2024-08-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den här Quentin5 är ju ”rolig” så det håller.
”Inget namn på gravstenen”
Varför då? Han har ju inget att frukta som död.

59 år sedan de försvann. Utifrån dina resonemang Skaraborg, skulle alla tre faktiskt kunna vara i livet. K-Å runt 75 år, de andra två runt 80.
”Den fjärde mannen”, hur gammal skulle han vara, eller vet vi att han är död, han gick väl till sjöss?
I princip borde det vara möjligt att de där barnen till Dahlsjö gör ett DNA test som kan kollas m kända släktingar i Sverige, så helt omöjligt borde det inte vara att ta reda på hur det är med det där. Men.... det kanske är mer spännande med ovissheten? Jag försökte spåna i det för några år sedan, men kom ingenvart. Det är väl grejen med att försvinna. Och det uppkommer ju rykten om att man sett människor som bevisligen är döda, så de där ryktena är knepiga att gå på.
Citera
2024-08-08, 06:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
I princip borde det vara möjligt att de där barnen till Dahlsjö gör ett DNA test som kan kollas m kända släktingar i Sverige, så helt omöjligt borde det inte vara att ta reda på hur det är med det där. Men.... det kanske är mer spännande med ovissheten? Jag försökte spåna i det för några år sedan, men kom ingenvart.

Spännande. Kan du berätta för oss hur du försökte ”spåna” i detta?
Citera
2024-08-08, 09:25
Medlem
Oavsett om Dahlsjöpojkarna och Hymme hör ihop eller inte.
Om det nu är så att någon eller alla de alla fyra pojkarna levde flera år efter försvinnandet.
Borde inte så fall någon av det avget någon form av livstecken på att de levde.
Plus varför skulle de alla totallt vilja försvinna helt för alltid helt frivilligt.
Citera
2024-08-08, 10:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
DNA test.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
I princip borde det vara möjligt att de där barnen till Dahlsjö gör ett DNA test som kan kollas m kända släktingar i Sverige, så helt omöjligt borde det inte vara att ta reda på hur det är med det där. Men.... det kanske är mer spännande med ovissheten? Jag försökte spåna i det för några år sedan, men kom ingenvart. Det är väl grejen med att försvinna. Och det uppkommer ju rykten om att man sett människor som bevisligen är döda, så de där ryktena är knepiga att gå på.

Ja jag minns detta.

Det var under våren 2020 har jag för mig. Naturligtvis så skulle barnen till Dahlsjö göra ett DNA test. Frågan är hur villiga de skulle vara att göra det? Mig veterligen har de aldrig gjort det.
Citera
2024-08-09, 19:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag minns detta.

Det var under våren 2020 har jag för mig. Naturligtvis så skulle barnen till Dahlsjö göra ett DNA test. Frågan är hur villiga de skulle vara att göra det? Mig veterligen har de aldrig gjort det.

Hej Skaraborg!
Är det nu helt fastlagt att JD hade barn? Ditt inlägg tyder på det.
Citera
2024-08-09, 19:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Om det nu är så att någon eller alla de alla fyra pojkarna levde flera år efter försvinnandet.
Plus varför skulle de alla totallt vilja försvinna helt för alltid helt frivilligt.

Det finns folk som menar sig ha sett K-Å resp JD, flera år efter försvinnandet, men det finns inget som ger 100% bekräftelse.

Enligt Skaraborg finns det personer som känner till varför killarna ska ha gått under jorden, men dessa personer vill inte berätta något. Jag förstår inte logiken i det. Varför säger man sig ha kunskap och i nästa ögonblick säger att man aldrig kommer att avslöja något. Och detta efter så många år. Det ligger nära till hands att misstänka att de personer som säger att de vet, i själva verket inte vet något utan bara vill göra sig märkvärdiga.

Däremot ligger det nära till hands att misstänka att K-Å:s son vet vad som hände och varför. Skaraborg har pratat med honom och fått svaret att han inte vet. Jag gissar att sonen vet. Om sonen bekräftar att han vet, då inser han att om han sagt A så måste han säga B. Journalister, privatsparare o s v , kommer att avkräva honom att berätta. Och det han berättar kommer att ifrågasättas och man kommer att kräva ”bevis”. Det är nog långt ifrån självklart att han vill försätta sig i en sådan situation.
Senast redigerad av RFT 2024-08-09 kl. 19:39.
Citera
2024-08-09, 21:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under tvång.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Nej det var inte frivilligt utan skedde under tvång - alltså de tre från Haga/Annedal..

Vad som hände "Hymme" och varför har jag ingen som helst aning om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-09 kl. 21:46.
Citera
2024-08-10, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjen Dahlsjö.

Citat:
Hej Skaraborg!
Är det nu helt fastlagt att JD hade barn? Ditt inlägg tyder på det.

Kan inte bevisa det men uppgifter om att Dahlsjö hade barn i Holland har kommit från ett flertal håll.

Tydligen hade familjen inte en bra ekonomi så hans familj i Göteborg fick emellanåt hjälpa till. Att Dahlsjö inte hade några barn i Sverige vet vi.
Citera
2024-08-11, 07:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Kan inte bevisa det men uppgifter om att Dahlsjö hade barn i Holland har kommit från ett flertal håll.

