgärder? Jag tänker eftersom du länkade till inlägg från en moderat och en f.d. moderat.

Hanif Bali och Fredrik Kärrholm har utmanat vänsterns/vänsterliberalernas narrativ: Enskilda människor är lika varandra.

Eftersom enskilda människor är lika varandra, så funkar en one-size-fits-all skola bra. Hanif Bali avfärdar det och skriver: "dagens hyperteoretiserade skolgång" "bygger på en myt. Alla barn kan inte bli akademiker. Vissa har helt enkelt för låg IQ".

Kommer Moderaterna eller Kristdemokraterna att vilja instämma i, att alla barn *inte* är lika varandra? Spontant framstår det som svårt (omöjligt) att motivera konkreta åtgärder=ett parallellskolesystem UTAN att tillstå, att alla barn inte har det, som fordom kallades för läshuvud.

Fredrik Kärrholm har utamanat samma narrativ: Enskilda människor är lika varandra, varför någon begår brott *enbart* pga en påverkan av olämpliga miljöfaktorer. Men där kan man ju plädera för längre fängelsestraff för att skydda allmänheten (och samtidigt dra en slöja över, att allvarliga brottslingar är annorlunda till lynnet och kynnet). Det är däremot lite svårt att se, hur man skulle kunna motivera ett parallellskolesystem, om man inte medger, att alla barn *inte* är lika varandra. Kommer Moderaterna eller Kristdemokraterna att vilja medge det?

Citat:
Som jag skriver högre upp så hanterar människor den katastrofala utvecklingen på olika sätt. De som valt att kvarhålla sina övertygelser sluter sig och blir mer extrema. Men de blir allt färre. Till sist blir det bara "Hitlers bunker", eller ska jag kanske säga "Arnstads bunker", kvar. Bieffekten av sekterism är att samtidigt som du blir mer övertygad om din åsikt blir den mindre brukbar bland majoriteten. Jag tror inte vi behöver göra något annat än förse dem med spadar och hinkar så att de kan fortsätta att gräva ner sig. Bidra till att deras åsikter tvingar dem att isolera sig.

Det handlar inte så mycket om "judehatet" i egentligen mening, utan som sagt om att exponera hur rabiat någon är. De flesta skräms ju bort av den typ av aggressiv retorik som blir allt vanligare hos dessa aktivister. Genom att genomlysa hatet får det de som inte avskräcks att framstå som långt mer extrema. Det ska vara obekvämt att associeras med vänstern. Vilket jag bara ser som att hålla deras egen strategi emot dem själva.

Menar du, att det inte är något problem för högern, att dagens vänster beskriver sig som "anständig", de befinner sig på "rätt sida om historien" m.m. Anser du, att högern bara ska acceptera det moraliska narrativ, som vänstern har satt?

Du skriver i ett annat inlägg:

Citat:
Jag är mest intresserad av hur och varför oenighet kan uppstå och ser metafysiken som ett verktyg att förstå detta. Är moraliska omdömen baserade i något så simpelt som biologi finns ju en möjlighet att finna var vi skiljdes åt genom regression. Det gör det också enklare att urskilja evig moral från tillfälliga uppfattningar. "Den är objektiv i all meningsfull betydelse" eller hur du uttryckte det. Till och med medfödda anomalier kan ju få en hjälpande hand att förklaras av psykiatrin; exempelvis hur hjärnskanning avslöjar nedsatt aktivitet i amygdala hos psykopater. Vi kan också bemöta sådant som "nationalism är irrationellt" med, nej i egenskap av djur har vi behov av revir, och sedan relatera till vardagliga referenser. Det invaggar mig i optimism att nå gemensamma övertygelser, tvärtom motsatsen att relativisera. Men framförallt innebär accepterandet av dess premisser en självklar slutsats i konservatism på mer övertygande grunder än etisk realism.

Spontant framstår det inte som särskilt svårt att begripa, varför det finns oenighet om t.ex. invandringspolitiken.

Massinvandringsförespråkarna anser, att massinvandringspolitiken är värt priset, att Sverige blir ett farligare och fattigare land. Ty migranterna får det bättre och därför värnar massinvandringen "humanism och solidaritet".

