Citat:
Jag vet vad som föranlett rapporten. Det kommer snart att släppas en officiell rapport på regeringens begäran så Katalys har för att förekomma den rapporten hastat fram detta svammel från Morgan Johanssons brorsa. Kan förresten tipsa om en debatt mellan Johansson och nationalekonom Johan Eklund på SVD,s podd Ledarredaktionen, nationalekonomen verkade inte riktigt förstå hur Mogges brorsa räknat...Samme ekonom fick faktiskt också kommentera de långtidsarbetslösa somaliska kvinnorna i P1-reportaget dörra veckan, Han hävdade, förmodligen helt riktigt att vanligt folks lust att betala skatt kan minska om vi börjar ha stora etniska grupper som inte kan försörja sig själva.
Intressant att han fick säga det i P1.
Intressant att han fick säga det i P1.
Jag lyssnade på detta. Det huvudsakliga argumentet som Johansson framför är; om det inte var för en invandrare så skulle någon annan behöva ta samma arbete. Vidare menar Johansson att invandrarna pressar upp lönerna för den inhemska befolkningen och invandrarna konsumerar. Johan Eklund säger; "Jag förstår inte riktigt..". Det gör inte jag heller. Det enda invandrarens bidrar med är att öka populationen och pressa ned lönekostnaderna för tex. vårdbiträden. Ja, invandrare konsumerar men det försvarar inte kostnaden. Till sist hävdar Johansson att kostnader för migranter skall kallas för omfördelning - vilket är ett sätt för Johansson att blanda bort korten.
Det tråkiga är att ingen jävel kritiserar Johansson immanent. Eklund säger; "Man måste modellera upp det för att fånga det ordentligt" (24:00) men tyvärr går han inte in på det Johansson skrivit. Eklund hänvisar istället till beveridgekurvan,;
Om arbetslösheten är låg samtidigt som det finns få lediga platser, tyder det på att företagen lätt kan hitta rätt kompetens. I så fall ligger Beveridgekurvan nära noll i diagrammet. Om kurvan istället skiftar utåt, innebär det att matchningen mellan arbetskraft och lediga jobb har försämrats.Notera hur utskjuten den har blivit i Sverige. Detta har att göra med att invandrarnas bidrag (som nu utgör 35-40%) inte matchar arbetsmarknadens behov.
https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...n_1211303.html
https://www.svd.se/a/B01MXw/gar-vi-m...ndringsvinsten
Om nu Johansson har rätt - varför i helvete skall vi då ha en integrationspolitik då? Jag menar, invandringen är en nettovinst, för det är det han hävdar. Problem är som sagt att detta inte är Johan Eklunds område. Tino Sanandaji hade antagligen ägt Johansson men han har försvunnit från offentligheten sedan länge. Om något har Tony Johansson läst på och han är en stark debattör - du måste bemöda honom på en akademisk nivå - vilket få verkar fixa eller undvika. Varför vet jag inte.
En icke-orelaterad sak. Regeringen vill att universitet och högskolor ska upphöra att vara statliga myndigheter och bli stiftelser istället.
Utbildningsminister Johan Pehrson säger till Sveriges Radio att universitet och högskolor inte borde styras genom politiska beslut utan vara mycket mer självständiga. Och det kan dom bli om dom blir stiftelser, som äger sig själva. Nu ska en grupp utreda om det här förslaget kan bli verklighet.Snacka om att Sverigedemokraterna blir akterseglade. Genom att göra detta kommer den post-marxistiska och liberala hegemonin på universiteten att cementeras.
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstec...ersitetsreform

Senast redigerad av Edgerton 2025-04-27 kl. 23:49.
Senast redigerad av Edgerton 2025-04-27 kl. 23:49.