2019-11-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att denna tipp låg någonstans där nu Volvo håller till.

Ja tippen kom att fyllas igen riktigt ordentligt med tanke på att den var mycket farlig. Bl. a. kom den att fyllas igen med stora cementblock. Detta bör ha skett ca 1971. Finns folk än idag som mycket väl kommer ihåg den och även sett den här tippen.

https://www.google.se/maps/place/Arendal,+G%C3%B6teborg/@57.6957317,11.7920102,13z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x464f8c452dbfba29:0xa3e00 9cbbc96e6b0!8m2!3d57.6980864!4d11.8283057

Skriver man in Torslandaviken i Eniro och sedan går till historiska kartor så ser man med enkelhet hur området förvandlats genom åren och att öar försvunnit och vikar fyllts igen.
Med vad kan man fråga sig ?
Senast redigerad av zebop 2019-11-10 kl. 23:38.
Citera
2019-11-11, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Cementblock.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Skriver man in Torslandaviken i Eniro och sedan går till historiska kartor så ser man med enkelhet hur området förvandlats genom åren och att öar försvunnit och vikar fyllts igen.
Med vad kan man fråga sig ?

När det gäller "monstertippen" så fylldes denna igen med stora cementblock i vattnet så att all skit som fanns slängt där blev begravt under dessa cementblock.

Hur många dessa var vet jag inte men eftersom folk hade slängt saker där under lång tid så behövdes det nog ett antal. Detta skedde omkring 1971.
Citera
2019-11-11, 23:19
Medlem
Citat:
När det gäller "monstertippen" så fylldes denna igen med stora cementblock i vattnet så att all skit som fanns slängt där blev begravt under dessa cementblock.

Hur många dessa var vet jag inte men eftersom folk hade slängt saker där under lång tid så behövdes det nog ett antal. Detta skedde omkring 1971.

Det fanns även nån tipp som täcktes över med gummimattor. Det kan vara samma tipp som menas, eller så fanns det rent av flera tippar i området.
Eniros historiska kartor är alltid en intressant titt på hur vägar och annat förändrats övertid, så även i detta fall
Citera
2019-11-12, 14:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Soptipp.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Det fanns även nån tipp som täcktes över med gummimattor. Det kan vara samma tipp som menas, eller så fanns det rent av flera tippar i området.
Eniros historiska kartor är alltid en intressant titt på hur vägar och annat förändrats övertid, så även i detta fall

Mycket möjligt som jag inte känner till.

En person, som själv kommer ihåg denna "monstertipp" mycket väl och som såg tippen vid flera tillfällen berättade för mig att det skall ha varit stora tunga cementblock. Det ena förskjuter inte det andra. Det kan både ha handlat och cementblock och gummimattor. En mycket mycket farlig tipp.

Om det det fanns fler tippar i närheten av Arendalsvarvet känner jag inte till.
Citera
2019-11-13, 16:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det låter inte särskilt miljövänligt att slänga sopor på detta sätt, även om t ex cementblock sattes över. Det lär ju ändå påverka den lokala miljön från sidorna och underifrån.
Citera
2019-11-13, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den livsfarliga tippen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det låter inte särskilt miljövänligt att slänga sopor på detta sätt, även om t ex cementblock sattes över. Det lär ju ändå påverka den lokala miljön från sidorna och underifrån.

Naturligtvis inte men på Dahlsjögängets fanns inte det minsta miljötänk.

En helt annan tid med ett helt annat synsätt. Att tippen sedan stängdes ca 1971 berodde inte på något miljötänk utan p. g. a. att tippen var livsfarlig.
Citera
2019-11-13, 17:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Naturligtvis inte men på Dahlsjögängets fanns inte det minsta miljötänk.

En helt annan tid med ett helt annat synsätt. Att tippen sedan stängdes ca 1971 berodde inte på något miljötänk utan p. g. a. att tippen var livsfarlig.