Tydligen hade familjen inte en bra ekonomi så hans familj i Göteborg fick emellanåt hjälpa till. Att Dahlsjö inte hade några barn i Sverige vet vi.

God morgon Skaraborg!
Du förstår säkert vad jag kommer att skriva…

”Kommer från ett flertal håll.”

Jaha, vilka är dessa håll?

Du är kortfattad. Ditt uttalande skulle få mer tyngd om du redogjorde för vilka dessa ”flertal håll” är. Vet du inte själv eller finns det någon anledning till att du inte vill avslöja dem.
Du förstår säkert att ett sådant här uttalande värde- och kvalitetsmässigt ligger på samma nivå som de uttalanden som Quentin5 spammar tråden med. Din forskning och dina kunskaper i denna gåta, har jag stor respekt för. Du har lagt ner ett stort arbete på att försöka lösa försvinnandet. I det perspektivet blir det lite konstigt att du själv, som är huvudkällan för oss andra i tråden, inte ger oss något som kan bekräfta dina utsagor.
Citera
2024-08-11, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Antal nyckeluppsättningar.

I tråden om brevbäraren som försvann har det talats om antal nyckeluppsättningar till en familjs lägenhet.

Både Kjell-Åke och hans syster var sin nyckel till lägenheten. Likaså hade föräldrarna det. Kjell-Åkes nyckel försvann tillsammans med honom. Detta vet vi.
Citera
2024-08-12, 06:20
Medlem
RFTs avatar
Citat:
I tråden om brevbäraren som försvann har det talats om antal nyckeluppsättningar till en familjs lägenhet.

Både Kjell-Åke och hans syster var sin nyckel till lägenheten. Likaså hade föräldrarna det. Kjell-Åkes nyckel försvann tillsammans med honom. Detta vet vi.

Okej, detta är jag med på.
Men: Jag frågade dig om ”kommer från ett flertal håll” ang JD:s barn i Holland.
Citera
2024-08-13, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den tid som en gång var.

Citat:
Det finns folk som menar sig ha sett K-Å resp JD, flera år efter försvinnandet, men det finns inget som ger 100% bekräftelse.

Enligt Skaraborg finns det personer som känner till varför killarna ska ha gått under jorden, men dessa personer vill inte berätta något. Jag förstår inte logiken i det. Varför säger man sig ha kunskap och i nästa ögonblick säger att man aldrig kommer att avslöja något. Och detta efter så många år. Det ligger nära till hands att misstänka att de personer som säger att de vet, i själva verket inte vet något utan bara vill göra sig märkvärdiga.

Däremot ligger det nära till hands att misstänka att K-Å:s son vet vad som hände och varför. Skaraborg har pratat med honom och fått svaret att han inte vet. Jag gissar att sonen vet. Om sonen bekräftar att han vet, då inser han att om han sagt A så måste han säga B. Journalister, privatsparare o s v , kommer att avkräva honom att berätta. Och det han berättar kommer att ifrågasättas och man kommer att kräva ”bevis”. Det är nog långt ifrån självklart att han vill försätta sig i en sådan situation.

Så är inte fallet.

Kjell-Åkes syster har många frågat sin äldste bror vad som egentligen hände honom samt varför. "Putte" har då alltid grimaserar, tittat ner i marken och ser alltid "ledsen" ut men har alltid vägrat att berätta något ens för henne. De båda bröderna bodde också tillsammans ända fram till en kort tid innan försvinnandet. De få gånger systern har träffat hans dåvarande flickvän efter försvinnandet är det precis samma sak. Klart att både brodern och flickvännen vet vad som hände och varför det kom att ske. Även om de inte vet allt så vet de vad som hände detta datum samt tiden efteråt. Flickvännen brukade säga: "Han bara lämnade mig. Han lämnade mig mitt i skiten". Detta vet vi. De bodde också alla i Haga 1965.

Ja jag har pratat med sonen ett antal gånger. Han växte upp mestadels tillsamman med sin mormor. Han fick växa upp i tron att hans pappa försvann när han skulle gå ut för att köpa en tidning. När han blev äldre så ville han försöka ta reda mera om sin pappas försvinnande. Hans mormor uppmuntrade honom definitivt inte att han skulle göra detta. Hon menade att det var bäst att låta allt vara som det var. När Kjell-Åke försvann var sonen bara 3½ månader gammal. Nej hans son vet inte vad som hände och samma sak säger hans faster.

Det finns ett foto som togs en kort tid innan han försvann. I juni/juli månad när sonen skulle döpas. Där ser man Kjell-Åke i mitten, på hans högra sida flickvännen och på hans vänstra sida broderns flickvän. Alla skrattar in i kameran och är glada. Detta var en solig men blåsig dag. Flickvännens vita blus och plisserade kjol fladdrar i vinden. Kjell-Åke kisar in i kameran iförd grå kavaj, svarta byxor och svarta välputsade skor. Tycker alltid att det är så tragiskt att titta på detta foto. Ett ungt par som trodde att de hade en gemensam framtid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-13 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in