Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Jag tror inte barn utan diagnosticerad intellektuell funktionsnedsättning kommer sorteras efter IQ. Det låter som en förbjuden svenssondröm, men det ser jag inte som realistiskt. Däremot kan jag föreställa mig att "elitklasser" för högpresterande elever blir en symbolfråga och kanske till och med att det statueras exempel. Det kan nog ske inom en relativt snar framtid.
"Sortera barn efter IQ" är en märklig och mycket tendentiös beskrivning av hur Sveriges parallellskolesystem såg ut, innan Socialdemokraterna krossade det och införde enhetsskolan=one-size-fits-all-skolan. Hanif Bali har ju helt rätt i, att 15% - 20% av elverna idag har ett levande helvete i one-size-fits-all-skolan. Menar du, att det inte är realistiskt att beakta det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Mainstream media förlorar läsare, lyssnare och tittare i stadig takt, i stort sett bortvalda av yngre generationer. Högerdebattörer tar plats i och utanför tidningarna. Mediadrakarnas stora skräck sedan Internet är att information och kommunikation ska demokratiseras, och det har också inträffat via sociala medier. Lägg därtill hur svenskens katt och råtta-lek med mångkulturen börjar lämna allt mindre rum för att gömma sig och blunda för verkligheten. Att narrativet kommer svänga över är redan determinerat. Där i ligger ingen oro.
Du undervärderar imo effekten av SVT:s och SR:s missionerade dagliga förkunnelse av narrativet, att vänstern (till skillnad från högern) är "anständig" och befinner sig på "rätt sida om historien" m.m. Det skulle tyvärr förvåna, om det inte är tillräckligt för att bära vänstern åter till regeringsmakten i Sverige. Vi har nyligen sett, hur resolut den nya Labour regeringen i Storbritannien är beredd att ingripa mot yttrandefriheten och EU verkar ju ha samma ambition. Varför tror du, att någon svängning av det offentliga narrativet skulle tillåtas i Sverige, när vänstern är tillbaka 2026?
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Ja, jag såg att bl.a. Alf Svensson tog ytterligare ett steg mot att försöka bli Kristdemokraternas "Reinfeldt-spöke". Jag var mer nyfiken kring oenigheten du tar upp och hur vi formulerar den. Jag ser att du är lite inne på oyto-spåret,
Vad är oyto-spåret för något? (Har främst lagt märke till, att oyto mha olika formuleringar försöker beskriva sitt eget ställningstagande till kriget mellan Hamas och Israel, som den *enda* möjliga moraliska ståndpunkten.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
men jag tror inte man kan tillskriva personerna ifråga en sådan kalkylerad rationalitet. Det är ett virrvarr av kariärrism, social dynamik och emotionell reaktion. Texter har författare, men också avsedda mottagare. Och här är det inte vi två man riktar sig emot.
Det finns kanske någon utilitarist bland dem, vilket man väl kan beskriva som en "kalkylerad rationalitet". Däremot är det nog tveksamt, om det ska beskrivas som "kalkylerad rationalitet", när människor struntar i, inte tänker på eller inte varseblir långsiktiga konsekvenser, men i efterhand ändå anser, att massinvandringspolitiken var och är värt priset, att Sverige blev ett farligare och fattigare land, som Svensson nu känner sig allt mer främmande inför. Ty migranterna har ju fått det bättre och därför har massinvandringen värnat "humanism och solidaritet".
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Men vi kan till att börja med fokusera på det ur ett större perspektiv. Jag minns 2015 och hur människor uttryckte det som att man bokstavligen inte kunde ta sig samman och tänka klart efter bilder på drunknade barn. Det skapar svallvågor även över en mer återhållsam omgivning. Vem vågar opponera sig mot en så starkt brinnande iver?
2015 så hade massindoktrineringen av befolkningen redan pågått i decennier. Den socialdemokratiska regeringen sjösatte en MASSIV indoktrinering av befolkningen genom svensk press, etermedia och skolväsendet, när Socialdemokraterna tog initiativ till att Sverige skulle bli mångkulturellt .
Ur proposition 1975:26:
"Utredningen har vidare föreslagit att informationsinsatserna ökas för att påverka den allmänna opinionen i en för invandrarna gynnsam riktning samt for att skapa ökad förståelse mellan människor med olika språk, värderingar, traditioner, seder och beteendemönster.
Sådana insatser måste läggas upp på mycket lång sikt för att få önskad effekt. Framför allt bör en långsiktig satsning ske på skolväsendet.
Även inom massmedia och organisationslivet bör ökade insatser av detta slag göras, SIV [Statens Invandrarverk] bör samordna informationsverksamheten och tillföras ekonomiska och personella resurser för uppgiften." (min fetstil)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_fy0326/html/
Den socialdemokratiska regeringen ombesörjde alltså, att det blev *illegitimt* och i praktiken förbjudet att beröra några som helst negativa konsekvenser av invandringen och invandringspolitiken.
(Man kan roa sig med att göra tankeexperimentet, att regeringens satsning på kärnkraft skulle kombineras med ett uppdrag åt pressen, etermedia och skolväsendet att "påverka den allmänna opinionen i en för [kärnkraften] gynnsam riktning" eller att regeringens kommande satsning på ungdomsfängelser skulle kombineras med ett uppdrag åt pressen, etermedia och skolväsendet att "påverka den allmänna opinionen i en för [ungdomsfängelser] gynnsam riktning". Hur skulle det tas emot av oppositionen och media?)
I ditt allra första inlägg i den här tråden, så beskrev du f.ö. effekten av massindoktrineringen:
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
På många sätt har man [i Sverige] lyckats med det DDR och Sovjet misslyckades med; att censurera och underkuva utan att behöva installera en massiv övervaknings- och våldsapparat som så fort trycket blev för stort bräcktes av den arga massan. I dåvarande riken var nomenklaturan extern, idag är den djupt intern.
Bra beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
För den stora massan är det ett brott av likgiltighet som begåtts (gentemot framtiden), snarare än med berått mod. Vilket i och för sig är en långt värre synd.
Dygdetiken/konsekvensetiken/pliktetiken är samtliga förknippade med namn (Aristoteles/Mill/Kant) men någon motsvarighet verkar inte vara lika tydlig för sinnelagsetiken. Det talas väl lite vagt om, att sinnelagsetiken har en kristen inspiration. När dök sinnelagsetiken upp och vilken (vilka?) företrädare lade grunden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Hur denna skuld och bakfylla nu hanteras skiljer sig åt, vilket jag tagit upp tidigare. På sätt och vis kan man se artikeln du länkar som en slags vädjan om att undkomma ett rättvist fördömande. "Vi gjorde bara vad vi trodde var rätt, ingen skam över oss!". Det är lite post-nazistiska Tyskland just nu bland eliten och man vill signalera att ansvaret är kollektivt (min fetstil). Fraserna är tomma, men den känslige DN-läsaren ska fyllas av ett slags "Exakt så känner jag med! Om bara verkligheten inte var så hemsk!".
Betr. att "man vill signalera att ansvaret är kollektivt" så är det lite parodiskt, när SVT t.o.m. talar om "våra (!) gängkriminella".