Jag tänkte mest på i efterhand när det blev miljötänk.
Citera
2019-11-13, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna bilen skulle ha kunnat hamna där?

Citat:
Jag tänkte mest på i efterhand när det blev miljötänk.

Inget som jag vet hur det sedan kom att gå.

När dessa stora och tunga cementblock som kom att täcka över all skit som låg i vattnet så kom detta att pressas ner till bottnen. Vet inte allt som fanns där förutom en stor mängd gamla möbler. Den försvunna PV-bilen skulle kunna ha hamnat där någon gång efter den 29 juli 1965.

Jag undrar om något kom att göras något alls? Lär i s f ha blivit mycket stora kostnader.
Citera
2019-11-14, 10:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Inget som jag vet hur det sedan kom att gå.

När dessa stora och tunga cementblock som kom att täcka över all skit som låg i vattnet så kom detta att pressas ner till bottnen. Vet inte allt som fanns där förutom en stor mängd gamla möbler. Den försvunna PV-bilen skulle kunna ha hamnat där någon gång efter den 29 juli 1965.

Jag undrar om något kom att göras något alls? Lär i s f ha blivit mycket stora kostnader.

Jag är säker på att miljövänner gärna ställer upp frivilligt. Kommunen kan vara snälla och stå för fraktkostnader och hyra av lastbil och/eller släp.
Citera
2019-11-14, 16:28
Medlem
Citat:
Jag är säker på att miljövänner gärna ställer upp frivilligt. Kommunen kan vara snälla och stå för fraktkostnader och hyra av lastbil och/eller släp.
Tidningen bohuslänningen har en artikel som heter ,Då sopsortering var ett okänt begrepp, om dumpen i Varberg ,ett träsk de fyllde ut som låg mellan hamnen o järnvägen, där åkte allt i från grisöron o hushållssopor ,bilar
Citera
2019-11-14, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tippen vid Arendalsvarvet.

Citat:

Nu är detta egentligen off-topic och har inget med göra de tre som försvann för över 54 år sedan.

Denna tipp var mycket farlig för människors väl och ve. Ja rent utav livsfarlig. Var en person oförsiktig så fanns det stor risk att kunna bli nerdragen. En person har själv berättat för mig hur h*n verkligen för att ta sig därifrån med livhanken i behåll. Om någon verkligen omkom där känner jag inte till.

Allt som slängdes i vattnet kom sedan genom de stora cementblocken att trycka ner allt skräpet som fanns där ända ner till havsbottnen. Antar att delar från allt detta som slängdes ligger kvar där än idag.

De tre i Dahlsjögänget lär ha känt till denna tipp för de hade tidvis arbetat på Arendalsvarvet som klassningsarbetare. Kan mycket väl ha varit som så att de själva hade besökt tippen och slängt saker?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-14 kl. 22:03.
Citera
2019-11-15, 10:24
Medlem
Gamla E6 mellan Göteborg och Varberg, är det den som heter Varbergsvägen på google maps idag? I sådana fall, och särskilt om de nu var på väg till Åsa, är det väl mycket möjligt att de helt enkelt fått vattenplaning och farit ned i havet? Om inte havsnivåerna var lägre 1965, förstås, men jag vill gärna tro att de var högre (för tittar jag på älvarna och sjöarna häromkring blir vattennivåerna lägre i princip varje år jämfört med året innan). Och for de uppåt och hamnade på t.ex. väg 160 tycks det funnits ännu fler ställen där de kunnat hamna i vattnet.

Att man inte hittat dem tror jag beror helt och hållet på att man sökt söderut i tron om att de skulle till Åsa. Som ni andra säger - vem fan åker för att bada och campa när det är 12-14 grader varmt och spöregn?!

Annars finns det väl gott om vatten runtom Göteborg i vilka en bil kan försvinna? Särskilt om man sedan kastar annat skrot däri och så småningom täcker allt för att det blir skitigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in