"...tusentals människor har fått en ny livschans här .. De partier som har medverkat till detta ska inte be om ursäkt eller skuldbelägga varandra. Tvärtom kan de känna stolthet över det."

"Vi måste se helheten" och "värna humanism och solidaritet i en allt oroligare värld" sammanfattar ett antal massinvandringsentusiaster på DN Debatt.

https://www.dn.se/debatt/pinsam-poli...ot-flyktingar/
Senast redigerad av Meiji 2024-08-21 kl. 10:52.
Citera
2024-08-21, 12:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Massinvandringsförespråkarna anser, att massinvandringspolitiken är värt priset, att Sverige blir ett farligare och fattigare land. Ty migranterna får det bättre och därför värnar massinvandringen "humanism och solidaritet".

"...tusentals människor har fått en ny livschans här .. De partier som har medverkat till detta ska inte be om ursäkt eller skuldbelägga varandra. Tvärtom kan de känna stolthet över det."

"Vi måste se helheten" och "värna humanism och solidaritet i en allt oroligare värld" sammanfattar ett antal massinvandringsentusiaster på DN Debatt.

De bortser helt från verkligheten och bygger en falsk verklighet med väggar av ord. Allting är i slutändan ett enda stort argumentationsfel. Detta genomsyrar hela samhället och det enda det kan leda till är givetvis kaos och förstörelse.
Citera
2024-08-21, 12:53
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De bortser helt från verkligheten och bygger en falsk verklighet med väggar av ord. Allting är i slutändan ett enda stort argumentationsfel. Detta genomsyrar hela samhället och det enda det kan leda till är givetvis kaos och förstörelse.

Det ÄR syftet.
Ändamålet helgar medlen.
Citera
2024-08-21, 13:02
Medlem
Citat:
Jag ser inga motsättningar här till något jag skrivit, även om vi har olika ingångar till frågan. Då ska jag inte opponera mig bara för sakens skull.

Folkrätten är lika (lite) relevant för mig som Rawls okunnighetens slöja, eller ett avskaffande av dödsstraffet i Indien. Tanken med en spelteori är att det ska vara tillräckligt lönsamt att avsäga sig anspråk för att få något fördelaktigare tillbaka, för att framstå som rationellt. Agenten måste vara övertygad om att priset av insatsen åtminstone relativt sannolikt kan eller kan komma att behöva lösas ut. Avkastningen här är så teoretisk att avtalet är komplett meningslös. Du kan lika bra kalla det altruism bara.

Det vi lyckats med (hoppas jag) är att slå undan benen för den moderna vanföreställningen att objektiva moraliska sanningar är omöjliga. Denna falska visshet är anledningen till att "högern" saknar kompassriktning idag: samma sorts nihilism/frihet som hos Sartre öppnade upp för ett radikalt politiskt/socialt/kulturellt omskapande av världen i hans egen/Marx/Foucaults avbild, handlingsförlamar den del av samhället som har en konservativ, försvarande, bevarande intuition. Om inget är objektivt, finns väl inget att bevara? Om det inte finns någon magnetisk pol utanför det egna kraniet, saknar kompassnålen funktion. Om det saknas fast mark under fötterna finns ingenstans att sätta ned foten.

Det är en levande möjlighet att det inte bara verkar finnas rätt och fel och plikt, utan att det faktiskt också gör det. En intuition eller ett resonemang kan referera till något objektivt och det är i själva verket både ointuitivt och strikt ologiskt att förneka den möjligheten. Och "meta-pliktförgätet" eftersom förnekandet av objektiv plikt, psykologiskt underminerar plikten som pragmatiskt krävs för att hålla en civilisation vid liv.

När det verkar vara objektivt fel att bete sig som Israel gör i Gaza, kan det alltså vara så att Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso har intuitiv tillgång till en objektiv förnuftssanning som irrationellt subjektiva känslobyxor i SD-leden saknar.

När du t ex nämner Alice Teodorescu som någon att hålla i handen, visar det ju bara på en total brist på egen riktning. Hon har aldrig varit annat än en badanka som flyter med strömmen - tills nu då hennes verkliga ändamål visade sig vara ett oreserverat stöd för en främmande makt med en mäktig lobby i Väst (Wilders är ju också sionist). Du kan inte hitta en mer cynisk, tom aktör än Alice, som dessutom delar sionisternas instrumentella syn på svenska folket; invandringens svek var att "semesteranläggningen" (hon använde den liknelsen) inte höll vad den lovade mot henne och framtida Alicear.

Om du följer Alice och Alice följer främmande makt med samma instrumentella (i bästa fall) grundsyn på svenskar som på palestinier, vart leder du den som följer dig? Att positionera sig metapolitisk med en "nyanserad bild på gruppvåldtäkter", verkar inte spelteoretiskt optimalt om målet är svensk nationalism, medan det förstås är bra för sionismen att hitta nyttiga idioter bland förtvivlade européer som skyller på andra offer i samma folkutbytesprojekt man själv drabbats av. Analogt med att "svensk säkerhet" inte tycks vara primärt fokus med att göra Gotland till ett prioriterat kärnvapenmål i en konflikt med Ryssland som kan initieras från Washington.
Citera
2024-08-21, 14:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det ÄR syftet.
Ändamålet helgar medlen.
Så kan det vara men det är svårt att förstå VARFÖR personerna som skrivit debattartikeln skulle ha en sådan avsikt:
Anna Ekström, ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) och i ABF Stockholm
Antje Jackelén, tidigare ärkebiskop
Cecilia Malmström, tidigare EU-minister (FP) och EU-kommissionär
Kristina Persson, tidigare statsråd (S) och landshövding i Jämtland
Margareta Persson, tidigare riksdagsledamot (S) och ordförande i Handikappförbunden
Agneta Pleijel, författare
Jesper Strömbäck, professor i politisk kommunikation, Göteborgs universitet
Therese Svanström, ordförande, TCO
Alf Svensson, tidigare partiledare (KD) och biståndsminister
Sverker Sörlin, professor vid KTH, ordförande i Folkuniversitetet och författare
Bengt Westerberg, tidigare partiledare (FP) och socialminister
Monika Olin Wikman, jurist och tidigare landstingsdirektör
Citera
2024-08-21, 14:57
Medlem
Citat:
Så kan det vara men det är svårt att förstå VARFÖR personerna som skrivit debattartikeln skulle ha en sådan avsikt:
Anna Ekström, ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) och i ABF Stockholm
Antje Jackelén, tidigare ärkebiskop
Cecilia Malmström, tidigare EU-minister (FP) och EU-kommissionär
Kristina Persson, tidigare statsråd (S) och landshövding i Jämtland
Margareta Persson, tidigare riksdagsledamot (S) och ordförande i Handikappförbunden
Agneta Pleijel, författare
Jesper Strömbäck, professor i politisk kommunikation, Göteborgs universitet
Therese Svanström, ordförande, TCO
Alf Svensson, tidigare partiledare (KD) och biståndsminister
Sverker Sörlin, professor vid KTH, ordförande i Folkuniversitetet och författare
Bengt Westerberg, tidigare partiledare (FP) och socialminister
Monika Olin Wikman, jurist och tidigare landstingsdirektör
Det startades något nätverk med en del Reinfeldt-moderater och vänsterliberaler för ett halvår sedan som skulle jobba för att driva politiken tillbaka till 2015. Jag tror att detta kan vara ett resultat av det.

När eliten engagerar sig ”på frivillig basis” i ett sådant här nätverk då gör de inte det av ett starkt politiskt eller humanitärt intresse, dessa är de mest cyniska och själviska människor som finns. Det måste vara lönsamt på något sätt och då finns det någon som betalar pengar. Vem eller vilka skulle vara intressant att veta.
Citera
2024-08-21, 15:02
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Givetvis har inte alla den avsikten. De flesta aktivister är nyttiga idioter som går anstiftares ärenden.

Divide et Impera
Citera
2024-08-21, 15:53
Medlem
Jag är antagligen sist på bollen. I juli 2024 skrev liberalen Fredrik Segerfeldt detta i Expressen angående judisk nationalism (sionism);
För en viss del av den svenska debattörkåren tycks kärnan i det politiska engagemanget obegripligt nog ligga på en annan kontinent: västra Asien. Lika svår att förstå är den förutsägbara och tröttsamma tribalism som konflikten i Mellanöstern lockar fram. Särskilt konstigt är det att mina liberala vänner helt plötsligt tycker att etnonationalism är kosher.

(...)

Icke desto mindre: Israel är etniskt definierad stat på ett territorium där det främst bodde människor av en annan etnicitet. Landet är stulet. Konflikten började inte den sjunde oktober 2023, utan på 1800-talet, med sionismen som en del av den våg av nationalism som sköljde över Europa.

(...)

Jag frågade en gång en Israelvurmare om hen skulle acceptera följande lösning, rent hypotetiskt: Demokratin Mellanöstern med en konstitution som inte går att ändra, med fritt återvändande för de palestinier som flydde/blev fördrivna 1948. Hen svarade: Nej, Israel ska vara en judisk stat. Alltså är det etniska, inte demokratin, som är avgörande.

(...)

Den enda vägen framåt för Mellanöstern är en mental förändring i det israeliska samhället.

https://www.expressen.se/debatt/isra...a-stulen-mark/
Petra Kahn Nord, representant for nordiska World Jewish Congress (WJC) skrev tillsammans med Daniel Radomski, global strategichef för WJC, följande svar till Segerfeldt i Expressen;
Att tillåta massinvandring av palestinska ättlingar som lämnade Israel efter 1948, som Segerfeldt indirekt föreslår, innebär en dödsstöt för världens enda judiska stat bredvid 57 muslimska länder. För närvarande utgör araber cirka 20 procent av Israels befolkning.Med 5 miljoner återvändande palestinier skulle de snabbt bli en majoritet. Det skulle vara som om Sverige över en natt tog emot 5 miljoner invandrare med en annan kulturell och politisk bakgrund, vilket skulle skapa enorma demografiska och sociala förändringar.

En invandring av 5 miljoner palestinier som inte erkänner Israels 3 000-åriga judiska anknytning gör judar till en minoritet och utsätter dem för risk av förtryck och våld. Dessutom stöder majoriteten av palestinier Hamas, som inte erkänner Israels rätt att existera och verkar för dess förstörelse

(...)

Segerfeldt ger inga konkreta lösningar, bara krav på ”en mental förändring i det israeliska samhället” utan förklaring av vad det innebär. Han säger att Israel ska ha rätt att existera. Men bara med judar som en minoritet bland en majoritetsbefolkning som vill förgöra dem.

https://www.expressen.se/debatt/mass...er&social=twtr
Petra Kahn Nord WJC skrev sedan på Twitter;
Vi på @WorldJewishCong har skrivit en replik: Massinvandring vore en dödsstöt för Israel

https://x.com/petrakahnnord/status/1815706257824550965
Tio år tidigare sade den då närmare 40 år gamla JUS-ordförande Petra Kahn Nord följande till Aftonbladet angående Björn Söders påpekande att judar inte är etniska svenskar;
Det är väldigt oroande och skrämmande när man hör någon utifrån definiera på vilket sätt vi är svenskar eller inte svenskar. Det är å andra sidan inte helt förvånande, vi vet ju om att Sverigedemokraterna vilar på en nationalistisk grund, men det är klart att det känns väldigt obehagligt och skrämmande när man ser det i skrift i tidningen. Och då börjar man fundera över vart vi är på väg. Finns det plats för oss här?

(...)

Det är hela idén om att det svenska är så snävt, att man måste vara på ett visst sätt och ha ett visst ursprung för att få vara svensk. Tänk om det är så att vi kanske inte får plats. Ska inte alla vi som har levt här och bidragit till det svenska samhället känna att det här är vårt. Är det någon annan som definierar det åt oss? ”Det räcker inte som ni är, antingen behöver ni bli mer svenska eller så kanske ni inte ska vara här.” Det känns obehagligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-har-i-sverige
Nationalism för oss och liberalism för alla andra.
Senast redigerad av Edgerton 2024-08-21 kl. 16:30.
Citera
2024-08-21, 16:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag är antagligen sist på bollen. I juli 2024 skrev liberalen Fredrik Segerfeldt detta i Expressen angående judisk nationalism (sionism);
För en viss del av den svenska debattörkåren tycks kärnan i det politiska engagemanget obegripligt nog ligga på en annan kontinent: västra Asien. Lika svår att förstå är den förutsägbara och tröttsamma tribalism som konflikten i Mellanöstern lockar fram. Särskilt konstigt är det att mina liberala vänner helt plötsligt tycker att etnonationalism är kosher.

(...)

Icke desto mindre: Israel är etniskt definierad stat på ett territorium där det främst bodde människor av en annan etnicitet. Landet är stulet. Konflikten började inte den sjunde oktober 2023, utan på 1800-talet, med sionismen som en del av den våg av nationalism som sköljde över Europa.

(...)

Jag frågade en gång en Israelvurmare om hen skulle acceptera följande lösning, rent hypotetiskt: Demokratin Mellanöstern med en konstitution som inte går att ändra, med fritt återvändande för de palestinier som flydde/blev fördrivna 1948. Hen svarade: Nej, Israel ska vara en judisk stat. Alltså är det etniska, inte demokratin, som är avgörande.

(...)

Den enda vägen framåt för Mellanöstern är en mental förändring i det israeliska samhället.

https://www.expressen.se/debatt/isra...a-stulen-mark/
Petra Kahn Nord, representant for nordiska World Jewish Congress (WJC) skrev tillsammans med Daniel Radomski, global strategichef för WJC, följande svar till Segerfeldt i Expressen;
Att tillåta massinvandring av palestinska ättlingar som lämnade Israel efter 1948, som Segerfeldt indirekt föreslår, innebär en dödsstöt för världens enda judiska stat bredvid 57 muslimska länder. För närvarande utgör araber cirka 20 procent av Israels befolkning.Med 5 miljoner återvändande palestinier skulle de snabbt bli en majoritet. Det skulle vara som om Sverige över en natt tog emot 5 miljoner invandrare med en annan kulturell och politisk bakgrund, vilket skulle skapa enorma demografiska och sociala förändringar.

En invandring av 5 miljoner palestinier som inte erkänner Israels 3 000-åriga judiska anknytning gör judar till en minoritet och utsätter dem för risk av förtryck och våld. Dessutom stöder majoriteten av palestinier Hamas, som inte erkänner Israels rätt att existera och verkar för dess förstörelse

(...)

Segerfeldt ger inga konkreta lösningar, bara krav på ”en mental förändring i det israeliska samhället” utan förklaring av vad det innebär. Han säger att Israel ska ha rätt att existera. Men bara med judar som en minoritet bland en majoritetsbefolkning som vill förgöra dem.

https://www.expressen.se/debatt/mass...er&social=twtr
Petra Kahn Nord WJC skrev sedan på Twitter;
Vi på @WorldJewishCong har skrivit en replik: Massinvandring vore en dödsstöt för Israel

https://x.com/petrakahnnord/status/1815706257824550965
Tio år tidigare sade den då 39-åriga JUS-ordförande Petra Kahn Nord följande till Aftonbladet angående Björn Söders påpekande att judar inte är etniska svenskar;
Det är väldigt oroande och skrämmande när man hör någon utifrån definiera på vilket sätt vi är svenskar eller inte svenskar. Det är å andra sidan inte helt förvånande, vi vet ju om att Sverigedemokraterna vilar på en nationalistisk grund, men det är klart att det känns väldigt obehagligt och skrämmande när man ser det i skrift i tidningen. Och då börjar man fundera över vart vi är på väg. Finns det plats för oss här?

(...)

Det är hela idén om att det svenska är så snävt, att man måste vara på ett visst sätt och ha ett visst ursprung för att få vara svensk. Tänk om det är så att vi kanske inte får plats. Ska inte alla vi som har levt här och bidragit till det svenska samhället känna att det här är vårt. Är det någon annan som definierar det åt oss? ”Det räcker inte som ni är, antingen behöver ni bli mer svenska eller så kanske ni inte ska vara här.” Det känns obehagligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-har-i-sverige
Nationalism för oss och liberalism för alla andra.

Bra sammanställning. Att påtala den här flagranta dubbelmoralen är stämplat som s.k. antisemitism.

I övrigt går etablissemangets=den mediapolitiska adelns argumentationen ut på, att Sverige inte var något territorium, där det främst bodde människor av en bestämd etnicitet (svenskar). Ty "svensk" är inte någon etnicitet utan åsyftar enbart medborgarskap (stipuleras det). Sverige har därför aldrig varit bebott av något svenskt folk, utan landet har enbart haft en svensk befolkning.
Senast redigerad av Meiji 2024-08-21 kl. 16:42.
Citera
2024-08-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det vi lyckats med (hoppas jag) är att slå undan benen för den moderna vanföreställningen att objektiva moraliska sanningar är omöjliga.

Vi kan säga att mord är intrinsikalt fel. Vi kan ju säga att mord är fel för att det skapar fysiskt och psykologiskt lidande. Vi kan säga att mord är fel för att det är irrationellt att (medvetet) skapa fysiskt och psykiskt lidande. Det är grenar från samma rot, vid första anblick säger satserna samma sak. Men skillnaden att de två senare innehåller premisser som kan prövas och underkännas, därmed göra mordet berättigat. Det öppnar upp för alla former av slumpfaktorer att slängas in i leken. Helt plötsligt står vi på olika sidor, inte för att vi skiljer oss i förnuft, utan på grund av påverkan av yttre faktorer, och våra positioner ter sig orubbliga eftersom vi inte delar erfarenhet. Hypotetiskt är våra övertygelser lika rationella och motsägande. Du verkar utgå från att vi sitter på en kollektiv erfarenhetsbank där allas minnen samlas och bildar ett gemensamt "medvetande" som då trumfar det individuella. Jag förstår inte vad som skulle utgöra detta om inte just evolutionen.

Citat:

Denna falska visshet är anledningen till att "högern" saknar kompassriktning idag: samma sorts nihilism/frihet som hos Sartre öppnade upp för ett radikalt politiskt/socialt/kulturellt omskapande av världen i hans egen/Marx/Foucaults avbild, handlingsförlamar den del av samhället som har en konservativ, försvarande, bevarande intuition. Om inget är objektivt, finns väl inget att bevara? Om det inte finns någon magnetisk pol utanför det egna kraniet, saknar kompassnålen funktion. Om det saknas fast mark under fötterna finns ingenstans att sätta ned foten.

Jag trodde redan vi kommit förbi nämnda sofism. Låt oss ställa upp det så att kontradiktionen blir mer tydlig:

Premiss 1: Det finns inga sanningar.
Premiss 2: Premiss 1 är sann.
Slutsats: Det finns inga sanningar.

Normativ nihilism är en omöjlig position. Även föreställningen att det inte finns några moraliska omdömen är ett moraliskt omdöme. Antingen har du missförstått eller så har de lurat dig på något vis.

Citat:
Det är en levande möjlighet att det inte bara verkar finnas rätt och fel och plikt, utan att det faktiskt också gör det. En intuition eller ett resonemang kan referera till något objektivt och det är i själva verket både ointuitivt och strikt ologiskt att förneka den möjligheten. Och "meta-pliktförgätet" eftersom förnekandet av objektiv plikt, psykologiskt underminerar plikten som pragmatiskt krävs för att hålla en civilisation vid liv.

Jo, jag har förstått att du håller en uppfattning liknande "Guds möjliga existens hindrar synden". För mig blir det en märklig position då den avslöjar agenten som någon som inte identifierar sig med sina egna omdömen. Jag kan också tycka att det går stick i stäv med din uppfattning om att hålla sanningsbegreppet pragmatisk. Du säger ju själv att ingenting talar för att det finns objektiva moraliska sanningar.

Citat:
När det verkar vara objektivt fel att bete sig som Israel gör i Gaza, kan det alltså vara så att Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso har intuitiv tillgång till en objektiv förnuftssanning som irrationellt subjektiva känslobyxor i SD-leden saknar.

När du t ex nämner Alice Teodorescu som någon att hålla i handen, visar det ju bara på en total brist på egen riktning. Hon har aldrig varit annat än en badanka som flyter med strömmen - tills nu då hennes verkliga ändamål visade sig vara ett oreserverat stöd för en främmande makt med en mäktig lobby i Väst (Wilders är ju också sionist). Du kan inte hitta en mer cynisk, tom aktör än Alice, som dessutom delar sionisternas instrumentella syn på svenska folket; invandringens svek var att "semesteranläggningen" (hon använde den liknelsen) inte höll vad den lovade mot henne och framtida Alicear.

Om du följer Alice och Alice följer främmande makt med samma instrumentella (i bästa fall) grundsyn på svenskar som på palestinier, vart leder du den som följer dig? Att positionera sig metapolitisk med en "nyanserad bild på gruppvåldtäkter", verkar inte spelteoretiskt optimalt om målet är svensk nationalism, medan det förstås är bra för sionismen att hitta nyttiga idioter bland förtvivlade européer som skyller på andra offer i samma folkutbytesprojekt man själv drabbats av. Analogt med att "svensk säkerhet" inte tycks vara primärt fokus med att göra Gotland till ett prioriterat kärnvapenmål i en konflikt med Ryssland som kan initieras från Washington.

Kan man inte vända på det och säga att judarnas målsättning om en statsbildning baserad i etnicitet ligger i linje med vår? Till skillnad från araberna vars målsättning är global spridning av sin religiösa identitet?
Citera
2024-08-21, 16:59
Medlem
Citat:
Hanif Bali och Fredrik Kärrholm har utmanat vänsterns/vänsterliberalernas narrativ: Enskilda människor är lika varandra.

Eftersom enskilda människor är lika varandra, så funkar en one-size-fits-all skola bra. Hanif Bali avfärdar det och skriver: "dagens hyperteoretiserade skolgång" "bygger på en myt. Alla barn kan inte bli akademiker. Vissa har helt enkelt för låg IQ".

Kommer Moderaterna eller Kristdemokraterna att vilja instämma i, att alla barn *inte* är lika varandra? Spontant framstår det som svårt (omöjligt) att motivera konkreta åtgärder=ett parallellskolesystem UTAN att tillstå, att alla barn inte har det, som fordom kallades för läshuvud.

Fredrik Kärrholm har utamanat samma narrativ: Enskilda människor är lika varandra, varför någon begår brott *enbart* pga en påverkan av olämpliga miljöfaktorer. Men där kan man ju plädera för längre fängelsestraff för att skydda allmänheten (och samtidigt dra en slöja över, att allvarliga brottslingar är annorlunda till lynnet och kynnet). Det är däremot lite svårt att se, hur man skulle kunna motivera ett parallellskolesystem, om man inte medger, att alla barn *inte* är lika varandra. Kommer Moderaterna eller Kristdemokraterna att vilja medge det?

Det har förts diskussioner om elitklasser av borgerliga skribenter som Paulina Neuding, men jag vet inte det utkristalliserats sig till något konkret förslag. Vi har ju däremot förslaget som Moderaterna i Stockholm fört fram med snabbtest för ADHD i "utsatta områden". Om det arbetats vidare med det vet jag inte. Liberalerna kommer ju säkert sin tradition till ära dra upp skolpolitiken månaderna innan valet, så där kan vara något att hålla koll på hur debatten utvecklas. Men jag tror det enkla svaret är att det just nu hamnat i skymundan.

Som Nix-registret sneglat mot så ligger där en latent "rasdebatt" som kan göra frågan lite otäck att beröra. Ur den vinkeln blir det potentiellt ett lackmustest för var vi befinner oss i debatten, inte bara kring ämnet utan överlag.

Citat:
Menar du, att det inte är något problem för högern, att dagens vänster beskriver sig som "anständig", de befinner sig på "rätt sida om historien" m.m. Anser du, att högern bara ska acceptera det moraliska narrativ, som vänstern har satt?

Påverkar det dig att NMR ser dig som en landsförrädare? Det potentiellt problematiskt ligger väl i vilken makt anklagaren besitter som gör beskyllningen betydelsefull?

Citat:
Du skriver i ett annat inlägg:

Spontant framstår det inte som särskilt svårt att begripa, varför det finns oenighet om t.ex. invandringspolitiken.

Min och oyto's diskussion handlar mycket om vem som är chaufför och vem som är passagerare. Men det skulle vara intressant att höra vad oenighet kring invandringspolitiken består i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in